Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka maksaa teinin kaverin lintsirannekkeen?

Vierailija
20.08.2019 |

Eli ongelma on seuraava: Odotin lomarahaa kuin kuuta nousevaa, jotta pääsisin lasten kanssa vihdoin Linnanmäelle. 15-vuotias kysyi, sopiiko jos hän tuo kaverin, kun perheen kahdesta alakoululaisesta ja eskarilaisesta ei ole seuraa hurjimpiin laitteisiin (joihin minäkään en aina tahdo). Sanoin, että sopii että tuo kaverin.

Perillä kävi ilmi, ettei tämä kaveri ollut tuonut yhtään rahaa, sillä oletti, että minä tarjoan rannekkeen ja ruoat. Olin jo ehtinyt kiinnittää oman rannekkeeni, joten en voinut luopua siitä (eikä eskarilainen olisi tahtonut mennä yksin laitteisiin). Yritimme tavoitella kaverin vanhempia, jotta olisivat siirtäneet rahaa hänelle. Emme saaneet heitä kiinni, ja ostin sitten luotolla rannekkeen ja ruoat kaverille, yhteensä lähes 100 eur edestä.

Kun vanhemmat vihdoin soittivat takaisin hekin olivat olettaneet, että minä tarjoan päivän Lintsillä, ja jos olisivat tienneet, että kaverin tulisi itse maksaa niin eivät olisi päästäneet häntä mukaan. Teini väittää, ettei hän missään tapauksessa ollut tarjonnut päivää Lintsillä, vaan oletti itsekin että kaveri maksaa omat hupinsa.

Nyt en tiedä mitä tehdä kun vanhemmat kieltäytyvät maksamasta, itselläni ei ole ylimääräistä rahaa tai tarvetta mihinkään palveluun, jonka tämä teini voisi suorittaa korvauksena. Apua...

Kommentit (234)

Vierailija
101/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lokkeja on aina ollut.

Meillä oli lapsuudessani kesämökki ja olimme lähdössä sinne uimaan ja viettämään lomapäivää.

Supervarakkaasta perheestä tuleva bestikseni oli pyydetty mukaan. Sanoin hänelle että viivymme koko päivän, joten kannattaa ottaa evästä mukaan.

Hän oli jo ennen tätä reissua saanut palveluksia meiltä. Eipä hänellä ollut mitään mukana, uimapuvun ja pyyhkeenkin lainasimme ruokailusta puhumattakaan. Eihän vanhenpani voineet kuin antaa ruoan ja juoman.

Ei muuten, mutta kun kyseisen kaverin äiti korosti aina, että miten hienosta suvusta he tulevat ja miten olen "saanut nauttia kaveruudesta" ystäväni kanssa. Eli minun pitäisi olla kiitollinen.

N 26 v.

Mitä ihmettä. Missä on vieraanvaraisuus? Ja jos N26 tarkoittaa ikää, vielä suuremmalla syyllä ihmettelen.

Jos pyytäisin ystävääni päiväksi mökille ja hän toisi eväsleipånsä, niin olisin todella loukkaantunut ja pitäsin sitä jopa piilovitt.. ja se olisi vakavan keskustelun paikka.

Puhumattakaan vanhemmistani, kyllä siinä naama saattaisi loksahtaa ja varmaan miettisi onko edellisissä vierailuissa jokin mennyt vikaa vai eikö olla oltu riittävän vieraanvaraisia. Meillä äitini antaa aina oman pyyhkeen vieraille, eikä anna liata vieraan itsensä tuomaa pyyhettä. Ja huolehtii vieraiden viihtymisestä ja pöperöä aina pitää olla riittävästi pöydässä.

Juu. Olen 26. Kyllä tätä vieraanvaraisuutta harjoitettiin, mutta vähitellen siihen alettiin kyllästyä. Tää mökkitapaus oli jo lukuisten vieraanvaraisuuteen kuuluvien juttujen jälkeen.

Kun toisin päin ko kaverin äiti osoitti avointa halveksuntaa. Ja kehui koulutuksellaan ja omaisuudellaan.

Ehkäpä ei auennut sinulle riittävästi.

Vierailija
102/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se lähtökohta on että jokainen perhe maksaa omat kulunsa ellei kyse ole siitä että tarjoan esim synttärilahjaksi.

Toiselta perheeltä melkoista sivistymättömyyttä että eivät tarjoudu maksamaan kysyttäessä

Ps jos rahasi ovat noin tiukilla niin miksi edes menet Linnanmäelle

Juuri näin! Siksi meillä esim. lasten synttärit on Hoplopiss tms., jossa jokainen perhe maksaa itse lapsensa kulut, emme suinkaan me kutsujat! On melkoista moukkamaisuutta olettaa, että kutsu merkitsee ilmaista iloa, eihän häihinkään mennä maksamatta hääparille.

Hääpari kutsuu vieraat hääjuhlaansa, ja jokaikisessä kutsussa mitä olen saanut, että tärkeintä on saapua paikalle.  Tottakai olen aina lahjan antanut, mutta ärsyttää tää että luullaan, että hääjuhlaan osallistumisesta pitää maksaa.  Jos vieras ei tuo lahjaa, niin ei tuo, that´s it.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mieleenkään pyytää kaveria huvipuistoon, ja tokaista lippuluukulla "maksa ite". Jos mä kerran olen kutsunut, tietysti tarjoan rannekkeen ja muut.

Ap ei varsinaisesti kutsunut, vaan oli teinien oma idea.

Ap oli tietoinen teinien ideasta. Ja vaikkei olisikaan ollut, niin aika usein vanhempi joutuu vastaamaan lapsensa tekemisistä.

Juu, normaalia käytöstä olisi tosiaan ollut sen kaverin vanhemmilta tarjoutua maksamaan edes se ranneke. Tosin tiedän kyllä vanhempia, jotka vähät välittävät näistä "käytöskoodeista", joten itse lähden aina pahimman kautta. Oletan, että maksan kutsumani lapsen kulut itse. Jos en tätä voisi tehdä, selvittäisin asian etukäteen. Tosin tähän asti olen aina vastaavissa tilanteissa maksanut, jos vieraalla on ollut rahaa tai vanhempi on tarjoutunut maksamaan, olen maksanut kulut hyvillä mielin. Jos taas kiitostakaan ei edes jälkikäteen ole kuulunut, mistään muusta puhumattakaan, olen maksanut kulut mielessäni huvittuneena "no, olisi sen oikeastaan voinut arvatakin..." (eli win-win)

Vierailija
104/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap teki konkurssin neljänkympin rannekkeesta ja silti on lapsia tehnyt monta.

Meilläkin on monta lasta ja pienituloisia ollaan, mutta koskaan ei tili ole niin tyhjällä ollut, että olisi pitänyt luottokorttia vinguttaa neljänkympin takia.

Vierailija
105/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mieleenkään pyytää kaveria huvipuistoon, ja tokaista lippuluukulla "maksa ite". Jos mä kerran olen kutsunut, tietysti tarjoan rannekkeen ja muut.

Ap ei varsinaisesti kutsunut, vaan oli teinien oma idea.

Ap oli tietoinen teinien ideasta. Ja vaikkei olisikaan ollut, niin aika usein vanhempi joutuu vastaamaan lapsensa tekemisistä.

Juu, normaalia käytöstä olisi tosiaan ollut sen kaverin vanhemmilta tarjoutua maksamaan edes se ranneke. Tosin tiedän kyllä vanhempia, jotka vähät välittävät näistä "käytöskoodeista", joten itse lähden aina pahimman kautta. Oletan, että maksan kutsumani lapsen kulut itse. Jos en tätä voisi tehdä, selvittäisin asian etukäteen. Tosin tähän asti olen aina vastaavissa tilanteissa maksanut, jos vieraalla on ollut rahaa tai vanhempi on tarjoutunut maksamaan, olen maksanut kulut hyvillä mielin. Jos taas kiitostakaan ei edes jälkikäteen ole kuulunut, mistään muusta puhumattakaan, olen maksanut kulut mielessäni huvittuneena "no, olisi sen oikeastaan voinut arvatakin..." (eli win-win)

Vai vielä kiitellä, kunpääsee paimentamaan kaverin pikkusisaruksia

Vierailija
106/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi vastaava tapaus viime kesänä särkänniemessä. En maksanut, joten teinin kaveri seurasi päivän kun me kävimme laitteissa ja söimme. Oli tiukka budjetti jonka olin laskenut minun sekä lasteni (2kpl) syömisiin ja rannekkeisiin. Ei voi mitään, lapsen kaverin vanhemmat arvatenkin tästä suuttuivat, mutta ei ole minun tehtävä kustantaa muiden lasten huvituksia kun olen itsekin pienituloinen.

Siis olenko ainoa jonka mielestä tämä on sairasta? Ei se ole teinin vika että juntit vanhemmat eivät antaneet rahaa mukaan, miksi häntä pitäisi rangaista? Todellakin maksaisin teinille rannekkeen ruokineen ja tappelisin vanhempien kanssa myöhemmin. Hirveää ajatella että teininä vanhemmat sanoisivat että kyllä ne toiset maksavat ja sitten kuljetkin koko päivän perässä katselemassa muiden huvittelua ja syöpöttelyä. Miten kukaan oikeasti pystyy tuohon?

Vierailija
107/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuollaisia perheitä on. Itsekin olen joutunut törmäämään. Nuorimmaiseni kaveri halusi tulla kanssamme laskettelureissulle. Ehdotus ei siis edes tullut meidän puoleltamme. Sanoimme että sopii kyllä ja että me hoidamme kyllä bensat ja ruokakulut ja laitoin linkin hiihtokeskuksen hinnastoon.

Lähettivät lapsen ilman pennin hyrrää. Ja ilman suksia, pihalla kun kysyin suksista/laudasta niin sanoivat että ne voi vuokrata. Yllätys oli kiva kun olimme ajaneet saariselälle ja pojalla ei ollut penniäkään rahaa. Soitin tuolle äidille asiasta ja hän sanoi että olin lupautunut maksamaan ( valhe). Itse ilmoitin että X voi sitten olla mökillä sen aikaa kun me muut olemme rinteessä niin suostui siirtämään rahaa tililleni.

Tässä kohtaan mä tunnen ainoastaan myötätuntoa tuota vierasta lasta kohtaan - miten noloa hänelle tuollainen. Itsed olisin kyllä hoitanut tuon toisella tavalla, en niin, että lapsi pitää nolata ja jättää mökkiin itsekseen.

Eihän tuossa lasta nolattu, vaan äiti.

Ohis

Luuletko ettei lasta nolota kun äidin kitupiikkiyden takia dumpataan mökkiin yksikseen kun muut pitävät hauskaa laskettelurinteessä?

Vierailija
108/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi vastaava tapaus viime kesänä särkänniemessä. En maksanut, joten teinin kaveri seurasi päivän kun me kävimme laitteissa ja söimme. Oli tiukka budjetti jonka olin laskenut minun sekä lasteni (2kpl) syömisiin ja rannekkeisiin. Ei voi mitään, lapsen kaverin vanhemmat arvatenkin tästä suuttuivat, mutta ei ole minun tehtävä kustantaa muiden lasten huvituksia kun olen itsekin pienituloinen.

Siis olenko ainoa jonka mielestä tämä on sairasta? Ei se ole teinin vika että juntit vanhemmat eivät antaneet rahaa mukaan, miksi häntä pitäisi rangaista? Todellakin maksaisin teinille rannekkeen ruokineen ja tappelisin vanhempien kanssa myöhemmin. Hirveää ajatella että teininä vanhemmat sanoisivat että kyllä ne toiset maksavat ja sitten kuljetkin koko päivän perässä katselemassa muiden huvittelua ja syöpöttelyä. Miten kukaan oikeasti pystyy tuohon?

No mutta ei se ole minunkaan vika etteivät laittaneet rahaa mukaan. Kuten sanoin olen pienituloinen ja säästin niin että saan lapsilleni rannekkeet sekä päivän ruuat. Tyhjästä on paha nyhjäistä, enkä edes omista luottokorttia. Olisiko minun pitänyt mennä myymään itseäni huvipuiston portille vai ottaa pikavippi että lapsen kaveri saa rannekkeen ja ruuat? Kyllä, seuraava kommentti on varmaan se ettei pienituloisen kuulu matkustella ym. mutta tuohon reissuun olin laskenut tarkan budjetin meille kolmelle ja sillä mentiin.

Vierailija
109/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan kun mun poika oli 10 vuotias. Hänen kaveri perheineen lähtivät Linnanmäelle ja pyysivät mun poikaa kaveriksi mukaan. 

Mä laitoin kirjekuoreen mukaan rahaa Linnanmäkeä ja ruokailuja varten. Jätkä tuli kotiin saman täyden kirjekuoren kanssa. Hitto, että hävetti! Laitoin heti viestin sen perheen äidille, mutta hän vaan nauroi, että ei tarvi rahoja tuoda, kaikki ok.

Vierailija
110/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuollaisia perheitä on. Itsekin olen joutunut törmäämään. Nuorimmaiseni kaveri halusi tulla kanssamme laskettelureissulle. Ehdotus ei siis edes tullut meidän puoleltamme. Sanoimme että sopii kyllä ja että me hoidamme kyllä bensat ja ruokakulut ja laitoin linkin hiihtokeskuksen hinnastoon.

Lähettivät lapsen ilman pennin hyrrää. Ja ilman suksia, pihalla kun kysyin suksista/laudasta niin sanoivat että ne voi vuokrata. Yllätys oli kiva kun olimme ajaneet saariselälle ja pojalla ei ollut penniäkään rahaa. Soitin tuolle äidille asiasta ja hän sanoi että olin lupautunut maksamaan ( valhe). Itse ilmoitin että X voi sitten olla mökillä sen aikaa kun me muut olemme rinteessä niin suostui siirtämään rahaa tililleni.

Tässä kohtaan mä tunnen ainoastaan myötätuntoa tuota vierasta lasta kohtaan - miten noloa hänelle tuollainen. Itsed olisin kyllä hoitanut tuon toisella tavalla, en niin, että lapsi pitää nolata ja jättää mökkiin itsekseen.

Eihän tuossa lasta nolattu, vaan äiti.

Ohis

Luuletko ettei lasta nolota kun äidin kitupiikkiyden takia dumpataan mökkiin yksikseen kun muut pitävät hauskaa laskettelurinteessä?

Tuon kirjoittajahan nimenomaan sanoi, ettei lasta oltu dumpattu mökille vaan että tämän äitiä ,jonka kanssa oli jo aiemmin kulujen jakamisesta sovittu, vain uhattiin sillä.

Vierailija
111/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan pyytää lapsen kaveria mukaan, jos ei aio kustantaa kuluja? Silloinhan pitää sanoa, että pääset meidän matkassa, se maksaa X euroa.

Omia lapsia en ole päästänyt muiden perheiden kanssa minnekään, jolloin on tullut valitusta, että oma lapsi ei viihdy mökillä ilman seuraa. Olen vastannut, että meidän lapsi ei viihdy, vaikka olisi seuraakin.

Vierailija
112/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta ei se ole minunkaan vika etteivät laittaneet rahaa mukaan. Kuten sanoin olen pienituloinen ja säästin niin että saan lapsilleni rannekkeet sekä päivän ruuat. Tyhjästä on paha nyhjäistä, enkä edes omista luottokorttia. Olisiko minun pitänyt mennä myymään itseäni huvipuiston portille vai ottaa pikavippi että lapsen kaveri saa rannekkeen ja ruuat? Kyllä, seuraava kommentti on varmaan se ettei pienituloisen kuulu matkustella ym. mutta tuohon reissuun olin laskenut tarkan budjetin meille kolmelle ja sillä mentiin.

Voi hyvää päivää! Miten paska päivä on nuorella ollut, kiitos tyhmien aikuisten. Olisit voinut soittaa vanhemmille, että hei lapseltanne on jäänyt rahaa kotiin ja nyt tilanne on sellainen, että itsellä ei ole, joten pystyttekö siirtämään niin ei tarvitse katsella koko päivää vieressä. Tai olisit voinut vaikka sitten antaa oman rannekkeen jos sellainen oli (teineille voi kyllä tehdä selväksi, että tämmöisessä tilanteessa menevät laitteisiin pienemmän kanssa jos yksin ei uskalla). Ruoassa voi myös säästää, jos oli varattu kolmelle ravintolaruokaan rahaa, oltaisi menty kaupasta hakemaan vaikka pillimehut ja jotain syötävää. Tai sitten nimenomaan ottaa sen pikavipin, yrittää periä maksun sitten myöhemmin! Kyllä on varmana ollut nöyryyttävä reissu lapselle jonka muistaa..

Vierailija
113/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes törsää Lintsillä 600€, vaikka olisi kuinka hyvätuloinen, jos 100€ on mennyt henkilöä kohden. Ja tuollaisen lapsilauman kanssa.

Ap. kertoo aloituksessa, kun mukana oli 2 alakouluikäistä, yksi päiväkoti-ikäinen, teini, ap ja teinin kaveri. Kun rannekkeen hinta on 42€ ja 58€ on törsätty humputteluun. Jotain suhteellisuuden tajua.

Vierailija
114/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloudenhoidossa on kyllä huomattavasti parantamisen varaa jos neljän kympin ranneke kaataa budjetin niin että siitä ei voi joustaa. Mitä jos olisi tullut joku muu yllättävä kulu?

Vierailija
115/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää! Miten paska päivä on nuorella ollut, kiitos tyhmien aikuisten. Olisit voinut soittaa vanhemmille, että hei lapseltanne on jäänyt rahaa kotiin ja nyt tilanne on sellainen, että itsellä ei ole, joten pystyttekö siirtämään niin ei tarvitse katsella koko päivää vieressä. Tai olisit voinut vaikka sitten antaa oman rannekkeen jos sellainen oli (teineille voi kyllä tehdä selväksi, että tämmöisessä tilanteessa menevät laitteisiin pienemmän kanssa jos yksin ei uskalla). Ruoassa voi myös säästää, jos oli varattu kolmelle ravintolaruokaan rahaa, oltaisi menty kaupasta hakemaan vaikka pillimehut ja jotain syötävää. Tai sitten nimenomaan ottaa sen pikavipin, yrittää periä maksun sitten myöhemmin! Kyllä on varmana ollut nöyryyttävä reissu lapselle jonka muistaa..

No varmasti muistaa ja niin kuuluukin. Toivottavasti myös vanhemmat muistavat. Ja luuletko ettemme koittaneet tavoitella vanhempia? Ja ei, en ostanut itselleni ranneketta koska minulla ei ole mitään intoa istua laitteissa. Eli, olin budjetoinut kahdelle lapselleni rannekkeet ja meidän kolmen ruuat. Millä ihmeen logiikalla minun olisi pitänyt se ranneke hänelle maksaa, oikeasti PIKAVIPILLÄ? Valoja päälle ja ajattele elämän realiteettejä.

Vierailija
116/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä, en voi edes kuvitella mitä nuoren mielessä on päivän mittaan liikkunut. oma teinini olisi luultavasti kieltäytynyt huvitteluista myös, jos olisi selvinnyt että kaverikaan ei pysyt osallistumaan. Ja mamma mussuttaa tyytyväisenä evästä kun toinen nälkäisenä katsoo vierestä. Ei näin!

Sanomattakin selvää, että teinin vanhemmat olivat tolvanoita, mutta kostaa nyt kaikki tämä teinille, hohhoijaa.. minä minä minä ja mun lapset.

Vierailija
117/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha on vain rahaa. Meni jo. Oliko kivaa Lintsillä. Se on tärkeintä.

Se raha voi olla ruokaa, tai sen puutetta, seuraavalla viikolla.

Toivottavasti lapsesikin ap ymmärsi että mitä tapahtui niin ottaa opikseen.

Vierailija
118/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka edes törsää Lintsillä 600€, vaikka olisi kuinka hyvätuloinen, jos 100€ on mennyt henkilöä kohden. Ja tuollaisen lapsilauman kanssa.

Ap. kertoo aloituksessa, kun mukana oli 2 alakouluikäistä, yksi päiväkoti-ikäinen, teini, ap ja teinin kaveri. Kun rannekkeen hinta on 42€ ja 58€ on törsätty humputteluun. Jotain suhteellisuuden tajua.

Ranneke+Sea life 50€, siihen yksi ateria jossain ravintoloista, vähän popparia, jädeä, hattaraa tai karkkia, vähän narunvetoa tai muita pelejä ja satanen ei ole enää mitään. 

Vierailija
119/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloudenhoidossa on kyllä huomattavasti parantamisen varaa jos neljän kympin ranneke kaataa budjetin niin että siitä ei voi joustaa. Mitä jos olisi tullut joku muu yllättävä kulu?

Joo, niin varmasti onkin. Kahden lapsen huoltajana (isä kuollut, ei perintöä/omaisuutta) rahat ovat tiukassa, pidit siitä tai et. Pieni palkka, 2 teiniä.. Luulisi tyhmemmänkin tajuavan. Ja hei, jos tulee yllättävä meno niin sitä varten meillä on pieni vararahasto johon ei kosketa kun äärimmäisessä hädässä. Särkänniemen reissu EI ole sellainen.

Vierailija
120/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lokkeja on aina ollut.

Meillä oli lapsuudessani kesämökki ja olimme lähdössä sinne uimaan ja viettämään lomapäivää.

Supervarakkaasta perheestä tuleva bestikseni oli pyydetty mukaan. Sanoin hänelle että viivymme koko päivän, joten kannattaa ottaa evästä mukaan.

Hän oli jo ennen tätä reissua saanut palveluksia meiltä. Eipä hänellä ollut mitään mukana, uimapuvun ja pyyhkeenkin lainasimme ruokailusta puhumattakaan. Eihän vanhenpani voineet kuin antaa ruoan ja juoman.

Ei muuten, mutta kun kyseisen kaverin äiti korosti aina, että miten hienosta suvusta he tulevat ja miten olen "saanut nauttia kaveruudesta" ystäväni kanssa. Eli minun pitäisi olla kiitollinen.

N 26 v.

Mitä ihmettä. Missä on vieraanvaraisuus? Ja jos N26 tarkoittaa ikää, vielä suuremmalla syyllä ihmettelen.

Jos pyytäisin ystävääni päiväksi mökille ja hän toisi eväsleipånsä, niin olisin todella loukkaantunut ja pitäsin sitä jopa piilovitt.. ja se olisi vakavan keskustelun paikka.

Puhumattakaan vanhemmistani, kyllä siinä naama saattaisi loksahtaa ja varmaan miettisi onko edellisissä vierailuissa jokin mennyt vikaa vai eikö olla oltu riittävän vieraanvaraisia. Meillä äitini antaa aina oman pyyhkeen vieraille, eikä anna liata vieraan itsensä tuomaa pyyhettä. Ja huolehtii vieraiden viihtymisestä ja pöperöä aina pitää olla riittävästi pöydässä.

Kuulosti siltä, että siellä mökillä oltiin vain se yksi päivä eikä siellä siten ollut ruokatarpeita muista tarpeista puhumattakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän