Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19545)
Jos hyvä haltiatar tulisi eteesi heiluttelemaan taikasauvaansa ja sanoisi: "Simsalabim, lapsukainen! Saat valita viisi pulloa hajuvettä", mitkä ottaisit ja miksi?
Eilen arvelin että sokko-ostettu Balenciaga Florabotanica oli mennyt pieleen.
Vielä mitä! Tänään olen rypenyt sen edustamassa heinäladossa sydämeni kyllyydestä. Ruusussa on jokunen piikki, mutta se ei tahtia haittaa.
Väitän myös että tässä on wormwoodia (artemisiaa) koska päässä vippaa iloisesti.
Nasomaton Absinth ei vienyt mua tripille, kuten jonkun ketjulaisen, mutta Florabotanica vie. Tässä on jotain samaa kuin Absinthissa, mutta Absintista en tykännyt. Se aiheutti päänsärkyä.
Olen jo pitkään halunnut kokeilla Baccarat Rogue 540 parfyymiä, varsinkin kun sitä on hypetetty niin monessa paikassa. En kuitenkaan todellakaan ole valmis maksamaan siitä 200 euroa sokkona.
Tänään kuitenkin katsellessani youtubesta parfyymi videoita, löysin tälle tuoksulle täydellisen dupen(ainakin kokemusten perusteella).
ALT Crystal No.23. Kuljetuksineen yhteensä 46 e eli jos on täysin hirveä, niin verrattuna kahteensataan euroon, olen vähän keveämmällä sydämellä. Katsotaan vaan milloin saapuu, on vähän huonoja kokemuksia Amerikasta tilaamisesta 😅
Vierailija kirjoitti:
Jos hyvä haltiatar tulisi eteesi heiluttelemaan taikasauvaansa ja sanoisi: "Simsalabim, lapsukainen! Saat valita viisi pulloa hajuvettä", mitkä ottaisit ja miksi?
Oooo. Vain neljä olisi toiveita, tällä hetkellä:
Zoologist: Squid. Se parfyymi, joka on oikeasti saanut polvet notkahtamaan. Lovecraftilaisia lonkeroita, pimeyttä, uhkaa, lämpöä ja lohtua, ja suolaa.
Serge Lutens: Muscs Koublai Khan. Kaunein myski, jonka tiedän. Tänne se ei anna hikisiä mongolisotureita ja hevonpehvaa, vaan aavistuksen kukkia, primitiivistä ulkoilmaerotiikkaa ja unista aamua.
Oriza L. Legrand: Rêve d'Ossian. Goottilainen kertomus, katkeransuloinen suitsuke ambrapohjalla. Ehkä liian lähellä Squidia, mutta tämä on rauniokirkossa, ei merellä.
Imaginary Authors: Every Storm a Serenade. Lisää merta ja suolaa, mutta turvallisesti pinnalta. Yltyvää tuulta ja lokkien kirkunaa. Herättää kaipuun vuonoille.
Viides olisi jokeri....jokin ihan erilainen. Joko Diorin Dolce VIta, pirskahtelevia hedelmiä, tai Dali EdT, se vuoden 2011 kevennetty versio alkuperäisestä, klassisiin kukkafiiliksiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään halunnut kokeilla Baccarat Rogue 540 parfyymiä, varsinkin kun sitä on hypetetty niin monessa paikassa. En kuitenkaan todellakaan ole valmis maksamaan siitä 200 euroa sokkona.
Tänään kuitenkin katsellessani youtubesta parfyymi videoita, löysin tälle tuoksulle täydellisen dupen(ainakin kokemusten perusteella).
ALT Crystal No.23. Kuljetuksineen yhteensä 46 e eli jos on täysin hirveä, niin verrattuna kahteensataan euroon, olen vähän keveämmällä sydämellä. Katsotaan vaan milloin saapuu, on vähän huonoja kokemuksia Amerikasta tilaamisesta 😅
Kurkdjianin omilta sivuilta saa 4 näytettä 14 eurolla, kotiin kannettuna, myös BR540:n. Voi olisitpa tsekannut sen ensin..! Toivottavasti kuitenkin pakettisi tulee hyvin perille ja osoittautuu löydöksi. 🙂
Vierailija kirjoitti:
- Santa Maria Novella: Haltiatar on hyvä ja valitsee mulle kivan pullon. SMN ei lähettele näytteitä.
- Roja Parfums: Danger. Jotta saisin tietää onko RP hintansa väärti.
- YSL: Opium 1977. Koska aikakonetta ei ole.
- Penhaligon's Amaranthine. Ne ryökäleet lopetti senkin.
- Masque Milano: L'Attesa. No kun 350€ on vähän kova hinta mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkdjianin omilta sivuilta saa 4 näytettä 14 eurolla, kotiin kannettuna, myös BR540:n. Voi olisitpa tsekannut sen ensin..! Toivottavasti kuitenkin pakettisi tulee hyvin perille ja osoittautuu löydöksi. 🙂
Olen joskus yrittänyt tilata tuolta niitä näytteitä mutta jokin siinä oli ettei onnistunut. Tämän vuoksi olen etsinyt vaihtoehtoja tälle tuoksulle.
Olen tosi iloinen tästä uudesta harrastuksestani, hajuvesiputkiloissa rypemisestä. Se tuottaa mulle enemmän iloa kuin mikään pitkiin aikoihin.
Muistin hauskan episodin kymmenien vuosien takaa.
Elettiin 80-luvun loppua tai 90-luvun alkua.
Kansallisteatterissa pyöri 'Amadeus'. Olin käynyt katsomassa sen ja liikuttunut sydänjuuriani myöten. Kaikki osatekijät oli viimeisteltyjä. Jopa katsomoon kantautunut tuoksu oli kuin suoraan 1700-luvun hovista: makea, krumeluuri, ylenpalttinen.
Menin katsomaan näytelmän toisenkin kerran. Katsomossa ihmettelin mihin tuoksu oli unohtunut.
No aivan! Se oli tietenkin ollut jonkun katsojan parfyymi!
Seuraavalla viikolla menin Stockalle hajuvesihyllylle. Pulloja oli kauheasti, mutta ei läheskään niin paljon kuin nyt. Ystävällinen myyjä kuunteli pää kallellaan. Ei kestänyt kauan kun arvoitus oli hänen ammattitaitonsa avulla ratkennut.
Mystinen tuoksu oli Rochasin Byzance.
Burberry Her ja Ariana Granden Cloud ovat hyviksi havaittuja vaihtoehtoja Baccarat Rouge 540-tuoksulle. Molempia saa Suomesta, helposti.
Olen vihdoin oppinut käyttämään näytteitä oikein.
1) Suihkauta kerran ranteeseen. Jää odottelemaan.
2) Jos allergista reaktiota ei kuulu, suihkuta/tikuta itsesi yltä päältä. Näin koet tuoksun kaikkine ulottuvuuksineen perusteellisesti. Jos jokin siinä ällöttää sinua, se ei taatusti jää sinulta huomaamatta.
Sitten kun ryhdyt käyttämään tuoksua ihmisten ilmoilla, et tietenkään ryve siinä näin.
Vierailija kirjoitti:
2) Jos allergista reaktiota ei kuulu, suihkuta/tikuta itsesi yltä päältä. Näin koet tuoksun kaikkine ulottuvuuksineen perusteellisesti. Jos jokin siinä ällöttää sinua, se ei taatusti jää sinulta huomaamatta.
Sitten kun ryhdyt käyttämään tuoksua ihmisten ilmoilla, et tietenkään ryve siinä näin.
Yltä päältä? Itse laitan vain yhden suihkauksen ranteeseen, koska sillä tavalla käytän hajuvesiä muutenkin. Siitä kyllä huomaa tuoksun voimakkuudenkin, ei siinä tarvitse kylpeä. Varmaan oksentaisin, jos kylpisin tuoksussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun ryhdyt käyttämään tuoksua ihmisten ilmoilla, et tietenkään ryve siinä näin.Yltä päältä? Itse laitan vain yhden suihkauksen ranteeseen, koska sillä tavalla käytän hajuvesiä muutenkin. Siitä kyllä huomaa tuoksun voimakkuudenkin, ei siinä tarvitse kylpeä. Varmaan oksentaisin, jos kylpisin tuoksussa.
Tää nyt oli vain asia jonka itse huomasin.
Ei ole pakko kokeilla jos ei halua.
Mä huomaan tällä tavoin helposti mitkä tuoksut esim. väsyttävät tai ovat jotenkin vastenmielisiä ja niitä ei kannata sen enempää harkita.
Oletko kokeillut Zoologisteja ja löytänyt niistä
mieleisen?
Vierailija kirjoitti:
mieleisen?
Olen yksi Squidiin ihastuneista :)
Päivän tuoksuna Sisleyn Soir de Lune.
Yllätyin siitä, miten hyvin hunajanuotti on solahtanut tähän sekoitukseen. PIdän tästä tosi paljon. Tässä on tasapainoa. Aikuisen naisen tuoksu, mutta samalla hyvin iätön ja ajaton. Klassinen.
Aiemmin löysin Izian, ja nyt mietin ovatko kaikki Sisleyn tuoksut yhtä ihania?
Tuoksun rikkaalta, aristokraattiselta, vähän snobilta ja hyvin pukeutuneelta. Tuoksu ei selvästikään välitä siitä, että olen yhä pyjamassa ja olen vain vetänyt sen päälle villapuseron ja jalkaan villasukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mieleisen?Olen yksi Squidiin ihastuneista :)
Minä Hummingbirdiin. Se on jalokivi, mutta lyhytkestoinen.
Saan vihdoin Snowy Owlin kokeiltavaksi. En usko että se on pullon väärti, mutta kuulemma omintakeinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuoksun rikkaalta, aristokraattiselta, vähän snobilta ja hyvin pukeutuneelta. Tuoksu ei selvästikään välitä siitä, että olen yhä pyjamassa ja olen vain vetänyt sen päälle villapuseron ja jalkaan villasukat.
😁😂
Vierailija kirjoitti:
Oud Minérale, Tom Ford
Ihana raikas tervaleijona/sisukarkki. Tätä ei myydä enää.
Nahema, Guerlain
Hilloinen ja hedelmäinen ruusu
Myrrhe Impériale, Giorgio Armani
Rikas, raskas, runsas, hienostunut mirha
Eau Sacree, James Heeley
Ylevä, viileä, terävän kuiva ja säihkyvä
Black Afgano, Nasomatto
Pehmoinen, lämpöinen ja seesteinen, kuin pullotettu leppoinen sunnuntai
Vierailija kirjoitti:
Yllätyin siitä, miten hyvin hunajanuotti on solahtanut tähän sekoitukseen. PIdän tästä tosi paljon. Tässä on tasapainoa. Aikuisen naisen tuoksu, mutta samalla hyvin iätön ja ajaton. Klassinen.
Aiemmin löysin Izian, ja nyt mietin ovatko kaikki Sisleyn tuoksut yhtä ihania?
Ihanaa! Täällä päivystellään lähes mao-univormun veroisissa työvaatteissa, joista huolimatta Tsaarin Orvokit jaksavat huokua hyvinpukeutumisfiilistä. Kylmien kelien Orizaa tämäkin. Millähän saisi lämpöä ja aurinkoa? Sitruksilla?
Olen ihmetellyt, mikä kumma täällä haisee huonosti vetävälle takalle, kunnes tajusin, että sehän olen minä itse. Tarkemmin sanottuna uusi parfyymini ELdO Rien.
Näin muodoin ELdO ja minä jätämme toisillemme traagiset jäähyväiset. Tämä oli kirjaimellisesti viimeinen pisara.