Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä niitä hajuvesiä voi enää käyttää? Kun kaikkialla huomautetaan pitämään kanssaihmiset mielessä eikä saa käyttää hajusteita. Tähän mennessä olen nähnyt kiellot näissä kaikissa paikoissa

Vierailija
21.08.2019 |

Kylttejä asiasta nähnyt:

- Bussissa
- Kuntosalilla
- Elokuvateatterissa
- Yökerhossa
- Työpaikalla
- Kahvilassa

"Ajattele kanssaihmisiä ja älä käytä voimakkaita tuoksuja! Olemme saaneet paljon valituksia monelta hajusteyliherkältä ihmiseltä. Ajattele muita ihmisiä."

jne.

Mitä ihmettä, missä niitä hajusteita sitten voi enää käyttää? Kotona ainoastaan? Näinköhän hajuvesimarkkinat alkaa jo kärsimään tästä, kun Suomi on muuttunut tähän tilaan näiden kieltojen kanssa.

Kommentit (407)

Vierailija
261/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hiki haisee...se vasta miellyttävää onkin!

Vierailija
262/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen herkkä melulle. Voinko siis vaatia, että koko maailma hiljenee sillä hetkellä kun astun ulos kotiovesta?

Sinä voit käyttää korvatulppia, mutta hengittämättä on aika vaikea olla. Ainakin pitempään.

Otatko sinä huomioon sähköyliherkät ihmiset? Et pidä kotonasi wifiä ja julkisilla kulkiessasi suljet puhelimesi? Ai et, no miksi kaikkien muiden pitää huomioida sinun yliherkkyytesi?

Ei mulla ole yliherkkyyttä, mutta pyrin huomioimaan muiden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä hieno ero jos käyttää kevyttä hajustetta tai jos siinä hajuvedessä on uinut. Jotkut ei vaan ymmärrä että sen hajuveden EI pidä haistaa metrien päähän. Sama juttu kyllä miesten partavesien kanssa, hyi yrjö!

Vierailija
264/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirin henkilö sairastaa astmaa. Lentokoneessa toisella puolen istui voimakkaasti hajustettu henkilö, toisella puolella oli koira kassissa.Tilanne eskaloitui niin, että vaihtoehdot olivat pakkolasku tai uusi paikka. Onneksi bisnesluokassa oli tilaa.

Olen allerginen koirille enkä ikimaailmassa noin vain huolettomana saapastelisi lentokoneeseen. En ole paljoa matkustellut, mutta silti tiedän että koneessa voi olla hajusteita ja koiria eikä sieltä pääse noin vain ulos. 

Ihmiset ovat tietenkin erilaisia, eikä tarkoitukseni ole sanoa että kaikkien allergisten ja yliherkkien olisi sulkeuduttava kotiinsa, mutta jos olen kovin yliherkkä jollekin, itse kyllä katson että on minun velvollisuuteni välttää altistavia tilanteita, ei muiden velvollisuus mukautua ja rajoittaa elämäänsä minun sairauksieni mukaan. Se nyt vaan on huimasti yksinkertaisempi vaihtoehto niin päin. Koira-allergian lisäksi olen yliherkkä äänille ja vaikka se rajoittaa elämistäni, elän sen mukaan mikä on minulle parasta. Sitä kutsutaan huolen pitämiseksi itsestä. Täällä joku käy vain ahkerasti töissä vaikka työpäivä voi johtaa viikon osastohoitoon. Eikö siinä elämän prioriteetit ole jo vähän pielessä?

Vierailija
265/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihmettelen miten nämä ns tuoksuherkät voi matkustella, maailma on taynnä tuoksuja. Tuoksutonta maailmaa ei voi saada.

ihmettelen myös miksi suomi on maailman allergisin maa, onko kaikki "allergiat" oikeita allergioita vai luulotauti allergioita esim. vatsaa nipisteli kun söin kalaa, olen allerginen kalalle. Poskeen tuli näppy kun söin mansikkaa, olen allerginen mansikalle. Naapurin mies tuoksui mennenille, nenää kutitti, olen tuoksuyliherkkä.

Varesta lainaten: Mikä vi-ttu teitä suomalaisia oikein vaivaa?

Eläkää ja antakaa muidenkin elää. Oma tapa elää ei välttämättä ole toiselle se sopiva tapa elää. Eiköhän täällä riitä tilaa kaikille tuoksullisille kuin tuoksuttomillekin.

Olin lapsi 1970-luvulla ja silloisen naapuriperheen lapset olivat ilmeisesti allergisia. Kaikilla sisaruksilla oli kyynär- ja polvitaipeet ihottuman peitossa, niistä valui verta ja kudosnestettä. Äiti ei antanut heidän tulla meille kylään, kun eritettä valui niin paljon. Ihottumat kuitattiin sanomalla, että se on vaan maitorupea, eikä niille tehty mitään. Ennen ei vanhemmat välittäneet, jos lapsella valui jatkuvasti räkä tai tämä raapi itsensä verille. Minullekin huomautettiin jatkuvasti, että suu kiinni, mutta ketään ei kiinnostanut se, että olin suu auki, koska nenä oli tukossa enkä saanut muuten hengitettyä. Ei ihme, että allergioiden määrä on lisääntynyt, kun ennen niitä ei edes huomioitu.

Mieheni (synt.70) oli lapsena heinätöissä raapivana, rupisena ja vinkuvana, sai  astma ja atopia-diagnoosit vasta parikymppisinä. Kehossa pysyvät arvet tulehtumispisteeseen raavituista ihottumista.

Miehen veli on syntynyt 50-luvun lopulla. Hänen ei tarvinnut mennä heinätöihin, koska hän oli tukehtua heinäpölyyn. Sekin astma ja allergia kuitattiin pitkään heinänuhana.

Astmakohtaukseen voi kuolla ja olisikin kiva tietää, miten paljon siihen lapsia kuoli menneinä vuosikymmeninä. Tämän ketjun perusteella osa tänne kirjoittaneista kuittaisi sen omankin lapsen kohdalla vaan ikävänä tapahtumana.

Astma ja tuoksuyliherkkyys on kaksi eri asiaa. Astma on keuhkoputkien tulehduksellinen sairaus.

Tuoksuyliherkkyys on suurimalla osalla psomaattinen oire, tuoksuyliherkkyyttä ei voi testata testeillä, diaknoosi perustuu potilaan omaan oire kuvailuun.

Somaattinen, diagnoosi

Vierailija
266/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirin henkilö sairastaa astmaa. Lentokoneessa toisella puolen istui voimakkaasti hajustettu henkilö, toisella puolella oli koira kassissa.Tilanne eskaloitui niin, että vaihtoehdot olivat pakkolasku tai uusi paikka. Onneksi bisnesluokassa oli tilaa.

Olen allerginen koirille enkä ikimaailmassa noin vain huolettomana saapastelisi lentokoneeseen. En ole paljoa matkustellut, mutta silti tiedän että koneessa voi olla hajusteita ja koiria eikä sieltä pääse noin vain ulos. 

Ihmiset ovat tietenkin erilaisia, eikä tarkoitukseni ole sanoa että kaikkien allergisten ja yliherkkien olisi sulkeuduttava kotiinsa, mutta jos olen kovin yliherkkä jollekin, itse kyllä katson että on minun velvollisuuteni välttää altistavia tilanteita, ei muiden velvollisuus mukautua ja rajoittaa elämäänsä minun sairauksieni mukaan. Se nyt vaan on huimasti yksinkertaisempi vaihtoehto niin päin. Koira-allergian lisäksi olen yliherkkä äänille ja vaikka se rajoittaa elämistäni, elän sen mukaan mikä on minulle parasta. Sitä kutsutaan huolen pitämiseksi itsestä. Täällä joku käy vain ahkerasti töissä vaikka työpäivä voi johtaa viikon osastohoitoon. Eikö siinä elämän prioriteetit ole jo vähän pielessä?

No nytkö se kotona oleilu yhteiskunnan rahoilla onkin hyväksyttävää?

Vierailija
267/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihmettelen miten nämä ns tuoksuherkät voi matkustella, maailma on taynnä tuoksuja. Tuoksutonta maailmaa ei voi saada.

ihmettelen myös miksi suomi on maailman allergisin maa, onko kaikki "allergiat" oikeita allergioita vai luulotauti allergioita esim. vatsaa nipisteli kun söin kalaa, olen allerginen kalalle. Poskeen tuli näppy kun söin mansikkaa, olen allerginen mansikalle. Naapurin mies tuoksui mennenille, nenää kutitti, olen tuoksuyliherkkä.

Eläkää ja antakaa muidenkin elää. Oma tapa elää ei välttämättä ole toiselle se sopiva tapa elää. Eiköhän täällä riitä tilaa kaikille tuoksullisille kuin tuoksuttomillekin.

Olin lapsi 1970-luvulla ja silloisen naapuriperheen lapset olivat ilmeisesti allergisia. Kaikilla sisaruksilla oli kyynär- ja polvitaipeet ihottuman peitossa, niistä valui verta ja kudosnestettä. Äiti ei antanut heidän tulla meille kylään, kun eritettä valui niin paljon. Ihottumat kuitattiin sanomalla, että se on vaan maitorupea, eikä niille tehty mitään. Ennen ei vanhemmat välittäneet, jos lapsella valui jatkuvasti räkä tai tämä raapi itsensä verille. Minullekin huomautettiin jatkuvasti, että suu kiinni, mutta ketään ei kiinnostanut se, että olin suu auki, koska nenä oli tukossa enkä saanut muuten hengitettyä. Ei ihme, että allergioiden määrä on lisääntynyt, kun ennen niitä ei edes huomioitu.

Mieheni (synt.70) oli lapsena heinätöissä raapivana, rupisena ja vinkuvana, sai  astma ja atopia-diagnoosit vasta parikymppisinä. Kehossa pysyvät arvet tulehtumispisteeseen raavituista ihottumista.

Miehen veli on syntynyt 50-luvun lopulla. Hänen ei tarvinnut mennä heinätöihin, koska hän oli tukehtua heinäpölyyn. Sekin astma ja allergia kuitattiin pitkään heinänuhana.

Astmakohtaukseen voi kuolla ja olisikin kiva tietää, miten paljon siihen lapsia kuoli menneinä vuosikymmeninä. Tämän ketjun perusteella osa tänne kirjoittaneista kuittaisi sen omankin lapsen kohdalla vaan ikävänä tapahtumana.

Astma ja tuoksuyliherkkyys on kaksi eri asiaa. Astma on keuhkoputkien tulehduksellinen sairaus.

Tuoksuyliherkkyys on suurimalla osalla psomaattinen oire, tuoksuyliherkkyyttä ei voi testata testeillä, diaknoosi perustuu potilaan omaan oire kuvailuun.

Jos astmaatikko saa hajusteista astmakohtauksen, niin mikä se sitten on? Et kai väitä, että kyse on kuvittelusta?

Vierailija
268/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nytkö se kotona oleilu yhteiskunnan rahoilla onkin hyväksyttävää?

Minun mielestäni se on aina ollut hyväksyttävää, erityisesti silloin jos oma terveys estää työnteon. Lisäksi on muitakin vaihtoehtoja kuin "kotona oleilu yhteiskunnan rahoilla". Nykyisin yhä useampia töitä voi esimerkiksi tehdä etänä ja itse tein useamman kuukauden töitä kotoa käsin kun työpaikan vieressä oli rakennustyömaa jonka äänissä en pystynyt työskentelemään. Ihan itse sain pomoni kanssa sovittua tämän asian yhdellä keskustelulla, ei tarvinnut vaatia rakennustyömaata pysäytettävksi tai työhuonettani äänieristettäväksi.

Vierailija
269/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos astmaatikko saa hajusteista astmakohtauksen, niin mikä se sitten on? Et kai väitä, että kyse on kuvittelusta?

Tuoksuyliherkkyys ja astma ovat eri asioita.

Vierailija
270/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka enää käyttää hajuvesiä?

Julkisessa tilassa havainnoitua: Ulkomaalaiset naiset, jotkut suomalaisetkin erityisesti vanhemmat naiset voivat käyttää hajusteita aivan järkyttäviä määriä.

Valitettavasti monet myös ilmiselvästi kuvittelevat, ettei peseytyminen ja vaatteiden vaihto ole niin tarpeellista joka päivä, kun on tämä ihana tuoksu joka peittää pienet yksityiset hajut.

Vierailija
271/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin käytän (kalliita ja laadukkaita) hajuvesiä julkisilla paikoilla eikä kenelläkään ole mitään nokan koputtamista siihen. Toki jos niiden käyttö on jossain paikassa kielletty ja se on tiedossani ennen kyseisessä paikassa vierailua, en hajuvettä tietenkään laita.

Vela32

Minä ainakin kiskon kallista tupakkaa julkisilla paikoilla eikä kenelläkään ole mitään nokan koputtamista siihen.

Vierailija
272/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä pitäisi käyttää missään. Täysin tarpeeton tuote.

Vierailija
273/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suihkautan yhden painalluksen laatuhajuvettä vatsan päälle paljaalle iholle. Sieltä se haisee eli tuokuu omaan nenään eniten ja vain vähän ympäristöön.

Vierailija
274/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoksuyliherkkyys ja astma ovat eri asioita.

Kulkevat usein yhdessä ja ovat hengenvaarallinen yhdistelmä.

Vierailija
275/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa peseytymään, niin ei tarvi hajuvesillä lotrailla.

Tulee mieleen heti venäläiset naiset, kun alkaa tuoksahtaa nokkaan parfyymin lemut.

Vierailija
276/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenk kirjoitti:

Suitsukkeet kirkoissa, hajusteet vaatteissa, hiuksissa, iholla on kehitetty peittämään lian, paiseiden, sairauksien ja ulosteiden hajuja. Lämpimänä päivänä kirkkoonkin kun on rahvas tunkenut sisään, on papeilla ollut nenästä kiinni pitämstä :D Edelleen etelässä reissatessa viemärit ym. tuoksuu vahvasti ja ehkäpä se oma hajuste tekee jonkinlaisen suojamuurin, ettei niin häiritse nuo, mutta Suomessa harvemmin on kovin pahoja hajuja kaupungeissa.

Toki, jos koet, että oma ominaistuoksusi on vastenmielinen, käytä ihmeessä hajusteita. Omasta mielestäni oma luonnollinen hajuni, joka tulee esiin parhaiten, kun käytän hajustamattomia tuotteita, on erittäin miellyttävä; ja kyllähän noita miehiä tuntuisi iholle tunkevan liiankin monia. Osa miehistä tuoksuu nenääni jumalalliselle, kaikki eivät valitettavasti. Parasta on ihmisen tuoksu heti saunan jälkeen, ilman hajusteita!

Sama! Esimerkiksi lapset (erityisesti omat) tuoksuvat aivan ihanalle, vauvantuoksusta nyt puhumattakaan :)

Minun mielestäni vauvat haisevat lähinnä happamalta maidolta. Ja joskus kakalta. Mutta jos tuollainen "vauvantuoksu" on jonkun mielestä ihana, niin olkoon.

Vauvat tuoksuu ihanalle.  Ne EI haise kakalle eikä maidolle.  Oikeasti ei, mutta joku nirppaliisa tietysti on haistavinaan sen, mitä mielessään kuvittelee.  Vauvat tuoksuu puhtaalle.  Ihan pikkuvauvan kakkakaan ei haise, siis silloin kun saa pelkästään rintamaitoa.  Jos vauvan paita  tuoksuu maidolle, vauva on pulauttanut siihen, mutta kun paita vaihdetaan puhtaaseen, vauva tuoksuu vain puhtaalle.  

Pieni koiranpentukin tuoksuu ihanalle.  Nirppaliisan mielestä koiranpennunkin pitää haista kakalle ja maidolle, koska se kakkii ja imee emon tissiä.  Mutta ei, se tuoksuu koiravauvalle!

No, minusta vauvat nyt vain haisevat happamalta maidolta (ja joskus kakalta), ihan vauvasta riippumatta. Sori siitä?  

En tiedä, muuntuuko kyseinen haju omassa nenässäsi jotenkin "ihanaksi vauvantuoksuksi", mutta jos näin on, niin more power to you.

Koiranpennutkaan eivät mielestäni tuoksu, vaan haisevat ihan tavalliselta koiralta.

Terveisin se "nirppaliisa".

Vierailija
277/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin viisas opettajani yläasteella sanoi että hajuvedet ovat perstarve. Silloin me nauroimme, myöhemmin olen asunut muualla Euroopassa ja ymmärtänyt että asia todella on näin.

Hajuvedet ovat tuhatvuotista ihmiskunnan kulttuuria, johon verrattuna moniongelmaisten härmäläisten_ämmien_yliherkkyys kaikelle on kirpun paska meressä!

Ei ne ole suomalaista tai ylipäätä pohjoisen kulttuuria, vaan arabikulttuuria, jossa haistaan paskalle kun muhitaan kaapujen alla 60asteen helteessä hiekka-aavikoilla.

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu sauna ja vihtominen.

Vierailija
278/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun lapsena kotini oli paritalossa, jossa meillä oli yhteinen vessa talon toisessa puoliskossa asuvan juopon (mutta mukavan) tätin kanssa. Vessa haisi kammottavalle hajuveden ja viinan lemulle aina.

Minun tulee aina juopot mieleen ja turkoosi luomiväri kun se lemu tulee nenään.

En ole koskaan ainuttakaan pulloa hajuvettä ostanut, tai käyttänyt ja suosittelen samaa muille.

47v

Vierailija
279/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kukaan valittanut hajusteiden käytöstä. Joko olen liian pelottava tai sitten eivät ole herkällekään liian offensiivisia.

Usein hyvin voimakkaasti hajuvedelle "tuoksuvat" naiset, ovat pelottavia. 

Vierailija
280/407 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi sellasia tököttejä vielä valmistetaan. Ne on tehty peittämään kehon pahoja hajuja. Luulis että nykyihminen osaisi peseytyä senverran, ettei haise mätänevältä ruumiilta.

Tämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi