Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia

Vierailija
31.08.2019 |

https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…

Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..

Kommentit (912)

Vierailija
641/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa, jossa puhutaan kuukautisköyhyydestä eli siitä, kuinka kaikilla naisilla ei ole edes varaa hoitaa kuukautisiaan ja ostaa kuukautistuotteita, särkylääkkeitä jne, promotaan kuukautistuotteiden verottamista ja hintojen nostamista välittämättä siitä, että kaikki naiset eivät voi kuukuppia tai kestositeitä omista syistään johtuen käyttää. Jotenkin ihanaa tämä tietynlaisten ihmisten logiikka. Kun elää kuplassa, niin menee paljon asioita ohi. Ei tarvitse välittää siitä, että kaikilla ei ole asiat samalla tavalla kuin itsellä. 

Tätä mietin just itsekin että tää ketju oli alunperin ihmisistä, joille tekee tiukkaa ostaa tai hankkia kuukautissuojia.. siis köyhyydestä. että miten tää keskustelu päätyi siihen pisteeseen, että suojia pitäis verottaa entistä enemmän, kaikkien pitäis hommata joku kymmenien eurojen kuppi tai hankkiutua erikoistutkimuksiin tai hankkia jokin kallis ehkäisy.. eli siis lähdettiin liikkeellä hyvää tarkoittavasta ajatuksesta ja empatiasta kuukautisten kanssa kamppaileville päätyen sit lopulta naisten syyllistämiseen kuukautussuojien käytöstä?

Täällä pari ihmistä kertoi tulleensa kotona syyllistetyksi vanhempiensa puolesta kuukautissiteitä tarvitessaan.. ja nyt osa keskustelijoista ilmeisesti joko otti näiden vanhempien roolin tai sitten joku näistä vanhemmista on sattunut eksymään tänne ketjuun.. 🤔🤔🤔 Mielenkiintoista.

Vierailija
642/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7 kertaa päivässä siteitä vaihtava

- käyttää liian pieniä siteitä, ehkä pikkuhousunsuojia

- on hygieniafanaatikko, jonka on vaihdettava side joka vessakäynnillä

- hänellä on joku lääketieteellinen ongelma, johon pitäisi hakea apua gynekologilta. Paha vaan, että sekin maksaa jopa terveyskeskuksen kautta. Joissakin kunnissa gynekologisia vaivoja hoidetaan neuvolassa muutenkin kuin raskauteen liittyen.

Joskus kuparikierukan käyttäjänä ensimmäisenä ja toisena vuotopäivänä joutui käyttämään isoja siteitä, mutta ei niitä sentään kahta pakettia enempää koskaan mennyt viikossa.

Voi hyvä luoja. Itse vaihdan tamponin joka kerta, kun käyn wc:ssä. Hygieniasyistä. Se kastuu aina vaikka tekisin mitä akrobatiaa.  Johtunee häpyhuulten mallista, en tiedä.

Siteet on niin iljettäviä, että itse en ainakaan laittaisi verisiä housuja takaisin jalkaan. Ota myös huomioon, että monella on paksu limakalvo, ja se ei todellakaan ole pelkkää verta, mitä sieltä tulee. Vaan klönttejä. 

Runsaat menkat eivät välttämättä ole mikään lääketieteellinen ongelma.

Itselläni ainakin ensimmäiset kolme päivää verta ja limakalvoa tulee sellaista vauhtia, ettei ole tosikaan - mutta se on TOISILLE täysin normaalia eikä minussa ole mitään lääketieteellistä vikaa. Kannattaa silti toki käydä gynellä.

Hormonaalista ehkäisyä kun ei käytä, niin kroppa toimii vähän eri tavalla.

On se kumma kun ei joillekin mene jakeluun, että ihmisiä on erilaisia, mutta kun MINULLA ei niin ei kenelläkään muullakaan voi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun edes ikä olisi auttanut, mutta ei. Olen kohta 70 vuotias, ja kuukautiset tulevat edelleen säännöllisesti. Olen pyytänyt kohdunpoistoa tai mitä tahansa apua, että pääsisi tästäkin, mutta lääkärit ovat olleet ennemmin innoissaan, että ”on niin hienoa kun kroppa vieläkin toimii noin hyvin”.

Vierailija
644/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuukautissiteiden kustannuskysymys valtion varoista on yhtä kyseenalainen, kuin kaikki vastaavat sosialistiset ehdotukset. Jos rahaa sataisi taivaasta valtion kassaan, niin KYLLÄ, olisi reilua maksaa naisille ja tytöille siteet. Mutta kun totuus on, että vaatimalla "valtiota maksamaan", vaaditaan että mm. miesten pitäisi alkaa maksamaan naisten "ongelmasta" joka juontuu ihan biologiasta. Ja syytön yksikään mies on siihen, että sinä synnyit naiseksi ja naisilla yleensä kuukautiset ovat osa elämää. Millä ihmeen perustelulla sen syyttömän osapuolen pitäisi alkaa maksamaan jotain sellaista, joka nyt vain kuuluu normaaliin biologiaan?!

No jos nyt niiltä kuukautistarvikkeilta saisi ensi alkuun arvonlisäveron pois. Se ei ole liikaa vaadittu.

Miksi siteiltä pitäisi saada alv pois?! Se tarkoittaa sitä, että vero pitää kerätä muualta. Jo nyt pitää ottaa lainaa, kun ylikorkeat verot ei riitä. Ei se ole veronmaksajien ongelma, että naisen biologiaan kuuluvat kuukautiset. Jostain kumman syystä ne pärjää pitkin maailmaa, vaikka Afrikassakin, ilman että kuukautisia pitää valtion jotenkin komensoida. Aivan elävät ja hengittävät, vaikkei rahaa ole läheskään sitä mitä täällä.

Äläpä puhu asiasta mistä et taas mitään tiedä. Kuukautissuojien puute on yksi suurimmista syistä miksi tytöt jättävät koulun kesken kehitysmaissa. Ja se tulee näille maille loppupelissä aivan h*lvetin kalliiksi.

Ja tämä biologinen asia on miesten vika, vai miksi ajattelit sysätä kustannuksia siitä heille?

Vierailija
645/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman  kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman. 

Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen. 

Niinhän tuossa luki, jos oikeasti ole ollut köyhä, ei ymmärrä.

Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.

Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia? 

Minkä helevetin muutaman kuukauden välein? Jos on vähänkin runsaammat kuukautiset, menee siteitä helposti pkt/vrk. Mitä kohtaa siinä sä et tajua? Jonkun paperin taittelu sinne väliin tarkoittaa vain veristä paperinukkaa vaatteiden sisäpinnoilla.

Mulla on iso palkka, enkä joutunut valitsenaan halvimpia siteitä ja pystyin vaihtamaan _ennen_ ylivuotoja (huom ennen ylivuotoja, kuiteenkin varsin täyteen käytetyt siteet) ja hankkimaan isoja suojia yöksi. Ennen kohdunpoistoa noihin meni kolmisen kymmentä euroa per kk, joskus neljä kymppiä.

Kuppi ei ollut vaihtoehto, ois nyrhinyt peräsuolen puolen emättimestä vereslihalle muutamassa tunnissa.

Vierailija
646/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa, jossa puhutaan kuukautisköyhyydestä eli siitä, kuinka kaikilla naisilla ei ole edes varaa hoitaa kuukautisiaan ja ostaa kuukautistuotteita, särkylääkkeitä jne, promotaan kuukautistuotteiden verottamista ja hintojen nostamista välittämättä siitä, että kaikki naiset eivät voi kuukuppia tai kestositeitä omista syistään johtuen käyttää. Jotenkin ihanaa tämä tietynlaisten ihmisten logiikka. Kun elää kuplassa, niin menee paljon asioita ohi. Ei tarvitse välittää siitä, että kaikilla ei ole asiat samalla tavalla kuin itsellä. 

Tätä mietin just itsekin että tää ketju oli alunperin ihmisistä, joille tekee tiukkaa ostaa tai hankkia kuukautissuojia.. siis köyhyydestä. että miten tää keskustelu päätyi siihen pisteeseen, että suojia pitäis verottaa entistä enemmän, kaikkien pitäis hommata joku kymmenien eurojen kuppi tai hankkiutua erikoistutkimuksiin tai hankkia jokin kallis ehkäisy.. eli siis lähdettiin liikkeellä hyvää tarkoittavasta ajatuksesta ja empatiasta kuukautisten kanssa kamppaileville päätyen sit lopulta naisten syyllistämiseen kuukautussuojien käytöstä?

Täällä pari ihmistä kertoi tulleensa kotona syyllistetyksi vanhempiensa puolesta kuukautissiteitä tarvitessaan.. ja nyt osa keskustelijoista ilmeisesti joko otti näiden vanhempien roolin tai sitten joku näistä vanhemmista on sattunut eksymään tänne ketjuun.. 🤔🤔🤔 Mielenkiintoista.

On ihan kiistämätön tosiasia että kertakäyttösiteet ja tamponit ovat ihan hirveää roskaamista. Niille löytyy aina vaihtoehto, esim kestositeet jos ei kuppi käy. Kertakäyttösuojia pitäisi haittaverottaa ihan ympäristön takia, eikä se ole millään lailla kuukautisista syyllistämista vaan SAASTUTTAMISESTA. Ja paskat vanhemmat eivät muutu yhtään sen paremmiksi vaikka suojat olisivat ilmaisia.

Vierailija
647/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan kiistämätön tosiasia että kertakäyttösiteet ja tamponit ovat ihan hirveää roskaamista. Niille löytyy aina vaihtoehto, esim kestositeet jos ei kuppi käy. Kertakäyttösuojia pitäisi haittaverottaa ihan ympäristön takia, eikä se ole millään lailla kuukautisista syyllistämista vaan SAASTUTTAMISESTA. Ja paskat vanhemmat eivät muutu yhtään sen paremmiksi vaikka suojat olisivat ilmaisia.

Ja taas meni ohi. Ketjussa on kyllä tuotu esiin muita ratkaisuja eli tarvetta sinun ehdotukseen ei ole.

Vierailija
648/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että tämä on vitsi :(

Vierailija
649/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman  kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman. 

Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen. 

Niinhän tuossa luki, jos oikeasti ole ollut köyhä, ei ymmärrä.

Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.

Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia? 

Minkä helevetin muutaman kuukauden välein? Jos on vähänkin runsaammat kuukautiset, menee siteitä helposti pkt/vrk. Mitä kohtaa siinä sä et tajua? Jonkun paperin taittelu sinne väliin tarkoittaa vain veristä paperinukkaa vaatteiden sisäpinnoilla.

Mulla on iso palkka, enkä joutunut valitsenaan halvimpia siteitä ja pystyin vaihtamaan _ennen_ ylivuotoja (huom ennen ylivuotoja, kuiteenkin varsin täyteen käytetyt siteet) ja hankkimaan isoja suojia yöksi. Ennen kohdunpoistoa noihin meni kolmisen kymmentä euroa per kk, joskus neljä kymppiä.

Kuppi ei ollut vaihtoehto, ois nyrhinyt peräsuolen puolen emättimestä vereslihalle muutamassa tunnissa.

Eikö tosiaan käy mielessä, että jotain on pahasti pielessä, jos menee 16 sidettä päivässä? Joko silloin vuotaa niin vimmatusti, että kannattaa mennä lääkäriin, tai sitten on ylihygieeninen.

Tiedättehän, että burana lisää verenvuotoa? Tulehduskipulääke ja tolkuttoman runsaat kuukautiset on niin huono yhdistelmä, että kannattaa hakea lääkäriltä paremmat lääkkeet. Paha vain, että niitä parhaita lääkkeitä ei ole ollut apteekissakaan.

Vierailija
650/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin,ymmärrän että se on rankkaa ja väärin jos ei ole varaa saniteettituotteisiin.Kaikella kuukautisiin liittyvällähän rahastetaan,kaikki maksaa liikaa.Oikeasti,kaikki naiset varmaan on sitä mieltä.

Mutta,se että jonkun natsivanhemmat ei suostu puhumaan kuukautisista tai antamaan rahaa siteisiin,se ei ole köyhyyttä vaan ihan mielenterveysongelmia.

Ja juu on naisia jotka vuotaa 10 päivää kuin seula,sekin on rankkaa.Mutta on myös hei niitä naisia joilla sidepaketti riittää tyyliin koko kuukautisten ajan.Älkää siis väitelkö henkkoht ominaisuuksista joihin on vaikea vaikuttaa.

Ja nämä kuukautiskuppijankkaajat,hei mahtavaa ja ihanaa että teille kuukuppi on ihan best ja ihaninta ikinä.Mutta älkää viitsikö jankata.Eiköhän me itse tiedetä parhaiten mikä omalle huuhaalle sopii kuukautisten aikana.

Itse olen yrittänyt toistuvasti vaihtaa kuukupin käyttöön,olen ostanut niitä eri kokoisia ja testaillut ja näprännyt niiden kanssa antenneja leikellen ja mitälie,mutta tiedättekös mitä?Se penteleen kapistus ei vain sovi minulle vaikka sitä kovasti toivoisinkin.

Ilmeisesti alapääni on niinkin pieni ja kummallisesti kallistunut tms näin synnyttäneenä naisena,että se koje vain ei istu sinne.Ja juu on kaikista pienin mahdollinen kokeiltu ja kaikkea.Olen lukenut kaiken mahdollisen tiedon ja kokeillut kaiken.

Että jos yksikään nainen vielä tuputtaa minulle kuukupin käytöstä niin kääk.

Että tamponeilla ja siteillä mennään,valitettavasti.

Uskokaa jo että kaikki toosat ei ole samanlaisia ja jokainen nainen tuntee itse parhain omansa.

Kuukupin laittaminen on tekniikkalaji. Omalla kohdalla seisten toinen jalka ylhäällä pöntöllä. Kuppi pitää olla rutistettu tietystä suunnasta kasaan. Meni pitkään että opin oikean tekniikan. Nolointa mitä kupin kanssa on tapahtunut oli se kun olin laittanut kupin huonosti ja se aukesi kun istuin lounaspöydässä ja päästi plop-äänen. Kollegat hieman ihmettelivät ääntä ja sanoin äänen lähteneen polvesta. Runsaiden menkkojen kanssa kuppi on ollut pelastut.

Vierailija
651/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ehdotettiin ensin ilmaisten kuukuppien jakamista nuorille naisille. Mutta se tyrmättiin heti koska... en oikeastaan tiedä miksi?

Siksi että sadistisilta vanhemmilta menee yksi rangaistuskeino vähemmäksi.

Ilmaisesta kuukuppista on apua jos ei saa siteitä vanhemmilta.

Vierailija
652/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun nyt ihan oikeasti jos on runsaat vuodot niin niitä kestositeitä pitäis ostaa joku älytön määrä ja sen lisäksi pestä päivittäin. Jos on oikeasti peukalon kokoisia hyytymiä kuten mulla, ei niitä lillukoita halua omaan pesukoneeseen eikä nyt välttis työpaikallakaan katottais hyvällä jos mulla olis joka kuukausi jokin verinen muovipussi 10 siteen kanssa jossain työpaikan pukuhuoneen lokerossa. Varsinkin jos työpaikalla vaaditaan erityistä hygieenisyyttä.

Ja mä olen katsellut niitä kestositeitä myös ja aina jaksan ihmetellä, miksi ne kiinnitetään jollaim kahdella nepparilla?? Ihan sama miten imukykyinen kangas, ettekö tajua ett jos on runsaat menkat on erittäin tärkeää ettei side liiku yhtään. Pienikin liike saa aikaan sen että menkat valuu reisiä tai selkää pitkin. Miksi se on niin vaikea ymmärtää? Mä olen ainakin kirjaimellisesti reisiä myöten aina veressä.

Vierailija
653/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun nyt ihan oikeasti jos on runsaat vuodot niin niitä kestositeitä pitäis ostaa joku älytön määrä ja sen lisäksi pestä päivittäin. Jos on oikeasti peukalon kokoisia hyytymiä kuten mulla, ei niitä lillukoita halua omaan pesukoneeseen eikä nyt välttis työpaikallakaan katottais hyvällä jos mulla olis joka kuukausi jokin verinen muovipussi 10 siteen kanssa jossain työpaikan pukuhuoneen lokerossa. Varsinkin jos työpaikalla vaaditaan erityistä hygieenisyyttä.

Ja mä olen katsellut niitä kestositeitä myös ja aina jaksan ihmetellä, miksi ne kiinnitetään jollaim kahdella nepparilla?? Ihan sama miten imukykyinen kangas, ettekö tajua ett jos on runsaat menkat on erittäin tärkeää ettei side liiku yhtään. Pienikin liike saa aikaan sen että menkat valuu reisiä tai selkää pitkin. Miksi se on niin vaikea ymmärtää? Mä olen ainakin kirjaimellisesti reisiä myöten aina veressä.

Ei kuukuppi- ja kestosidehulluja kiinnosta, jos jollakin on erilaisia tarpeita. Jankkaavat vaan, että jos käy heille niin pitää käydä muillekin. Heidän mielestään ilmeisesti kaikilla naisilla on samanlaiset kuukautiset kuin itsellä ja kaikkien naisten vartalo toimii samalla tavalla. Jos kerrot muuta, niin valehtelet tai suurentelet. 

Vierailija
654/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä täällä suhtaudutaan raivokkaasti kuukuppeihin! Totuushan on se, että se on sekä ekologisin että taloudellisin vaihtoehto, tästä ei ole mitään kysymystäkään. Totta on toki myös se, että on joitakin harvoja ihmisiä, joille se ei syystä tai toisesta sovi. Kuitenkin suurin syy sille, että kuukuppi ”ei sovi”, on joko a) sitä ei ole kokeiltu tai b) jos sitä on kokeiltu, yritykset on lopetettu ensimmäiseen epäonnistuneeseen kokeiluun ja tämän jälkeen julistettu, kuinka kuukuppi ei sovi.

Ei tämä ole mikään mielipidekysymys. On myös ok olla käyttämättä kuukuppia, olkoon syy mikä tahansa, mutta totuus on se, että se kyllä sopisi suurimmalle osalle naisista.

Ole hyvä ja laita linkki tutkimukseen missä näin todetaan? Muussa tapauksessa kyse ei ole mistään muusta kuin sinun mielipiteestäsi ja mielipide on kuin persereikä: jokaisella omansa ja ketään ei kiinnosta.

Itse olen käyttänyt kuukuppia yli 10 vuotta mutta ei se(kään) minulle kovin hyvin sovi. Vuoto on välillä aika runsasta mutta isompaa mallia en voi käyttää koska se painaa tuskallisesti rakkoa ja suolta. Ulostaminen ja virtsaaminen on mahdotonta kupin ollessa paikallaan ja kuukautisten aikana minulla on molemmat hädät tavallista useammin... Eli alvariinsa saa olla ronklaamassa. Pienempikin painaa jonkin verran ja sen joudun tyhjentämään vähintään kahden tunnin välein runsaimpina päivinä, mikä ärsyttää herkkiä limakalvoja vaikka kuinka kupin liukastaisi ennen laittoa.

Lisäksi jos sattuu olemaan tiukat lantionpohjan lihakset sen asentaminen ja poistaminen tuntuu hyvin ikävältä ja kuppi myös tuntuu koko ajan, varsinkin alkupäivinä jolloin limakalvot ovat turvoksissa.

Minä olen eräretkeillyt ja sukeltanut ja ratsastanut jne. kupin kanssa. Mutta ei se silti mikään täydellinen ratkaisu ole, eikä varmasti sovi kaikille. Anatomiani on ainakin gynen mukaan täysin normaali, joten jos on hiukankaan jotain erikoista, vaikkapa lyhyt emätin tai erityisen kuivat limakalvot, eihän kupittelusta tulisi mitään.

Vierailija
655/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä voidaan jeesiä sitä, jolta puuttuu. Jos tiedetään, kenellä on tiukkaa.

Aikoinaan pistin postissa paketin ystävälleni, terveyssiteitä. Koska hänellä ei ollut varaa ostaa niitä. Kysyin merkin kin, niin tuli oikeita.

Pienellä teolla voit auttaa toista äitiä, kanssasisartasi. Ja saat hyvän mielen. Ja hän saa avun.

Vierailija
656/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

takatukka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa kuukuppia olen käyttänyt viimeiset 6 vuotta ja varmasti on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä. Maksoi jossain tarjouksessa alle 20e.

Miksi ihmiset eivät käytä kuukautiskuppeja? Harmittaa etten löytänyt sitä aiemmin, olen nyt jo 36v. Ikinä en voisi kuvitellakaan käyttäväni mitää inhottavia haisevia siteitä 🤢 ja tampoonit taas ärsyttävät limakalvoja.

Mielelläni käyttäisin kuukuppiani mutta asun maassa, jossa ei ole naisten vessojen kopeissa esim. käsisuihkua tai mitään muutakaan pesumahdollisuutta.  Harmi. 

Mitä suojia siellä sitten naiset voivat käyttää? Jos kuukuppi ei käy, niin sittenhän tamponiakaan ei voi vaihtaa kuin likaisin käsin, ja siteen vaihdon yhteydessä ei pääse peseytymään.

Vierailija
657/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa valtio maksaisi kaikille naisille kuukupin niin pääsisi ilmaiseksi kokeilemaan.. se on paras. Väärän kokoinen jos painaa rakkoa. Mulla se on melkein kuin tulppa kun on runsaat menkat. Ei vuoda yli vaan sit ku ottaa kupin pois tulee kaikki ylitekin tullut vuoto. Naisilla on asenneongelma kuukuppiin. Kai koska se tekee oman eläimellisyyden näkyväksi

Vierailija
658/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa valtio maksaisi kaikille naisille kuukupin niin pääsisi ilmaiseksi kokeilemaan.. se on paras. Väärän kokoinen jos painaa rakkoa. Mulla se on melkein kuin tulppa kun on runsaat menkat. Ei vuoda yli vaan sit ku ottaa kupin pois tulee kaikki ylitekin tullut vuoto. Naisilla on asenneongelma kuukuppiin. Kai koska se tekee oman eläimellisyyden näkyväksi

Joo, jokaiselle naispuoliselle 9-vuotiaana oma kuukuppipaketti, jossa on erikokoisia kuukuppeja kokeiltavaksi. 

Vierailija
659/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa kuukuppia olen käyttänyt viimeiset 6 vuotta ja varmasti on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä. Maksoi jossain tarjouksessa alle 20e.

Miksi ihmiset eivät käytä kuukautiskuppeja? Harmittaa etten löytänyt sitä aiemmin, olen nyt jo 36v. Ikinä en voisi kuvitellakaan käyttäväni mitää inhottavia haisevia siteitä 🤢 ja tampoonit taas ärsyttävät limakalvoja.

Ei tullut mieleen, että kuukautiskupit ärsyttävät toisten naisten limakalvoja? 

Kerrotko millä tavalla lääketieteellisestä silikonista tehty kuppi ärsyttää limakalvoja kun kuppi osuu limakalvoihin ylipäätään reunoistaan eikä ime millään tavalla kosteutta itseensä?

Sinulla on tavallisen löysä alapää jos kuppi ei osu emättimen seinämiin koko matkalta.

Siinä ärsyttää se mekaaninen hankaus laittaessa ja poisottaessa. Vaikka kuinka liukastaisi. Itse voin käyttää kuppia juuri ja juuri kolme runsainta vuotopäivää, sitten alapää ei enää kestä.  Onneksi menkat on siinä vaiheessa jo niin niukat että vaihtelen vain pikkuhousuja sitten.

Vierailija
660/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

takatukka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielelläni käyttäisin kuukuppiani mutta asun maassa, jossa ei ole naisten vessojen kopeissa esim. käsisuihkua tai mitään muutakaan pesumahdollisuutta.  Harmi. 

Mitä suojia siellä sitten naiset voivat käyttää? Jos kuukuppi ei käy, niin sittenhän tamponiakaan ei voi vaihtaa kuin likaisin käsin, ja siteen vaihdon yhteydessä ei pääse peseytymään.

Olen eri kirjoittaja mutta asun samanlaisessa maassa. Lavuaari sijaitsee yhteisessä tilassa, joten kädet voi pestä ennen koppiin menoa. Kotonakaan vessassa ei ole lavuaariam Tosin tamponia vaihtaessa en kyllä edes koske muuhun kuin asettimeen ja siihenkin mahdollisimman vähän reunaan. Kuukuppi ei sovi kun ei mahdu sisälle vaikka mitä tekisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi