Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä niitä hajuvesiä voi enää käyttää? Kun kaikkialla huomautetaan pitämään kanssaihmiset mielessä eikä saa käyttää hajusteita. Tähän mennessä olen nähnyt kiellot näissä kaikissa paikoissa

Vierailija
21.08.2019 |

Kylttejä asiasta nähnyt:

- Bussissa
- Kuntosalilla
- Elokuvateatterissa
- Yökerhossa
- Työpaikalla
- Kahvilassa

"Ajattele kanssaihmisiä ja älä käytä voimakkaita tuoksuja! Olemme saaneet paljon valituksia monelta hajusteyliherkältä ihmiseltä. Ajattele muita ihmisiä."

jne.

Mitä ihmettä, missä niitä hajusteita sitten voi enää käyttää? Kotona ainoastaan? Näinköhän hajuvesimarkkinat alkaa jo kärsimään tästä, kun Suomi on muuttunut tähän tilaan näiden kieltojen kanssa.

Kommentit (407)

Vierailija
201/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hajusteiden tarkoitushan on ollut peittää jätteiden, siivottomuuden, puutteellisen hygienian, tulehdusten, tautien ja kuoleman lemuja. Tämän päivän länsimaisissa yhteiskunnissa lääketieteen, sanitaation ja jätehuollon, siivouksen ja henkilökohtaisen hygienian taso on korkea eikä kuolleet ja kuolemaisillaan olevat pyöri enää kanssamme samoissa tiloissa, joten hajusteille ei ole juurikaan tarvetta. Ihmiset jotka kokevat tarvetta läträtä hajusteita lenkille ja treeniin, ettei vaan, hui-kauhee, hiki haisisi, ovat kyllä aika vieraantuneita elämästä.

Joo, ja meikin tarkoitus oli peittää ruton, kupan ja isorokon jäljet. 

Vierailija
202/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä ketjusta. Taidan siirtyä hajusteettomiin pyykkipulvereihin, kun nyt on omo käytössä. Jopa itse huomaan voimakkaan tuoksun, vaikken olekaan yliherkkä hajuille. Toivottavasti kukaan ei ole saanut mitään kohtausta sen takia. *häpeää silmät päästään*

Omoa saa myös hajusteettomana, joten sinun ei tarvitse luopua pesuainemerkistä.

Kiitos tiedosta. Mietin vaan joudunko nyt pesemään kaikki puhtaat vaatteet, että haju lähtee pois. Voi ei mikä urakka!

Kuituihin tarttuneet hajut ei lähde kertapesulla, joten erikseen niitä ei kannata pestä. Pesee vain normaalisti likaantumisen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ei missään. Opetelkaa peseytymään, niin ei tarvitse peittää lemuaan hajuvesillä.

Tämä on tuoksuhysteerikkojen hauskin argumentti. Kai tiedätte, että parfyymit ja muut kehotuoksut eivät todellakaan peitä pahaa hajua? Deodorantit ovat hajunehkäisyä varten. Ihan vinkkinä vain.

Ihminen joka haisee pahalle, haisee pahalle vaikka hölväisi päälleen litran tuoksua. Itse en ole tällaisiin onneksi törmännyt, yleisesti ottaen ihminen joka ei ole kiinnostunut perushygieniasta, ei ole kiinnostunut myöskään tuoksuista (muusta kosmetiikasta puhumattakaan).

Tuoksun ei ole tarkoitus peittää mitään vaan lisätä hyvää tuoksua.

/40

sori vaan mutta hajuvedet tuli Eurooppaan ihan siksi, että ranskalainen linnanväki yritti peitellä paskan kemiaan, koska kylpeminen oli syntiä.

Hajuvesien käyttäjät on eltaantuneita rankkitynnyreitä.

Sori vaan, mutta hajuvesiä - tai öljyjä tai kirjaimellisesti tuoksuvia vesiä ne ovat ennen alkoholipitoisten parfyymien keksimistä olleet - on käytetty jo vuosisatojen ajan ennen tuota 1600-luvulta lähtenyttä peseytymättömyyttä. Myös Euroopassa (Arabiassa ja Pohjois-Afrikassa kuten Egyptissä vielä pidempään, vuosituhansien ajan).

Tuo "hajuvedet keksittiin peittämään likaisuus" on sitkeä myytti, samoin kuin uskomus siitä että noitavainot tapahtuivat keskiajalla (ei, vaan 1600-luvulla, barokin aikana). Todellisuudessa Euroopassa oli keskiajalla tuhansia yleisiä kylpylöitä (Suomessa myös saunoja, Turusta tiedetään ainakin kaksi yleistä 1300-luvun saunaa), pelkästään Pariisissa kolmesataa, joista 70 oli vain naisille tarkoitettuja. 

Nämä yleiset kylpylät katosivat Keski-Euroopasta kahdesta syystä: ensinnäkin niiden (nimenomaan kylpyveden) lämmittämiseen kaadettiin lähes kaikki metsät ja toiseksi 1500-luvulla yleisissä kylpylöissä alkoi levitä kuppa, koska prostituoidut tapasivat niissä asiakkaitaan. Mutta julkiset kylpypaikat kiellettiin Keski-Euroopassa tosiaan vasta varsin myöhään.

Tuoksuja käytettiin paljon: kylpyvesissä, vaatteiden ja liinavaatteiden tuoksuttamisessa, tuhohyönteisten torjumisessa (laventelipusseilla on pitkä historia), iholla, saippuoissa (kyllä, saippuaa on ollut jo vuosisatojen ajan) ja monessa muussa paikassa. Ihmiset ovat aina pitäneet hyvistä tuoksuista - ei ole sattuma, että kirkossa (katolisessa ja ortodoksisessa) on käytetty aina suitsukkeita.

Tuoksuaineina ovat olleet ruusu, laventeli, kaneli, neilikka, myski, sivetti, rosmariini, minttu, appelsiinin kuori, sitruunankukat, bentsoiini (kamferin tuoksuinen puuhartsi)... Luulen, että nykyiset tuoksuyliherkät eivät pärjäisi päivääkään keskiajalla tai renessanssiaikana.

Vierailija
204/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä ketjusta. Taidan siirtyä hajusteettomiin pyykkipulvereihin, kun nyt on omo käytössä. Jopa itse huomaan voimakkaan tuoksun, vaikken olekaan yliherkkä hajuille. Toivottavasti kukaan ei ole saanut mitään kohtausta sen takia. *häpeää silmät päästään*

Kiitos tiedosta. Mietin vaan joudunko nyt pesemään kaikki puhtaat vaatteet, että haju lähtee pois. Voi ei mikä urakka!

Kuituihin tarttuneet hajut ei lähde kertapesulla, joten erikseen niitä ei kannata pestä. Pesee vain normaalisti likaantumisen jälkeen.

Ok, teen sitten niin.

Vierailija
205/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

208 jatkaa (koska historia on lähellä sydäntä), eli mm. tuolta voi lukea ihmiskunnan hajuvesien, hajusteiden ja muiden tuoksujen historiasta (mukana myös espanjalaisen vartaloparfyymin ohje 1500 -luvulta) :

http://www.gallowglass.org/jadwiga/herbs/scents.html

Vierailija
206/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan migreeniä ja saan kohtauksen MM. vahvoista hajuista. Se on vain yksi monista laukaisevista asioista.

Käytän siitä huolimatta hajuvettä. Suihkautan ilmaan ja kävelen tuoksupilven läpi. Ei ole kukaan koskaan sanonut, että tuoksun liikaa. Jos haistan itse hajuveteni, sitä on liikaa. Silloin pyyhin kostutetulla paperilla tai pyyhkeellä sitä pois.

Vierailija
207/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoksuaineina ovat olleet ruusu, laventeli, kaneli, neilikka, myski, sivetti, rosmariini, minttu, appelsiinin kuori, sitruunankukat, bentsoiini (kamferin tuoksuinen puuhartsi)... Luulen, että nykyiset tuoksuyliherkät eivät pärjäisi päivääkään keskiajalla tai renessanssiaikana.

Riippuu tuoksuherkkyyden luonteesta. Itse kestän hyvin luonnollisia kukka-, yms. tuoksuja, mutta ksyleenimyskit ja muut synteettiset myrkyt menevät sitten huonommin.

Vierailija
208/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, en tee ongelmistani numeroa ja tahdonvoimalla silmät kirvellen selviän läpi juhlat, joihin todella haluan osallistua, minkä jälkeen sairastan kotona niitä tuoksuja. Mutta kaikki on kiinni "asennevammastani" ja siitä, että olen "epärento nipottaja".

Vierailija
209/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa sitä pikkuhiljaa muuttuisi tuoksuttomaksi, tai ainakin vähemmän tuoksuvaksi. Normaaleja pesuaineita ja saippuoita käytetään suihkussa koko perhe ja tietysti dödöä ja käsisaippuoita. Hitsit kun kerran aiemminkin päätin vaihtaa tuoksuttomaan pyykinpesuaineeseen, mutta jostain syystä palasin takaisin entiseen. Tulee vielä laitettua tiivistettä liikaakin varmuuden vuoksi... Kylläpä sitä on tyhmä. Jospa nyt viimein oppisi tämänkin.

Vierailija
210/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vähentää kaikkia tuollaista, jos vain mahdollista. Kemikaalikuorman kasaaminen ei paranna kenenkään vastustuskykyä, kun tässä ei ole yleensä kysymys allergioista. Eihän kukaan tule immuuniksi lyijylle tai elohopealla yrittämällä laittaa niitä elimistöön lisää. Silti hajusteista oirehtiville sanotaan, että pitäisi vain purra hammasta ja haistella hajustetta.

Vierailija
211/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Juhlissa ja illanvietoissa sukulaisten ja kavereiden luona. Oletusarvoisesti sellaisissa voi käyttää hajuvettä, ja jos jollakulla on tuoksuyliherkkyys, siitä kuuluu erikseen sanoa. Hajuveden voi lisätä vasta illanvietossa paikan päällä, jos kulkee julkisilla.

Talvella, kun käytetään paksuja ulkovaatteita ja kaulaliinaa, voi kai kulkea julkisilla myös lievästi hajustettuna, kun tuoksu jää vaatteiden alle?

Muistan lapsuudesta, kun yksi tuoksuyliherkkä tuttava ei koskaan mennyt kenenkään juhliin (rippi-, ylioppilas- jne.), koska niissä oli aina paljon ruusuja. Tuleeko jossain vaiheessa sosiaalisesti paheksutuksi viedä tuoksuvia ruusuja päivänsankarille, sallittuja ovat vain tuoksuttomiksi jalostetut?

Koska kenenkään sukulainen tai kaveri ei ole hajusteyliherkkä. Luonnollisesti näin :D Hajusteyliherkkiä ovat vain bussissa, elokuvateatterissa, työpaikalla ja kuntosalilla käyvät "muut ihmiset". Jep.

Vierailija
212/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Juhlissa ja illanvietoissa sukulaisten ja kavereiden luona. Oletusarvoisesti sellaisissa voi käyttää hajuvettä, ja jos jollakulla on tuoksuyliherkkyys, siitä kuuluu erikseen sanoa. Hajuveden voi lisätä vasta illanvietossa paikan päällä, jos kulkee julkisilla.

Talvella, kun käytetään paksuja ulkovaatteita ja kaulaliinaa, voi kai kulkea julkisilla myös lievästi hajustettuna, kun tuoksu jää vaatteiden alle?

Muistan lapsuudesta, kun yksi tuoksuyliherkkä tuttava ei koskaan mennyt kenenkään juhliin (rippi-, ylioppilas- jne.), koska niissä oli aina paljon ruusuja. Tuleeko jossain vaiheessa sosiaalisesti paheksutuksi viedä tuoksuvia ruusuja päivänsankarille, sallittuja ovat vain tuoksuttomiksi jalostetut?

Koska kenenkään sukulainen tai kaveri ei ole hajusteyliherkkä. Luonnollisesti näin :D Hajusteyliherkkiä ovat vain bussissa, elokuvateatterissa, työpaikalla ja kuntosalilla käyvät "muut ihmiset". Jep.

Minä jätän välistä sellaiset juhlat, joissa en tunne kaikkia. Usein kysyn, voinko käydä kylässä joskus muulloin. Kummilasten konfirmaatio kirkossa on ikävä jättää väliin.

Vierailija
213/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän missä lystään. Tällä hetkellä kokoelmaani kuuluu 21 tuoksua. ja tänään tuoksuni on Dolce&Gabbanan 3 L'Impératrice.

Niin kauan kuin tupakoitsijat saavat myrkyttää minun ilmaani missä heitä huvittaa, estävät minua pitämästä parvekkeen ovea auki tai oleskelemasta parvekeella, niin kauan minä todellakin katson oikeudekseni nauttia kauniista tuoksuista ympärilläni. Puhutaan sitten lisää, kun tupakoitsijat ovat jokaikinen muuttaneet käryvehkeensä sähkötupakoiksi, jotka eivät enää pilaa minun hengitysilmaani. Tai lopettaneet, niin kuin heidän kuuluisi (Riki Sorsa: Lopetinko liian myöhään

)

En todellakaan aio kahlata tätä ketjua yhtään tämän enempää, mutta onko kukaan ns. tuoksuallergikko manaillut viestissään myös tupakoitsijoita ja tupakan löyhkästä tulevaa huonoa oloa? Jos eivät ole, ne kaikki ovat tekopyhiä.

Tämä. Niin kauan kun oikeasti haitallista myrkkyä eli tupakkaa saa sauhutella vapaasti, kenelläkään ei ole mitään sanomista siihen että käytän useamman sadan euron arvoisia hajuvesiä yhden suihkauksen päivässä. Minun parfyymiani ei kukaan haista kovin kaukaa niin että se häiritsisi ketään.

Vierailija
214/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla ja koulussa käytän miedompia tuoksuja ja vapaa-ajalla on tullut välillä laitettua voimakkaampia tuoksuja. 

Vierailija
215/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän missä lystään. Tällä hetkellä kokoelmaani kuuluu 21 tuoksua. ja tänään tuoksuni on Dolce&Gabbanan 3 L'Impératrice.

Niin kauan kuin tupakoitsijat saavat myrkyttää minun ilmaani missä heitä huvittaa, estävät minua pitämästä parvekkeen ovea auki tai oleskelemasta parvekeella, niin kauan minä todellakin katson oikeudekseni nauttia kauniista tuoksuista ympärilläni. Puhutaan sitten lisää, kun tupakoitsijat ovat jokaikinen muuttaneet käryvehkeensä sähkötupakoiksi, jotka eivät enää pilaa minun hengitysilmaani. Tai lopettaneet, niin kuin heidän kuuluisi (Riki Sorsa: Lopetinko liian myöhään

)

En todellakaan aio kahlata tätä ketjua yhtään tämän enempää, mutta onko kukaan ns. tuoksuallergikko manaillut viestissään myös tupakoitsijoita ja tupakan löyhkästä tulevaa huonoa oloa? Jos eivät ole, ne kaikki ovat tekopyhiä.

Tämä. Niin kauan kun oikeasti haitallista myrkkyä eli tupakkaa saa sauhutella vapaasti, kenelläkään ei ole mitään sanomista siihen että käytän useamman sadan euron arvoisia hajuvesiä yhden suihkauksen päivässä. Minun parfyymiani ei kukaan haista kovin kaukaa niin että se häiritsisi ketään.

Ilmoittaudun.  Tupakanhaju saa minut voimaan pahoin ihan samalla tavalla kuin imelät parfyymit.  Parfyymikin voi muuten tuoksua ihan hyvälle, kun pikkuisen nuuhkaisee sitä pullosta, mutta kun ihminen suihkuttaa sitä iholleen, se sulautuu ihmisen oman ominaishajun kanssa yhteen ja saa aikaan erilaisia vivahteita eri ihmisistä johtuen.  Kaikilla ihmisillä on oma ominaistuoksu, joka johtuu siitä, että kaikilla on omanlaisensa valkuaisaine, tämän muistan kouluopetuksesta.  Siksi jokaisen keho reagoi sille laitettuun tuoksuun eri lailla.  Jotkut tuoksuu aivan kamalalle, mutta eivät vain tiedä sitä itse, koska on tottuneet oman ihonsa tuoksuun.  Luulevat, etteivät tuoksu millekään ja kun siihen sipaistaan hajuvettä, niin muka tuoksutaan vain sille hajuvedelle.  Näin se ei kuitenkaan mene.

Vierailija
216/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös sähköyliherkät ja muut ympäristöherkät pitäisi huomioida, jos hajusteherkät (ei siis allergiset) huomioidaan. Sähköherkät ja hajusteherkät sairastavat samaa sairautta "R68.81: Jatkuva tai toistuva poikkeuksellinen herkkyys ympäristön tavanomaisille tekijöille".

On epätasa-arvoista, jos vain yhdet tyypit samasta ryhmästä huomioidaan. Ottaako hajusteherkät huomioon sähköyliherkät? Mielestäni pitäisi ottaa, jos vaatii, että oma herkkyys otetaan huomioon.

Vierailija
217/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenk kirjoitti:

Suitsukkeet kirkoissa, hajusteet vaatteissa, hiuksissa, iholla on kehitetty peittämään lian, paiseiden, sairauksien ja ulosteiden hajuja. Lämpimänä päivänä kirkkoonkin kun on rahvas tunkenut sisään, on papeilla ollut nenästä kiinni pitämstä :D Edelleen etelässä reissatessa viemärit ym. tuoksuu vahvasti ja ehkäpä se oma hajuste tekee jonkinlaisen suojamuurin, ettei niin häiritse nuo, mutta Suomessa harvemmin on kovin pahoja hajuja kaupungeissa.

Toki, jos koet, että oma ominaistuoksusi on vastenmielinen, käytä ihmeessä hajusteita. Omasta mielestäni oma luonnollinen hajuni, joka tulee esiin parhaiten, kun käytän hajustamattomia tuotteita, on erittäin miellyttävä; ja kyllähän noita miehiä tuntuisi iholle tunkevan liiankin monia. Osa miehistä tuoksuu nenääni jumalalliselle, kaikki eivät valitettavasti. Parasta on ihmisen tuoksu heti saunan jälkeen, ilman hajusteita!

Sama! Esimerkiksi lapset (erityisesti omat) tuoksuvat aivan ihanalle, vauvantuoksusta nyt puhumattakaan :)

Minun mielestäni vauvat haisevat lähinnä happamalta maidolta. Ja joskus kakalta. Mutta jos tuollainen "vauvantuoksu" on jonkun mielestä ihana, niin olkoon.

Vauvat tuoksuu ihanalle.  Ne EI haise kakalle eikä maidolle.  Oikeasti ei, mutta joku nirppaliisa tietysti on haistavinaan sen, mitä mielessään kuvittelee.  Vauvat tuoksuu puhtaalle.  Ihan pikkuvauvan kakkakaan ei haise, siis silloin kun saa pelkästään rintamaitoa.  Jos vauvan paita  tuoksuu maidolle, vauva on pulauttanut siihen, mutta kun paita vaihdetaan puhtaaseen, vauva tuoksuu vain puhtaalle.  

Pieni koiranpentukin tuoksuu ihanalle.  Nirppaliisan mielestä koiranpennunkin pitää haista kakalle ja maidolle, koska se kakkii ja imee emon tissiä.  Mutta ei, se tuoksuu koiravauvalle!

Vierailija
218/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussissa voi bussikuskilla olla hajusteyliherkkyys. Samoin teatterissa, leffassa kuntosalilla jne, jollakulla työntekijällä tilastollisesti on yliherkkyys hajuille.

Ne hajut kyllä puskevat myös talvella vaatteiden alta. Hajua ei tarvitse haistaa esim. jos nenä on tukossa, vaan ne on ne molekyylit, jotka aiheuttavat oireita.

Itse olen ollut yksissä häissä, joissa oli jo kutsussa ilmoitettu selväsanaisesti ( mutta kohteliaasti), että hajusteet tulee jättää kotiin. Muutama hajusteita käyttävä täti-ihminen urputti samassa pöydässä tätä sääntöä, ja parfyymia oli kaadettu niskaan niin kuin vain joillain on tapana. Ilmeet olivat näkemisen arvoiset, kun näitä tätejä pyydettiin sulhasen astmakohtauksen jälkeen siirtymään terassille ja pysymään siellä juhlien ajan,  niin että joku muu tuo heille ruoat. Tädit olivat juuri kehuneet sulhasen lääkäritaitoja, ja sitä, että miten tämä sulhanen oli kehdannutkin antaa morsiamen tehdä sellaisen kutsun jonkun luulosairauden johdosta.

Noitten pitäsi sitten vaihtaa ammattia- et voi vaikuttaa kuin omaan käyttäytymiseesi etkä muitten.

Ja se mikä ärsyttää- alkaa olla nykyään aika eriskummalllista ja outoa, miten pienet asiat voi ärsyttää...

Vierailija
219/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena, mun mies on astmaatikko. Aikanaan sai siis hajuvesifriikki kantaa putelinsa roskiin. Varovaisten kokeilujen jälkeen selvisi, että Cleanin tuoksut eivät aiheuta oireita, joten käytän sitten niitä. Cleanilla on aika pitkä no-to -lista, joten ainakin meillä reaktion taustalla on joku molekyyli, ei niinkään aistittava tuoksu itsessään.

Itsellä tuli hirveä päänsärky ja paha olo kun erehdyin kerran kokeilemaan yhtä Cleanin tuoksua, olisko ollut Warm Cotton. Aika jännä juttu että jollekin sopii. Toisaalta itsellä ei ole astmaa vaan lähinnä jonkinasteinen hajusteyliherkkyys.

Vierailija
220/407 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ihan mitä hajustetta haluan, koska haluan tuoksua hyvältä...

Ja huomattavasti parempi tuoksu kuin esim. hien tuoksu...

Mutta jokaisen oma asia... eikä kyllä kuulu kenellekään muulle. Maailma on tullut omituiseksi- huomautellaan, jos ei itse tykkää jostain.  Huonoa käytöstä