Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia
https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…
Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..
Kommentit (912)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa, jossa puhutaan kuukautisköyhyydestä eli siitä, kuinka kaikilla naisilla ei ole edes varaa hoitaa kuukautisiaan ja ostaa kuukautistuotteita, särkylääkkeitä jne, promotaan kuukautistuotteiden verottamista ja hintojen nostamista välittämättä siitä, että kaikki naiset eivät voi kuukuppia tai kestositeitä omista syistään johtuen käyttää. Jotenkin ihanaa tämä tietynlaisten ihmisten logiikka. Kun elää kuplassa, niin menee paljon asioita ohi. Ei tarvitse välittää siitä, että kaikilla ei ole asiat samalla tavalla kuin itsellä.
Tätä mietin just itsekin että tää ketju oli alunperin ihmisistä, joille tekee tiukkaa ostaa tai hankkia kuukautissuojia.. siis köyhyydestä. että miten tää keskustelu päätyi siihen pisteeseen, että suojia pitäis verottaa entistä enemmän, kaikkien pitäis hommata joku kymmenien eurojen kuppi tai hankkiutua erikoistutkimuksiin tai hankkia jokin kallis ehkäisy.. eli siis lähdettiin liikkeellä hyvää tarkoittavasta ajatuksesta ja empatiasta kuukautisten kanssa kamppaileville päätyen sit lopulta naisten syyllistämiseen kuukautussuojien käytöstä?
Täällä pari ihmistä kertoi tulleensa kotona syyllistetyksi vanhempiensa puolesta kuukautissiteitä tarvitessaan.. ja nyt osa keskustelijoista ilmeisesti joko otti näiden vanhempien roolin tai sitten joku näistä vanhemmista on sattunut eksymään tänne ketjuun.. 🤔🤔🤔 Mielenkiintoista.
On ihan kiistämätön tosiasia että kertakäyttösiteet ja tamponit ovat ihan hirveää roskaamista. Niille löytyy aina vaihtoehto, esim kestositeet jos ei kuppi käy. Kertakäyttösuojia pitäisi haittaverottaa ihan ympäristön takia, eikä se ole millään lailla kuukautisista syyllistämista vaan SAASTUTTAMISESTA. Ja paskat vanhemmat eivät muutu yhtään sen paremmiksi vaikka suojat olisivat ilmaisia.
Olen kysynyt näitä asioita jo kolmesti, mutta en saa vastauksia. Jokohan nyt onnistaisi:
1. Miten estätte itse valmistettujen kestositeiden falskaamisen läpi? Mullahan siis on ne paljon ihmetellyt ja sairaaksi määritellyt RUNSAAT kuukautiset.
2. Mikä materiaali imee isot limakalvoklöntit sisäänsä tai ainakin estää niitä klähmäytymästä pitkin alapäätä siellä siteen sisällä? Siis mikä halpa tai maksuton materiaali? Olen köyhä, joten mihinkään kalliisiin erikoismateriaaleihin ei ole varaa (saati niihin huippukalliisin ostokestositeisiin).
3. Missä säilötte käytettyjä kestositeitä työpäivän ajan?Ekoilu ja taloudellisuus kiinnostaisivat, mutta kukaan ei tunnu osaavan tai haluavan kertoa, miten on ratkaissut nämä ongelmat. Olisiko sinulla ekologisista seikoista innostunut kuukuppeilija minulle vastauksia?
Itse ostin kirppikseltä eurolla kestovaippoja, mitä tuli äitiyspakkauksen mukana.
Niitä vauvalle versioita. Kotoa löytyi vanha, virttynyt pyyhe.
Ompelin siitä imuja.
Niitä käytän yhdessä ja töissä meikkipussissa on leipäpussi, jonne laitan käytetyn imun ja toisen tilalle, yöksi pidempi imu.
Imuja minulla on n 20 kpl ja vaippoja 3.
Kotona pesasen imun ja laitan kuivumaan.
Kuukautisten jälkeen pesen koneessa kaikki.
Kustannus on muutamia euroja ja oon käyttänyt näitä jo vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa, jossa puhutaan kuukautisköyhyydestä eli siitä, kuinka kaikilla naisilla ei ole edes varaa hoitaa kuukautisiaan ja ostaa kuukautistuotteita, särkylääkkeitä jne, promotaan kuukautistuotteiden verottamista ja hintojen nostamista välittämättä siitä, että kaikki naiset eivät voi kuukuppia tai kestositeitä omista syistään johtuen käyttää. Jotenkin ihanaa tämä tietynlaisten ihmisten logiikka. Kun elää kuplassa, niin menee paljon asioita ohi. Ei tarvitse välittää siitä, että kaikilla ei ole asiat samalla tavalla kuin itsellä.
Tätä mietin just itsekin että tää ketju oli alunperin ihmisistä, joille tekee tiukkaa ostaa tai hankkia kuukautissuojia.. siis köyhyydestä. että miten tää keskustelu päätyi siihen pisteeseen, että suojia pitäis verottaa entistä enemmän, kaikkien pitäis hommata joku kymmenien eurojen kuppi tai hankkiutua erikoistutkimuksiin tai hankkia jokin kallis ehkäisy.. eli siis lähdettiin liikkeellä hyvää tarkoittavasta ajatuksesta ja empatiasta kuukautisten kanssa kamppaileville päätyen sit lopulta naisten syyllistämiseen kuukautussuojien käytöstä?
Täällä pari ihmistä kertoi tulleensa kotona syyllistetyksi vanhempiensa puolesta kuukautissiteitä tarvitessaan.. ja nyt osa keskustelijoista ilmeisesti joko otti näiden vanhempien roolin tai sitten joku näistä vanhemmista on sattunut eksymään tänne ketjuun.. 🤔🤔🤔 Mielenkiintoista.
On ihan kiistämätön tosiasia että kertakäyttösiteet ja tamponit ovat ihan hirveää roskaamista. Niille löytyy aina vaihtoehto, esim kestositeet jos ei kuppi käy. Kertakäyttösuojia pitäisi haittaverottaa ihan ympäristön takia, eikä se ole millään lailla kuukautisista syyllistämista vaan SAASTUTTAMISESTA. Ja paskat vanhemmat eivät muutu yhtään sen paremmiksi vaikka suojat olisivat ilmaisia.
Olen kysynyt näitä asioita jo kolmesti, mutta en saa vastauksia. Jokohan nyt onnistaisi:
1. Miten estätte itse valmistettujen kestositeiden falskaamisen läpi? Mullahan siis on ne paljon ihmetellyt ja sairaaksi määritellyt RUNSAAT kuukautiset.
2. Mikä materiaali imee isot limakalvoklöntit sisäänsä tai ainakin estää niitä klähmäytymästä pitkin alapäätä siellä siteen sisällä? Siis mikä halpa tai maksuton materiaali? Olen köyhä, joten mihinkään kalliisiin erikoismateriaaleihin ei ole varaa (saati niihin huippukalliisin ostokestositeisiin).
3. Missä säilötte käytettyjä kestositeitä työpäivän ajan?Ekoilu ja taloudellisuus kiinnostaisivat, mutta kukaan ei tunnu osaavan tai haluavan kertoa, miten on ratkaissut nämä ongelmat. Olisiko sinulla ekologisista seikoista innostunut kuukuppeilija minulle vastauksia?
Itse ostin kirppikseltä eurolla kestovaippoja, mitä tuli äitiyspakkauksen mukana.
Niitä vauvalle versioita. Kotoa löytyi vanha, virttynyt pyyhe.
Ompelin siitä imuja.
Niitä käytän yhdessä ja töissä meikkipussissa on leipäpussi, jonne laitan käytetyn imun ja toisen tilalle, yöksi pidempi imu.
Imuja minulla on n 20 kpl ja vaippoja 3.
Kotona pesasen imun ja laitan kuivumaan.
Kuukautisten jälkeen pesen koneessa kaikki.
Kustannus on muutamia euroja ja oon käyttänyt näitä jo vuosikausia.
Kiitos! Ensimmäinen, joka todella antoi järkevän vastauksen kysymyksiin. Nuo muut vastanneet eivät ilmeisesti itse tajua asiasta höykäsen pölähdystä.
Ainoa mietityttävä asia tässä on edelleen tuo käytettyjen imujen ja siteiden säilöminen (minulla on niin runsaat kuukautiset, että taatusti menee vuoto imun läpi vaippaan saakka, joten kyllä niitä ainakin jonkun joutuu päivän aikana vaihtamaan). Aika iso määrä kertyy, ei riitä leipäpussi. Ja hajuhaitta mietityttää edelleen, 8 tuntia muovissa hautunut veri on jotain, mikä ei houkuta...
Tässä ketjussa ekologisuutta ja luonnonsuojelua pidetään hyvänä, jopa lähes täysin välttämättömänä asiana. Se on täysi vastakohta palstan yleiselle asenteelle. Yleensähän ketjut ovat tällaisia: "Minä ainakin matkustan lentokoneella jatkuvasti, hähähää, ette voi minulle mitään, minä ainakin ajan saastuttavalla autollani niin paljon kuin tykkään, saastuttavalla autolla ajaminen on ihmisoikeus, ilmastovouhottajat sitä ja tätä, ilmastonmuutos ei johdu ihmisestä, ilmastonmuutosta ei edes ole"
Heti kun kyse on vain naisia koskevasta asiasta, eli kuukautisista, luonnonsuojelu muuttuukin yhtäkkiä erittäin tärkeäksi asiaksi. Naisvihaa tämä on. Miesten pitää saada tehdä täysin vapaasti kaikkea turhaa. Miehiltä ei saa vaatia minkäänlaista ekologiaa. Heti aletaan kitistä yksilönvapaudesta ja turhista rajoituksista. Naisten tarpeisiin suhtaudutaan TÄYSIN ERI TAVALLA. Naiset eivät saisi käyttää edes välttämättömiä hygieniatuotteita.
Minunkaan äitini ei ostanut siteitä. Yritin kerätä sieltä täältä pennosen jotta sai siteitä. Äiti nyt ei ostanut minulle mitään muutakaan. Mm. Sukkia, alushousuja ja ylipäätään vaatteita oli niin vähän, että käsin piti niitä muutamia pestä, että sai seuraavana päivänä kouluun. Nekin ostin kesätyörahoilla.
Että joo, kuukautissuojat vähintäänkin verovapaaksi tuotteeksi!!
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa ekologisuutta ja luonnonsuojelua pidetään hyvänä, jopa lähes täysin välttämättömänä asiana. Se on täysi vastakohta palstan yleiselle asenteelle. Yleensähän ketjut ovat tällaisia: "Minä ainakin matkustan lentokoneella jatkuvasti, hähähää, ette voi minulle mitään, minä ainakin ajan saastuttavalla autollani niin paljon kuin tykkään, saastuttavalla autolla ajaminen on ihmisoikeus, ilmastovouhottajat sitä ja tätä, ilmastonmuutos ei johdu ihmisestä, ilmastonmuutosta ei edes ole"
Heti kun kyse on vain naisia koskevasta asiasta, eli kuukautisista, luonnonsuojelu muuttuukin yhtäkkiä erittäin tärkeäksi asiaksi. Naisvihaa tämä on. Miesten pitää saada tehdä täysin vapaasti kaikkea turhaa. Miehiltä ei saa vaatia minkäänlaista ekologiaa. Heti aletaan kitistä yksilönvapaudesta ja turhista rajoituksista. Naisten tarpeisiin suhtaudutaan TÄYSIN ERI TAVALLA. Naiset eivät saisi käyttää edes välttämättömiä hygieniatuotteita.
Onkin hyvin mielenkiintoista, ettei esimerkiksi hammasharjoista, hammastahnatuubeista, saippuapulloista jne. räyhätä samaan malliin, vaikka ympäristöä kuluttavaa muovijätettä ovat yhtä kaikki.
Asenne taitaakin olla enemmän siinä, että kuukautisista tulisi aina tuntea edes jotain häpeää.
Katselin muuten kuukuppeja, mutta suoraan sanoen niitä kohtaan on vain vastenmielisyyden tunteita. Jos niin yksityisasiasta kuin kuukautissuojista haukutaan, nimitellään, pilkataan ja vaikka mitä, niin hyvin äkkiä kokeilunhalun tilalle tuleekin ehdoton vastarinta. Minä en alistu käyttämään kuukuppia, koska minua on kuukautisista ja kuukautissuojista syyllistetty ja nimitelty.
Että näin hyvää mainosta tämä(kin) ketju oli tälle kuukupille.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä! Miehille ei tule mieleenkään vähentää lihansyöntiä ja autoilua, he eivät kanna mukanaan mitään kestokassia eivätkä kierrätä ja se on kummasti ihan ok. Mutta NAISTEN pitää tinkiä kaikesta ja tuntea syyllisyyttä kulutuksestaan. Tämä ketju on täynnä naisvihaa.
Olen se jonka äiti karjui menkkojen alettua että ”nytkö se s*atanan hu*raaminen jo alkoi”!!! Ihan sama tunne ja melkein viestikin välittyy monesta kirjoituksista tällä palstalla. Että nainen ei ole minkään arvoinen, naisen mukavuus ja hyvinvointi on aina viimeisellä sijalla, ja naisen pitää elää koko elämänsä muita miellyttäen.
Ketjussa jossain kohtaa sanottiin hyvin että 80-luvun suurimpia sovinisteja oli NAISET. Katsokaa, niin ne on nytkin! Toisia naisia vahditaan, haukutaan ja arvostellaan, tivataan ja intetään perusteluja ihme asioihin (” mikä olikaan tekosyysi ettet käytä kuuluppia”) ja kaikin tavoin tallotaan ja poljetaan toista naista jos se toimii eri lailla kuin itse.
Naiset, naiset.
Millä luulette miesten saavutaneen valta-asemansa yhteiskunnassa joka kantoi tuhansia vuosia? YHTEISTYÖLLÄ. Ei riitelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa kuukuppia olen käyttänyt viimeiset 6 vuotta ja varmasti on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä. Maksoi jossain tarjouksessa alle 20e.
Miksi ihmiset eivät käytä kuukautiskuppeja? Harmittaa etten löytänyt sitä aiemmin, olen nyt jo 36v. Ikinä en voisi kuvitellakaan käyttäväni mitää inhottavia haisevia siteitä 🤢 ja tampoonit taas ärsyttävät limakalvoja.
Kuukautiskuppi ei sovi kaikille. Miten esim. käytät sitä, jos on vain yksi toimiva käsi? Tai jos rakenteelliset syyt estävät? Tai jos olet allerginen silikonille?
Vierailija kirjoitti:
0/5 elämänhallinta ongelmahan tuo.
Miten esim. viestin nro 2 kirjoittajalla on muka elämänhallintaongelma?
0/5 sinulle trollaamisesta ja epäempaattisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koittanut siirtyä kuukuppiin, ei oikein suju. Se vuotaa, tuntuu että on sattumaa saako sen oikein paikalleen. Lisäksi tuntuu ahdistavalta työntää sinne iso muovihärpäke ja tekee jopa vähän kipeää. Pidän tamponeista paljon enemmän.
Kuukuppejakin on erilaisia, mutta tokikin onhan se hintavaa ostaa useampi vain kokeiluun. Miksi et käytä kestosidettä jos kuukuppi ei toimi? Eikö ketään muuta ällötä se jätteen määrä mitä tulee siteistä ja tamponeista? Aina kuulee perusteluna vaan että ”en tykkää kuukupista” mutta mikä kestositeissä mättää?
Mihin sä laitat käytetyt kestositeet päivän aikana? Kannat verisiä ja haisevia kangasmyttyjä käsilaukussa?
Kestositeet ei yllättäen haise kuten kertikset. Kuivahtavat tosi nopeasti. Ne kääritään kokoon ja laitetaan minigrip-pussiin. Kotona huuhtaistaan kylmällä vedellä ja pestään muun pyykin joukossa 60 asteessa. No problem.
No nyt on kyllä asialla joku, jolla kuukautsivuoto tulee pölynä ulos. Ei tasan kuivahda muovipussissa side, joka on litimärkä verestä ja ääriään myöten täynnä hyytymiä.
Itse en edes pese joka päivä pyykkiä. 60 asteessa pesen kerran viikossa lakanat/pyyhkeet. Aikamoista veden kulutusta olisi, jos kerran päivässä pesisin pyykkiä. Eipä sekään niin ekologista olisi. Ja olisi tosi kiva kaivella kaupan kassalla lompakkoaan ja nostaa ne kangasmytyt siihen liukuhihnalle. Ja jo pelkästään se haju, kun kassisi avaisit. Ja märkä ei todellakaan kuivu minigrip-pussissa. Ja kun tuosta muovista muutenkin yritetään päästä eroon, niin tässähän sitä taas muovia käytetään. Vai pitäisikö ne pussit pestä? Taas käytetään siihenkin lämmintä vettä. Eiköhän lopeteta se naisten syyllistäminen. Itse käytän niitä kertakäyttöisiä.
Eipä nuo taida olla naisia, jotka tässäkin aiheessa mesovat.
En ikinä kuljettelisi mukana mitään haisevia rättejä, en ennen kuin miehet tekevät saman vessapaperin kanssa.
Ja ei paljon auta mussutus etteivät runsaat kuukautiset ole normaalit, kun se mahdollinen epänormaalius ei yhtään vähennä vuodon määrää. On hyvin rajallista mitä lääkäri asialle voi, kaikille ei hormonaalinen ehkäisy sovi, ja siinä se suunnilleen onkin sitten.
On olemassa verenvuotoa hillitsevä lääke caprilon, mutta se on ollut koko kesän tukusta loppu.
Jos jollakin perusburanalla selviää, ei kummoisesta kivusta edes ole kyse, oma tätini joutui vuosikaudet käyttämään pistoksena annettavaa kipulääkettä.
Oikeasti jos puhdasta haluaisi, tulisi pesun olla 95 asteessa, ja päivittäin (kuka haluaa haistella päiväkausia). En laittaisi verihyytymiä muiden vaatteiden sekaan, ei oma koneensa muutamalle rätille
Ei kovin ekologista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman.
Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen.
Niinhän tuossa luki, jos oikeasti ole ollut köyhä, ei ymmärrä.
Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia?
Lapsi, alaikäinen. Ei tuloja ja lapsilisäkin menee vanhemman tilille. Omala tytölläni alkoi kuukautiset 10-vuotiaana, joten jos hän joutuisi itse kustantamaan PAKOLLISET siteensä, niin se tarkoittaisi 8 vuoden hankintoja rahoista, joita ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Miten tili voi olla tyhjä jos käy töissä? Minusta sen ei pitäisi olla tyhjä edes työttömänä. Se tili tyhjenee, jos sieltä käyttää rahaa johonkin turhaan, oletteko huomanneet. Elintaso tulojen mukaan.
Minulla on tili tyhjä, koska maksoin 1,5 kk:n sairaalalaskun. Sinusta tämäkin on tietenkin turhaa.
Onkos muuten kondomien ekologisuudesta räyhätty missään?
Mikä on miesten tekosyy käyttää ympäristöä kuluttavia kondomeja, kun seksiä voisi harrastaa vain lisääntyäkseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa kuukuppia olen käyttänyt viimeiset 6 vuotta ja varmasti on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä. Maksoi jossain tarjouksessa alle 20e.
Miksi ihmiset eivät käytä kuukautiskuppeja? Harmittaa etten löytänyt sitä aiemmin, olen nyt jo 36v. Ikinä en voisi kuvitellakaan käyttäväni mitää inhottavia haisevia siteitä 🤢 ja tampoonit taas ärsyttävät limakalvoja.
Kun se kuukuppi EI SOVI KAIKILLE. Miksei kuukuppihullut voi ymmärtää tätä? Mulla laskeuma ja kuukuppi ihan kielletty.
Harmi jos sulle ei sovi, ei silti tarvi haukkua kuukuppihulluksi sen takia että haluan sitä täällä suositella, koska se on merkittävästi parantanut omaa elämänlaatuani. Suurimmalle osalle se varmasti sopisi erinomaisesti, vaikka ei sinulle laskeuman takia sovikaan. Laskeumia on kuitenkin vain pienellä osalla naisia.
Tiedän paljon naisia, jotka eivät ikinä ole edes kokeilleet kuukuppia, koska ovat jostain syystä vaan ennakkoluuloisia. Se on harmi, koska se on oikeasti tosi kätevä. Voi lähes unohtaa koko kuukautiset, paitsi silloin kun muutaman kerran vuorokaudessa tyhjentää kupin (senkin tosin meinaa helposti unohtaa, niin vaivatonta sen käyttö on!).
Laskeuma ei ole ainoa kupin käytön este!
ohis
Olenkohan äitinä vallan kieroutunut, kun ostan tyttärilleni siteitä ja montaa eri merkkiä ja mallia, että niitä on aina vessassa saatavilla. Lisäksi alusvaatteita ostan ihan normaalisti kuukausittain, että virttyneet ja epämukavat voi heittää roskiin. Jotenkin koen tämän ihan vanhemmuuteen kuuluvana asiana, että kotoa löytyy asiallisesti hygieniavarusteita ja nuoren ei tarvitse niitä itse rahoillaan ostaa, saati sitten jos ostaminen hävettääkin vielä. Lisukkeena särkylääkkeet, joita meillä todellakin on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman.
Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen.
Niinhän tuossa luki, jos oikeasti ole ollut köyhä, ei ymmärrä.
Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia?
Olen ihan hyvätuloinen mutta kuulautiset erittäin runsaat ja kestää 7-8 pv. Siteitä menee 6-10 päivässä ja tamponit päälle. Sen viikon aikana menea siis ainakin 4 pkt siteitä eli 16e ja 4e tamponit, 3e pikkuhousunsuojat eli 23e viikossa. Jollekin köyhälle se on PALJON.
Puhumme eri asioista. Minä käsitin, että ei ole varaa edes yhteen sidepakettiin, vaan käytetään pelkkää vessapaperia ja kuljetaan likaisissa housuissa.
Myönnän olevani etuoikeutettu, kun tuo vuodon määrä kuulostaa ihan järjettömältä. Eikö tuohon saa jo jonkin lääkityksen jos 8 päivää lorottaa koko ajan?
Saa lääkityksen, mutta gynekologin palveluita ei ole julkisella puolella ollenkaan - pitää siis mennä yksityiselle. Lääkkeinä on esim. Cyklocapron-valmiste, joka maksaa 41,82€ / 100 tablettia. Kyseinen valmiste on kuitenkin ollut Suomesta loppu keväästä saakka - eikä ole tietoa, milloin sitä on saatavilla. Myös vastaavat muut ovat loppu ja niihin tarvitsisi oman reseptin. Eli uusi lääkärikäynti gynellä... halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No haloo taas. Miten töissä pärjäisi jollain vessapaperilla tai rievulla? Ihan kunnon siteistäkin tulee joskus töissä läpi, kun ei välttämättä kerkiä vessaan kokoajan. Meillä on vielä valkoiset työvaatteet. Minulla on kolme tyttöä, joista kaksi on jo teinejä. Voin sanoa, että siteisiin menee rahaa. Enkä todellakaan käske teinejä käyttämään jotain vessapaperia. Joo olenhan töissäkäyvä ihminen ja minulla on varaa ostaa siteitä. Näin totaaliyh:na niitä rahareikiä kuitenkin riittää. Ja kyse on tasa-arvosta. Monissa muissa maissa on jo poistettu vero terveyssiteistä.
Ihmisen ei tule tehdä lapsia jos ei ole varaa, joten on ihan yhdentekevää monta lasta sinulla on. Lopeta puhuminen itsestäsi uhrina. Tasa-arvolla olisi paljon enemmän käyttöä tuolla armeijan saralla. Miten se onkin niin että naiset ovat aina vaatimassa jotakin? Ottakaa vastuu omasta elämästänne ja lopettakaa tuo ainainen vaatiminen.
Mihinkään muihin ongelmiin ei pidä puuttua, koska armeija? Lopeta uhriutumisesi, säälittävä trolli.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Olenkohan äitinä vallan kieroutunut, kun ostan tyttärilleni siteitä ja montaa eri merkkiä ja mallia, että niitä on aina vessassa saatavilla. Lisäksi alusvaatteita ostan ihan normaalisti kuukausittain, että virttyneet ja epämukavat voi heittää roskiin. Jotenkin koen tämän ihan vanhemmuuteen kuuluvana asiana, että kotoa löytyy asiallisesti hygieniavarusteita ja nuoren ei tarvitse niitä itse rahoillaan ostaa, saati sitten jos ostaminen hävettääkin vielä. Lisukkeena särkylääkkeet, joita meillä todellakin on saatavilla.
No oletkin hyvä äiti. Tiedästkö että kaikilla ei ole? Mulla ei ikinä äiti ostanut siteitä eikä vaatteitakaan, serkun vanhoilla poikien vaatteilla mentiin. Äiti ei vain... välittänyt. Rahasta ei ollut kiinni.
Nykyäänkin monella lapsella on välinpitämätön, piittaamaton ja kylmä äiti, ja uskallan väittää että vieläkin moni äiti ei ”halua kuulla” lapsen kuulautisista eikä siis silsi osta siteitä tai puhu koko asiasta. Lapsi sitten taistelee vessapaperitaitosten kanssa.
Todellakin siteet arvonlisäverottomaksi. Kaikki niiden käyttäjät eivät ole työssäkäyviä tai ylipäätään minkään tulon saajia.
Mielenkiinnosta, mitä on nuo kipulääkkeet jotka maksavat 50 euroa? Ja montako lääkettä tuohon 50 euroon saa?
Itselläni on varsin kivuliaat kuukautiset, joihin onneksi burana auttaa. Lääkäriltä saa reseptillä vahvempia 600mg tai 800mg joita riittää se 2-4 kpl kuukautisten alkupäivänä.
Ja 10 pakettia siteitä kuukaudessa kuulostaa kyllä hyvin epänormaalilta. En ihan rehellisesti tunne tosielämässä ketään, joka käyttää tuollaista määrää siteitä. Ja minullekin sentään on tehty tutkimuksia runsaan vuodon takia, joskus sai käyttää sekä tamponia että sidettä ja silti tuli verivahinkoja.