Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia
https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…
Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..
Kommentit (912)
Vierailija kirjoitti:
Olen koittanut siirtyä kuukuppiin, ei oikein suju. Se vuotaa, tuntuu että on sattumaa saako sen oikein paikalleen. Lisäksi tuntuu ahdistavalta työntää sinne iso muovihärpäke ja tekee jopa vähän kipeää. Pidän tamponeista paljon enemmän.
Kuukuppejakin on erilaisia, mutta tokikin onhan se hintavaa ostaa useampi vain kokeiluun. Miksi et käytä kestosidettä jos kuukuppi ei toimi? Eikö ketään muuta ällötä se jätteen määrä mitä tulee siteistä ja tamponeista? Aina kuulee perusteluna vaan että ”en tykkää kuukupista” mutta mikä kestositeissä mättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa kuukuppia olen käyttänyt viimeiset 6 vuotta ja varmasti on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä. Maksoi jossain tarjouksessa alle 20e.
Miksi ihmiset eivät käytä kuukautiskuppeja? Harmittaa etten löytänyt sitä aiemmin, olen nyt jo 36v. Ikinä en voisi kuvitellakaan käyttäväni mitää inhottavia haisevia siteitä 🤢 ja tampoonit taas ärsyttävät limakalvoja.
Ei tullut mieleen, että kuukautiskupit ärsyttävät toisten naisten limakalvoja?
Kerrotko millä tavalla lääketieteellisestä silikonista tehty kuppi ärsyttää limakalvoja kun kuppi osuu limakalvoihin ylipäätään reunoistaan eikä ime millään tavalla kosteutta itseensä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koittanut siirtyä kuukuppiin, ei oikein suju. Se vuotaa, tuntuu että on sattumaa saako sen oikein paikalleen. Lisäksi tuntuu ahdistavalta työntää sinne iso muovihärpäke ja tekee jopa vähän kipeää. Pidän tamponeista paljon enemmän.
Kuukuppejakin on erilaisia, mutta tokikin onhan se hintavaa ostaa useampi vain kokeiluun. Miksi et käytä kestosidettä jos kuukuppi ei toimi? Eikö ketään muuta ällötä se jätteen määrä mitä tulee siteistä ja tamponeista? Aina kuulee perusteluna vaan että ”en tykkää kuukupista” mutta mikä kestositeissä mättää?
Mihin sä laitat käytetyt kestositeet päivän aikana? Kannat verisiä ja haisevia kangasmyttyjä käsilaukussa?
Mä en ymmärrä miksi kuukautiskuppihullut ovat niin kiinnostuneita muiden naisten pilluista? Eiköhän jokainen osaa itse valita itselleen parhaan kuukautissuojan. Tietoa niistä kaikista kuitenkin on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuukautissiteiden kustannuskysymys valtion varoista on yhtä kyseenalainen, kuin kaikki vastaavat sosialistiset ehdotukset. Jos rahaa sataisi taivaasta valtion kassaan, niin KYLLÄ, olisi reilua maksaa naisille ja tytöille siteet. Mutta kun totuus on, että vaatimalla "valtiota maksamaan", vaaditaan että mm. miesten pitäisi alkaa maksamaan naisten "ongelmasta" joka juontuu ihan biologiasta. Ja syytön yksikään mies on siihen, että sinä synnyit naiseksi ja naisilla yleensä kuukautiset ovat osa elämää. Millä ihmeen perustelulla sen syyttömän osapuolen pitäisi alkaa maksamaan jotain sellaista, joka nyt vain kuuluu normaaliin biologiaan?!
No jos nyt niiltä kuukautistarvikkeilta saisi ensi alkuun arvonlisäveron pois. Se ei ole liikaa vaadittu.
Se alv on todella vähän ja en ymmärrä logiikkaa muutenkaan kun olemassa on paljon pakollisempiakin asioita joista maksetaan alv. Ihan vaikka ruoka tai lääkkeet. Tai ehkä kestositeiltä ja kuukupilta voisi poistaa alvin, roskaavat kertakäyttösiteet ja -tamponit kuuluukin maksaa, haittaverohan on nykyisin muotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa kuukuppia olen käyttänyt viimeiset 6 vuotta ja varmasti on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä. Maksoi jossain tarjouksessa alle 20e.
Miksi ihmiset eivät käytä kuukautiskuppeja? Harmittaa etten löytänyt sitä aiemmin, olen nyt jo 36v. Ikinä en voisi kuvitellakaan käyttäväni mitää inhottavia haisevia siteitä 🤢 ja tampoonit taas ärsyttävät limakalvoja.
Kerrotko millä tavalla lääketieteellisestä silikonista tehty kuppi ärsyttää limakalvoja kun kuppi osuu limakalvoihin ylipäätään reunoistaan eikä ime millään tavalla kosteutta itseensä?
Pillupoliisi vaatii perusteluja toisen pillusta, että saa pillupoliisilta luvan käyttää muuta kuin kuukuppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä laitat käytetyt kestositeet päivän aikana? Kannat verisiä ja haisevia kangasmyttyjä käsilaukussa?
Ensinnäkin sinusta itsestäsi se veri on ja miksi kuvittelet että vaikkapa pussiin laitettu kestoside haisisi yhtään sen enempää kuin se märkä side housuissasi? Siteitä käyttävien perusongelma tuntuu olevan vieraantuminen omasta kehosta, kuukuppia ei voi käyttää koska kuka nyt halua laittaa sormet sisälleen tai koskea vereen ja kestositeet on pahasta koska sitten on ”rätissä verta”. Parempi se on hukuttaa tämä maapallo muoviroskaan ja ostaa yksittäispakattuja siteitä ja tamponeja. Ei v*ttu oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
No niin, sanokaas niitä merkkejä sitten, joita te käytätte, niin lasketaan uudestaan. Markettisiteistä kallein kappalehinta näyttäisi olevan Always ultra night 26 senttiä. 30 eurolla saa näitä 115 kpl. Seitsemälle päivälle jaettuna tekisi 16,4 sidettä per päivä eli vaihto koko tänä aikana jatkuvasti alle kahden tunnin välein, myös yöllä.
Oikeastiko?
Jotkut joutuu käyttämään pahimman vuodon aikana kahta yösidettä yhtä aikaa ja yöksi pakkaamaan vielä kolmannen johonkin kohtaan. Kyllä, oikeasti!
Mulla sattui kerran synnyttksen jäkeen, olisko ollu tosiset menkat, aivan karmeen runsaat. Mulla oli kaksi yösidettä (toinen niin takana, ettei persvakoa pitkin nouse veri selkään ja toinen niin edessä, ettei sitä kautta nouse vatsan puolelta mitään) ja keskelle housuja vielä tavallinen side kuukautiskupin lisäksi. Kuppia tyhjäsin 3-4 kertaa tunnissa ja vaihdoin keskelle housuja siteen, koko sidepaketin housuihin vaihdoin 45-60 min välein. Yöllä nukuin pyyhepinon päällä ja kolmen yösiteen voimin. Pari kertaa sai käydä yöllä vaihtamassa siteet.
Tätä vuotoa kesti vuorokauden kunnes rauhoittui. Pari päivää oli vielä kunnon vuotoa, mutta selvisin niistä päivistä kun tyhjäsi kuppia tiheästi. Mutta yöside piti olla silti kun välillä kuppi tulvi purskahtaen yli. Voisin kuvitella, että sellainen nainen, jolla on todella runsaat menkat, pääsee hyvin lähelle kokemaani joka kuukausi. Äkkiä laskettuna meni 50 yösidettä + 50 tavallista vuorokaudessa. Siihen päälle vielä seuraavien päivien siteet. Ja mikä määrä olisikaan kulunut jos en olisi käyttäny sitä kuppia.
Mun normaali runsaimmillaan oleva vuoto on semmonen, että kuppi pitää tyhjätä parin tunnin välein. Siteitä käytän niinä päivinä, kun aina tulee ohivuotoja. Esim. töissä ei pääse koko ajan käymään vessassa.
Ja tekeekö muuten ne halvimmat merkit edes yösiteitä. Kaikki ei pärjää niillä pikkusiteillä. Mulla esim tosi helposti lähtee kiipeemään vuoto persvakoa pitkin, niin tavallinen side on liian lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi kuukautiskuppihullut ovat niin kiinnostuneita muiden naisten pilluista? Eiköhän jokainen osaa itse valita itselleen parhaan kuukautissuojan. Tietoa niistä kaikista kuitenkin on saatavilla.
Mitäpä jos meistä sinun pillusi on yhdentekevä mutta tämä maapallo ja sen tulevaisuus ihan kaikkien asia?
Toisaalta voihan sitä kaikkea haitallista toimintaa perustella samalla ”mutta kun Mä haluuuuuun” -argumentilla. Todella kestävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin sinusta itsestäsi se veri on ja miksi kuvittelet että vaikkapa pussiin laitettu kestoside haisisi yhtään sen enempää kuin se märkä side housuissasi? Siteitä käyttävien perusongelma tuntuu olevan vieraantuminen omasta kehosta, kuukuppia ei voi käyttää koska kuka nyt halua laittaa sormet sisälleen tai koskea vereen ja kestositeet on pahasta koska sitten on ”rätissä verta”. Parempi se on hukuttaa tämä maapallo muoviroskaan ja ostaa yksittäispakattuja siteitä ja tamponeja. Ei v*ttu oikeasti.
Kyllä ne haisevat. Jokainen, joka käy yleisissä vessoissa haistaa ne likaiset sidemytyt siellä roskiksessa. Eli joko tosiaan pitää kantaa haisevaa verimössöä laukussa tai sitten niin, että kestosidettä ei vaihdeta koko päivän aikana? Naisen pitää pitää likaista sidettä housuissa koko päivä ja vasta kotona vaihtaa se? Just. Kuukautiskuppihullut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos meistä sinun pillusi on yhdentekevä mutta tämä maapallo ja sen tulevaisuus ihan kaikkien asia?
Toisaalta voihan sitä kaikkea haitallista toimintaa perustella samalla ”mutta kun Mä haluuuuuun” -argumentilla. Todella kestävää.
Sen sijaan, että haukut ja syyllistät yksittäisiä ihmisiä, voisit lähestyä side- ja tamponivalmistajia ajatuksella, että nämä alkaisivat valmistaa ympäristöystävällisempiä kuukautissuojia.
Meillä ei 90-luvulla kuukautisista juuri puhuttu, suojia kuitenkin riitti vessassa aina. Ihan kamalaa millaisia äitejä joillakin on ollut. Että omalle tyttärelleen tai ylipäätään kenellekään lapselle voi olla noin julma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne haisevat. Jokainen, joka käy yleisissä vessoissa haistaa ne likaiset sidemytyt siellä roskiksessa. Eli joko tosiaan pitää kantaa haisevaa verimössöä laukussa tai sitten niin, että kestosidettä ei vaihdeta koko päivän aikana? Naisen pitää pitää likaista sidettä housuissa koko päivä ja vasta kotona vaihtaa se? Just. Kuukautiskuppihullut...
Tosissasi vertaat kertakäyttösiteen tuottamaa hajua kestositeeseen? Ihan tosissaan siis? Oletko koskaan tullut ajatelleeksi että se veri kuivuu eikä tosiaan normaalisti haise siltä miltä ne käytetyt siteet haisee? Ei hyvää päivää. Itse olen kantanut muovipussiin suljettuna lapsen ripulista likaisia laukussa ilman merkittävää hajuhaittaa, joten jos sinun emättimestäsi tuleva veri haisee muovipussien läpi niin voimakkaasti niin suosittelen käymään lääkärissä. Saatat kärsiä vaikkapa bakteeritulehduksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaihtoehtona on edullisten biohajoavien kuukautissiteiden kehittäminen. Joitakin sellaisia jo onkin. Mutta kuukuppi nyt ei vain kaikille sovi, joten lopeta se kiihkoaminen.
Toivottavasti olet muuten lopettanut lentomatkailun, et omista autoa, syöt lähellä kasvatettua kasvisruokaa ja asut kommuunissa, jossa sähkö tuotetaan pyörällä polkien jne. "Mutta kun mä haluuuuuun" ei sitten riitä selitykseksi, jos et tee osaasi maapallon hyväksi kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos käyttäjät eivät pääasiassa tykkää kestositeistä, niin ekologisuutta voisi ajatella valmistamalla kertakäyttösiteitö ekologisesti kestävistä materiaaleista.
Miksei näitä ole jos tarvetta ja kysyntää olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosissasi vertaat kertakäyttösiteen tuottamaa hajua kestositeeseen? Ihan tosissaan siis? Oletko koskaan tullut ajatelleeksi että se veri kuivuu eikä tosiaan normaalisti haise siltä miltä ne käytetyt siteet haisee? Ei hyvää päivää. Itse olen kantanut muovipussiin suljettuna lapsen ripulista likaisia laukussa ilman merkittävää hajuhaittaa, joten jos sinun emättimestäsi tuleva veri haisee muovipussien läpi niin voimakkaasti niin suosittelen käymään lääkärissä. Saatat kärsiä vaikkapa bakteeritulehduksesta.
Pillupoliisi kiihkeänä asiansa puolesta.
Väkivaltainen ajatus tunkea iso muovikuppi niin herkkään paikkaan. Kuukautiset ei ole asia jossa alan miettimään luonnon säästämistä, kun kivikaudesta on onneksi jo päästy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan, että haukut ja syyllistät yksittäisiä ihmisiä, voisit lähestyä side- ja tamponivalmistajia ajatuksella, että nämä alkaisivat valmistaa ympäristöystävällisempiä kuukautissuojia.
Niin ettei kenenkään tarvitse kantaa vastuuta omista tekemisistään? Eli sen sijaan että välttelee vaikkapa orjatyöllä tai lapsityövoimalla tuotettuja tuotteita niin pitäisi mieluummin ostaa niitä mutta kirjoitella kyseisille yrityksille että jos voisitte tuottaa nämä jotenkin muuten? Kysyntä ohjaa yrityksiä, ei mitkään asiakaspalautteet.
Ei tuo rahasta ole kiinni, kenelläkään. Luulisi jo jääneen historiaan tuollainen kuukautisilla kiusaaminen, minun sukupolveni sai kyllä käpristellä ilman kipulääkkeitä.