Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19545)
Vierailija kirjoitti:
SOTD MDCI Parfums Péché Cardinal
Persikkaa, tuberoosaa, kookosta ja mustaviinimarjaa, pohjatuoksussa aistittavissa myös jonkun verran myskiä ja santelipuuta.
Minun henkilökohtaiset mieltymykseni huomioon ottaen aika haastava tuoksu. Tuberoosa ja kookos ovat mielestäni molemmat aika "vihreitä" ja etenkin tuberosa on kaukana sellaisesta voimakkaan myskisestä ja kermaisesta valkoisesta kukasta joka on yleensä minun mieleeni. Kookoksesta tulee mieleen sellaiset ruokakaupoissa myytävät kookoksen hedelmälihan palat, ei mikään rasvainen ja täyteläinen kookosmaito.
Persikka tässä on ihanan makea, mutta mustaviinimarjan tuoksu ei ole oma suosikkini, mielestäni siinä välillä on erotettavissa jotain epämiellyttäviä vivahteita... (Ei tosin läheskään aina.)
Kaiken kaikkiaan kiva tuoksu, mutta en koe omakseni.
Huh, hyvä etten tilannut tuosta näytettä. Mietin, mutta mustaviinimarja epäilytti koska en pidä marjaisista tuoksuista. Ja vielä kookostakin... Mulle tulee nyt Chypre palatin ja Promesse de l'aube-näytteet.
SOTD Guerlainin La Petite Robe Noir My Robe Coctail. Ihana kirsikkainen tuoksu. Lohtua tälle räntäsateiselle päivälle.
Olen seurannut keskustelua taustalta ja nyt maltan itsekin osallistua, vaikka en vielä kovin syviä tuoksuja osakaan käyttää. Onneksi tuoksumaailmasta löytyy jokaiselle jotakin ja ehkäpä minäkin voin tähän keskusteluun tuoda omia näkökulmiani. :)
SOTD on Lancomen Idôle.
Tämä on brändin tuoksuista oma suosikkini, mielestäni erottuu positiivisesti edukseen ja on kiehtova mutta nuorelle nenälleni sopiva chypre. Tyypilliseen Lancome-tyyliin tuoksussa on yhtenä päänuottina ruusu, joka ei suinkaan ole sellainen voimakas, huumaava ruusu kuten Tresor-sarjassa, vaan ennemmin juuri kukkaan puhkeamaisillaan oleva nuori nuppu, hieman makea ja vielä aavistuksen vihreäkin. Ruusu punoutuu huumaavaan jasmiiniin, joka ainakin minun ihollani näyttäytyy tuoksun eniten dominoivana nuottina. Jasmiinista tuoksuun tulee aavistus särmää; sellaista jopa hieman hiomatonta elementtiä ”ei-niin-loppuun-asti-mietittyä” päällekäyvyyttä mutta loppujen lopuksi ah niin mukaansatempaavaa rakkauden ja himon tuoksua. Pohjalla vanilija ja puuterisuus (puuterinen myski?) tekevät tästä mukavan herkän ja pehmoisen tuoksun. Idôle on varsin yksinkertainen, hempeä ja huumaava tuoksu.
Tämä tuoksu tuo minulle paljon hyviä muistoja maailmanvalloitusvuodestani; ehdin ennen korona-aikaa asua vuoden ulkomailla omillani ja ostin tämän uutuustuoksun sen ollessa aivan uunituore. Minulla on (paha?) tapa assosioida tuoksut tiettyihin henkilöihin, enkä pysty käyttämään tuoksua, joka on minulle läheisen ihmisen käyttämä (aivan kun yrittäisi käyttää ystävän kenkiä, jotka eivät vain mitenkään päin sovi omaan jalkaan). Siksi halusin täysin uuden tuoksun itselleni, joka ei vielä ole kenenkään ”oma”.
Ja tämähän osoittautui täydelliseksi tuoksuksi! Yksinkertaisuudessaan Idôle on varsin viaton tuoksu, joka mielestäni käy hyvin ikään katsomatta sekä nuorelle että aikuiselle tuoksunenälle. Pullo on mielestäni kaunis mutta varsin tilaavievä, sillä se ei pysy pystyssä vaan ”makaa” pöydällä. Vie yhtä paljon tilaa yöpöydältä kuin iPhone plussani. :)
Sweet pea kirjoitti:
Olen seurannut keskustelua taustalta ja nyt maltan itsekin osallistua, vaikka en vielä kovin syviä tuoksuja osakaan käyttää. Onneksi tuoksumaailmasta löytyy jokaiselle jotakin ja ehkäpä minäkin voin tähän keskusteluun tuoda omia näkökulmiani. :)
SOTD on Lancomen Idôle.
Tämä on brändin tuoksuista oma suosikkini, mielestäni erottuu positiivisesti edukseen ja on kiehtova mutta nuorelle nenälleni sopiva chypre. Tyypilliseen Lancome-tyyliin tuoksussa on yhtenä päänuottina ruusu, joka ei suinkaan ole sellainen voimakas, huumaava ruusu kuten Tresor-sarjassa, vaan ennemmin juuri kukkaan puhkeamaisillaan oleva nuori nuppu, hieman makea ja vielä aavistuksen vihreäkin. Ruusu punoutuu huumaavaan jasmiiniin, joka ainakin minun ihollani näyttäytyy tuoksun eniten dominoivana nuottina. Jasmiinista tuoksuun tulee aavistus särmää; sellaista jopa hieman hiomatonta elementtiä ”ei-niin-loppuun-asti-mietittyä” päällekäyvyyttä mutta loppujen lopuksi ah niin mukaansatempaavaa rakkauden ja himon tuoksua. Pohjalla vanilija ja puuterisuus (puuterinen myski?) tekevät tästä mukavan herkän ja pehmoisen tuoksun. Idôle on varsin yksinkertainen, hempeä ja huumaava tuoksu.
Tämä tuoksu tuo minulle paljon hyviä muistoja maailmanvalloitusvuodestani; ehdin ennen korona-aikaa asua vuoden ulkomailla omillani ja ostin tämän uutuustuoksun sen ollessa aivan uunituore. Minulla on (paha?) tapa assosioida tuoksut tiettyihin henkilöihin, enkä pysty käyttämään tuoksua, joka on minulle läheisen ihmisen käyttämä (aivan kun yrittäisi käyttää ystävän kenkiä, jotka eivät vain mitenkään päin sovi omaan jalkaan). Siksi halusin täysin uuden tuoksun itselleni, joka ei vielä ole kenenkään ”oma”.
Ja tämähän osoittautui täydelliseksi tuoksuksi! Yksinkertaisuudessaan Idôle on varsin viaton tuoksu, joka mielestäni käy hyvin ikään katsomatta sekä nuorelle että aikuiselle tuoksunenälle. Pullo on mielestäni kaunis mutta varsin tilaavievä, sillä se ei pysy pystyssä vaan ”makaa” pöydällä. Vie yhtä paljon tilaa yöpöydältä kuin iPhone plussani. :)
Minäkin ihastuin Lancomen idoleen tänä talvena. Olin todella yllättynyt, tuoksu on samalla raikas ja pehmeä. Ruusuinen ja puhdas. Ja hinnaltaan edullinen.
Vierailija kirjoitti:
Sweet pea kirjoitti:
SOTD on Lancomen Idôle.
Minäkin ihastuin Lancomen idoleen tänä talvena. Olin todella yllättynyt, tuoksu on samalla raikas ja pehmeä. Ruusuinen ja puhdas. Ja hinnaltaan edullinen.
Mustakin Idole oli kiva.
Mut eikö pullo tosiaan pysy pystyssä?
Vierailija kirjoitti:
Mustakin Idole oli kiva.
Mut eikö pullo tosiaan pysy pystyssä?
Ei pysy, ei. Idôle on nimittäin todella ohut lasipullo, muistuttaa itseasiassa aika paljonkin kännykkää, sekä kooltaan että pystyssäpysyvyydeltään. :) toki erottuu aika hyvin kaikkien muiden pullojen joukosta yksinkertaisella muotokielellään.
Sweet pea kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustakin Idole oli kiva.
Mut eikö pullo tosiaan pysy pystyssä?Ei pysy, ei. Idôle on nimittäin todella ohut lasipullo, muistuttaa itseasiassa aika paljonkin kännykkää, sekä kooltaan että pystyssäpysyvyydeltään. :) toki erottuu aika hyvin kaikkien muiden pullojen joukosta yksinkertaisella muotokielellään.
No voi sissus! Sitten saavat pitää Idolensa.
En mä paljon hajuvesipullolta edellytä, mutta sen verran sentään että se seisoo omilla jaloillaan. ☺️
Vierailija kirjoitti:
Sweet pea kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustakin Idole oli kiva.
Mut eikö pullo tosiaan pysy pystyssä?Ei pysy, ei. Idôle on nimittäin todella ohut lasipullo, muistuttaa itseasiassa aika paljonkin kännykkää, sekä kooltaan että pystyssäpysyvyydeltään. :) toki erottuu aika hyvin kaikkien muiden pullojen joukosta yksinkertaisella muotokielellään.
En mä paljon hajuvesipullolta edellytä, mutta sen verran sentään että se seisoo omilla jaloillaan. ☺️
Kyllähän Muglerin Angelkin "makaa". Siis se tähdenlentopullo.
Miller Harris: Etui Noir EdP (elemi, tangeriini, bergamotti; suitsuke, iiris, styrax, kasmir; Nahka, koivu, vetiver, labdanum, ambra, patsuli)
Sarjassamme outoja tuoksuja, jotka ovat yhtä aikaa miellyttäviä ja epämiellyttäviä.
En ostaisi pulloa, mutta nautiskelen näytteen pohjaan asti.
Toimii luultavasti ummetuslääkkeenäkin. Mulla ainakin lähti suoli toimimaan heti.
Miller Harris: Coeur de Jardin (pear, bergamot, lemon, peach; ruusu, tuberoosa, jasmin, vanilja; patsuli, myski, oakmoss, orris, amber) Ei mitään vikaa, ei mitään kiinnostavaa. Fresh, aquatic. Ne selittänevät laimeuden.
- Katosi tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
SOTD MDCI Parfums Péché Cardinal
Persikkaa, tuberoosaa, kookosta ja mustaviinimarjaa, pohjatuoksussa aistittavissa myös jonkun verran myskiä ja santelipuuta.
Minun henkilökohtaiset mieltymykseni huomioon ottaen aika haastava tuoksu. Tuberoosa ja kookos ovat mielestäni molemmat aika "vihreitä" ja etenkin tuberosa on kaukana sellaisesta voimakkaan myskisestä ja kermaisesta valkoisesta kukasta joka on yleensä minun mieleeni. Kookoksesta tulee mieleen sellaiset ruokakaupoissa myytävät kookoksen hedelmälihan palat, ei mikään rasvainen ja täyteläinen kookosmaito.
Persikka tässä on ihanan makea, mutta mustaviinimarjan tuoksu ei ole oma suosikkini, mielestäni siinä välillä on erotettavissa jotain epämiellyttäviä vivahteita... (Ei tosin läheskään aina.)
Kaiken kaikkiaan kiva tuoksu, mutta en koe omakseni.
Olisipa mielenkiintoista haistaa tätä, kuulostaa että nuotit jotenkin riitelevät keskenään näin luettuna. Jännä olisi havaita millainen yhdistelmä näistä on saatu tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Sweet pea kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustakin Idole oli kiva.
Idolelle on myynnissä "kuoria" 😄 Tai siis säilytyskoteloita, luulisi että ne pysyvät pystyssä, en tiedä sitten tarkemmin. Kauniin näköinen oli, pinta holoefektillä kuten uudessa La Vie Est Belle Cristalin pullossa.
Sorruin taas Notinon aleen.. Siellä on nyt kaikki tuoksusetit -20%, ja katsoin jo aiemmin, että sinne oli tullut Parfums de Marlyn Delinasta 3 x 10ml "käsilaukkuspray" setti. Hinta oli ihan linjassa suhteessa tuoksun 75 ml pulloon, yleensähän tuollaiset pienemmät määrät ovat suhteellisesti paljon kalliimpia. No, nyt kun huomasin vielä tuon alen en voinut enää perääntyä, setille jäi hintaa vain jotain 66 eur, mikä on tosi vähän 30 ml:lle tästä tuoksusta.
Nuotteina Delinassa ovat litsi, raparperi, bergamotti, muskottipähkinä, turkkilainen ruusu, pioni, myski, petalia, vanilja, cashmeran, setripuu, Haitin vetiver ja suitsuke. Sitä on kehuttu todella paljon, ja täysin ainutlaatuiseksi tuoksuksi, olen halunnut jo pitkään kokeilla. Arviointien sekä nuottien perusteella uskon, että tulen tykkäämään tuoksusta paljon. Kiva että tuli vastaan näin hyvä alennus ja viimein tilattua. En ole tästä nähnyt näytteitäkään missään. Ajattelin vain vinkata, jos joku muukin on kiinnostunut tuoksusta eikä ole halunnut tilata, varsinkaan sokkona, sitä kallista pulloa.
Toinen hyvä löytö oli Guccin testerisetti, jossa mukana myös se Gucci Bloom Aqua Fiori, jota tässä muutama kymmenen sivua sitten mietin sellaiseksi metsälampi lumpeineen ja kukkineen tuoksuksi. Setti oli vain reilut 5 eur, 5 tuoksua (tosin 1 oli miesten tuoksu). Tämäkin ikäänkuin käveli vastaan, kun juuri mietin että missä pääsisin testaamaan tuota.
Voi itkun paikka kun mä haluaisin Carthusian
näytteitä. Carthusia myy 17 näytteen settiä kivaan hintaan 45€. Mutta postimaksu on 35€.
Muistelen että joku oli nähnyt Carthusian näytteitä jossain, mutta en muista missä.
Vierailija kirjoitti:
yleensähän tuollaiset pienemmät määrät ovat suhteellisesti paljon kalliimpia.
Mulla on tästä päinvastainen kokemus.
Olen ihmetellyt miten 10ml:n näytteet ovatkin monesti niin halpoja suhteessa koko pullon hintaan.
Vaikka ne on pakattu kunnolliseen lasipulloon jossa on hyvä suihku ja tiivis korkki.
Jäähän siinä tietysti saamatta oikean pullon tuottama esteettinen elämys, mutta silti.
Annoin periksi pakkomielteelle. Tilasin sokkona Cacharelin Edenin. Se oli jäänyt kaivelemaan nuoruudesta. Ei tullut silloin kokeiltua.
Ajattelin että ei se kaikkine hedelmineen ja kukkineen voi ainakaan mitenkään hirveä olla.
Kyllä voi. Hirveä synteettinen sekasotku, jonka paras puoli on lyhytkestoisuus. Onneksi otin vain 30 millin pullon eikä ollut kallis.
Jonoon vessan raikastimeksi. Kyllä tämä sentään pierun hajun voittaa.🙄
Vierailija kirjoitti:
näytteitä. Carthusia myy 17 näytteen settiä kivaan hintaan 45€. Mutta postimaksu on 35€.Muistelen että joku oli nähnyt Carthusian näytteitä jossain, mutta en muista missä.
Nose Parisilla ja Essenza Nobilella.
Ihan noin muuten vaan ihmettelen, millainen mahtaa olla se yksinäinen nonkonformisti, joka uutterasti alapeukuttaa kaikki tämän ketjun kommentit.
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näytteitä. Carthusia myy 17 näytteen settiä kivaan hintaan 45€. Mutta postimaksu on 35€.Muistelen että joku oli nähnyt Carthusian näytteitä jossain, mutta en muista missä.
Nose Parisilla ja Essenza Nobilella.
Kiitti paljon!
-Tresor, Lancome, alkuperäinen versio (1990)
-Chanel no5, 1980-luvun versio
-Nature Millenaire, Yves Rocher (2000)
-Cap Nature Vanille, Yves Rocher (1995)
-Baby Doll, Yves Saint Laurent (2000)