Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia

Vierailija
31.08.2019 |

https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…

Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..

Kommentit (912)

Vierailija
561/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestositeet käy niille joille menkat on harrastus, mulla on muutakin elämää.

Vierailija
562/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi kuukautiskuppihullut ovat niin kiinnostuneita muiden naisten pilluista? Eiköhän jokainen osaa itse valita itselleen parhaan kuukautissuojan. Tietoa niistä kaikista kuitenkin on saatavilla.

Mitäpä jos meistä sinun pillusi on yhdentekevä mutta tämä maapallo ja sen tulevaisuus ihan kaikkien asia?

Toisaalta voihan sitä kaikkea haitallista toimintaa perustella samalla ”mutta kun Mä haluuuuuun” -argumentilla. Todella kestävää.

Minusta vaihtoehtona on edullisten biohajoavien kuukautissiteiden kehittäminen. Joitakin sellaisia jo onkin. Mutta kuukuppi nyt ei vain kaikille sovi, joten lopeta se kiihkoaminen.

Toivottavasti olet muuten lopettanut lentomatkailun, et omista autoa, syöt lähellä kasvatettua kasvisruokaa ja asut kommuunissa, jossa sähkö tuotetaan pyörällä polkien jne. "Mutta kun mä haluuuuuun" ei sitten riitä selitykseksi, jos et tee osaasi maapallon hyväksi kaikilla mahdollisilla tavoilla.

Taas jäkätät kuukupista mutta et kerro miksi kestositeet eivät käy? Kuukuppi ei kaikille sovi, se on ihan faktaa mutta kerrotko miksi sinulle ei kestoside sovi anatomisesti?

Ja kyllä, en matkusta lentokoneella, olen ollut kasvissyöjä 11 vuotta pl. Riista ja itse pyydetty kala, ajan autolla käytännössä vain pakolliset työmenot koska auto on työssä pakollinen, sähkö on uusiutuvista energiavaroista ja ostaisin heti ydinvoimalla tuotettua sähköä jos se olisi mahdollista, kierrätän kaiken ja olen lapseton. Sikäli siltikään kaikkea ei tarvitse tehdä täydellisesti, mutta kertakäyttösiteiden kaltainen käsittämätön roskaaminen on vain typerää etenkin jos vaihtoehtoja ei ole edes kokeillut koska ei vaan kiinnosta.

Onko riista ja kala siis nykyään kasvikuntaan kuuluvia?

Jäikö koulut kesken jos et ymmärrä mitä sana ”poislukien” tarkoittaa?

Ahaa. Eli minäkin olen siis kasvissyöjä, poislukien porsaan-, naudan- ja kananlihan ja kalan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin että "mulle sopii kestositeet ja kuukupit niin kyllä kaikkien muidenkin pitää tyytyä niihin!" on aika itsekästä ajattelua. No, ainakin voit tuntea olosi vähän muita paremmaksi. :)

Tää keskustelu muistuttaa Helsingin kaupunginvaltuuston kasvisruokakeskustelua jossa tosiasiallisia argumentteja ammutaan alas sillä että ”minähän en mitään verisiä rättejä ala kantamaan”. Samaa luokkaa kuin kasvisruokaa vastustava kaupunginvaltuutettu joka epäili että kasvisruoan aiheuttamien pierupäästöjen vuoksi koulujen sisäilma huononee....

Kaupunginvaltuuston keskustelu kuulostaa naurettavalta ja lapselliselta, joten miksi tämäkin piti tähän keskuteluun vielä tuoda? "Minähän en mitään verisiä rättejä ala kantamaan" ei ole yhtään naurettavaa, vaan suurin osa naisista näin ajattelee. Nykyään kuukautisiin halutaan helppoja ja vaivattomia ratkaisuja ja KYLLÄ myös ympäristöystävällisia, mutta kestositeet eivät ole siihen ratkaisu.

Vierailija
564/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin että "mulle sopii kestositeet ja kuukupit niin kyllä kaikkien muidenkin pitää tyytyä niihin!" on aika itsekästä ajattelua. No, ainakin voit tuntea olosi vähän muita paremmaksi. :)

Tää keskustelu muistuttaa Helsingin kaupunginvaltuuston kasvisruokakeskustelua jossa tosiasiallisia argumentteja ammutaan alas sillä että ”minähän en mitään verisiä rättejä ala kantamaan”. Samaa luokkaa kuin kasvisruokaa vastustava kaupunginvaltuutettu joka epäili että kasvisruoan aiheuttamien pierupäästöjen vuoksi koulujen sisäilma huononee....

No kaikki sellaiset asiat, mitkä liittyvät ihmisen omaan kehoon (mitä laitetaan oman kehon sisälle, mitä tehdään omalle keholle) ovat hyvin henkilökohtaisia asioita. On aika omituista, että jotkut aikuiset ihmiset ovat niin asennoituneita pomottamaan muita, etteivät osaa keskustella näistä asioista ilman, että syyllistäen ja haukkuen vaativat muita tekemään samoin kuin itse.

Jos esitetään vaihtoehtoisia kehityssuuntia totaalisten ehdotusten rinnalle, niin niitä ei hyväksytä ja niihin suhtaudutaan vähätellen. Esim. tässä keskustelussa huomaa tuon vähättelyn, kun jotkut ottivat esille, että biohajoavat siteet kiinnostaisivat. Eli mikään muu kehityssuunta ei kelpaa, jos se ei vastaa sitä omaa. Ei kelpaa vain kerran viikossa lihan syönti, jos pitää olla täysin vegaani. Ei kelpaa biohajoaviin siteisiin siirtyminen ja niiden keräämisen järjestäminen, koska kestositeet ja kuukuppi on jo olemassa. Tuollaisella ääripää -asenteella ei muutoksia saa aikaiseksi. Sillä ajautuu vaan umpikujaan. 

Vierailija
565/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun sama porukka ei käytä kankaista vessapaperia, ja kanna koko päivää mukana pissaisia ja kakkaisia rättejä, ja peseskele niitä sitten kotona.

Vanha veri alkaa haista hyvinkin äkkiä kun on elimistöstä poistunut.

Vierailija
566/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää jos BB-talossa naiset pesis niitä verisiä rättejä ja koko ajan ois niitä lärpyköitä ripusteltu ympäri taloa. Aika ällöä. :D

Vierailija
567/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu siis vessapaerin käyttö pitää lopettaa ja myös alapesu, koska vettä pitää säästää! Hajut on luonnollinen asia.

Vierailija
568/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ollut varmaan suurempi ongelma 90-luvulla. Nykyään siteet ja tamponit ovat niin halpoja, ettei niiden saaminen ole rahasta kiinni. Halvimmat kaupan merkit maksavat siteissä jopa alle euron paketti ja Pirkan 32 kpl tamponiaski 2-3 euroa. Sen saa vaikka pulloja keräämällä tai kerjäämällä. Ja olen noita kaikki testannut, ovat laadukkaita, ei tule läpi. 

No mietipä sitä, kun alwaysin paksuimmat yökäyttöön tarkoitetut päästävät läpi. Onneksi raha ei ole ongelma ja asiasta on lääkärin kanssa ollut puhetta. Joten ei tarvitse neuvoa menemään lääkäriin.

Vierailija
569/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuukautissiteiden kustannuskysymys valtion varoista on yhtä kyseenalainen, kuin kaikki vastaavat sosialistiset ehdotukset. Jos rahaa sataisi taivaasta valtion kassaan, niin KYLLÄ, olisi reilua maksaa naisille ja tytöille siteet. Mutta kun totuus on, että vaatimalla "valtiota maksamaan", vaaditaan että mm. miesten pitäisi alkaa maksamaan naisten "ongelmasta" joka juontuu ihan biologiasta. Ja syytön yksikään mies on siihen, että sinä synnyit naiseksi ja naisilla yleensä kuukautiset ovat osa elämää. Millä ihmeen perustelulla sen syyttömän osapuolen pitäisi alkaa maksamaan jotain sellaista, joka nyt vain kuuluu normaaliin biologiaan?!

No jos nyt niiltä kuukautistarvikkeilta saisi ensi alkuun arvonlisäveron pois. Se ei ole liikaa vaadittu.

Miksi siteiltä pitäisi saada alv pois?! Se tarkoittaa sitä, että vero pitää kerätä muualta. Jo nyt pitää ottaa lainaa, kun ylikorkeat verot ei riitä. Ei se ole veronmaksajien ongelma, että naisen biologiaan kuuluvat kuukautiset. Jostain kumman syystä ne pärjää pitkin maailmaa, vaikka Afrikassakin, ilman että kuukautisia pitää valtion jotenkin komensoida. Aivan elävät ja hengittävät, vaikkei rahaa ole läheskään sitä mitä täällä.

Vierailija
570/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikki sellaiset asiat, mitkä liittyvät ihmisen omaan kehoon (mitä laitetaan oman kehon sisälle, mitä tehdään omalle keholle) ovat hyvin henkilökohtaisia asioita. On aika omituista, että jotkut aikuiset ihmiset ovat niin asennoituneita pomottamaan muita, etteivät osaa keskustella näistä asioista ilman, että syyllistäen ja haukkuen vaativat muita tekemään samoin kuin itse.

Jos esitetään vaihtoehtoisia kehityssuuntia totaalisten ehdotusten rinnalle, niin niitä ei hyväksytä ja niihin suhtaudutaan vähätellen. Esim. tässä keskustelussa huomaa tuon vähättelyn, kun jotkut ottivat esille, että biohajoavat siteet kiinnostaisivat. Eli mikään muu kehityssuunta ei kelpaa, jos se ei vastaa sitä omaa. Ei kelpaa vain kerran viikossa lihan syönti, jos pitää olla täysin vegaani. Ei kelpaa biohajoaviin siteisiin siirtyminen ja niiden keräämisen järjestäminen, koska kestositeet ja kuukuppi on jo olemassa. Tuollaisella ääripää -asenteella ei muutoksia saa aikaiseksi. Sillä ajautuu vaan umpikujaan. 

En usko että biohajoaville kertakäyttösiteille on kysyntää koska kaikki tiedostavat ihmiset käyttävät jo kuppia. Ja muille se jätteen määrä on yhdentekevää.

Vierailija
571/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuukautissiteiden kustannuskysymys valtion varoista on yhtä kyseenalainen, kuin kaikki vastaavat sosialistiset ehdotukset. Jos rahaa sataisi taivaasta valtion kassaan, niin KYLLÄ, olisi reilua maksaa naisille ja tytöille siteet. Mutta kun totuus on, että vaatimalla "valtiota maksamaan", vaaditaan että mm. miesten pitäisi alkaa maksamaan naisten "ongelmasta" joka juontuu ihan biologiasta. Ja syytön yksikään mies on siihen, että sinä synnyit naiseksi ja naisilla yleensä kuukautiset ovat osa elämää. Millä ihmeen perustelulla sen syyttömän osapuolen pitäisi alkaa maksamaan jotain sellaista, joka nyt vain kuuluu normaaliin biologiaan?!

No jos nyt niiltä kuukautistarvikkeilta saisi ensi alkuun arvonlisäveron pois. Se ei ole liikaa vaadittu.

Miksi siteiltä pitäisi saada alv pois?! Se tarkoittaa sitä, että vero pitää kerätä muualta. Jo nyt pitää ottaa lainaa, kun ylikorkeat verot ei riitä. Ei se ole veronmaksajien ongelma, että naisen biologiaan kuuluvat kuukautiset. Jostain kumman syystä ne pärjää pitkin maailmaa, vaikka Afrikassakin, ilman että kuukautisia pitää valtion jotenkin komensoida. Aivan elävät ja hengittävät, vaikkei rahaa ole läheskään sitä mitä täällä.

Äläpä puhu asiasta mistä et taas mitään tiedä. Kuukautissuojien puute on yksi suurimmista syistä miksi tytöt jättävät koulun kesken kehitysmaissa. Ja se tulee näille maille loppupelissä aivan h*lvetin kalliiksi.

Vierailija
572/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja tätä yhtä vänkääjää jolla yksi sidepaketti riittää kuulautisiin ja jää ylikin vielä.

Mulle menee 4-5 pakattia ja se on NORMAALIA. Erittäin isolla osalla naisista on RUNSAAT MENKAT. Se voi johtua synnytyksistä, alhaisesta ferritiinistä, tai on suvussa perinnöllistä niinkuin omassa suvussa.

Normaalimpaa on että menkat kestää 5-8 pv kuin 1-2. Mulla menee yksiin menkkoihin se 25-30eur.

Hohhoijaa. Vaikka menkat voisivat kestää normaalisti sen 7 päivää, harvempi nainen vuotaa niistä ihan jokaisen päivän kuin niagara, että side pitää vaihtaa tunnin välein. Se ei todellakaan ole normaalia. 30 eurolla saat noin 7 pakettia siteitä. Paketissa on parikymmentä sidettä. Väitätkö todella, että on normaali vuodon määrä, jos siteitä menee päivässä 20 jokaisen 7 päivän ajan? 

30 eurolla saa 30 pakettia siteitä. Tai 60, jos joku niitä tosissaan 50 sentillä paketti löytää. Ei oo pakko ostaa libresseä tai alwaysia, rainbowt sun muut on nykyään ihan kelpoja.

Alwaysin yökäyttöön tarkoitetut päiväkäytössä. Pakko vaihtaa tunnin välein ettei tule läpi. Lääkärikäyntiä tässä odottelen. Rautaa syön. Ja olen monta kertaa käynyt asian tiimoilta lääkärissä.

Vierailija
573/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi kuukautiskuppihullut ovat niin kiinnostuneita muiden naisten pilluista? Eiköhän jokainen osaa itse valita itselleen parhaan kuukautissuojan. Tietoa niistä kaikista kuitenkin on saatavilla.

Mitäpä jos meistä sinun pillusi on yhdentekevä mutta tämä maapallo ja sen tulevaisuus ihan kaikkien asia?

Toisaalta voihan sitä kaikkea haitallista toimintaa perustella samalla ”mutta kun Mä haluuuuuun” -argumentilla. Todella kestävää.

Minusta vaihtoehtona on edullisten biohajoavien kuukautissiteiden kehittäminen. Joitakin sellaisia jo onkin. Mutta kuukuppi nyt ei vain kaikille sovi, joten lopeta se kiihkoaminen.

Toivottavasti olet muuten lopettanut lentomatkailun, et omista autoa, syöt lähellä kasvatettua kasvisruokaa ja asut kommuunissa, jossa sähkö tuotetaan pyörällä polkien jne. "Mutta kun mä haluuuuuun" ei sitten riitä selitykseksi, jos et tee osaasi maapallon hyväksi kaikilla mahdollisilla tavoilla.

Taas jäkätät kuukupista mutta et kerro miksi kestositeet eivät käy? Kuukuppi ei kaikille sovi, se on ihan faktaa mutta kerrotko miksi sinulle ei kestoside sovi anatomisesti?

Ja kyllä, en matkusta lentokoneella, olen ollut kasvissyöjä 11 vuotta pl. Riista ja itse pyydetty kala, ajan autolla käytännössä vain pakolliset työmenot koska auto on työssä pakollinen, sähkö on uusiutuvista energiavaroista ja ostaisin heti ydinvoimalla tuotettua sähköä jos se olisi mahdollista, kierrätän kaiken ja olen lapseton. Sikäli siltikään kaikkea ei tarvitse tehdä täydellisesti, mutta kertakäyttösiteiden kaltainen käsittämätön roskaaminen on vain typerää etenkin jos vaihtoehtoja ei ole edes kokeillut koska ei vaan kiinnosta.

Ahaa. Eli minäkin olen siis kasvissyöjä, poislukien porsaan-, naudan- ja kananlihan ja kalan.

Mikäli olet kehitysvammainen etkä ymmärrä mikä ero on vapaasti kasvaneella ja tehotuotetulla eläimellä. Sille on esimerkiksi ihan oma nimityksensä jos on kasvissyöjä joka syö vaikkapa kuitenkin kalaa. Mutta jatka toki surkeaa trollaamista, siihen älykkyysosamääräsi pyöreä sata juuri ja juuri riittää.

Vierailija
574/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kestosidejuttu on taas yksi tapa syyllistää naisia. Jos kyseessä olis miehet niin tätäkään keskustelua ei olisi.

Vierailija
575/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että biohajoaville kertakäyttösiteille on kysyntää koska kaikki tiedostavat ihmiset käyttävät jo kuppia. Ja muille se jätteen määrä on yhdentekevää.

Jos kaupassa on hyllyssä vierekkäin valittavana joko normi- tai biohajoava side, niin uskon mielikuvamarkkinoinnin tehoavan sen verran, että edes kokeillaan sitä biohajoavaa.

Helppo saatavuus kun on yksi kriteeri valintoja tehdessä.

Vierailija
576/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau. Olet täydellinen esimerkki täysin omassa kuplassaan elävästä ihmisestä. :D

"Minä tiedän, mitä kaikki muutkin ajattelevat. Ja minä tiedän, mikä on täysin oikea tapa elää. Jos muut eivät tee niin kuin minä, ovat he tiedostamattomia tai välinpitämättömiä eikä heitä kiinnosta ikinä mitkään muut vaihtoehdot, joten turha edes pohtia niitä. Menenpä tästä ompelmaan lisää kestositeitä heille, jotka niistä jo pitävät."

Vierailija
577/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja tätä yhtä vänkääjää jolla yksi sidepaketti riittää kuulautisiin ja jää ylikin vielä.

Mulle menee 4-5 pakattia ja se on NORMAALIA. Erittäin isolla osalla naisista on RUNSAAT MENKAT. Se voi johtua synnytyksistä, alhaisesta ferritiinistä, tai on suvussa perinnöllistä niinkuin omassa suvussa.

Normaalimpaa on että menkat kestää 5-8 pv kuin 1-2. Mulla menee yksiin menkkoihin se 25-30eur.

Jotain on pielessä, jos yksiin menkkoihin menee noin paljon rahaa. Miksi et käytä kaikkein imukykyisimpiä tamponeja vaan pelleilet siteiden kanssa? Entä se kuukautiskuppi/-sieni?

Vain mies tai erittäin tyhmä, asioista mitään ymmärtämätön nainen voi kirjoittaa noin. No, onhan täällä jo ilmoittautunut ainakin yksi, jolla on ymmärtämisessä enemmänkin ongelmaa.

Kyllä minä sanoisin, että ymmärtämisesssä on ongelmaa sillä, joka ei tajua, että 20-40 sidettä joka päivä 7 päivän ajan ei ole millään tavalla normaali vuoto. 

No kerropa sitten mitä sille voi tehdä, kun lääkäreistä eikä lääkkeistä ole apua? Tajuan hei ihan itsekin ettei ole normaalia.

Vierailija
578/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli olet kehitysvammainen etkä ymmärrä mikä ero on vapaasti kasvaneella ja tehotuotetulla eläimellä. Sille on esimerkiksi ihan oma nimityksensä jos on kasvissyöjä joka syö vaikkapa kuitenkin kalaa. Mutta jatka toki surkeaa trollaamista, siihen älykkyysosamääräsi pyöreä sata juuri ja juuri riittää.

Ja tässä on sitä asiallista keskustelua, jolla saadaan ihmiset valitsemaan ekologisemmin 👍

Ps. Jos syöt lihaa, et ole kasvissyöjä. Sama se miten asian mielessäsi käännät.

Vierailija
579/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestositeet käy niille joille menkat on harrastus, mulla on muutakin elämää.

Täh? Mä joudun joka tapauksessa pesemään pyykkiä, siellä samassa koneessa ne kestositeet pyörii kuin alushousutkin. Ei vaadi yhtään sen enempää aikaa kuin kertikset.

Oikeastaan päinvastoin - kertakäyttöisiä siteitä pitää muistaa ostaa ja ne lisäävät ulos vietävien roskapussien määrää. Kestositeitä mun ei tarvitse ajatella koskaan: mulla on niitä sen verran, että pärjään yhdet kuukautiset (käytän pääasiassa kuukuppia ja toisinaan tai lisävarmistuksena kestoja), joten menkkojen aikana/jälkeen pesen käytetyt siteet (=heitän ne muun pyykin mukana koneeseen ja ripustan kuivumaan) ja sitten ne odottavat seuraavaa kierrosta valmiina. Kun vielä käytin kertiksiä, monesti kävi niin, että menkat alkoivat ja kaapista löytyi yksi tamponi ja jonkun käsilaukin taskusta yksi side, ja sitten piti lähteä kiireenvilkkaa kauppaan...

Vierailija
580/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on osalla ollut ihan järkyttäviä kokemuksia nuorena, en käsitä että tuollaisia hirviövanhempia on edes olemassa 😢 Itse en ole tällaista joutunut kokemaan ja omille tyttärille hommasin kuukupit melko pian menkkojen alkamisen jälkeen. Ovat moneen kertaan jälkeenpäin kiitelleet mua siitä.

No haluan vaan sanoa että ei se ole yleensä mikään yksi tai kaksi järkyttävää kokemusta. Vaan järkyttävää on koko lapsuus ja nuoruus. Jatkuvaa pelkoa, väkivaltaa, nöyryyttämistä ja alistamista, ja omien vanhempien tekemään pilkkaa, ilkkumista ja ivallista v*ttuilua. Olisikin suuron tragedia se miten äiti raivosi menkoista.... siinä on tuhansia vielä paljon pahempiakin tapahtumia.

Tän takia on tärkeää että jokainen kuplassa oleva tajuaisi että kaikilla ei ole hyvä koti, ja jos näkee/huomaa kaltoonkohtelua niin jotenkin auttaisi kaltoinkohdeltua edes tekemällä lasub tai ohjaamalla avun pariin. Mua ei kukaan auttanut (vaikka esim koulussa nähtiin pahoinpitelyruhjeita, huomattiin miten laihdun tai olen pelokas jne) ja siksipä mun lapsuushelvetti kesti 18 vuotta.

Jep, kuukautisiin ja naiseuteen liittyvät nöyryytykset ja häpäisyt olivat vain kärpäsen pa*ka kaiken muun rinnalla. Jatkuvaa pelkoa, vihaa, häpäisyä, syvää halveksuntaa ja muuta mukavaa. Minunkin kohdallani kaikki ummisti silmänsä, koska kulissit oli kuunnossa. Siinä vaiheessa vähän herättiin, kun halusin päästä nuorena hengestäni, mutta sekin kuitattiin suurimmaksi osaksi normaaliin teini-ikään kuuluvana tunnemyrskynä.

Sori että meni vähän ohi aiheen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä