Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia
https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…
Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..
Kommentit (912)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi kuukautiskuppihullut ovat niin kiinnostuneita muiden naisten pilluista? Eiköhän jokainen osaa itse valita itselleen parhaan kuukautissuojan. Tietoa niistä kaikista kuitenkin on saatavilla.
Mitäpä jos meistä sinun pillusi on yhdentekevä mutta tämä maapallo ja sen tulevaisuus ihan kaikkien asia?
Toisaalta voihan sitä kaikkea haitallista toimintaa perustella samalla ”mutta kun Mä haluuuuuun” -argumentilla. Todella kestävää.
Sen sijaan, että haukut ja syyllistät yksittäisiä ihmisiä, voisit lähestyä side- ja tamponivalmistajia ajatuksella, että nämä alkaisivat valmistaa ympäristöystävällisempiä kuukautissuojia.
Niin ettei kenenkään tarvitse kantaa vastuuta omista tekemisistään? Eli sen sijaan että välttelee vaikkapa orjatyöllä tai lapsityövoimalla tuotettuja tuotteita niin pitäisi mieluummin ostaa niitä mutta kirjoitella kyseisille yrityksille että jos voisitte tuottaa nämä jotenkin muuten? Kysyntä ohjaa yrityksiä, ei mitkään asiakaspalautteet.
Ja meinaat saavasi huikeaakin muutosta aikaan sillä, että haukut netissä ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi kuukautiskuppihullut ovat niin kiinnostuneita muiden naisten pilluista? Eiköhän jokainen osaa itse valita itselleen parhaan kuukautissuojan. Tietoa niistä kaikista kuitenkin on saatavilla.
Mitäpä jos meistä sinun pillusi on yhdentekevä mutta tämä maapallo ja sen tulevaisuus ihan kaikkien asia?
Toisaalta voihan sitä kaikkea haitallista toimintaa perustella samalla ”mutta kun Mä haluuuuuun” -argumentilla. Todella kestävää.
Minusta vaihtoehtona on edullisten biohajoavien kuukautissiteiden kehittäminen. Joitakin sellaisia jo onkin. Mutta kuukuppi nyt ei vain kaikille sovi, joten lopeta se kiihkoaminen.
Toivottavasti olet muuten lopettanut lentomatkailun, et omista autoa, syöt lähellä kasvatettua kasvisruokaa ja asut kommuunissa, jossa sähkö tuotetaan pyörällä polkien jne. "Mutta kun mä haluuuuuun" ei sitten riitä selitykseksi, jos et tee osaasi maapallon hyväksi kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Taas jäkätät kuukupista mutta et kerro miksi kestositeet eivät käy? Kuukuppi ei kaikille sovi, se on ihan faktaa mutta kerrotko miksi sinulle ei kestoside sovi anatomisesti?
Ja kyllä, en matkusta lentokoneella, olen ollut kasvissyöjä 11 vuotta pl. Riista ja itse pyydetty kala, ajan autolla käytännössä vain pakolliset työmenot koska auto on työssä pakollinen, sähkö on uusiutuvista energiavaroista ja ostaisin heti ydinvoimalla tuotettua sähköä jos se olisi mahdollista, kierrätän kaiken ja olen lapseton. Sikäli siltikään kaikkea ei tarvitse tehdä täydellisesti, mutta kertakäyttösiteiden kaltainen käsittämätön roskaaminen on vain typerää etenkin jos vaihtoehtoja ei ole edes kokeillut koska ei vaan kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaihtoehtona on edullisten biohajoavien kuukautissiteiden kehittäminen. Joitakin sellaisia jo onkin. Mutta kuukuppi nyt ei vain kaikille sovi, joten lopeta se kiihkoaminen.
Toivottavasti olet muuten lopettanut lentomatkailun, et omista autoa, syöt lähellä kasvatettua kasvisruokaa ja asut kommuunissa, jossa sähkö tuotetaan pyörällä polkien jne. "Mutta kun mä haluuuuuun" ei sitten riitä selitykseksi, jos et tee osaasi maapallon hyväksi kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Taas jäkätät kuukupista mutta et kerro miksi kestositeet eivät käy? Kuukuppi ei kaikille sovi, se on ihan faktaa mutta kerrotko miksi sinulle ei kestoside sovi anatomisesti?
Ja kyllä, en matkusta lentokoneella, olen ollut kasvissyöjä 11 vuotta pl. Riista ja itse pyydetty kala, ajan autolla käytännössä vain pakolliset työmenot koska auto on työssä pakollinen, sähkö on uusiutuvista energiavaroista ja ostaisin heti ydinvoimalla tuotettua sähköä jos se olisi mahdollista, kierrätän kaiken ja olen lapseton. Sikäli siltikään kaikkea ei tarvitse tehdä täydellisesti, mutta kertakäyttösiteiden kaltainen käsittämätön roskaaminen on vain typerää etenkin jos vaihtoehtoja ei ole edes kokeillut koska ei vaan kiinnosta.
Onko riista ja kala siis nykyään kasvikuntaan kuuluvia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan, että haukut ja syyllistät yksittäisiä ihmisiä, voisit lähestyä side- ja tamponivalmistajia ajatuksella, että nämä alkaisivat valmistaa ympäristöystävällisempiä kuukautissuojia.
Niin ettei kenenkään tarvitse kantaa vastuuta omista tekemisistään? Eli sen sijaan että välttelee vaikkapa orjatyöllä tai lapsityövoimalla tuotettuja tuotteita niin pitäisi mieluummin ostaa niitä mutta kirjoitella kyseisille yrityksille että jos voisitte tuottaa nämä jotenkin muuten? Kysyntä ohjaa yrityksiä, ei mitkään asiakaspalautteet.
Oletko aika tyhmä? Asiakaspalautehan on nimenomaan tietoa, joka kertoo siitä kysynnästä ja potentiaalisista uusista markkinoista, mihin kannattaa satsata.
Siellä varsinainen ekonomi! Asiakaspalautteella ei ole mitään väliä jos se ei korreloi myynnin kanssa. Vaikka 100 000 000 ihmistä jättäisi asiakaspalautetta biohajoavien suojien toiveesta niin ei mikään yritys niitä ala valmistamaan jos nämä sata miljoonaa ihmistä ostaa kuitenkin sitä valmista tuotetta. Mikään yritys ei laita rahaa turhaan uuteen tuotekehittelyyn jos vanha tuote myy kuin häkä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman.
Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen.
En pysty uskomaan sinun olevan tosissasi. Olet selvästi mies. Yksi sidepaketti riittää pariksi päiväksi. Kuukautiset kestävät viikon, tai vähän ylikin. Kuukautiset ei ole mikään neulanpisto sormeen, vaan kyllä sitä verta tulee enemmän. Vessapaperi ei todellakaan riitä, sitähän saisi vaihtaa joka toinen minuutti.
Mielestäni on hyvin outoa, että sossu maksaa poikien kalliit harrastukset, mutta tytöille ja naisille ei kustanneta edes välttämättömiä hygieniatarvikkeita. Eivätkö pojatkin voisi harrastaa jotain ilmaista? Esim. lenkkeilyä tai kirjastossa käymistä?
En ole mies ja minunkin on vaikea ymmärtää. Tosin on vaikea ymmärtää myös sitä, miten sidepaketin saa kulumaan parissa päivässä.
Onneksi olkoon siitä, että sinulla ei ole runsaita kuukautisia. Meille joillekin se on ihan normaalia, ikävä kyllä. Ja ei auta pillerit, kierukka tai muutkaan lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä selitä. Jos oikeasti välittäisit tästä maapallosta, niin vaihtaisit sellaiseen työhön, jossa ei vaadita auton käyttöä. Olet itsekäs ihminen. Oma napa tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko riista ja kala siis nykyään kasvikuntaan kuuluvia?
Jäikö koulut kesken jos et ymmärrä mitä sana ”poislukien” tarkoittaa?
En tykkää kuukupista ja siteet on ällöttäviä. Siis en halua verta muhimaan ja haisemaan jalkojen väliin ja hikoilen muutenkin ihan riittävästi, ei mitään ylimääräisiä toppauksia. Kuukuppi ei nappaa kaikkea vuotoa. Tamponi on ainoa, johon olen tyytyväinen ja jota on helppo käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä selitä. Jos oikeasti välittäisit tästä maapallosta, niin vaihtaisit sellaiseen työhön, jossa ei vaadita auton käyttöä. Olet itsekäs ihminen. Oma napa tärkein.
Voisin toki olla työtön ja elää yhteiskunnan varoilla sen sijaan että tuotan valtiolle pelkkää arvonlisäveroa noin kymppitonnin kuussa ja tuloveroa vuosittain noin kymmeniätuhansia. Jos oma napa olisi tärkein olisin siirtänyt yritystoimintani vaikkapa Viroon niin ei tarvitsisi maksaa yhteiskunnalle näin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koittanut siirtyä kuukuppiin, ei oikein suju. Se vuotaa, tuntuu että on sattumaa saako sen oikein paikalleen. Lisäksi tuntuu ahdistavalta työntää sinne iso muovihärpäke ja tekee jopa vähän kipeää. Pidän tamponeista paljon enemmän.
Kuukuppejakin on erilaisia, mutta tokikin onhan se hintavaa ostaa useampi vain kokeiluun. Miksi et käytä kestosidettä jos kuukuppi ei toimi? Eikö ketään muuta ällötä se jätteen määrä mitä tulee siteistä ja tamponeista? Aina kuulee perusteluna vaan että ”en tykkää kuukupista” mutta mikä kestositeissä mättää?
Mihin sä laitat käytetyt kestositeet päivän aikana? Kannat verisiä ja haisevia kangasmyttyjä käsilaukussa?
Ensinnäkin sinusta itsestäsi se veri on ja miksi kuvittelet että vaikkapa pussiin laitettu kestoside haisisi yhtään sen enempää kuin se märkä side housuissasi? Siteitä käyttävien perusongelma tuntuu olevan vieraantuminen omasta kehosta, kuukuppia ei voi käyttää koska kuka nyt halua laittaa sormet sisälleen tai koskea vereen ja kestositeet on pahasta koska sitten on ”rätissä verta”. Parempi se on hukuttaa tämä maapallo muoviroskaan ja ostaa yksittäispakattuja siteitä ja tamponeja. Ei v*ttu oikeasti.
Kyllä ne haisevat. Jokainen, joka käy yleisissä vessoissa haistaa ne likaiset sidemytyt siellä roskiksessa. Eli joko tosiaan pitää kantaa haisevaa verimössöä laukussa tai sitten niin, että kestosidettä ei vaihdeta koko päivän aikana? Naisen pitää pitää likaista sidettä housuissa koko päivä ja vasta kotona vaihtaa se? Just. Kuukautiskuppihullut...
Tosissasi vertaat kertakäyttösiteen tuottamaa hajua kestositeeseen? Ihan tosissaan siis? Oletko koskaan tullut ajatelleeksi että se veri kuivuu eikä tosiaan normaalisti haise siltä miltä ne käytetyt siteet haisee? Ei hyvää päivää. Itse olen kantanut muovipussiin suljettuna lapsen ripulista likaisia laukussa ilman merkittävää hajuhaittaa, joten jos sinun emättimestäsi tuleva veri haisee muovipussien läpi niin voimakkaasti niin suosittelen käymään lääkärissä. Saatat kärsiä vaikkapa bakteeritulehduksesta.
Olen eri kuin aikaisempi vastaaja..Mut kuka haluaa oikeasti kantaa koko päivän mukanaan verisiä rättejä? Ajattele nyt ihan realistisesti, ei suurin osa nykypäivän naisista sellaiseen ala.
Ne muhivat siteet haistaa usein esim. bussissa kun istuu jonkun viereen. Saa sitten pidätellä hengitystä matkan ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koittanut siirtyä kuukuppiin, ei oikein suju. Se vuotaa, tuntuu että on sattumaa saako sen oikein paikalleen. Lisäksi tuntuu ahdistavalta työntää sinne iso muovihärpäke ja tekee jopa vähän kipeää. Pidän tamponeista paljon enemmän.
Kuukuppejakin on erilaisia, mutta tokikin onhan se hintavaa ostaa useampi vain kokeiluun. Miksi et käytä kestosidettä jos kuukuppi ei toimi? Eikö ketään muuta ällötä se jätteen määrä mitä tulee siteistä ja tamponeista? Aina kuulee perusteluna vaan että ”en tykkää kuukupista” mutta mikä kestositeissä mättää?
Mihin sä laitat käytetyt kestositeet päivän aikana? Kannat verisiä ja haisevia kangasmyttyjä käsilaukussa?
Ensinnäkin sinusta itsestäsi se veri on ja miksi kuvittelet että vaikkapa pussiin laitettu kestoside haisisi yhtään sen enempää kuin se märkä side housuissasi? Siteitä käyttävien perusongelma tuntuu olevan vieraantuminen omasta kehosta, kuukuppia ei voi käyttää koska kuka nyt halua laittaa sormet sisälleen tai koskea vereen ja kestositeet on pahasta koska sitten on ”rätissä verta”. Parempi se on hukuttaa tämä maapallo muoviroskaan ja ostaa yksittäispakattuja siteitä ja tamponeja. Ei v*ttu oikeasti.
Kyllä ne haisevat. Jokainen, joka käy yleisissä vessoissa haistaa ne likaiset sidemytyt siellä roskiksessa. Eli joko tosiaan pitää kantaa haisevaa verimössöä laukussa tai sitten niin, että kestosidettä ei vaihdeta koko päivän aikana? Naisen pitää pitää likaista sidettä housuissa koko päivä ja vasta kotona vaihtaa se? Just. Kuukautiskuppihullut...
Tosissasi vertaat kertakäyttösiteen tuottamaa hajua kestositeeseen? Ihan tosissaan siis? Oletko koskaan tullut ajatelleeksi että se veri kuivuu eikä tosiaan normaalisti haise siltä miltä ne käytetyt siteet haisee? Ei hyvää päivää. Itse olen kantanut muovipussiin suljettuna lapsen ripulista likaisia laukussa ilman merkittävää hajuhaittaa, joten jos sinun emättimestäsi tuleva veri haisee muovipussien läpi niin voimakkaasti niin suosittelen käymään lääkärissä. Saatat kärsiä vaikkapa bakteeritulehduksesta.
Olen eri kuin aikaisempi vastaaja..Mut kuka haluaa oikeasti kantaa koko päivän mukanaan verisiä rättejä? Ajattele nyt ihan realistisesti, ei suurin osa nykypäivän naisista sellaiseen ala.
Niinpä. Kestositeet ja niihin liittyvä verimyttyjen kantaminen pitkin päivää myöhemmin illalla suoritettavaa pesua varten, on marginaalien hippinaisten alaa. Tuskin tulee ikinä kunnolla yleistymään. Vauhkoaminen siitä, että useimmat eivät tähän ryhdy, on hölmöä. Biositeiden kehittäminen on selvästi parempi vastaus nykypäivän naisille, jotka haluavat, että arki on sujuvaa ja nimenomaan ei tarvitse miettiä niitä kuukautisiaan ja niiden järjestämistä erityisesti.
Vierailija kirjoitti:
En pysty uskomaan sinun olevan tosissasi. Olet selvästi mies. Yksi sidepaketti riittää pariksi päiväksi. Kuukautiset kestävät viikon, tai vähän ylikin. Kuukautiset ei ole mikään neulanpisto sormeen, vaan kyllä sitä verta tulee enemmän. Vessapaperi ei todellakaan riitä, sitähän saisi vaihtaa joka toinen minuutti.
Mielestäni on hyvin outoa, että sossu maksaa poikien kalliit harrastukset, mutta tytöille ja naisille ei kustanneta edes välttämättömiä hygieniatarvikkeita. Eivätkö pojatkin voisi harrastaa jotain ilmaista? Esim. lenkkeilyä tai kirjastossa käymistä?
Vähä ohi aiheen, mutta normaalit kuukautiset ei kestä yli viikkoa (normaalia on 2-7 päivää), eikä lorottele kuin vesihanasta. Jos on tällaiset ongelmat niin äkkiä lääkäriin apua hakemaan.
Normaaleissa kuukautisissa vuoto on alle 80ml koko menkkojen aikana. Jos on toistuvasti tätä runsaampi vuoto niin kyse on runsaista kuukautisista ja niihin on saatavilla apua.
Runsas vuoto haittaa elämää, mutta aiheuttaa myös raudanpuutetta joten rohkeasti vaan apua hakemaan.
Ihan oikeastiko luulet, ettei sitä apua oltaisi haettu? Itselläni on ollut e-pillereitä, hormonikierukkaa. Tyttärelläni alkoi 13-vuotiaana kuukautiset. 14-vuotiaana hän oli viikon sairaalassa, koska pyörtyi alhaisen hemoglobiinin vuoksi. Sai e-pillerit runsaisiin kuukautisiin. Ja joka vuosi ollaan hemoglobiini käyty mittauttamassa sekä gynekologilla. Tänä vuonna hän on jo kaksi kertaa käynyt lääkärissä asian tiimoilta. Lokakuussa jälleen aika. Tässä on tutkittu mahdollisia syitä runsaisiin kuukautisiin. Mm. keliakia on pois suljettu. Onneksi maha on kestänyt raudan. Jospa ihan oikeasti olisit neuvomatta, kun et asiasta mitään tiedä. Kohdun poisto tyttärelläni ei ole vaihtoehto ainakaan vielä. Ja en tiedä edes onko koskaan. Jos kyseessä on verenvuotoa aiheuttava tauti, niin mm. leikkauskin on riski. Toivon ihan oikeasti, että hän saisi apua. Itselleni ikä on tuonut avun, olen 55-vuotias. Onneksi on rahaa sen verran, että asiaa on voitu hoitaa yksityisellä puolella.
Sekin että "mulle sopii kestositeet ja kuukupit niin kyllä kaikkien muidenkin pitää tyytyä niihin!" on aika itsekästä ajattelua. No, ainakin voit tuntea olosi vähän muita paremmaksi. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman.
Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen.
Niinhän tuossa luki, jos oikeasti ole ollut köyhä, ei ymmärrä.
Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia?
Olen ihan hyvätuloinen mutta kuulautiset erittäin runsaat ja kestää 7-8 pv. Siteitä menee 6-10 päivässä ja tamponit päälle. Sen viikon aikana menea siis ainakin 4 pkt siteitä eli 16e ja 4e tamponit, 3e pikkuhousunsuojat eli 23e viikossa. Jollekin köyhälle se on PALJON.
Puhumme eri asioista. Minä käsitin, että ei ole varaa edes yhteen sidepakettiin, vaan käytetään pelkkää vessapaperia ja kuljetaan likaisissa housuissa.
Myönnän olevani etuoikeutettu, kun tuo vuodon määrä kuulostaa ihan järjettömältä. Eikö tuohon saa jo jonkin lääkityksen jos 8 päivää lorottaa koko ajan?
Terveyskeskuksesta sanottiin, että kaksi viikkoakin on normaali.
Vierailija kirjoitti:
Sekin että "mulle sopii kestositeet ja kuukupit niin kyllä kaikkien muidenkin pitää tyytyä niihin!" on aika itsekästä ajattelua. No, ainakin voit tuntea olosi vähän muita paremmaksi. :)
Minusta itsekästä on olla edes kokeilematta parempia vaihtoehtoja koska ei vaan huvita tai halua. Todella moni ei ole ikinä edes kokeillut ekologisempia vaihtoehtoja vaan kaikki tyrmätään joksikin ituhippien pelleilyksi.
Vierailija kirjoitti:
Eli loppujen lopuksi se köyhyys onkin sitä, että asiaan liittyy häpeää ja nöyryytystä tai että ei ole osattu marssia kelalle ajoissa ja kuukautiset tulivat taas yllätyksenä. Tai sitten vuodetaan kuin niagara ja luullaan, että se on normaalia.
Ihmiset on yksilöitä. Joillakin ne kuukautiset kestää sen pari päivää, joillakin kauemmin. Joillekin vaihdevuodet alkaa 40-vuotiaana, joillekin ei tule juurikaan oireita. Ja vaikka siellä lääkärissä kävisi, niin eipä sieltä apuja saa. Ja ei ole lääkärin vaihto auttanut, ei yksityisellä käynti. Itse en ole köyhä, joten raha ei ole ongelma. Mutta joillekin se voi olla. Vaikka naisella olisi runsaat kuukautiset niin se ei tarkoita sitä, että hän olisi tyhmä. t. Niagara
Vierailija kirjoitti:
Tää keskustelu muistuttaa Helsingin kaupunginvaltuuston kasvisruokakeskustelua jossa tosiasiallisia argumentteja ammutaan alas sillä että ”minähän en mitään verisiä rättejä ala kantamaan”. Samaa luokkaa kuin kasvisruokaa vastustava kaupunginvaltuutettu joka epäili että kasvisruoan aiheuttamien pierupäästöjen vuoksi koulujen sisäilma huononee....
Oletko aika tyhmä? Asiakaspalautehan on nimenomaan tietoa, joka kertoo siitä kysynnästä ja potentiaalisista uusista markkinoista, mihin kannattaa satsata.