Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia

Vierailija
31.08.2019 |

https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…

Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..

Kommentit (912)

Vierailija
701/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa ekologisuutta ja luonnonsuojelua pidetään hyvänä, jopa lähes täysin välttämättömänä asiana. Se on täysi vastakohta palstan yleiselle asenteelle. Yleensähän ketjut ovat tällaisia: "Minä ainakin matkustan lentokoneella jatkuvasti, hähähää, ette voi minulle mitään, minä ainakin ajan saastuttavalla autollani niin paljon kuin tykkään, saastuttavalla autolla ajaminen on ihmisoikeus, ilmastovouhottajat sitä ja tätä, ilmastonmuutos ei johdu ihmisestä, ilmastonmuutosta ei edes ole"

Heti kun kyse on vain naisia koskevasta asiasta, eli kuukautisista, luonnonsuojelu muuttuukin yhtäkkiä erittäin tärkeäksi asiaksi. Naisvihaa tämä on. Miesten pitää saada tehdä täysin vapaasti kaikkea turhaa. Miehiltä ei saa vaatia minkäänlaista ekologiaa. Heti aletaan kitistä yksilönvapaudesta ja turhista rajoituksista. Naisten tarpeisiin suhtaudutaan TÄYSIN ERI TAVALLA. Naiset eivät saisi käyttää edes välttämättömiä hygieniatuotteita.

Onkin hyvin mielenkiintoista, ettei esimerkiksi hammasharjoista, hammastahnatuubeista, saippuapulloista jne. räyhätä samaan malliin, vaikka ympäristöä kuluttavaa muovijätettä ovat yhtä kaikki.

Asenne taitaakin olla enemmän siinä, että kuukautisista tulisi aina tuntea edes jotain häpeää.

Katselin muuten kuukuppeja, mutta suoraan sanoen niitä kohtaan on vain vastenmielisyyden tunteita. Jos niin yksityisasiasta kuin kuukautissuojista haukutaan, nimitellään, pilkataan ja vaikka mitä, niin hyvin äkkiä kokeilunhalun tilalle tuleekin ehdoton vastarinta. Minä en alistu käyttämään kuukuppia, koska minua on kuukautisista ja kuukautissuojista syyllistetty ja nimitelty.

Että näin hyvää mainosta tämä(kin) ketju oli tälle kuukupille.

Avasin tän ketjun tänään ja luin kokonaan koska olen kipeän lapsen kanssa kotona, ja tämä viesti on varmaan jonkun 12-vuotiaan angstiteinin näppäimistöltä? Ei kai nyt oikeasti aikuinen ihminen ole näin typerä että antaa jonkun keskusteluketjun muokata noin vahvasti omaa elämää ja käyttäytymistä? Lapset tekee tuota, ”äiti käski laittaa pipon, EN LAITA!!!”. Hyvänen aika sentään. Älä nyt vaan alistu hei!

Ja se ettei tässä ketjussa puhu hammasharjoista tai hammaslankapaketeista ei tarkoita etteikö niistä puhuisi jossain muualla. Tämä ketju koskee kuukautisia joten oletettavasti tässä puhutaan kuukautissuojista eikä esimerkiksi lentomatkailun päästöistä tai veganismista. Tai niistä muoviroskista, joista kyllä puhutaan yleisesti ihan paljon.

Vierailija
702/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VMP. Suomessa jokainen on oikeutettu toimeentulotukeen jos on oikeasti köyhä

("kaikki rahat menee laskuihin eli iphone osamaksuihin" köyhiä ei lasketa). Siitä rahasta riittää ostaa kuukuppi tai askarrella kestositeitä jos kuppi ei mitenkään käy.

Siteille ja tamponeille pitäisi määrätä haittavero, ihan järjetöntä luonnon saastuttamista ihan vaan laiskuuden ja viitsimättömyyden takia.

Älä puhu aiheesta, josta et tiedä ja ymmärrä yhtään mitään. Pikemminkin haittavero kondomeille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitten raivolla-valistajien tekopyhyys on kyllä se, mikä etoo.

Sivutolkulla nimitellään ja haukutaan kertakäyttösuojien käyttäjiä, mutta samalla körötellään autolla.

Minä käytän kertakäyttösuojia, muttei ole autoa.

Kompensoinee, kun kerta tuolla tekopyhälläkin niin kompensoi.

Miten sun 50 vuotta tapahtuva roskaaminen kompensoi vaikkapa sähköauton saastuttavuutta?

Kumma kyllä kaikissa muissa asioissa vaahdotaan kyllä ympäristöasioista, Sara Siepin lentomatkoista, katumaastureista, bloggaajien jatkuvista uusista vaatteista ym. Mutta sitten kuukautiset on täysin blind spot mitä ei saisi edes verottaa vaikka haittaveroja kaivataan kyllä tupakointiin ja muihin? Se se vasta tekopyhää onkin.

Kuukautisia pitää verottaa? Sä olet mies, etkö olekin?

Varmaan ymmärsit asiayhteydestä että puhutaan mm. Kuukautissuojista eikä itse kuukautisista? Miten tää palsta on tänään näin täynnä idiootteja ja tahallaan väärinymmärtäjiä?

Ihan vaan kävi mielessä tuosta "väärinymmärtäjästä" että olisiko... mies?

Koska kukaan nainen ei voi olla sitä mieltä, että naisella pitää olla oikeus valita mitä kuukautissuojaa käyttää ja kestositeen ja kuukupin käyttöön ei voi painostaa vaan sen sijaan pitäisi satsata edullisten biohajoavin siteiden kehittämiseen ja edistää niiden yleistymistä?

Oletko ihan pöljä? Eihän haittaveron tarvisi koskea biohajoavia tuotteita. Haittavero koskisi ainostaan saastuttavia tuotteita kuten normaaleja maatumattomia suojia. Sillähän sitä yleistymistä nimenomaan edistettäisi että saastuttavat perussuojat sisältäisivät haittaveroa ja biohajoavat eivät.

Miten hyvin silikoninen kuukuppi maatuu?

Ei h-e-l-v-e-t-t-i kun olet nokkela. Sitä kuppia ei tarvitse heittää mihinkään maahan, vaikka niin olisit tottunut muille roskille tekemään. Lunette-kupin voi polttaa jolloin se palaa ilman mitään haitallisia päästöjä. Käytännössä siis monessa paikassa voi hävittää poltettavan jätteen mukana.

Vierailija
704/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pysty uskomaan sinun olevan tosissasi. Olet selvästi mies. Yksi sidepaketti riittää pariksi päiväksi. Kuukautiset kestävät viikon, tai vähän ylikin. Kuukautiset ei ole mikään neulanpisto sormeen, vaan kyllä sitä verta tulee enemmän. Vessapaperi ei todellakaan riitä, sitähän saisi vaihtaa joka toinen minuutti.

Mielestäni on hyvin outoa, että sossu maksaa poikien kalliit harrastukset, mutta tytöille ja naisille ei kustanneta edes välttämättömiä hygieniatarvikkeita. Eivätkö pojatkin voisi harrastaa jotain ilmaista? Esim. lenkkeilyä tai kirjastossa käymistä?

Vähä ohi aiheen, mutta normaalit kuukautiset ei kestä yli viikkoa (normaalia on 2-7 päivää), eikä lorottele kuin vesihanasta. Jos on tällaiset ongelmat niin äkkiä lääkäriin apua hakemaan.

Normaaleissa kuukautisissa vuoto on alle 80ml koko menkkojen aikana. Jos on toistuvasti tätä runsaampi vuoto niin kyse on runsaista kuukautisista ja niihin on saatavilla apua.

Runsas vuoto haittaa elämää, mutta aiheuttaa myös raudanpuutetta joten rohkeasti vaan apua hakemaan.

Eivät nämä hoidot auta kaikille. Itselläni on kaikkea mahdollista kokeiltu. Ei apua.

eri

Vierailija
705/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin normaali äiti ei tee kuukautisista vielä hankalampaa asiaa nuorelle, meilläkin on aina siteitä kaapissa vapaasti otettavaksi. Ja kipulääkkeitä.

Eikä keitellä mitään kuukuppeja, ellei ole seksiä vielä edes aloittanut en tuputtaisi sellaista. Kuukautiset voi alkaa 10 vuotiaana ja seksi parikymppisenä, mitä silloin? Ei ne kupit sovi kaikille aikuisillekaan, monesta syystä.

Tämä on täysin naisvihaa. Puhutaan muka ekologiasta, mutta oikeasti halutaan tehdä naisten elämästä hankalaa. Ei kenenkään tarvitse kanniskella mukanaan mitään haisevia siteitä, tämmöisessä se kertakäyttö on täysin perusteltua. Eiköhän kirjoittajissa  ole edustettuna vahvasti palstan naisvihaajat, jotka ovat syvällä kaapissa.

Vierailija
706/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman  kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman. 

Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen. 

En pysty uskomaan sinun olevan tosissasi. Olet selvästi mies. Yksi sidepaketti riittää pariksi päiväksi. Kuukautiset kestävät viikon, tai vähän ylikin. Kuukautiset ei ole mikään neulanpisto sormeen, vaan kyllä sitä verta tulee enemmän. Vessapaperi ei todellakaan riitä, sitähän saisi vaihtaa joka toinen minuutti.

Mielestäni on hyvin outoa, että sossu maksaa poikien kalliit harrastukset, mutta tytöille ja naisille ei kustanneta edes välttämättömiä hygieniatarvikkeita. Eivätkö pojatkin voisi harrastaa jotain ilmaista? Esim. lenkkeilyä tai kirjastossa käymistä?

En ole mies ja minunkin on vaikea ymmärtää. Tosin on vaikea ymmärtää myös sitä, miten sidepaketin saa kulumaan parissa päivässä.

Kyllähän me tiedämme, että joukossamme on ihmisiä, joilla on vaikeuksia ymmärtää ihan yksinkertaisiakin asioita, elleivät ne tapahdu itselle. Ja joskus silloinkin voi olla haasteellista. Onneksi nykyään on erityisopetusta ja monenlaista tukea tarjolla heille pienestä pitäen.

Mutta kyllä tänne monenlaisilla eväillä varustettuja taapertajia mahtuu. Tsemppiä sinulle, ja koeta pärjäillä!

Niin, maailman yliarvostetuin peruste, "te ette vain tajuu". :D Pelkkää naljailua, mutta ei ainuttakaan oikeaa perustelua. 

Katso, kun sinä olet oikeasti niin tyhmä ja ymmärryskyvytön, ettei mikään rautalangasta vääntäminen auta.

eri

Vierailija
707/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisa oletus, että lääkärillä ei olisi käyty, että joku huvikseen kärsii liian runsaista kuukautisista.

Vierailija
708/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli loppujen lopuksi se köyhyys onkin sitä, että asiaan liittyy häpeää ja nöyryytystä tai että ei ole osattu marssia kelalle ajoissa ja kuukautiset tulivat taas yllätyksenä. Tai sitten vuodetaan kuin niagara ja luullaan, että se on normaalia. 

Normaalia ei ole luulla, että vain se mikä on itselle tuttua on normaalia.

Niin. Tuossa joku ehti jo julistamaan, että normaalit kuukautiset kestävät vähintään viikon ja siteitä menee kaksi pakettia päivässä. Asiahan ei ole todellakaan näin, kun viitsii yhtään perehtyä. 

Lääkärin mukaan tuo on kuulemma täysin normaalia, ja esim. kuparikierukan käyttäjillä pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Valehteliko hän?

Kyllä tai sitten olet ymmärtänyt väärin. 

https://www.femino.fi/palvelut/vuotohairiot/ 

Etkö lue edes omaa linkkiäsi :D

"Kuparikierukka ja veren hyytymistä estävät lääkkeet lisäävät yleisesti kuukautisvuodon määrää. Noin 50 % tapauksista syytä runsaalle kuukautisvuodolle ei nykymenetelmin löydy."

Sinä olet siis ymmärtänyt täysin väärin.

t. eri

Vierailija
709/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa ekologisuutta ja luonnonsuojelua pidetään hyvänä, jopa lähes täysin välttämättömänä asiana. Se on täysi vastakohta palstan yleiselle asenteelle. Yleensähän ketjut ovat tällaisia: "Minä ainakin matkustan lentokoneella jatkuvasti, hähähää, ette voi minulle mitään, minä ainakin ajan saastuttavalla autollani niin paljon kuin tykkään, saastuttavalla autolla ajaminen on ihmisoikeus, ilmastovouhottajat sitä ja tätä, ilmastonmuutos ei johdu ihmisestä, ilmastonmuutosta ei edes ole"

Heti kun kyse on vain naisia koskevasta asiasta, eli kuukautisista, luonnonsuojelu muuttuukin yhtäkkiä erittäin tärkeäksi asiaksi. Naisvihaa tämä on. Miesten pitää saada tehdä täysin vapaasti kaikkea turhaa. Miehiltä ei saa vaatia minkäänlaista ekologiaa. Heti aletaan kitistä yksilönvapaudesta ja turhista rajoituksista. Naisten tarpeisiin suhtaudutaan TÄYSIN ERI TAVALLA. Naiset eivät saisi käyttää edes välttämättömiä hygieniatuotteita.

Onkin hyvin mielenkiintoista, ettei esimerkiksi hammasharjoista, hammastahnatuubeista, saippuapulloista jne. räyhätä samaan malliin, vaikka ympäristöä kuluttavaa muovijätettä ovat yhtä kaikki.

Asenne taitaakin olla enemmän siinä, että kuukautisista tulisi aina tuntea edes jotain häpeää.

Katselin muuten kuukuppeja, mutta suoraan sanoen niitä kohtaan on vain vastenmielisyyden tunteita. Jos niin yksityisasiasta kuin kuukautissuojista haukutaan, nimitellään, pilkataan ja vaikka mitä, niin hyvin äkkiä kokeilunhalun tilalle tuleekin ehdoton vastarinta. Minä en alistu käyttämään kuukuppia, koska minua on kuukautisista ja kuukautissuojista syyllistetty ja nimitelty.

Että näin hyvää mainosta tämä(kin) ketju oli tälle kuukupille.

Avasin tän ketjun tänään ja luin kokonaan koska olen kipeän lapsen kanssa kotona, ja tämä viesti on varmaan jonkun 12-vuotiaan angstiteinin näppäimistöltä? Ei kai nyt oikeasti aikuinen ihminen ole näin typerä että antaa jonkun keskusteluketjun muokata noin vahvasti omaa elämää ja käyttäytymistä? Lapset tekee tuota, ”äiti käski laittaa pipon, EN LAITA!!!”. Hyvänen aika sentään. Älä nyt vaan alistu hei!

Ja se ettei tässä ketjussa puhu hammasharjoista tai hammaslankapaketeista ei tarkoita etteikö niistä puhuisi jossain muualla. Tämä ketju koskee kuukautisia joten oletettavasti tässä puhutaan kuukautissuojista eikä esimerkiksi lentomatkailun päästöistä tai veganismista. Tai niistä muoviroskista, joista kyllä puhutaan yleisesti ihan paljon.

En ole lainaamasi viestin kirjoittaja, mutta minusta puhut potaskaa. Kyllä naisten vartaloon ja siihen liittyviin asioihin puuttuminen ja politisointi nimenomaan on erittäin yleistä ja tämä naisten haukkuminen ja syyllistäminen siitä, miten he hoitavat kuukautisensa on taas jälleen kerran esimerkki naisvihasta, mikä kätketään poliittisten tavoitteiden taakse. Hammasharjojen ja hammaslankapakettien käyttäjät eivät todellakaan tällaista paskamyrskyä saa niskaansa. Olet todella naiivi, jos näin väität. 

Vierailija
710/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman  kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman. 

Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen. 

Niinhän tuossa luki, jos oikeasti ole ollut köyhä, ei ymmärrä.

Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.

Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia? 

Muutaman kuukauden välein? Ainakin minulla aikoinaan oli kuukautiset, jotka vaativat siteen vaihtoa välillä tunnin välein.

Luitko tuota tekstiä? Jos viikko budjetti on 20€ niin siitä on paha laittaa 4€ sidepakettiin.

Aika moni kk-ikäinen on myös alaikäinen ja elää aika kamalissa oloissa, monilla vuoto alussa on myös runsasta ja epäsäännöllistä.

Käsittääkseni toimeen tul8tukea haetaan Kelasta, eikä tule tilille samantien, luultavasti 'ongelma' on ohi kun rahat on tilillä.

Lisäksi asiaan liittyy sellaisia asioita kuin tietämättömyys, köyhän ylpeys ja häpeä kuukautisista.

Luitko sinä tuota minun ensimmäistä viestiäni. 

Ja miksi viikon budjetti on 20 euroa eikä toimeentulotukea ole haettu? Edelleen se perusosa on melkein 500 euroa. Tietämättömyys, häpeä ja ylpeys ovat eri asioita, silloin ei voi sanoa, että johtuu köyhyydestä. 

Siitä perusosasta pitää maksaa muutakin kuin kuukuppi. Vuokrasta se osa, mikä ei mene asumistuella, puhelin- ja nettilasku, vakuutus, koulukirjat, ylioppilaskunnan jäsenmaksu, bussilippu, hammaslääkärimaksu. Ihan realistista on, että käyttökuluihin (= ruoka & hygienia) jää noin 80-100€. Nuo luettelemani ovat kuluja, joita itselläni oli tässä kuussa. Kuukaudet ovat toki erilaisia, mutta voithan tehdä itsekin erilaisia koelaskelmia.

Vierailija
711/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.

Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia? 

Minkä helevetin muutaman kuukauden välein? Jos on vähänkin runsaammat kuukautiset, menee siteitä helposti pkt/vrk. Mitä kohtaa siinä sä et tajua? Jonkun paperin taittelu sinne väliin tarkoittaa vain veristä paperinukkaa vaatteiden sisäpinnoilla.

Mulla on iso palkka, enkä joutunut valitsenaan halvimpia siteitä ja pystyin vaihtamaan _ennen_ ylivuotoja (huom ennen ylivuotoja, kuiteenkin varsin täyteen käytetyt siteet) ja hankkimaan isoja suojia yöksi. Ennen kohdunpoistoa noihin meni kolmisen kymmentä euroa per kk, joskus neljä kymppiä.

Kuppi ei ollut vaihtoehto, ois nyrhinyt peräsuolen puolen emättimestä vereslihalle muutamassa tunnissa.

Eikö tosiaan käy mielessä, että jotain on pahasti pielessä, jos menee 16 sidettä päivässä? Joko silloin vuotaa niin vimmatusti, että kannattaa mennä lääkäriin, tai sitten on ylihygieeninen.

Tiedättehän, että burana lisää verenvuotoa? Tulehduskipulääke ja tolkuttoman runsaat kuukautiset on niin huono yhdistelmä, että kannattaa hakea lääkäriltä paremmat lääkkeet. Paha vain, että niitä parhaita lääkkeitä ei ole ollut apteekissakaan.

Eikö tosiaan käy mielessä, että siellä lääkärillä käytiin totisesti vähän väliä? Olin vuosia gynen polin asiakas. Kaikki lääkkeet hormoneista traneksaamiin käytiin läpi. Ihan lääkäri ton kohdupoistokin sitten lopulta teki, en tehnyt itse.

Mutta sen potilaana olemisen ajankin siteitä vaan piti käyttää.

(Ja tosiaan, ibuprofeeni _vähentää_ vuotoa. Kts. Käypä hoito.)

Vierailija
712/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kouluissa terveydenhoitaja voisi jakaa siteitä niitä tarvitseville? Kun melko marginaalista tämä kuukautisköyhyys on Suomessa, joten ei olisi iso menoerä mutta sitäkin tärkeämpi.

Vierailija
713/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kouluissa terveydenhoitaja voisi jakaa siteitä niitä tarvitseville? Kun melko marginaalista tämä kuukautisköyhyys on Suomessa, joten ei olisi iso menoerä mutta sitäkin tärkeämpi.

Olen samaa mieltä, itse siis lapsuudessa sellainen joka ei ssanut siteitä eikä rahaa siteiden ostoon.

Mutta ihmiset on niin itsekkäi kuplassa eläjiä. Tässä ketjussa moni katsoo omasta vinkkelistä asiaa, siis ”mulla on rahaa, siteet on halpoja, ne jotka ei kykene ostamaan on elämönhallintaongelmaisia”.

Ei nähdä että se siteiden tarvija voi olla 12v lapsi, köyhä sairaseläkeläinen, uskonnollisen ahdasmielisen perheen lapsi... siis joku mui kuin MINÄMINÄ, joku muu jolla ihan eri tilanne ja tausta.

Vierailija
714/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua miten samat ihmiset voi ihan surutta käydä kaupassa ja ostaa sieltä pakattuja elintarvikkeita, tai käydä hampurilaisella ja syödä kertakäyttöastioista. Tai käyttää vessapaperia, ei puhettakaan että pyyhittäisiin rätteihin joita kannetaan mukana, jotka sitten tuodaan kotiin pestäväksi muun pyykin ohella.

Mutta naisten pitäisikin raahata jotakin haisevia rättejä mukanaan koko päivän. Tai monta päivää. Juu ei.

Vierailija
715/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan hyvätuloinen mutta kuulautiset erittäin runsaat ja kestää 7-8 pv. Siteitä menee 6-10 päivässä ja tamponit päälle. Sen viikon aikana menea siis ainakin 4 pkt siteitä eli 16e ja 4e tamponit, 3e pikkuhousunsuojat eli 23e viikossa. Jollekin köyhälle se on PALJON.

Ja tuohon vielä paketti särkylääkkeitä päälle.

Ja esim. minulla migreenin täsmälääkkeet ja pahoinvointilääkkeet.

Vierailija
716/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua miten samat ihmiset voi ihan surutta käydä kaupassa ja ostaa sieltä pakattuja elintarvikkeita, tai käydä hampurilaisella ja syödä kertakäyttöastioista. Tai käyttää vessapaperia, ei puhettakaan että pyyhittäisiin rätteihin joita kannetaan mukana, jotka sitten tuodaan kotiin pestäväksi muun pyykin ohella.

Mutta naisten pitäisikin raahata jotakin haisevia rättejä mukanaan koko päivän. Tai monta päivää. Juu ei.

Niin miksi nämä kuukuppi- ja kestosidehullut eivät tosiaan vaadi ekologisuuden nimissä, että vessapaperista luovutaan ja sen sijaan kaikki kantavat mukana pyyhettä, johon pyyhkiä pyllynsä kakan jälkeen ja kuivata pissaroiskeet? Voihan senkin laittaa muovipussiin tai vetoketjulliseen toalettipussiin, kantaa mukanaan päivän ja sitten pestä kotona. Sama asia. Itseasiassa sillähän vaikutettaisiin vieläkin enemmän. Jokainen sukupuolesta huolimatta käy päivittäin vessassa useita kertoja, kun taas kuukautiset ovat naisilla vain kerran kuukaudessa. 

Vierailija
717/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että opiskelijana piti aina tarkasti laskea, että oli rahaa siteisiin ja särkylääkkeisiin kerran kuussa. Siteitä meni yleensä reilu paketti ja buranaa samaten. Työssäkäyvänä sitä ei sitten niin ole enää tullut mietittyä.

Vierailija
718/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei ja ei. Kenenkään naisen ei tarvitse kuljettaa mukanaan haiseva ja verisiä rättejä. Mikä bakteeripesä.

Ole nuorena joutunut käyttämään kangasrättejä, piilotetaan ja liottamaan vedessä ja pessyt salaa käsin ja laittanut hänelle kuivumaan. Ne olivat sitten pesun jälkeen kovia koppuroita ja vuoto valui ohi.

Tätä ei enää soisi kenellekään.

Vierailija
719/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hänelle vaan häpeillen kuivumaan.

Vierailija
720/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ollut varmaan suurempi ongelma 90-luvulla. Nykyään siteet ja tamponit ovat niin halpoja, ettei niiden saaminen ole rahasta kiinni. Halvimmat kaupan merkit maksavat siteissä jopa alle euron paketti ja Pirkan 32 kpl tamponiaski 2-3 euroa. Sen saa vaikka pulloja keräämällä tai kerjäämällä. Ja olen noita kaikki testannut, ovat laadukkaita, ei tule läpi. 

Ymmörrän, että pullojen kerääminen vain kärjistetty heitto.

MUTTA, tälläkin palstalla on kirjoitellut paljon ihmisiä, joilla on erittäin tiukkaa. Ei pitäisi olla mahdollista edes kärjistettynä heittona ehdottaa pullojen keräämistä, jotta pystyy hoitamaan kuukautisensa. Terveyskeskuksiin vaikka sidejakelu; tällaisesta ei kenenkään pitäisi joutua kärsimään eikä kuukautisten vuoksi pennejä laskemaan!

Suomessa ei yksinkertaisesti ole kenelläkään niin tiukkaa, ettei riittäisi kahta euroa kuukaudessa siteiden ostoon. Foodiessa halvin on x-tra side 16 kpl 0,95€ tai 14 kpl 0,80€ paketti. Rainbow tamponi super 32 kpl 1,85€. 

Itse asiassa tarkemmalla katselulla 30 kpl x-tra side 1,15€. https://www.foodie.fi/products/2069

Menkkarättimiehen uusi tuleminen (ties kuinka mones jo tämän ketjun aikana) 😂

On omaa typeryyttä, jos mainonnan uhrina ei voi käyttää muita kuin niitä 5e/paketti maksavia siteitä, joissa on niitä kivoja kuviakin kyljessä. Ai juu, ja joskus saa mukana kivan peltirasiankin! <3

Ei kukaan käytä ko. siteitä kivojen kuvien tai mainonnan vuoksi. Miksi puhut asioista, joista et tiedä yhtään mitään?

-ohis-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä