Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi miehet jäävät esim. Kajaaniin?

Vierailija
26.08.2019 |

Itkevät vielä, että ei ole naisia.
Mielestäni kajaani ja hyvin moni muu paikka suomessa ei ole ihmiselämälle soveltuva.

Kommentit (392)

Vierailija
181/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat täysin yliarvostettuja. Mihin moderni mies tarvii naista? En kaipaa ketään nalkuttamaan ja rajoittamaan tekemisiäni.

Kumpikaan sukupuoli ei tarvitse toista.

Onkohan täälläkin asiat menemässä Japanin suuntaan, parisuhteiden määrä ja syntyvyys romahtaa. Tarjolla on niin paljon muuta kiinnostavaa, ettei perhe-elämä ja seksi enää houkuta. Muistaakseni siellä puolet nelikymppisistä miehistä ei ole ollut petipuuhissa naisten kanssa...

Vierailija
182/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin duunarimiesten ongelma on asumisen kalleus pk seudulla. Maksa siinä 900€ kk vuokraa yksiöstä jollakin 1500€-2000€ nettopalkalla. Toinen on kun esim. rakennusalalla virolaiset, puolalaiset yms. halpatyöntekijät ovat vieneet työt. Haluja olisi varmasti muuttaa kun ei ole taloudellisia edellytyksiä. Maakunnissa on kuitenkin vähän töitä eikä kukaan normaali mies halua työttömäksi.

Miten tämä on ongelma miehille mutta ei naisille? Mä tienaan kuukaudessa 1770 euroa bruttona ja maksan 750 euron vuokraa. Pystyn maksamaan muut laskuni, huvittelemaan ja välillä jopa säästämäänkin. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. 

-nainen, duunari

Onko sulla varaa pitää autoa? Säästämään joskus? Kyllä musta pitäisi pystyä koko ajan säästämään vähän. Joku viittasikin perheen perustamiseen. Se vaatii rahaa. Mulle pankki lupasi 5v sitten 1900kk bruttotuloilla maksimissaan 60 000€ lainaa. Tolla ei saa pk seudulta mitään.

Juu, mulla on auto. Sama hyvä ollut jo melkein 20 vuotta (en koe mitään tarvetta vaihtaa, kun kulkee edelleenkin, isoja korjauksia ei tarvitse tehdä koska huollan sitä säännöllisesti tms.) 

En tosin käytä sitä nykyisin töiden takia, vaan harrastusten vuoksi (kuljen pitkiäkin matkoja "perämetsiin" ja kuljetan paljon tavaraa). Viitisen vuotta sitten tarvitsin sitä myös töissä (tein yövuoroa).

Totta kai se vie rahaa, mutta ei niin paljon että joutuisin vararikkoon. 

Perhettä en ole perustamassa, mutta jos olisin, niin en uskoisi homman kaatuvan taloudellisiin ongelmiin.

(Niin, ja parempi säästää edes joskus kuin olla kokonaan säästämättä. Niitäkin ihmisiä löytyy. :) )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kajaanissa myydään kaupoissa hyvää salmiakkia.

Vierailija
184/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tykkäävät olla luonnossa, metsästävät ja kalastavat aikansa kuluksi. 

Tämä. Itse muuttaisin Kajaaniin huomispäivänä jos saisin töitä sieltäpäin.

Kaupungeissa on ihmisille ehkä työtä, mutta mitään muuta arvokasta niissä ei sitten olekaan. Kaupunkielämä on pelkkää surkeaa simulaatiota. Maailma alkaa kun asfaltti loppuu.

t: nainen, 40 v.

Niin, siis Kajaani on ihan kaupunki. Keskustassa on kaikki Lidlit ja hypermarketit ja elokuvateatterit ja pikaruokapaikat yms. 

Ei tämä mitään asfaltoimatonta peltoaukeaa ole.

Vierailija
185/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa ehkäpä tämä Kajaani on monelle tärkeäpaikka. Sukulaiset ja perhe esim. täällä. Meillä on kaunis ja puhdasluonto täällä. Kyllä täällä naisia ja miehiä löytyy. 

Niin se on perhe ja sukulaiset sisäsiitoisuus ja insesti.

Pyhiä arvoja kainuussa.

Vierailija
186/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin duunarimiesten ongelma on asumisen kalleus pk seudulla. Maksa siinä 900€ kk vuokraa yksiöstä jollakin 1500€-2000€ nettopalkalla. Toinen on kun esim. rakennusalalla virolaiset, puolalaiset yms. halpatyöntekijät ovat vieneet työt. Haluja olisi varmasti muuttaa kun ei ole taloudellisia edellytyksiä. Maakunnissa on kuitenkin vähän töitä eikä kukaan normaali mies halua työttömäksi.

Miten tämä on ongelma miehille mutta ei naisille? Mä tienaan kuukaudessa 1770 euroa bruttona ja maksan 750 euron vuokraa. Pystyn maksamaan muut laskuni, huvittelemaan ja välillä jopa säästämäänkin. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. 

-nainen, duunari

Onko sulla varaa pitää autoa? Säästämään joskus? Kyllä musta pitäisi pystyä koko ajan säästämään vähän. Joku viittasikin perheen perustamiseen. Se vaatii rahaa. Mulle pankki lupasi 5v sitten 1900kk bruttotuloilla maksimissaan 60 000€ lainaa. Tolla ei saa pk seudulta mitään.

Ohis..mä luulen, että moni nainen ei ole sellaisessa ammatissa, mikä edellyttäisi oman auton käyttöä. 

Tätä ei varmaankaan moni osaa ottaa huomioon.

Jep, auto on työn puolesta (liisattu), sillä hoituvat työhommat (ja joskus vähän omatkin hommat).

Vierailija
187/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikkien pitäisi asua kaupungissa? Tarvittaisiin kannustimia jotta nuoret tulisivat töihin ja asumaan maakuntiin. Köyhien on turha itketä Helsingissä korkeita vuokria kun voivat tulla tänne pikkukylille elämään halvalla.

Kannatan ajatusta, mutta ongelma on tosiaankin se työpaikkojen puute. Minua ei haittaisi asua maalla, mutta en ikimaailmassa saisi nykyisellä koulutuksellani töitä muualta kuin isoimmista kaupungeista.

Vierailija
188/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kajaani lienee keskisuuri, tai hieman suurempikin suomalainen kaupunki. Ei siellä yksin tarvitse murjottaa.

Toki ei siellä ole Paviljonkia.

Voi jumal..

.kajaani joku kaupunki.

Asun Sao Paulo:sa ja lähialueineen noin 30 miljoonaa ihmistä.

Täällä ei nussi siskoaan vahingossa.

Vierailija
189/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat täysin yliarvostettuja. Mihin moderni mies tarvii naista? En kaipaa ketään nalkuttamaan ja rajoittamaan tekemisiäni.

Onkohan täälläkin asiat menemässä Japanin suuntaan, parisuhteiden määrä ja syntyvyys romahtaa. Tarjolla on niin paljon muuta kiinnostavaa, ettei perhe-elämä ja seksi enää houkuta. Muistaakseni siellä puolet nelikymppisistä miehistä ei ole ollut petipuuhissa naisten kanssa...

Siellä on pohjalla myös sama ongelma kuin täällä. Talous polkee paikallaan, vakipaikat ovat katoamassa ja pätkätyöt yleistymässä. Nuoret aikuiset jäävät vaille vakiduunipaikkaa joten heidän elämänsä ei koskaan vakiinnu samaan tyyliin kuin vanhempansa. Tietty Japanin syntyvyyttä ei auta se tosiasia että siellä nuoret aikuiset elävät vanhempiensa luona reilu kolmekymppisiksi ja ylikin. Se on niin normaalia siellä että firmojen aloituspalkat ovat umpisurkeita koska kaikki olettaa että vanhemmat kustantaa ruuat ja asunnon uudelle tulokkaalle.

Vierailija
190/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kajaani lienee keskisuuri, tai hieman suurempikin suomalainen kaupunki. Ei siellä yksin tarvitse murjottaa.

Toki ei siellä ole Paviljonkia.

Voi jumal..

.kajaani joku kaupunki.

Asun Sao Paulo:sa ja lähialueineen noin 30 miljoonaa ihmistä.

Täällä ei nussi siskoaan vahingossa.

Sao Paulon porukka kajoaa siskoihinsa siis tahallaan, sinä mukaanlukien.

Vierailija
191/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä juttu, että kainuulaisella pitää olla nähdä muutakin kuin omat kotikontunsa, mutta kukaan ei kyllä odota hesalaisen muuttavan Kainuuseen avartamaan maailmankuvaansa. Olen itse elänyt kaupungeissa, joissa en ole vuosienkaan asumisen jälkeen tuntenut kuin oman peilikuvani. Perhe ja ystävät on todella merkityksellinen syy jäädä sijoilleen.

Eivät kaikki kaupunkilaiset ole noin ymmärtämättömiä. Mä ymmärrän oikein hyvin, että perhe ja ystävät ovat todella tärkeitä. Ainakin mulle on ollut. Ja mulle on ollut tärkeää sekin, että lapsillani on mummolat lähellä, samoin sedät, tädit ja serkut eikä satojen kilometrien päässä. En ole halunnut muuttaa pääkaupunkiseudulta pois, koska mulle kaikki tärkeät ihmiset ovat täällä. Ja siksi ymmärrän, että kainuulainen ei halua muuttaa Kainuusta pois, jos hänelle kaikki  tärkeä (ihmiset, luonto, työ jne) on Kainuussa. 

Hyvin usein palstan yksinäisyysketjuissa saa lukea, että yksinäisyyden on aiheuttanut muutto kauas läheisistään ja ystävistään. On toki ihmisiä, joille puoliso ja omat lapset riittävät ihmissuhteiksi, mutta kaikki eivät ole sellaisia. 

Vierailija
192/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä juttu, että kainuulaisella pitää olla nähdä muutakin kuin omat kotikontunsa, mutta kukaan ei kyllä odota hesalaisen muuttavan Kainuuseen avartamaan maailmankuvaansa. Olen itse elänyt kaupungeissa, joissa en ole vuosienkaan asumisen jälkeen tuntenut kuin oman peilikuvani. Perhe ja ystävät on todella merkityksellinen syy jäädä sijoilleen.

Minä olen aina tutustunut ihmisiin ja olen asunut kolmella mantereella, oikeissa kaupungeissa.

Kajaanissa....niin..

Ihan totta äidin hellyys tuttua ja turvallista peräkammarin pojalle.

Vierailija
193/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näinhän se on, sinkkujen määrä kasvaa ja syntyvyys vähenee.

Ilmeisesti molemmat ovat sinkkuina tyytyväisiä. Nainen voi hankkia lapsen ilman parisuhdetta jos haluaa. Todellakin, jos ylipäätään edes haluaa.

Oletin kommentin olevan yksilötason huomio. Laji ei ehkä pitkässä juoksussa selviä, mutta eipä tuota oltaisi ensimmäinen sukupuuttoon kuoleva, jos niin sattuisi käymään.

Vierailija
194/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina tutustunut ihmisiin ja olen asunut kolmella mantereella, oikeissa kaupungeissa.

Kajaanissa....niin..

Ihan totta äidin hellyys tuttua ja turvallista peräkammarin pojalle.

Sinulle taitaa mustan miehen hellyys olla hyvinkin tuttua.

Vierailija
195/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Minä en lähesty enää naisia, koska yksinkertainen tervehdys ja vaikka pyytäminen kahvilaan kupilliselle, saa osan naisista käyttäytymään niin että olisin joku perverssi ahdistelija. En pidä että minua kohdellaan noin, joten minun puolestani naiset saavat olla rauhassa. Myöskin esim pelkkä oven avaus saa jotkut pois tolaltaan. Okei, olen ymmärtänyt että tämä ei ole soveliasta, joten en lähesty, en avaa ovia, enkä sitten edes auta ketään, pidän huolen omista asioistani ja oletan tätä myös muilta.

Vierailija
196/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti asuu siellä ja kaikki kouluaikaiset kaverit. Just sellaiset seikat, joita aikuinen nainen ei välitä arjessaan näkevän.

Pitää paikkansa mieheni kohdalla. Tosin hänellä asuu molemmat vanhemmat ja pari hyvää kaveria täällä. Kouluaikaiset tuttavuudet sen sijaan häiritsevät.

Itse pystyin helposti muuttamaan pois isosta kaupungista koska "korvasin" omat vanhempani miehelläni. Kavereita ei ollut (eikä tule) joten ne eivät muuttoa hidastaneet. 

Vierailija
197/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ihmettelen miksi Suomessa kaikki haluavat pääkaupunkiseudulle, erityisesti naiset. Muualla maailmalla ei ole vastaavaa ilmiötä, esimerkiksi Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, jne on elinvoimaisia suurehkoja kaupunkeja joka puolella ympäri maata eikä pelkästään pääkaupunki ja erämaata.

Minäkin olen tosin työn pakottamana pääkaupunkiseudulla, mutta en viihdy täällä eikä täällä minusta ole mitään, ei luontoa, ei kunnon harrastusmahdollisuuksia. Aamuin illoin vietän toista tuntia hikisessä haisevassa bussissa kylki kyljessä mitä vastenmielisempien tyyppien kanssa ja illat istun kotona odottaen seuraavaa päivää. Lähtisin heti Kajaaniin jos mahdollista, siellä voisin elää.

Vai ei ole muualla vastaavaa ilmiötä? Latviassa Riika on väestöltään isompi kuin helsinki, vaikka Latvian väkiluku on jo alle 2milj. Virossa väki pakkautuu Tallinnaan (jopa pärnun väkiluku vähenee nykyään). Norjassa väki muuttaa Osloon ja Islannissa reykjavikiin jne. Että ei tämä suinkaan ole vain suomalainen ilmiö.

Vierailija
198/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Minä en lähesty enää naisia, koska yksinkertainen tervehdys ja vaikka pyytäminen kahvilaan kupilliselle, saa osan naisista käyttäytymään niin että olisin joku perverssi ahdistelija. En pidä että minua kohdellaan noin, joten minun puolestani naiset saavat olla rauhassa. Myöskin esim pelkkä oven avaus saa jotkut pois tolaltaan. Okei, olen ymmärtänyt että tämä ei ole soveliasta, joten en lähesty, en avaa ovia, enkä sitten edes auta ketään, pidän huolen omista asioistani ja oletan tätä myös muilta.

Vähän samaan suuntaan minullakin on ajatukset menemässä, vaikka en missään peräkylällä asu. Vajaa parikymmentä vuotta meni avioliitossa ja sen jälkeen suhteissa kymmenen vuotta, pisimmillään kolme vuotta. Avion ja suhteet lopetin itse sen takia, että nykynaisten vaatimukset menivät koko ajan entistä pidemmälle. Koko ajan piti jotain uutta olla hankkimassa taikka tekemässä. Mikään ei riittänyt, kun tuolla naapurilla tai jollain seiskajulkkiksella sitä ja tätä paremmin kuin meillä. Eli jotenkin naisia vaivaa sellainen yleistyytymättömyys, kun lehtien palstoilla kaikilla asiat paremmin ja tavarat oikeanlaisia meihin verrattuna. Vaikka tuttavat esim. kehuivat ihan kivaa kotiamme, ei se koskaan exän mielestä ollut riittävän hyvä, jossain muualla oli aina paljon parempi...

Minä ja exä samoin kuin näiden suhteiden naiset olemme olleet ihan hyvätuloisia, mutta minua tuo jatkuva uuden ja muka paremman jahtaaminen alkoi jurppia! Nyt olen pitänyt suhteista taukoa pari vuotta enkä uutta ole etsimässä. Kerrankin saa tehdä mitä haluaa, eikä tarvitse jotain uutta trendiesinettä olla jahtaamassa ja vanhaa myymässä!

Vierailija
199/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wallemies kirjoitti:

Otsikon kysymykseen eli miksi miehet jäävät sinne kotiseudulleen jonnekin kauemmas:

Luulen, että moni ei vain kykene lähtemään. Siellä on kaikki ne tutut turvalliset jutut: vanhemmat, kaverit, metsät, järvet jne.

Hyppääminen johonkin uuteen seutuun kauas kotikonnuista voi olla yksinkertaisesti liian iso askel - varsinkin jos lapsuuden kodissa ei juuri missään käyty tai ei ole lähipiirissä esimerkkiä lähtemisestä. Luulen, että tytöt ovat rohkeampia lähtemään ja sellaista ”peräkammarin” tyttöä oudoksuttaisiin enemmän.

Itse olen maalta juuri sellaisista oloista ettei lapsena käyty juuri missään ja muutenkin se elämä aika ankeata eikä kotoa saanut (tai ei ollut antaa) minkäänlaista henkistä tukea. Sitten tuli vielä se järkyttävä lama 90-luvulla ja luulin että tämä oli sitten tässä. Sain opiskeltua hieman lisää ja onnistuin saamaan työn parin sadan kilometrin päästä kotiseudusta. Se oli jotenkin kivuliasta ja yksinäistä se alku, mutta siitä se lähti. Luulen muilla olevan vastaavanlaisia kokemuksia.

Ymmärrän kyllä ettei jotkut vain kykene lähtemään, mutta kyllä kannustaisin edes kokeilemaan paikan vaihtoa, se avartaa mieltä ja jos ei sopeudu niin palaa sitten kotiseudulle. Eikä kaupungissa tarvitse lattea siemailla, teette oman näköisen elämän täällä, kyllä täällä mahdollisuuksia on.

Ei olisi pahitteeksi meille etelän ihmettelijöille asettautua joskus kainuulaisen miehen asemaan. Ymmärrystä toisiamme kohtaan ei liene koskaan liikaa.

Minä en tahtonut lähteä, kyse ei ollut liian suuresta hypystä tai mistään muustakaan. En halunnut lähteä, koska elämäni on hyvää täällä. Miksi pitäisi muuttaa jotakin hyvää ja toimivaa, ja pelkän naisen perässä muuttaminen asettaisi parisuhteelle liian isot odotukset, että se kaatuisi omaan mahdottomuuteensa.

Mä ymmärrän sua oikein hyvin ja mielestäni olet tehnyt ihan oikean valinnan. Olen asunut aina pääkaupunkiseudulla ja koska mun on hyvä olla täällä, en näe mitään syytä, miksi mun pitäisi muuttaa täältä pois. Ja ihan samaa mieltä kanssasi, että parisuhteelle tulisi liian suuret odotukset, koska parisuhteen pitäisi korvata se kaikki muu, minkä muuttaessaan menettäisi. Ei toisen ihmisen niskoille pidä kasata sellaista taakkaa. 

Jep niin se menee. Jos joku tahtoo rakentaa elämää täällä maalla kanssani, niin tämä käy minulle, jos henkilökemiat nyt jotenkin natsaavat ja yhteisiin tavoitteisiin sitoudutaan. Tykkään puuhastella pihapiirissä kaikenlaista, ja tämä on vähän elinehto täällä maalla, vaatii ja antaa. Vapaapäivät voi viettää järvellä ja retkeillen. Telkkaria katselen vain talvisin, mutta silloinkin tosi vähän. Mutta se että minulla pitäisi olla parisuhde, on minulle vieras ajatus, ennemminki ajattelen että se vois olla jos. On hienoa että on vaihtoehtoja päättää missä elää, minä kärsisin kaupungissa ja sinä varmaankin kärsisit maalla. Nämä vaihtoehdot tulee vaan pitää suomessa mahdollisina, tämä lisää hyvinvointia hurjasti. Voi olla että vanhempana tahdon kaupunkiin ja sinä oman maatilkun jostain maalta.

Vierailija
200/392 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kajaanissa on nykyisin hyvä työllisyystilanne. Miksei siellä voisi asua siinä missä Porvoossakin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi