Miksi miehet jäävät esim. Kajaaniin?
Itkevät vielä, että ei ole naisia.
Mielestäni kajaani ja hyvin moni muu paikka suomessa ei ole ihmiselämälle soveltuva.
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wallemies kirjoitti:
Otsikon kysymykseen eli miksi miehet jäävät sinne kotiseudulleen jonnekin kauemmas:
Luulen, että moni ei vain kykene lähtemään. Siellä on kaikki ne tutut turvalliset jutut: vanhemmat, kaverit, metsät, järvet jne.
Hyppääminen johonkin uuteen seutuun kauas kotikonnuista voi olla yksinkertaisesti liian iso askel - varsinkin jos lapsuuden kodissa ei juuri missään käyty tai ei ole lähipiirissä esimerkkiä lähtemisestä. Luulen, että tytöt ovat rohkeampia lähtemään ja sellaista ”peräkammarin” tyttöä oudoksuttaisiin enemmän.
Itse olen maalta juuri sellaisista oloista ettei lapsena käyty juuri missään ja muutenkin se elämä aika ankeata eikä kotoa saanut (tai ei ollut antaa) minkäänlaista henkistä tukea. Sitten tuli vielä se järkyttävä lama 90-luvulla ja luulin että tämä oli sitten tässä. Sain opiskeltua hieman lisää ja onnistuin saamaan työn parin sadan kilometrin päästä kotiseudusta. Se oli jotenkin kivuliasta ja yksinäistä se alku, mutta siitä se lähti. Luulen muilla olevan vastaavanlaisia kokemuksia.
Ymmärrän kyllä ettei jotkut vain kykene lähtemään, mutta kyllä kannustaisin edes kokeilemaan paikan vaihtoa, se avartaa mieltä ja jos ei sopeudu niin palaa sitten kotiseudulle. Eikä kaupungissa tarvitse lattea siemailla, teette oman näköisen elämän täällä, kyllä täällä mahdollisuuksia on.
Ei olisi pahitteeksi meille etelän ihmettelijöille asettautua joskus kainuulaisen miehen asemaan. Ymmärrystä toisiamme kohtaan ei liene koskaan liikaa.
Minä en tahtonut lähteä, kyse ei ollut liian suuresta hypystä tai mistään muustakaan. En halunnut lähteä, koska elämäni on hyvää täällä. Miksi pitäisi muuttaa jotakin hyvää ja toimivaa, ja pelkän naisen perässä muuttaminen asettaisi parisuhteelle liian isot odotukset, että se kaatuisi omaan mahdottomuuteensa.
Minulle ainakin lähtökohtaisesti naisena mies, joka pitää parisuhteen ja siitä syntyneet lapset elämässään ykkösenä on se juttu. Mitään tuollaista "pelkän naisen" perään lähtevää miestä en katselisi. Mikä näille se elämän ykkönen on, äiti, kalja?
Et tainnut ymmärtää edellistä kirjoittajaa. Olen nainen, mutta en silti luopuisi työpaikastani, kodistani, harrastuksistani, ystävistäni ja kavereistani sekä muista läheisistäni "pelkän miehen" vuoksi. En naisenakaan pystyisi elämään elämää, jossa mulla olisi elämänsisältönä vain parisuhde ja lapset. Ahdistuisin sellaisessa alle puolessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useamman lapsiperheen, joilla ei ole mitään halua rakennuttaa pääkaupunkiseudulle omakotitaloa. He asuvat mieluummin kerrostalossa, mutta käyvät paljon kesämökeillä. Omakotitalo kiinnostaa heitä yhtä paljon kuin kesämökki sellaisella tontilla, jossa ei ole omaa rantaa, eli ei yhtään.
Tuntuu olevan vain hesalaisten juttu. Katsoo vaikka Ouluun, siellä vieressä olevat pikkukunnat ovat käytännössä muuttuneet jättimäisiksi lähiöalueiksi joista perheenpäät ajaa autoillaan Ouluun töihin. Esim. Liminka on tästä aika surrealistinen esimerkki missä sen kylän keskusta on näivettynyt ja vanhanaikainen mutta sitä ympäröi suuret lähiöalueet täynnä moderneja kaksikerroksisia omakotitaloja ja isoja pihoja autotalleilla ja leikkimökeillä varustettuna.
Näin myös EP:n seudulla, missä Nurmo on toiminut Seinäjoen lähiöalueena jo vuosikymmeniä vaikka vasta suht äskettäin liitettiin Seinäjoen kanssa samaksi kunnaksi.
Tämän takia ne miehet jää:
Naiset ovat täysin yliarvostettuja. Mihin moderni mies tarvii naista? En kaipaa ketään nalkuttamaan ja rajoittamaan tekemisiäni.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat täysin yliarvostettuja. Mihin moderni mies tarvii naista? En kaipaa ketään nalkuttamaan ja rajoittamaan tekemisiäni.
Kumpikaan sukupuoli ei tarvitse toista.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tykkäävät olla luonnossa, metsästävät ja kalastavat aikansa kuluksi.
Tämä. Itse muuttaisin Kajaaniin huomispäivänä jos saisin töitä sieltäpäin.
Kaupungeissa on ihmisille ehkä työtä, mutta mitään muuta arvokasta niissä ei sitten olekaan. Kaupunkielämä on pelkkää surkeaa simulaatiota. Maailma alkaa kun asfaltti loppuu.
t: nainen, 40 v.
Jaa ehkäpä tämä Kajaani on monelle tärkeäpaikka. Sukulaiset ja perhe esim. täällä. Meillä on kaunis ja puhdasluonto täällä. Kyllä täällä naisia ja miehiä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Hetero tarvii. Minulle ei ole naiset koskaan nalkuttaneet. Ehkä tuo nalkutus johtii sinusta itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useamman lapsiperheen, joilla ei ole mitään halua rakennuttaa pääkaupunkiseudulle omakotitaloa. He asuvat mieluummin kerrostalossa, mutta käyvät paljon kesämökeillä. Omakotitalo kiinnostaa heitä yhtä paljon kuin kesämökki sellaisella tontilla, jossa ei ole omaa rantaa, eli ei yhtään.
Tuntuu olevan vain hesalaisten juttu. Katsoo vaikka Ouluun, siellä vieressä olevat pikkukunnat ovat käytännössä muuttuneet jättimäisiksi lähiöalueiksi joista perheenpäät ajaa autoillaan Ouluun töihin. Esim. Liminka on tästä aika surrealistinen esimerkki missä sen kylän keskusta on näivettynyt ja vanhanaikainen mutta sitä ympäröi suuret lähiöalueet täynnä moderneja kaksikerroksisia omakotitaloja ja isoja pihoja autotalleilla ja leikkimökeillä varustettuna.
Näin myös EP:n seudulla, missä Nurmo on toiminut Seinäjoen lähiöalueena jo vuosikymmeniä vaikka vasta suht äskettäin liitettiin Seinäjoen kanssa samaksi kunnaksi.
Puhuinkin nimenomaan pääkaupunkiseudusta. Täällä on jo iso joukko aikuisia ihmisiä, joiden mummolatkaan eivät ole olleet maaseudulla vaan kaupungeissa. Heidän lapsuusmuistonsa kesistä isovanhempien kanssa ei liity mitenkään maaseutuun vaan kenties Linnanmäkeen, Korkasaareen, Kauppatoriin jne. He ovat ihmisinä niin kaupunkilaistuneet, että eivät kaipaa maaseutuun liittämiään asioita. Paitsi ehkä kesämökkiä järven rannalla, kaikki eivät sitäkään.
Oulun seudulla ja Pohjanmaalla vaikuttaa omatotitalohalukkuuteen usein lestadiolaisuus ja siten suuri lapsilukumäärä. Kerrostaloasuntojahan ei rakenneta suurperheille. Ja kuten sanoit, siellä perheenpäät ajavat autoillaan töihin. Entäs se puoliso? Millä se menee töihin? Ai niin, se taitaakin olla useammin kotiäitinä kuin vaikkapa markkinointipäällikkönä vientiyrityksessä tai projektipäällikkönä it-alalla.
Kainuulaiset voisivat miettiä, miksi Oulu menestyy niin paljon paremmin kuin Kajaani. Jos nyt Kainuusta joudutaankin lähtemään Ouluun opiskelemaan, mikä saa ihmisen jäämään Ouluun eikä palaamaan takaisin Kainuuseen. Minä en osaa tähän vastata, koska en ole koskaan asunut kummassakaan paikassa.
Kajaani lienee keskisuuri, tai hieman suurempikin suomalainen kaupunki. Ei siellä yksin tarvitse murjottaa.
Toki ei siellä ole Paviljonkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Hetero tarvii. Minulle ei ole naiset koskaan nalkuttaneet. Ehkä tuo nalkutus johtii sinusta itsestäsi.
Olet pelannut korttisi oikein!
Teet kuten naiset haluavat ja pipari maistuu.
*eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wallemies kirjoitti:
Otsikon kysymykseen eli miksi miehet jäävät sinne kotiseudulleen jonnekin kauemmas:
Luulen, että moni ei vain kykene lähtemään. Siellä on kaikki ne tutut turvalliset jutut: vanhemmat, kaverit, metsät, järvet jne.
Hyppääminen johonkin uuteen seutuun kauas kotikonnuista voi olla yksinkertaisesti liian iso askel - varsinkin jos lapsuuden kodissa ei juuri missään käyty tai ei ole lähipiirissä esimerkkiä lähtemisestä. Luulen, että tytöt ovat rohkeampia lähtemään ja sellaista ”peräkammarin” tyttöä oudoksuttaisiin enemmän.
Itse olen maalta juuri sellaisista oloista ettei lapsena käyty juuri missään ja muutenkin se elämä aika ankeata eikä kotoa saanut (tai ei ollut antaa) minkäänlaista henkistä tukea. Sitten tuli vielä se järkyttävä lama 90-luvulla ja luulin että tämä oli sitten tässä. Sain opiskeltua hieman lisää ja onnistuin saamaan työn parin sadan kilometrin päästä kotiseudusta. Se oli jotenkin kivuliasta ja yksinäistä se alku, mutta siitä se lähti. Luulen muilla olevan vastaavanlaisia kokemuksia.
Ymmärrän kyllä ettei jotkut vain kykene lähtemään, mutta kyllä kannustaisin edes kokeilemaan paikan vaihtoa, se avartaa mieltä ja jos ei sopeudu niin palaa sitten kotiseudulle. Eikä kaupungissa tarvitse lattea siemailla, teette oman näköisen elämän täällä, kyllä täällä mahdollisuuksia on.
Ei olisi pahitteeksi meille etelän ihmettelijöille asettautua joskus kainuulaisen miehen asemaan. Ymmärrystä toisiamme kohtaan ei liene koskaan liikaa.
Minä en tahtonut lähteä, kyse ei ollut liian suuresta hypystä tai mistään muustakaan. En halunnut lähteä, koska elämäni on hyvää täällä. Miksi pitäisi muuttaa jotakin hyvää ja toimivaa, ja pelkän naisen perässä muuttaminen asettaisi parisuhteelle liian isot odotukset, että se kaatuisi omaan mahdottomuuteensa.
Minulle ainakin lähtökohtaisesti naisena mies, joka pitää parisuhteen ja siitä syntyneet lapset elämässään ykkösenä on se juttu. Mitään tuollaista "pelkän naisen" perään lähtevää miestä en katselisi. Mikä näille se elämän ykkönen on, äiti, kalja?
Eli naisen perään ei saa lähteä, mutta parisuhde ja lapset pitää olla ykkösenä, ok.
Et tainnut vihoissasi ymmärtää mitä tarkoitin, mutta se ei haittaa, en kaipaakkaan tuollaista elämääni. Tottakai lapset ovat ykkösen, mutta nainen on olennainen osa tuota prosessia, mikä vaaditaan että niitä lapsia ensin saa. Kun naisista valtaosa on muuttanut kaupunkiin, niin eikö sitten miehenkin pitäisi muuttaa kaupunkiin jos tahtoo lapsia, ja edes vähän valita minkälainen äiti näillä lapsilla olisi. Maalla asuvissa naisissa ei ole mitöön vikaa, mutta niitä ei aina riitä kaikille, tai sitten ei vain aina edes löydy sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei nalkuta kun en niitä samaan osoitteeseen kelpuuta. Olen sen tiedon varassa mitä ukkomiehet ovat kertoneet. Seksiä saa halvemmalla ostamalla kuin parisuhteessa.
Niin, miksi ne eivät muuta vaikka Ahvenanmaalle. se on Suomen rikkain maakunta ja saa kaikista eniten kaikenmaailman tukia kuin yksikään muu maakunta Suomessa. Yksi tavis ahvenanmaalainen tulee veronmaksajille puolta kalliimaksi kuin tavis mannersuomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikaan sukupuoli ei tarvitse toista.
No näinhän se on, sinkkujen määrä kasvaa ja syntyvyys vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet pelannut korttisi oikein!
Teet kuten naiset haluavat ja pipari maistuu.
*eri
Juuri noin, annat naisen päättää ja teet kuten käsketään, kaikki sujuu hienosti.
Aika jännä juttu, että kainuulaisella pitää olla nähdä muutakin kuin omat kotikontunsa, mutta kukaan ei kyllä odota hesalaisen muuttavan Kainuuseen avartamaan maailmankuvaansa. Olen itse elänyt kaupungeissa, joissa en ole vuosienkaan asumisen jälkeen tuntenut kuin oman peilikuvani. Perhe ja ystävät on todella merkityksellinen syy jäädä sijoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Oulun seudulla ja Pohjanmaalla vaikuttaa omatotitalohalukkuuteen usein lestadiolaisuus ja siten suuri lapsilukumäärä.
Kyllä se omakotitalohalukkuus on ihan juurtunut suomalaisuuteen yleensä, ei siinä mitkään hihhulit ole vaikuttaneet. Stadilaiset eivät ole sääntö vaan poikkeus.
Entäs se puoliso? Millä se menee töihin? Ai niin, se taitaakin olla useammin kotiäitinä kuin vaikkapa markkinointipäällikkönä vientiyrityksessä tai projektipäällikkönä it-alalla.
Niin tai omalla autolla jossei samassa kyydissä. Katsos jos se äiti on Oulun seudulla markkinointipäällikkö niin perheellä on todennäköisesti varaa pitää kahtakin autoa ja autotallia johon mahtuu molemmat. Elinkustannukset ovat loppuSuomessa puolet alhaisemmat mitä pääkaupunkiseudulla. Ei siinä tarvitse paljoa projektipäällikkön palkalla kärvistellä 15 neliön kopeissa kuten Helsingissä.
Kainuulaiset voisivat miettiä, miksi Oulu menestyy niin paljon paremmin kuin Kajaani. Jos nyt Kainuusta joudutaankin lähtemään Ouluun opiskelemaan, mikä saa ihmisen jäämään Ouluun eikä palaamaan takaisin Kainuuseen. Minä en osaa tähän vastata, koska en ole koskaan asunut kummassakaan paikassa.
Se tuli tuossa hesarin artikkelissa aika tyhjentävästi. Etenkin se opettajakoulun poistaminen Kainuusta aiheutti aika suuren nuoriso- ja naiskadon koko alueella. Koulut pitäisi yksinkertaisesti tuoda sinne takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan ei ole vielä maininnut Kainuun prikaatin vaikutuksesta Kajaaniin?
Siellä käy kuitenkin jotain about 500 ihmistä töissä ja väittäisin näistä 90% olevan miehiä :D
Voi saatana prikaati valtion laitos jonka veronmaksajat maksavat työstä.
Loput hakevat rahansa kelasta, on tuon pitäjän olemassaolo raskas taakka Suomelle.
Ovatko he lapsuutensa ja nuoruutensa pääkaupunkiseudulla asuneita?