Missä niitä hajuvesiä voi enää käyttää? Kun kaikkialla huomautetaan pitämään kanssaihmiset mielessä eikä saa käyttää hajusteita. Tähän mennessä olen nähnyt kiellot näissä kaikissa paikoissa
Kylttejä asiasta nähnyt:
- Bussissa
- Kuntosalilla
- Elokuvateatterissa
- Yökerhossa
- Työpaikalla
- Kahvilassa
"Ajattele kanssaihmisiä ja älä käytä voimakkaita tuoksuja! Olemme saaneet paljon valituksia monelta hajusteyliherkältä ihmiseltä. Ajattele muita ihmisiä."
jne.
Mitä ihmettä, missä niitä hajusteita sitten voi enää käyttää? Kotona ainoastaan? Näinköhän hajuvesimarkkinat alkaa jo kärsimään tästä, kun Suomi on muuttunut tähän tilaan näiden kieltojen kanssa.
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksilla nyt saadaan just sellaisia tuloksia kuin halutaan.
Tässäpä kaikki olennainen
Käytän kaikkialla muualla paitsi terveyskeskuksessa ja sairaalassa. Osaan käyttää hajuvettä niin, etten kaada koko pulloa päälleni, joten on oltava lähikontaktissa, että sen edes haistaa. Suihkautan tuoksua ilmaan ja kävelen pilven läpi suihkun jälkeen ilman vaatteita.
Hajuvesi on liikaa käytettynä aivan hiton epämiellyttävää ja hengittäminen muuttuu vaikeaksi. Sitä on liikaa kun koko huone haisee sille, ei se haittaa jos tuoksuu vain henkilön lähellä ollessa, siis oikeasti lähellä ollessa eikä 2 metrin päässä.
Ei sinällään haittaa, mutta jos otetaan esimerkiksi joku teinityttölauma, niin raikkaassa pakkasilmassa sä haista vielä 30 m päähänkin sen hm.n halvan hajuveden missä on kylvetty. Sama on näillä yli-ikäisillä 30 v pissiksillä.
En voi olla muuta kuin tyytyväinen ettei mihinkään voi enää hajuvesiä suihkutella. Säästyy kalliiden purtiloiden rahat paljon hyödyllisempään jotenka käyn jalkahoidossa niillä hajuvesi rahoilla nykyään.
En osta enää hajustettuja pyykinpesuaineitakaan. Kaikki ihovoiteet ovat apteekin hajusteettomia. Bussissa saattaa alkaa yskittään ja ottaan henkeen jotkut hajusteet. Eteerisistä öljyistä en ole saanut oireita. Olen huomannut että ikääntyessä kemikaalikuorman sietäminen alenee. Mitä nuorena sieti niin se muuttuu ikääntyessä.
Vierailija kirjoitti:
Käytän kaikkialla muualla paitsi terveyskeskuksessa ja sairaalassa. Osaan käyttää hajuvettä niin, etten kaada koko pulloa päälleni, joten on oltava lähikontaktissa, että sen edes haistaa. Suihkautan tuoksua ilmaan ja kävelen pilven läpi suihkun jälkeen ilman vaatteita.
Mihinkä ja miksi tarvitset hajustetta ollenkaan. Apteekista saa tehokkaat hajusteettomat kainalo dödöt hien hajuun ja muutenhan se suihkussa käynti riittää.
Ai missä?
Käytä kotonasi, nuija!
Sen takiahan te niitä käytätte, kun ITSE NIISTÄ NIIN NAUTITTE! Kun haluatte haista hajuvesille kuulemma ihan vaan itsenne takia.
Niin nauttikaa siellä kotonanne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen haistaa ihan tavallisessa kontaktissa, missä nyt ihmisen kanssa ollaan. Eräs ystäväni käyttää hajuvettä ja käyttää varmasti ihan maltillisesti samaan tyyliin kuin sinäkin, mutta tuoksu on kyllä todella selkeä sellaisen nenään, joka ei hajusteita käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinkä ja miksi tarvitset hajustetta ollenkaan. Apteekista saa tehokkaat hajusteettomat kainalo dödöt hien hajuun ja muutenhan se suihkussa käynti riittää.
Koska saan hyvistä tuoksuista mielihyvää. Alumiinia en halua kainaloihini laittaa, joten kiitos, mutta ei kiitos tuolle vinkille. Suihkussa käyn vähintään kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen haistaa ihan tavallisessa kontaktissa, missä nyt ihmisen kanssa ollaan. Eräs ystäväni käyttää hajuvettä ja käyttää varmasti ihan maltillisesti samaan tyyliin kuin sinäkin, mutta tuoksu on kyllä todella selkeä sellaisen nenään, joka ei hajusteita käytä.
Mistä tiedät, että käyttää samaan tyyliin?
Jokainen saa pukeutua kuten itse haluaa. Ja käyttää mm hajusteita.
Ko asiat eivät kuulu kellekään muulle!
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan on hyvin yleistä, että pieni vähemmistöjoukko ihmisiä saa äänensä kuuluviin ja muut ns normaalit joutuvat elämään näiden vähemmistöjen tahtotilan mukaan. Tässä muutamia esimerkkejä tuon hajusteettomuuden lisäksi (joka jossain menee niin överiksi ettei vaatteet saa enää tuoksahtaa huuhteluaineeltakaan kun joku neurootikko saa siitä jo oireita):
- unisex vessat on tehty alle 0.5 promillen ihmis joukon tarpeisiin. Ex työpaikallani oli tasan 0 sellaista henkilöä jotka eivät tunnistaisi sukupuoltaan ja voisi käyttää joko miesten tai naisten vessaa.
- Joissakin pääkaupunkiseudun uimalalleissa kantaväestö ei saa mennä tiettynä aikana uimaan, koska halli on varattu niille jotka uivat vaatteet päällä eivätkä voi olla peseytymistiloissa ja pukuhuoneilla normaali aukioloaikana muiden ihmisten nähden.
- Kuinka moni joutuu syömään koulussa, sairaaloissa, vanhainkodeissa ja työpaikoilla gluteenittom
Mitä sitten pitäisi tehdä tilanteessa, jossa kala-allergikko kuolee, jos työpaikalla on kalaa? Kalan syöminen ei ole mikään ihmisoikeus eikä allergian vuoksi kenellekään voida antaa potkuja. Ja kaikissa oppilaitoksissa, missä itse olen ollut, on kyllä erityisruokavaliot ollut ihan erikseen. Esim. gluteeniton ruoka on paljon kalliimpaa, ei ole kustannustehokasta tehdä kaikkea gluteenittomasti, kun joukossa on yksi tai kaksi keliaakikkoa.
Unisex-vessatkaan ei ole mikään hirveän yleinen ilmiö, ja niitä on ollut olemassa jo ennen kuin puhe sukupuolivähemmistöistä otti tuulta alleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee hyvä olo tuoksuista.
Jotenkin valitettavasti tuo mantra: "Toisten huomioon ottaminen" on tullut yleiseksi v... tuiluksi ja haukkumakeinoksi. Mikäs sen helpompaa, kun haukkua tuollaisesta, eikä suoraan ihmistä itseään, joka olisi liian läpinäkyvää. Mutta se, että olet itsekäs ja et ota toisia huomioon samoin kun kaikki muut muut, niin sehän vasta kauhiaa on.
Ja ketä on nämä kaikki muut keihin verrataan?
Minä olen herkkä koville äänille. En kuitenkaan vaadi rakennustyömaata lopettamaan toimintaansa tai naapuria olemaan leikkaamatta nurmikkoansa. Laitan vaikka kuulokkeet päähän. Ehkä joku hajusteyliherkkä voisi kokeilla työntää tupon nenäänsä.
Voit pyytää toiselta jotain huomioimista, jos siitä ei ole liiaksi vaivaa toiselle. Tietenkin tuo on subjektiivista, mutta ei voi olettaa, että kukaan ei voi käyttää hajusteita jos sattuu olemaan hajusteyliherkkiä liikenteessä.
Pyynnöt voi mielestäni rajoittaa esim. lähipiiriin. Saatan pyytää läheisen olemaan naputtamatta pöytää, jos ärsyttää. Ei varmaan liikaa pyydetty, vaikka mitätön asia. Samoin saatan pyytää laittaa radion pois autossa, jos en jaksa kuunnella. Ei sekään liikaa pyydetty, ottaen huomioon, että auto 95% hänen käytössään ja voi kuunnella mitä lystää varsin usein.
Jonkun mielestä ehkä ei kukaan saisi pyytää mitään, jos joku vain häiritsee. No se on hänen näkemys. Ei kai se niin kauheaa ole ottaa huomioon joitain asioita, jos ei itse koe siitä olevan suunnatonta harmia.
Tuossa taannoin renkkasin kuulakärkikynän mekanismia. Se ärsytti toista. Sanoin vaan aha okei ja lopetin. Miksi pitäisii sanoa: "Ei kai tuon nyt pitäisi ärsyttää." ja jatkaa vaan.
Käytän itse hajuvesiä, mutta en todellakaan lotraa, vaan maksimissaan kaksi suihkaisua.
Olen itse saanut astmakohtauksen asiakkaan partavedestä, kun tosiaan haisi metrien päähän.
Hajusteet hieman eri kun pukeutuminen. Tuskin kenellekään tulee toisen pukeutumisesta fyysisiä oireita. Hajusteista voi tulla päänsärkyä ja pahoinvointia. Yleensä tällöin on laitettu liikaa. Tuon verran voikin ottaa huomioon toisia, eli välttää liikaa hajusteiden laittamista.
Toisaalta ei voi vaatia kaikkien siirtymistä täysin hajusteettomiin tuoksuihin.
Ja mitä tulee siihen että vanhemmiten ei kestä hajusteita, ei välttämättä. Kyllä nuoretkin voi olla hajusteyliherkkiä, eikä se ole huuhaata. Voi tulla ihan päänsärkyä.
Vierailija kirjoitti:
Iso säästö kun ei voi missään käyttää. Paskalle voi haista eikä sitä kielletä missään. Kukaan ei saa allergisia oireita paskan ja hien hajusta.
Ei saa haista paskallekkaan.
Kerran reissussa odoteltiin tilausliikenteen bussissa jotain ja kuski käytti bussia tyhjäkäynnillä että lämmityslaite toimisi. No tietenkin joku väkyväky alkoi inistä että tyhjäkäynnin melu häiritsee. Bussi alkoi kylmetä joten väkyväky alkoi inistä että on kylmä. Sanoin kuskille että nyt me otetaan virta-avaimet mukaan ja lähdetään Shellille.