Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19545)

Vierailija
8321/19545 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hyvä haltiatar tulisi eteesi heiluttelemaan taikasauvaansa ja sanoisi: "Simsalabim, lapsukainen! Saat valita viisi pulloa hajuvettä", mitkä ottaisit ja miksi?

1. Iso möykky aitoa ambraa (sitä kaskelotin eritettä). Viettäisin möykyn kanssa onnellisia hetkiä, kunnes kaivertaisin siitä pienen palan itselleni ja myisin loput valtavalla voitolla ja voisin rakentaa itselleni ja hajuvesille talon, hajuvesille oman huoneen, missä suljettujen ovien takana lasihyllyillä olisivat kaikki rakkaani esillä täydellisissä olosuhteissa.

2. Schiaparellin S.

3. Zoologistin Squid

4. Byredon M/Mink

5. DS & D Cowboy Grass

(tosin tuolla ensimmäisellä valinnalla tienaisin niin paljon, että voisin jatkaa listaa :))

Vierailija
8322/19545 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittimonarkian viimeaikaisista tapahtumista johtuen olen miettinyt kruunajaistapahtumaan liittyvää öljyllä voitelua. Sitä ei näytetty Elizabethin kruunajaisista, vaan tapahtuma tehtiin verhojen takana piilossa. Nyt ambrasta (taas) lukiessani paljastui, että sitä on myös kyseisessä öljyssä:

Ambra-, jasmiini-, ruusu- ja kaneliöljystä tehdyllä sekoituksella voidellaan myös esimerkiksi Britannian kuninkaalliset kruunajaisissaan - kuningatar Victoria ei sitänyt sen hajua ja pesi öljyn pois heti kruunajaisten jälkeen (yle.fi)

Löysin myös jutun missä kerrotaan öljystä ja miten sitä säilytetään - se on vanhassa Mitsouko-tuoksun rasiassa ja pullossa! https://perfumesociety.org/scented-secrets-queens-coronation-anointing-…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8323/19545 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän näytteet, valikoituivat satunnaisesti kulhostani jossa noin 60 kpl niitä parin ml näytetuubia.

Vasen ranne: Burberry Her (2018). Oikein miellyttävä, puhdas kukkaistuoksu jossa hivenen marjoja. Hapankirsikka tuo varmaan sitä jännää ulottuvuutta tähän. Mandariini ja sitruuna raikkautta. Orvokkia, jasmiinia joka ei ole pistävä eikä raskas. Pohjalla puhtaan tuoksuinen kasmirpuu. Patsulia on mutta en haista sitä, ehkä kevyt vanilja tasoittaa, nimittäin joskus se on liian dominoiva. Naisellinen tuoksu joka heittäytyy hieman tyttömäiseksikin, ja oikein hyvä kevääseen ja alkukesään, eli ostoslistalle meni :)

Oikea ranne:  Marc Jacobs Decadence (2015). Pullo näyttää olevan kiva naisellinen merkkikäsilaukun mallinen, mutta tämä tuoksu on pistävän ja halvan maskuliininen jonka jälkeen aromaattisen tunkkainen makuuni, eli ulkomuoto ei vastaa ollenkaan sisältöä. Mikä pettymys, oli pakko pestä pois kun meni vaan tunkkaisemmaksi sen pistävyyden jälkeen ja tuntuu että vieläkin haisee miehekäs iho vaikka pesin ruususaippualla.

Miehekkyyttä tuo nimenomaan tuo luumu + sahrami + vetiver eli nämä kolme yhdessä tai osa niistä tekee lähes mistä tahansa naisten tai unisex tuoksuista miestuoksuisen, ainakin minulla ja tutuillani. Vaikka sisältää iiristä, ruusua ja jasmiinia niin eivät pelasta eivätkä pehmennä vaikutelmaa.

Vierailija
8324/19545 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bond no 9 -testejä pari...

High Line, hyasintti ja tulppaani, varsin naisellinen, kulttuuritäti.

Fashion Avenue, mimosa, märkä koira ja halitoosi. Jotain meni sen kanssa siis kunnolla pieleen, ja vielä on selvityksessä oliko syynä tosiaan tuoksu vai auton ilmastointi.

Yleisvaikutelma Bondeista on amerikkalaisen näyttävä, joviaali ja iloisesti kirmaileva, kuten varsa kevätlaitumella. 1 suihkauksen annostelulla eivät tökkää terävinä nenään tai jää ärsyttävän irrallisiksi, mutta katoavat suht nopsaan. Menevät uusintatestiin öljykikalla, josko kesto paranisi.

Minusta nuo Bondit on ihan kopiohajuvesien tyylisiä. Sellaisia ettei ne ainesosat ole millään tavalla "naimisissa" keskenään vaan sieltä pomppaa esiin sellaisia teräviä "hajupiikkejä" eli irrallisia kuten mainitsit. Jotkut niistä haisee voimakkaille siivousaineille, Clean-tuoksu potenssiin sata.

Muutama heidän tuoksuista todella halvan hajuisia Fracas-kopioita tai D&G Light Blue kopioita.

Olen ollut pettynyt jokaiseen kokeilemaani, USA:ssa lähinnä muutamaa kymmentä, ja koko konsepti vaikuttaa puhtaalta rahastukselta, törkeän hintaisia 200-650 eur.  Huomasin jokunen viikko sitten Tokmannikin myy niitä "halvalla" 200 euron hintaan.

Vierailija
8325/19545 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SOTD: Declaration / Cartier (for men, naisella, mutta kuka näitä gender-rajoja tuoksuissa kunnioittaa). Tämä valinta tapahtui vähän puolivahingossa, kun käsi osui tällaiseen anteliaaseen 5 ml näyteputkiloon, josta päätin ottaa ensimmäisen koesuihkauksen (aion joka tapauksessa vaihtaa viikkosiivouksen ja suihkun jälkeen Versacen Dreameriin, jota tuli eilen postissa iso pullo, ja johon ehdin oikeasti vähän rakastua ja todeta keväisen sadepäivän runotuoksuksi).

Mutta Declaration. Ehdin jo todeta, että nääh, toimistotuoksu, mitä tällainen tekee ihollani kotosalla lauantaina, sehän on kuin beige trenssi. Laadukas ja hyvä, mutta kuuluu hyvin säänneltyyn ja julkiseen elämään. Sitten jotain tapahtui ja pääsin yhtäkkiä mukaan tähän tuoksuun, ja totesin, että se on hienovarainen, keskittymistä vaativa ja älykäs. Kitkerää appelsiinia, nerolia, mausteita (ainakin kumina ja korianteri tuntuvat, ja kataja ja inkivääri), vihreyttä, vähän teetä ja sitten vielä nahkaa - tästä ei nuuhkittava lopu, kun sille antaa huomionsa. Mutta kuten alussa totesin, se saattaa mennä hajamieliseltä kokonaan ohi, niin kuiskaavaa on tuo meno. Kauniisti sekoitettu ja mielenkiintoinen klassikko.

Kiva lukea tästä, sattuu olemaan kaikkien aikojen suosikki miestentuoksuni :-)

Vierailija
8326/19545 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masaki Matsushiman Mat Pink oli suosikkini 2001-2002. Se oli erikoisversio siitä alkuperäisestä Mat-tuoksusta. Eikö tuo ollut muutenkin sitä aikakautta kun japanilaiset tuoksumerkit (ja muoti) valloittivat Eurooppaa?

Pidin siitä ekasta Mat-tuoksusta, se valkoinen. Taisi olla Madonnan suosikki myös, silloin kuulin siitä. Tuoksua sai Suomesta varmaan vuoden verran.

Myös Kenzo, Issey Miyake ja Hanae Mori olivat suosittuja siihen aikaan. Kenzon tuoksuissa oli parempi saatavuus myös tuolloin. Onko Suomessa myynnissä enää kahta eri lajia? Siihen aikaan oli toista kymmentä.

Vierailija
8327/19545 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mun suosikki on Donna Karan kashmir "Enkelin muotoinen" pullo

kokeilkaa.......

Vierailija
8328/19545 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän tuoksuna Sisleyn Soir de Lune.

Yllätyin siitä, miten hyvin hunajanuotti on solahtanut tähän sekoitukseen. PIdän tästä tosi paljon. Tässä on tasapainoa. Aikuisen naisen tuoksu, mutta samalla hyvin iätön ja ajaton. Klassinen.

Aiemmin löysin Izian, ja nyt mietin ovatko kaikki Sisleyn tuoksut yhtä ihania?

Tuoksun rikkaalta, aristokraattiselta, vähän snobilta ja hyvin pukeutuneelta. Tuoksu ei selvästikään välitä siitä, että olen yhä pyjamassa ja olen vain vetänyt sen päälle villapuseron ja jalkaan villasukat.

Kiva, että pidät Soir de lunesta. Minulla tuo hunajanuotti oli valitettavasti liikaa. Olisin halunnut tykätä siitä, niin elegantti ja (nykyajan mittapuulla) erikoinen tuoksu ja tosi kaunis pullo. Mutta ei. Mietin, josko kokeilisin jotain muuta Sisleyltä, ehkä Eau du soiria? N50

Vierailija
8329/19545 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tuoksushoppailemassa itselleni uuden tuoksun kevätkesälle, ja mukaan tarttui Chloe Nomade EDT, kevyempi versio EDP:stä. Tämä on sopivan erilainen kaikkien muiden käyttämien hedelmälitkujen rinnalle töihin 😄 Haluan, että mun tuoksussa on vähän luonnetta ja haastetta. Oon muutenkin huomannut, että oon aika paljon tykännyt chypreistä, sellainen pieni dirtyness siellä pohjalla tekee tuoksusta mielenkiintoisen.

Vierailija
8330/19545 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SOTD Molinardin Nirmala. Tätä olen havitellut pitkään, mutta yleensä kaikkialta loppu, meinasin jo tilata Ranskasta suoraan Molinardilta, mutta sitten sattui löytymään muualta edullisempaan hintaan. Tämä on gourmand jossa on myös hieman raikkautta. Kirpeän hapan mango, ehkä vähän jopa raaka, tuoksuu tässä päällimmäisenä. Lisäksi tässä on vaniljaa joka saa aikaan gourmandin vivahteen. Lisäksi tuoksuu patsuli. Muitakin nuotteja löytyy mutta nuo ehkä nousevat itsellä eniten esiin. Tätä on verattu alkuperäiseen Angeliin mangolla höystettynä, ja kieltämättä jotain samoja elementtejä löytyy. Ei kuitenkaan voi sanoa että samanlaiset tuoksut olisivat.

Mulla on tämän kanssa täysin spesifi lukihärö, luen sen joka kerta Nivalaksi. Molinardin Nivala. :-p Sama ilmiö kävi aikanaan Kamalata -oliivien kanssa, kerran nähtyä ei unohda.

SOTD on Nathalie Lorsonia, Lalique: Electric Purple. Minttua, aavistus marjoja, juurevaa patsulia, paluu vanhaan tuttuun Bondien jälkeen. Kevätboksi on nyt koluttu jälleen kertaalleen läpi ja todettu nykymuodossaan varsin vihreänvehreäksi ja vähän liian kukkaiseksi ollakseen täysin kotoisa. Piristää kyllä räntäsateisia aamuja, huokaus. 

Sinulle varmaan on myös Tornio-pasta tuttu tuote?

Argh :D Jatkossa varmaan on. Pitää varmaan poiketa Nivalassakin, josko pakkomielle hellittäisi. 

Vierailija
8331/19545 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marc Jacobs: Cucumber splash

Tässäpä vasta vienoista vienoin kesätuoksu.

Ei taatusti loukkaa kenenkään nenää.

Kyllä siinä kurkku tuoksuu.

Vierailija
8332/19545 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hyvä haltiatar tulisi eteesi heiluttelemaan taikasauvaansa ja sanoisi: "Simsalabim, lapsukainen! Saat valita viisi pulloa hajuvettä", mitkä ottaisit ja miksi?

- Santa Maria Novella: Haltiatar on hyvä ja valitsee mulle kivan pullon. SMN ei lähettele näytteitä.

- Roja Parfums: Danger. Jotta saisin tietää onko RP hintansa väärti.

- YSL: Opium 1977. Koska aikakonetta ei ole.

- Penhaligon's Amaranthine. Ne ryökäleet lopetti senkin.

- Masque Milano: L'Attesa. No kun 350€ on vähän kova hinta mulle.

Mitä mieltä olet nykyisestä Opiumista?

Ei ole aikomustakaan kokeilla.

Jo pullot ovat hirveitä.

Vierailija
8333/19545 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marc Jacobs: Cucumber splash

Tässäpä vasta vienoista vienoin kesätuoksu.

Ei taatusti loukkaa kenenkään nenää.

Kyllä siinä kurkku tuoksuu.

Yllättävän kantava (projection?) ja kestävä tuoksu on ottaen huomioon että se on niin hentoinen. Voi suositella ja itsekin hankkia isomman näytteen kesäksi.

Vierailija
8334/19545 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taistelen itseni kanssa otanko pullon Hummingbirdiä vai en. 60ml, 165€.

Tuoksu tekee mut aina iloiseksi, mutta en ole koskaan kuluttanut moista summaa hajuvesipulloon.

Vierailija
8335/19545 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Santa Maria Novella: Haltiatar on hyvä ja valitsee mulle kivan pullon. SMN ei lähettele näytteitä.

Jo pullot ovat hirveitä.

Minä yllätyin, miten kestävä ja tuhti tämä nykyinenkin versio on. Varmasti mukaelee parhaansa mukaan alkuperäistä. On omalla hankintalistallani, tarjousta odottelen.

Uusi versio on muuten saanut aavistuksen paremmat pisteet Frangranticassa kuin vanha: Uusi 3,95 ja vanha 3,93.

Eihän tuollaisella ole mitään väliä. Jokainen vintage-Opiumia käyttänyt tietää että nykyinen on lähinnä surkea vitsi.

Vierailija
8336/19545 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SOTD MDCI Parfums Péché Cardinal

Persikkaa, tuberoosaa, kookosta ja mustaviinimarjaa, pohjatuoksussa aistittavissa myös jonkun verran myskiä ja santelipuuta.

Minun henkilökohtaiset mieltymykseni huomioon ottaen aika haastava tuoksu. Tuberoosa ja kookos ovat mielestäni molemmat aika "vihreitä" ja etenkin tuberosa on kaukana sellaisesta voimakkaan myskisestä ja kermaisesta valkoisesta kukasta joka on yleensä minun mieleeni. Kookoksesta tulee mieleen sellaiset ruokakaupoissa myytävät kookoksen hedelmälihan palat, ei mikään rasvainen ja täyteläinen kookosmaito.

Persikka tässä on ihanan makea, mutta mustaviinimarjan tuoksu ei ole oma suosikkini, mielestäni siinä välillä on erotettavissa jotain epämiellyttäviä vivahteita... (Ei tosin läheskään aina.)

Kaiken kaikkiaan kiva tuoksu, mutta en koe omakseni.

Vierailija
8337/19545 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taistelen itseni kanssa otanko pullon Hummingbirdiä vai en. 60ml, 165€.

Tuoksu tekee mut aina iloiseksi, mutta en ole koskaan kuluttanut moista summaa hajuvesipulloon.

Tiedän tunteen...

Itselläni oli itseni kanssa aikoinaan tahtojen taistelu Rose Alexandrie Giorgio Armanin kanssa. 

Olisihan tilanne toki voinut olla vielä pahempi, sillä halusin myös Armani Privé Rose d'Arabie...

:D

Tuon jälkeen seuraavat taistelut ovat olleet henkisesti helpompia. 

Testaan näytteitä ja jokainen ei-niin-mieluinen on silkkaa säästöä...

Sitten kun useiden testattujen joukosta löytyy enemmän kuin vain "ihan kiva",

niin törsään siihen vain lievästi huonolla omalla tunnolla. Pitäähän ihmisellä nyt edes jotain paheita olla. 

Arvokkaammat kirpaisevat kyllä aina, mutta tiedän, että nautin. 

Ja kyllähän nämä tuoksut kestävätkin, kun niitä säilyttää hyvin (pimeä, viileä). 

Rose Alexandrie on ollut minulla jo useamman vuoden ja on edelleen ihan priimakunnossa. 

Vierailija
8338/19545 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo pullot ovat hirveitä.

Minä yllätyin, miten kestävä ja tuhti tämä nykyinenkin versio on. Varmasti mukaelee parhaansa mukaan alkuperäistä. On omalla hankintalistallani, tarjousta odottelen.

Uusi versio on muuten saanut aavistuksen paremmat pisteet Frangranticassa kuin vanha: Uusi 3,95 ja vanha 3,93.

Mutta, eikö Opium ole uudelleentehty kolmatta tai jopa neljättä kertaa?

Vierailija
8339/19545 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi iloinen tästä uudesta harrastuksestani, hajuvesiputkiloissa rypemisestä. Se tuottaa mulle enemmän iloa kuin mikään pitkiin aikoihin.

Muistin hauskan episodin kymmenien vuosien takaa.

Elettiin 80-luvun loppua tai 90-luvun alkua.

Kansallisteatterissa pyöri 'Amadeus'. Olin käynyt katsomassa sen ja liikuttunut sydänjuuriani myöten. Kaikki osatekijät oli viimeisteltyjä. Jopa katsomoon kantautunut tuoksu oli kuin suoraan 1700-luvun hovista: makea, krumeluuri, ylenpalttinen.

Menin katsomaan näytelmän toisenkin kerran. Katsomossa ihmettelin mihin tuoksu oli unohtunut.

No aivan! Se oli tietenkin ollut jonkun katsojan parfyymi!

Seuraavalla viikolla menin Stockalle hajuvesihyllylle. Pulloja oli kauheasti, mutta ei läheskään niin paljon kuin nyt. Ystävällinen myyjä kuunteli pää kallellaan. Ei kestänyt kauan kun arvoitus oli hänen ammattitaitonsa avulla ratkennut.

Mystinen tuoksu oli Rochasin Byzance.

Minulla ollut vastaavanlainen kokemus Jean Desprez Bal A Versailles tuoksusta.

Oli Elizabeth Taylorin suosikkituoksu ennen kuin alkoi suunnitella omiaan, kaunis kuva hänestä;

https://i.pinimg.com/474x/99/c0/cd/99c0cd682e2800f8d06f954040b18ed4.jpg

Ilmeisesti hänen Passion-tuoksu muistuttaisi tuota Bal A Versaillesia? Sitä en ole koskaan testannut.

Vierailija
8340/19545 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SOTD MDCI Parfums Péché Cardinal

Persikkaa, tuberoosaa, kookosta ja mustaviinimarjaa, pohjatuoksussa aistittavissa myös jonkun verran myskiä ja santelipuuta.

Minun henkilökohtaiset mieltymykseni huomioon ottaen aika haastava tuoksu. Tuberoosa ja kookos ovat mielestäni molemmat aika "vihreitä" ja etenkin tuberosa on kaukana sellaisesta voimakkaan myskisestä ja kermaisesta valkoisesta kukasta joka on yleensä minun mieleeni. Kookoksesta tulee mieleen sellaiset ruokakaupoissa myytävät kookoksen hedelmälihan palat, ei mikään rasvainen ja täyteläinen kookosmaito.

Persikka tässä on ihanan makea, mutta mustaviinimarjan tuoksu ei ole oma suosikkini, mielestäni siinä välillä on erotettavissa jotain epämiellyttäviä vivahteita... (Ei tosin läheskään aina.)

Kaiken kaikkiaan kiva tuoksu, mutta en koe omakseni.

Mullakin on vaikeuksia tämän kanssa, en ole saanut tartuttua siihen testatakseni toisen kerran. Tuberosa-kookos muuttuu äiteläksi tällä iholla, ja tuolla on vielä hurja kestokin. Otin sen aikanaan testiin persikan takia. Se onkin kaunis, mutta tuberosa ei vaan sovi. Harmi. 

Tänäänkin on persikkaa. Sorcinellin Rosa Nigrassa sydäntuoksuna olevat persikka ja freesia muodostavat yhdessä alun artemisian kanssa soman, viileänkostean ruusutuoksun, eikä tässä ole lainkaan ruusua. Tuoksun kehittyessä ruusuharha väistyy: "ei kun, ei sittenkään", ruusuaralle hyvä kokemus. Tämä on sitä kevyempää ja valoisampaa UNUMia, ei suitsukkeita tai gotiikkaa.