Lasten tapaaminen, kolmivuorotyö?
Jos etävanhempi tekee epäsäännöllistä kolmuvuoroa, miten tapaamiset? Pystyykö sopimaan mitään pysyvää vai onko mentävä aina sillä että tapaaminen silloin kun on vapaapäivä.
Isältä vaikea saada etukäteen tietoon näitä vapaita, ja siten omien suunnitelmien tekeminen on kovin vaikeaa.
Olen aina joustanut ja lapset lähteneet tapaamiseen lyhyelläkin varoitusajalla. Sillä omalla ajallani olisi mukava käydä omassa harrastuksessa, mutta kun nekin pitäisi varata aiemmin.
Kommentit (15)
Lain mukaan vuorot pitäisi tietää kolme viikkoa etukäteen. isän pitää kertoa ajoissa.
"Pystyykö sopimaan mitään pysyvää vai onko mentävä aina sillä että tapaaminen silloin kun on vapaapäivä."
Joo kannattaa sopia pysyvää, lapset toki varmaan tahtoo viettää isä-lapsi - hetkiä ilman isäänsä jos isällä työvuoro.
Kaikissa työpaikoissa ei työvuoroja pysty ennalta sopimaan. Hommaa vakituinen lapsenvahti harrastustasi varten.
"Lain mukaan vuorot pitäisi tietää kolme viikkoa etukäteen"
Väärää tietoa. Esim. omassa työpaikassani 10 päivää ennalta.
Tosi harvassa on ne työt jossa ei edes joskus olisi työvuoroista täysi varmuus esim viikkoa ennen eli jos isä ei pysty edes näin ajoissa ilmoittamaan vuorojaan niin kyse on vain hänen kiusanteostaan ja vallankäytöstään. Mutta epäsäännöllisen työn kanssa on kyllä vaikea sopia mitään vakituista tapaamisrytmiä tietenkin. Jokaisessa työssä on silti määrätty määrä vapaapäiviä ja voidaan sopia esim yksi viikonloppu kuukaudesta isällä ja se on sitten se viikonloppu kun sattuu vapaaksi.
Miksi ei vuoroviikot? Isä järjestää (ja maksaa) lasten hoidon sitten työpäiviltään, niinkuin me työssäkäyvät tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei vuoroviikot? Isä järjestää (ja maksaa) lasten hoidon sitten työpäiviltään, niinkuin me työssäkäyvät tehdään.
Jos lapset ovat jo tavallisessa päiväkodissa, eivät he voi mennä isän työrytmiin sopivaan vuoropäiväkotiin joka toinen viikko. Ei onnistu edes rahalla. Miten te tietyt työssäkäyvät tämän hoidatte, en ole kuullut kenestäkään joka vuoroviikkohoidossa esim maksaisi yksityisen hoitajan kotiin pienille koululaisille tms?
Ei sieltä oikeudesta niin vaan mitään haeta. Itse olen käräjillä sopinut lapsen tapaamisista kun etä itkevä (mutta suhteen aikana väkivaltainen ja poissaoleva) vitsi joka ei osannut sitten edes kysyttäessä ehdottaa koska haluaisi nähdä lasta. Kyllä ne oikeudessa sovitaan ihan kalenterin kanssa vaikka vuosiksi eteenpäin että tyyliin "parillisen viikon viikonloppuna la klo 12-su klo 17" jos siellä sovitaan. Jos ei sovi työvuoroon niin sit ei sovi. Ei sinun ja lasten tarvitse suostua elämään etän työrytmiä arvaillen.
Kannattaa vähintään lastenvalvojalla vahvistaa sopimus jossa on ihan kunnolla sovittu yhdessä jotain. Jos ei ole kirjallista sopparia, juridisesti tapaamisoikeus ei ole edes voimassa.
Oikeus ei myönnä isälle mitään vuoroviikkoja, jos ne ei ole nytkään käytössä ja tekee kolmivuoroa ja toinen vanhempi ei ole innostunut asiasta. Eli ehdota sille että menette vapaaehtoisesti tekemään kirjallisen sopimuksen nykykäytännöstä lastenvalvojalle, sillä erotuksella että miehen tulee jatkossa ilmoittaa viimeistään viikkoa (tai vaikka kahta) ennen ne työvuorot.
Hoida tämä kirjallisesti (esim. viestein), jotta sulle jää todisteet mahdollisista kiusanteko- tai lastenviemisuhkauksista.
Viikkoviikko systeemissä etäanhempi maksaa elareita, lapsilisät menee lähivanhemmalle+korotus. T. Etä äiti
Vuoroviikkoja ei myönnetä, jos molemnat vanhemnat ei niitä halua. Vaatii nimittäin hyvää yhteistyötä.
Olen yrittänyt joustaa jotta tapaamiset onnistuisivat ja suhde isään pysyisi yllä.
En ole innostunut vuoroviikoista, koska lapset stressaavat kun koti vaihtuu.
Ja isällä on tähän syynä lähinnä se ettei tarvitsisi minulle elatuksesta maksaa, kuitenkin lasten vaate ym ostokset olen tehnyt 100%, ja isällä ei mitään mielenkiintoa lasten hankintoja kohtaan.
Kerran osti t-paidat lapsille ja siitä välillä muistuttaa :D Asiat sujuvat mielestäni parhaiten kun isä maksaa pienen summan minulle josta hoidan vaatteet ym.
Isä maksaa alle Kelan minimin lapsistaan.
Omilla harrastuksillani ei sinänsä mitään väliä ole, mutta olisi kiva tietenkin joskus käydä. Täytyy nyt vain alkaa vaatimaan niitä vuoroja tietoon, ajoissa. Tässä vaikuttaa myös se kun isällä on paljon harrastuksia. Ei ehkä sen vuoksi halua sopia asioita kovin pitkälle etukäteen, jotta on mahdollisimman vapaa lähtemään harrastukseen jos kaveri pyytää.
Onko totta että vuoroviikkoa ei saa haettua oikeudesta? Mitkä asiat tähän vaikuttavat? Lasten iät, huoltajuus, vanhempien etäisyys toisistaan ?
Ei saa ilman molempien vanhempien suostumusta, ihan pienillä ei edes silloinkaan kun molemmat vanhemma haluaisivat. Etäisyyskin voi olla este, lapsi ei voi käydä kahta päiväkotia tai koulua.
Juu ja lisäksi, jos lasten elämä vakiintunut toisen vanhemman luokse, olosuhteita ei muuteta kuin pakottavista syistä esim. lähivanhemnan alkoholiongelma voisi olla tällainen syy, muuten oikeus ei hyvällä suhtaudu muutoksiin. Ole rauhassa, ap, vuoroviikot ei tule kyseeseen.
Kiitos kommenteista. Isä saa tavata lapsiaan aika vapaasti, minkä harrastukseltaan ehtii. Tuntuu vaan erikoiselta jos rahan takia vuoroviikkoa lähtisi hakemaan, pientä elatusmaksua tosiaan maksaa ja minä teen hankinnat.
Ja olisihan se hassua, jos hän haluaisi lapset luokseen viikoksi ja tarvitsisi hoitaja palkata kotiin, koska vuorotyö :/ eikö silloin lasten parempi ole olla lähivanhemman luona, ja tapaamiset sitten sen puitteissa.
Nyt alan vaan vaatimaan työvuoroja etukäteen, ja kyselen lastenvalvojalta neuvoja ehkä myös.
Olen varmaan ollut liian kiltti, ja tuo uhkailu oikeudella on tehonnut.. en ole halunnut lasten takia sinne lähteä. Uskon ettei vanhempien välit käräjöinnillä ainakaan parane.
Isän kanssa on myös vähän vaikeaa asioida, toteaa että hakee oikeudesta lapset vuoroviikkosysteemiin jotta ei tarvitse maksaa elatusmaksuja. Siis jos kyselen työvuoroja tai muuta hänen mielestään"hankalaa"