Missä niitä hajuvesiä voi enää käyttää? Kun kaikkialla huomautetaan pitämään kanssaihmiset mielessä eikä saa käyttää hajusteita. Tähän mennessä olen nähnyt kiellot näissä kaikissa paikoissa
Kylttejä asiasta nähnyt:
- Bussissa
- Kuntosalilla
- Elokuvateatterissa
- Yökerhossa
- Työpaikalla
- Kahvilassa
"Ajattele kanssaihmisiä ja älä käytä voimakkaita tuoksuja! Olemme saaneet paljon valituksia monelta hajusteyliherkältä ihmiseltä. Ajattele muita ihmisiä."
jne.
Mitä ihmettä, missä niitä hajusteita sitten voi enää käyttää? Kotona ainoastaan? Näinköhän hajuvesimarkkinat alkaa jo kärsimään tästä, kun Suomi on muuttunut tähän tilaan näiden kieltojen kanssa.
Kommentit (407)
Onneksi se ei koske tiettyjä etnisiä vähemmistöjä joten tyrmäävä myskin käyttö jatkuu edelleen
Tuoksuherkkyyttä (tuoksuyliherkkyys, englanniksi multiple chemical sensitivity) on eniten keski-ikäisillä ja ikääntyvillä naisilla, paljon harvemmin miehillä. Esiintymisluvut ovat vaihdelleet eri tutkimuksissa vajaasta 10 prosentista yli 40 prosenttiin.
Lähde: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Miten ei yllätä, että keski-ikäiset naiset ovat enemmistöstä?
No itse tulkitsen nuo kiellot niin että ei suihkita niitä hajuja noissa kyseisissä tiloissa ja hajusteiden käyttäjät ottaisivat huomioon että nimenomaan voimakkaasti tuoksuvat ovat oikeasti ongelma. Hajusteita voi käyttää kevyestikin.
Käytän hajusteita itsekin, mutta ei sitä koko pulloa tarvitse kaataa päälleen tai edes suoraa päin. Valmiiksi voimakashajuisten hajusteiden laitan niin että suihkaisen ilmaan ja menen sen suihkun ”alle”. Ei tule varmasti liikaa enkä ole kävelevä hajupommi.
Toki jotkut ovat todella herkkiä etteivät kestä mitään hajuja. Nämä ovat kuitenkin vähemmistö ja kaikkia ei voi aina miellyttää.
Suomi on oikeasti jo tosi hajuton jos vertaa vaikka Espanjaan. Huoneistohotelli oli juuri ennen tuloamme siivottu todella vahvasti tuoksuvilla pesuaineilla, melkein jokaisessa vaatekaupassa oli vahva huonetuoksu käytössä ja jopa lastenosastoilla oli pikkulapsille suunnatut huonetuoksut. En ole ikinä kokenut, että olisin hajusteherkkä, käytän päivittäin tuoksuja, mutta joissain kaupoissa jopa omat silmät ja nenä kirveli tuoksujen määrästä. Kai se on sitä, että suomalaiset ovat niin tottuneet jo hajuttomuuteen, että kaikki tuoksut käyvät nenään.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on oikeasti jo tosi hajuton jos vertaa vaikka Espanjaan. Huoneistohotelli oli juuri ennen tuloamme siivottu todella vahvasti tuoksuvilla pesuaineilla, melkein jokaisessa vaatekaupassa oli vahva huonetuoksu käytössä ja jopa lastenosastoilla oli pikkulapsille suunnatut huonetuoksut. En ole ikinä kokenut, että olisin hajusteherkkä, käytän päivittäin tuoksuja, mutta joissain kaupoissa jopa omat silmät ja nenä kirveli tuoksujen määrästä. Kai se on sitä, että suomalaiset ovat niin tottuneet jo hajuttomuuteen, että kaikki tuoksut käyvät nenään.
ja Espanja ym. tulevat perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten pahin hajustesynti on HAJUSTETUT HUUHTELUAINEET! Niitä on kaupoissa useita kymmeniä erilaisia ja ilmeisesti niitä myydään kun saatavuutta on noin älyttömästi. Ne haisevat paljon voimakkaammin kuin mitkään aidot parfyymit tai toilettevedet. Miettikää kun kuituihin jää noita huuhteluaineen hajuja, ja se vaan voimistuu päivän mittaan kun iho lämpenee ja vapauttaa sitä hajua. Sellainen kirvelee minunkin silmiä ja nenää.
Hajuvesihän tuoksuu vain voimakkaammin sen 15 min aamulla laittaessa, ja on jo pääosin haihtunut kun kävelet talostasi ulos.
Hei tiedätkö hajujen syntikerääjää että muualla maailmassa käytetään myös TUOKSULLISIA LIINOJA Kuivausrummuissa eli ensin hajupesuaine, huuhteluaine ja kuivausrumpuun laitettava tuoksuliina. Pyörryitkö?
Nuo liinat eivät tuoksu voimakkaalle! Ne ei "sula" vaatteen kuituihin.
Huuhteluaineet tuoksuvat ihmisen iholta jopa 10 metrin päähän. Työkaveri asuu homekämpässä ja hikoilee vielä aika lailla, uittaa kaikki vaatteensa runsaassa hajustetussa huuhteluaineessa. Ei kuitenkaan käytä tuoksuja koska on allerginen niille. Voit kuvitella millaisen löyhkän tuo toimistolle eikä haista tuota huuhteluainettansa itse, mutta on muka allerginen muiden tuoksuille!
Tuo kaveri on siis ihan itse aiheuttanut allergiansa lotraamalla tuoksuilla, tosin kuten sanottua ei kaikki tuoksut välttämättä aiheuta allergiaa. Ehkä hän on löytänyt sellaisen joka itselle sopii, vaikka toivoisikin että allerginen ihminen osaisi ajatella muitakin..
ihmettelen miten nämä ns tuoksuherkät voi matkustella, maailma on taynnä tuoksuja. Tuoksutonta maailmaa ei voi saada.
ihmettelen myös miksi suomi on maailman allergisin maa, onko kaikki "allergiat" oikeita allergioita vai luulotauti allergioita esim. vatsaa nipisteli kun söin kalaa, olen allerginen kalalle. Poskeen tuli näppy kun söin mansikkaa, olen allerginen mansikalle. Naapurin mies tuoksui mennenille, nenää kutitti, olen tuoksuyliherkkä.
Varesta lainaten: Mikä vi-ttu teitä suomalaisia oikein vaivaa?
Eläkää ja antakaa muidenkin elää. Oma tapa elää ei välttämättä ole toiselle se sopiva tapa elää. Eiköhän täällä riitä tilaa kaikille tuoksullisille kuin tuoksuttomillekin.
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuherkkyyttä (tuoksuyliherkkyys, englanniksi multiple chemical sensitivity) on eniten keski-ikäisillä ja ikääntyvillä naisilla, paljon harvemmin miehillä. Esiintymisluvut ovat vaihdelleet eri tutkimuksissa vajaasta 10 prosentista yli 40 prosenttiin.
Lähde: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…Miten ei yllätä, että keski-ikäiset naiset ovat enemmistöstä?
Keski-ikäiset naiset ovat jo pienestä pitäen käyttäneet paljon enemmän hajustettuja tuotteita mitä saman ikäiset miehet. 70-luvulla pojat käytti shampoota, mutta ei välttämättä deodoranttia. Tytöillä oli käytössä meikit, deodorantit, hiustuotteet ja hajuvedet ja ennen ne olikin voimakkaita. 90-luvulla jopa vauvojen ketakäyttövaippoja oli hajustettuina. Lähes kaikki kodin puhdistusaineet ovat hajustettuja ja ketkäs niitä käyttääkään, sitä voi jokainen miettiä vessaa pestessään. Naiset käyttävät nykyäänkin paljon enemmän hajusteita mitä miehet, joten naisvaltaisen työpaikan avokonttori on yksi hajujen sekamelska, joten altistustakin tulee enemmän.
70- ja vielä 80-luvulla sisällä tupakoinnista nillittävä sai tiukkapipon maineen, kun kehtasi valittaa hajusta. Kuinka moni tykkäisi, jos nykyäänkin avokonttorissa saisi pistää tupakaksi milloin mieli tekee?
Vierailija kirjoitti:
ihmettelen miten nämä ns tuoksuherkät voi matkustella, maailma on taynnä tuoksuja. Tuoksutonta maailmaa ei voi saada.
ihmettelen myös miksi suomi on maailman allergisin maa, onko kaikki "allergiat" oikeita allergioita vai luulotauti allergioita esim. vatsaa nipisteli kun söin kalaa, olen allerginen kalalle. Poskeen tuli näppy kun söin mansikkaa, olen allerginen mansikalle. Naapurin mies tuoksui mennenille, nenää kutitti, olen tuoksuyliherkkä.
Eläkää ja antakaa muidenkin elää. Oma tapa elää ei välttämättä ole toiselle se sopiva tapa elää. Eiköhän täällä riitä tilaa kaikille tuoksullisille kuin tuoksuttomillekin.
Olin lapsi 1970-luvulla ja silloisen naapuriperheen lapset olivat ilmeisesti allergisia. Kaikilla sisaruksilla oli kyynär- ja polvitaipeet ihottuman peitossa, niistä valui verta ja kudosnestettä. Äiti ei antanut heidän tulla meille kylään, kun eritettä valui niin paljon. Ihottumat kuitattiin sanomalla, että se on vaan maitorupea, eikä niille tehty mitään. Ennen ei vanhemmat välittäneet, jos lapsella valui jatkuvasti räkä tai tämä raapi itsensä verille. Minullekin huomautettiin jatkuvasti, että suu kiinni, mutta ketään ei kiinnostanut se, että olin suu auki, koska nenä oli tukossa enkä saanut muuten hengitettyä. Ei ihme, että allergioiden määrä on lisääntynyt, kun ennen niitä ei edes huomioitu.
Minä jouduin lopettamaan hajuvesien käytön kun astmaattinen mies sai niistä hengenahdistusta, koetti suhteemme alussa salata asian mutta kyllähän minä sen huomasin. Diorin Poison oli lempparini, pullo on vieläkin muistona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lapsi 1970-luvulla ja silloisen naapuriperheen lapset olivat ilmeisesti allergisia. Kaikilla sisaruksilla oli kyynär- ja polvitaipeet ihottuman peitossa, niistä valui verta ja kudosnestettä. Äiti ei antanut heidän tulla meille kylään, kun eritettä valui niin paljon. Ihottumat kuitattiin sanomalla, että se on vaan maitorupea, eikä niille tehty mitään. Ennen ei vanhemmat välittäneet, jos lapsella valui jatkuvasti räkä tai tämä raapi itsensä verille. Minullekin huomautettiin jatkuvasti, että suu kiinni, mutta ketään ei kiinnostanut se, että olin suu auki, koska nenä oli tukossa enkä saanut muuten hengitettyä. Ei ihme, että allergioiden määrä on lisääntynyt, kun ennen niitä ei edes huomioitu.
Mieheni (synt.70) oli lapsena heinätöissä raapivana, rupisena ja vinkuvana, sai astma ja atopia-diagnoosit vasta parikymppisinä. Kehossa pysyvät arvet tulehtumispisteeseen raavituista ihottumista.
Lähipiirin henkilö sairastaa astmaa. Lentokoneessa toisella puolen istui voimakkaasti hajustettu henkilö, toisella puolella oli koira kassissa.Tilanne eskaloitui niin, että vaihtoehdot olivat pakkolasku tai uusi paikka. Onneksi bisnesluokassa oli tilaa.
Ongelma ei ole pelkkä hajuveden käyttö, vaan se että sitä suihkutetaan päälle puoli pulloa. Ja sama pesuaineessa: sitä pesukoneen pesuainelokeroa ei tarvitse tunkea täyteen. Jos on tahroja, käytä tahranpoistoainetta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni (synt.70) oli lapsena heinätöissä raapivana, rupisena ja vinkuvana, sai astma ja atopia-diagnoosit vasta parikymppisinä. Kehossa pysyvät arvet tulehtumispisteeseen raavituista ihottumista.
Miehen veli on syntynyt 50-luvun lopulla. Hänen ei tarvinnut mennä heinätöihin, koska hän oli tukehtua heinäpölyyn. Sekin astma ja allergia kuitattiin pitkään heinänuhana.
Astmakohtaukseen voi kuolla ja olisikin kiva tietää, miten paljon siihen lapsia kuoli menneinä vuosikymmeninä. Tämän ketjun perusteella osa tänne kirjoittaneista kuittaisi sen omankin lapsen kohdalla vaan ikävänä tapahtumana.
Minulla todettiin laktoosi-intoleranssi vuonna 1984 ollessani 4 vuotias, monilla lievempioireisilla kohtalotovereilla ei edes ollut diagnoosia vaan asiaan suhtauduttiin että antaa piereskellä. Itselläni siis oli niin pahat vatsakivut ja semmoinen ripuli, että äiti halusi selvityksen. Minulla on myös atopia, puhkesi sekin ihan pienenä ja tuolloin sitä katsuttiin maitoruveksi. Olin välillä siteissä kuin muumio revittyäni ihon rikki. Toisaalta minulla ei ollut sitten samanlaista korvatulehdus-kierrettä kuin useilla serkuilla ja kavereilla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen veli on syntynyt 50-luvun lopulla. Hänen ei tarvinnut mennä heinätöihin, koska hän oli tukehtua heinäpölyyn. Sekin astma ja allergia kuitattiin pitkään heinänuhana.
Astmakohtaukseen voi kuolla ja olisikin kiva tietää, miten paljon siihen lapsia kuoli menneinä vuosikymmeninä. Tämän ketjun perusteella osa tänne kirjoittaneista kuittaisi sen omankin lapsen kohdalla vaan ikävänä tapahtumana.
Astma ja tuoksuyliherkkyys on kaksi eri asiaa. Astma on keuhkoputkien tulehduksellinen sairaus.
Tuoksuyliherkkyys on suurimalla osalla psomaattinen oire, tuoksuyliherkkyyttä ei voi testata testeillä, diaknoosi perustuu potilaan omaan oire kuvailuun.
Minä oon allerginen nurmiröllille (käytetään nurmikoiden siemensekoituksissa) Pitäiskö minun nyt vaatia, että nurmikot poistetaan ja kukaan ei saa istuttaa nurmikoita, ettei nurmiröllin siitepölyä pääse ilmaan.
No en voi vaatia, mutta voin välttää makoilua nurmikolla.
En ole yliherkkä, mutta kyllä jotku läträä niitä hajusteita ihan älyttömästi. Hajustetta on liikaa jos esim. sisätila täyttyy sillä hajulla ja se haju jää sinne leijumaan puoleksi tunniksi sen jälkeen, kun hajustettu on sieltä poistunut. Tai jos sen hajusteen haistaa selkeästi ulkonakin metrien päähän.
Mutta minusta tuo hajusteiden ylikäyttö on jopa yleisempää miehillä kuin naisilla.
Itse en käytä hajuvesia, koen että esim. hajustettu deodorantti tuoksuu jo ihan riittävästi, mutta ei kuitenkaan liian voimakkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Minä oon allerginen nurmiröllille (käytetään nurmikoiden siemensekoituksissa) Pitäiskö minun nyt vaatia, että nurmikot poistetaan ja kukaan ei saa istuttaa nurmikoita, ettei nurmiröllin siitepölyä pääse ilmaan.
No en voi vaatia, mutta voin välttää makoilua nurmikolla.
Käytä allergialääkkeitä.
Kas, ongelma ratkaistu, ole hyvä.
Olet inhottava ihminen. Toivottavasti saat syövän myrkyistäsi.
Tsori siitä.