Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka maksaa teinin kaverin lintsirannekkeen?

Vierailija
20.08.2019 |

Eli ongelma on seuraava: Odotin lomarahaa kuin kuuta nousevaa, jotta pääsisin lasten kanssa vihdoin Linnanmäelle. 15-vuotias kysyi, sopiiko jos hän tuo kaverin, kun perheen kahdesta alakoululaisesta ja eskarilaisesta ei ole seuraa hurjimpiin laitteisiin (joihin minäkään en aina tahdo). Sanoin, että sopii että tuo kaverin.

Perillä kävi ilmi, ettei tämä kaveri ollut tuonut yhtään rahaa, sillä oletti, että minä tarjoan rannekkeen ja ruoat. Olin jo ehtinyt kiinnittää oman rannekkeeni, joten en voinut luopua siitä (eikä eskarilainen olisi tahtonut mennä yksin laitteisiin). Yritimme tavoitella kaverin vanhempia, jotta olisivat siirtäneet rahaa hänelle. Emme saaneet heitä kiinni, ja ostin sitten luotolla rannekkeen ja ruoat kaverille, yhteensä lähes 100 eur edestä.

Kun vanhemmat vihdoin soittivat takaisin hekin olivat olettaneet, että minä tarjoan päivän Lintsillä, ja jos olisivat tienneet, että kaverin tulisi itse maksaa niin eivät olisi päästäneet häntä mukaan. Teini väittää, ettei hän missään tapauksessa ollut tarjonnut päivää Lintsillä, vaan oletti itsekin että kaveri maksaa omat hupinsa.

Nyt en tiedä mitä tehdä kun vanhemmat kieltäytyvät maksamasta, itselläni ei ole ylimääräistä rahaa tai tarvetta mihinkään palveluun, jonka tämä teini voisi suorittaa korvauksena. Apua...

Kommentit (234)

Vierailija
81/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se lähtökohta on että jokainen perhe maksaa omat kulunsa ellei kyse ole siitä että tarjoan esim synttärilahjaksi.

Toiselta perheeltä melkoista sivistymättömyyttä että eivät tarjoudu maksamaan kysyttäessä

Ps jos rahasi ovat noin tiukilla niin miksi edes menet Linnanmäelle

Juuri näin! Siksi meillä esim. lasten synttärit on Hoplopiss tms., jossa jokainen perhe maksaa itse lapsensa kulut, emme suinkaan me kutsujat! On melkoista moukkamaisuutta olettaa, että kutsu merkitsee ilmaista iloa, eihän häihinkään mennä maksamatta hääparille.

Vierailija
82/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap myhäilee tyytyväisenä, kun taas provo osui ja upposi. Mammat ihan villeinä.

Ap ei ole keskustelussa enää edes mukana, koska ei vastaa kysymyksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se oikein söi? Ranneke maksaa 42 euroa ja satanen meni yhteensä.

Jostain syystä näissä jutuissa aina summat heittää aika paljon. Näitähän on täällä tasaisin välein.

Kuinka helppoa rahantekoa tällekkin suurperheen mammalle. Pyydät lasten kavereita matkaan ja lähetät muutaman sadan euron laskun perään. 

Kalliin ruoan on syöttänyt, kun 58 euroa on maksanut siitä, jos satasta on vailla.

Vierailija
84/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elieli kirjoitti:

en jaksa reagoida yhteenkään "aloitukseen" joka alkaa sanalla ELI

Ai et...😁

Vierailija
85/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se lähtökohta on että jokainen perhe maksaa omat kulunsa ellei kyse ole siitä että tarjoan esim synttärilahjaksi.

Toiselta perheeltä melkoista sivistymättömyyttä että eivät tarjoudu maksamaan kysyttäessä

Kyllä ap. ongelma on ihan itse aiheutettu, kun antaa teinille päätösvallan kutsua kavereitaan mukaan Lintsille. Ja kannustaa vielä tähän. Yleensä näistä asioista päättävät aikuiset, ei lapset.

Ihmettelen, miksi sinne Lintsille ei voinut mennä oman perheen kesken? Vai onko ap. useampi lapsi ja tarvitsi apukäsiä?

Vierailija
86/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kaikkein kummallisinta, että on olemassa kutsujaperheitä, jotka haluavat lapselle kaverin mukaan, mutta eivät maksa tämän kuluja. Meilläkin tuli lapsille pitkin kesää kutsuja milloin kaverin perheen kanssa Särkänniemeen, milloin mökkiseuraksi, milloin jollekin sisävesiristeilylle. Kaikissa näissä lähtökohtana oli se, että kutsujaperhe halusi selvitä helpommalla, kun (esi)teinillä oli seuraa mukana. Yksikään kutsuja ei sanonut, että maksaa kulut, koska kutsui. Yksi äiti sanoi, että bensoja ei tarvitse maksaa, kun on sähköauto - todella lohduttava tieto, kun olisi pitänyt laittaa lapsi heidän mökilleen viikonlopuksi todennäköisesti ruokarahojen ja majoituskuluja vastaavan summan kanssa vahtimaan kaverin pikkusisaruksia.

Kaikista näistä kutsuista kieltäydyin ja vetosin siihen, että meillä on perheen omat kesämenot. Joista sitten samantien ryhdyttiin kyselemään ja urkkimaan, saisiko sen oman lapsen meidän kanssamme Tukholmaan tai edes Puuhamaahan.

Jos kutsun, niin maksan ihan kaiken auton polttoaineesta lähtien enkä todellakaan oleta, että kutsuttu osallistuisi perheemme kuluihin!

Vierailija
87/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"15-vuotias kysyi, sopiiko jos hän tuo kaverin, kun perheen kahdesta alakoululaisesta ja eskarilaisesta ei ole seuraa hurjimpiin laitteisiin (joihin minäkään en aina tahdo). Sanoin, että sopii että tuo kaverin"

Vähän kaksipiippuinen juttu. Ja arvaan, että saan alapeukkuja.

Ainakin minua ärsyttää nämä seuran ja kaveriksi vonkaajat (kun lapsi ei muuten menisi) ainakin meidän teinejä pyydetään jatkuvasti mukaan, oli kysymys sukulaisista, ystäväperheistä, lasten kavereista, kun vanhemmat eivät itse uskalla olla laitteessa tai on useampi lapsi mukana ja meidän teinejä halutaan mukaan "kaveriksi".

Usein olen antanut lapsille rahaa, mutta jotkut perheet ovat myös tarjoutunut maksamaan.

Juu, kyllä se tulee kalliiksi myös näillä seurana olevien kavereiden perheelle.

Meillä oli vähän sama homma vanhemman tytön kanssa. Tytöllä itsellään ei niin hinkua ollut lähteä mökille ja muihin paikkoihin, kun kotona oli 2 vuotta nuorempi sisarus ja muitakin kavereita.

Mutta kutsuja tuli tyyliin "voisko tyttös lähteä meidän tytön kaveriksi mökille viikonlopuksi, kun sillä on siellä yksin tylsää. Lasku 250 euroa kyydit ja ruoat". Ihmettelin monesti, että mikä ihmeen viihdyttäjä lapsemme on. Kun sillä ei edes kiinnostanut lähteä mihinkään mökille 300km päähän viikonlopuksi, kun oli omiakin menoja ja kotonakin oli sisaruksesta seura.

Joten päädyimme siihen, että tyttö ei lähde matkaan seuraksi, vahtimaan kaverin kanssa pikkusisaruksia, mökkiseuraksi yms. koska kalliiksi se meillekin tulee, jos koko ajan pitää työntää rahaa matkaan, että tyttö pääsee viihdytämään kaveria, jotta kaverin vanhemmat saa keskittyä parisuhteeseen tai pikkusisaruksiin.

Ja saa alapeukuttaa rauhassa. Ei ne viihdytyskutsut niin mukavia ole lapsellekkaan aina. 

Vierailija
88/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alemman sosiaaliluokkaa ongelmia. Tuskin westendiläiset tällaisia miettii.

Vierailija
89/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Siksi meillä esim. lasten synttärit on Hoplopiss tms., jossa jokainen perhe maksaa itse lapsensa kulut, emme suinkaan me kutsujat! On melkoista moukkamaisuutta olettaa, että kutsu merkitsee ilmaista iloa, eihän häihinkään mennä maksamatta hääparille.

Meillä lasten synttäreillä peritään kutsuvierailta pääsymaksu etukäteen,jotta pääsevät iloitsemaan lapsemme synttäreistä, joka maksetaan vanhempien tilille ja tietysti Hoplopissa jokaiseen laitteiseen on vielä erikseen ja kakkupala 7€, limpsa 5€ jne.

Jos lapsi haluaa vessaan, se maksaa 10€.

Näin osoitamme vieraanvaraisuutta, eikä laadusta ja runsaudesta tingitä.

Vierailija
90/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos me kutsumme lapsen kaverin mukaan, niin me maksamme. 

Jos lapsen kaveri tai näiden vanhemmat pyytävät että voiko heidän lapsensa tulla mukaan, he maksavat.

Mistään mökki-reissuista tai vastaavista emme veloita, mutta tarkoitan esim. vesipuisto/huvipuisto/ym.-lippuja, joista meille kertyy selkeästi ylimääräisiä kuluja.

Yksi lokki-yrittelijä on omallekin kohdalle sattunut. Meillä on tytär ja tämän vuotta vanhempi serkku samassa koulussa. No olimme sitten ottaneet tuon serkun pari kertaa ulkomaan matkoille mukaan tytön seuraksi.

No yksi tytön luokkalainen oli sitten kertonut tästä äidilleen ja aloin saamaan tuolta äidiltä viestejä että "Saara voisi lähteä sitten ensi kerralla teidän mukaan kun lähdette ulkomaan reissulle kun meillä ei ole oikein varaa matkustella. Onhan se *serkku* ollut mukana jo useamman kerran. Olisi jo jonkun muun vuoro".

Noita samantyylisiä viestejä tuli useampia ja oletus oli siis se että meidän pitäisi maksaa hänen tyttärensäkin reissuun kun olimme maksaneet tämän serkunkin. Ei auttanut vedota sukulaissuhteeseen, oli vain pakko lopulta jättää vastaamatta kaikkiin viesteihin. 

Vierailija
91/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän kinkkinen tilanne. Hyvin on voinut luulla sitä kutsuksi, jossa tarjotaan. Teini on kysynyt saisko ottaa kaverin sinne mukaan, kysynyt kaverilta pääsetkö meidän kanssa, kaveri kysynyt vanhemmiltaan saanko mennä mukaan. Jos ei ole kukaan missään vaiheessa puhunut rahasta. Oppirahana menee, ensi kerralla tarkenna, että saa tulla jos maksaa itse.

Itse ainakin olen maksanut lapsen kaverien riennot, jos heidät on mukaan kutsuttu. Itsestään selvyys. On laitettu kyllä ruokarahaa mukaan, mutta jos on kutsuttu, on kutsuttu ja silloin minä maksan.

Taas olisi eriasia, jos teinin kaveri olisi itse kysynyt, saako tulla mukaan. Silloinhan hän kutsuu itse itsensä ja maksaa myös itse.

Vierailija
92/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän täytyy olla provokaatio. Ei ole todellista ollenkaan. EI tommosia ihmisiä ole. Paitsi onko tämä perhe joku sossutapaus, joka saa yhteiskunnalta kaiken, toinen työtön, ja toinen muuten vaan elämäntapaluuseri? Perheellä on liikaa haaveita, mutta koitetaan liikaa pummia muilta, periaatteella, "koska mä oon niin köyhä ihminen".

Onko perheellä myös liikaa lapsia taloudelliseen maksukykyyn verrattuna?

Ai, oikein sossutapaus?

Tiedätkö, meidän lapset eivät ole myöskään ilmaisia teidän lapsien viihdyttäjiä tai helpottamaan vanhempia (niin kuin ap. kertoi, useampi lapsi mukana) ja paimentamaan nuorempia sisaruksia, jotta vanhemmalla olisi omaa aikaa tai helpottamaan heidän arkea.

Ei, vaan tästä syystä olen kieltänyt lapsiani lupautumasta mihinkään kavereiden pyyntöihin jotka koskevat Lintsiä, mökkivierailuja jne. kun mukaan saa laittaa rahatukon ja lapsi saa siitä ilosta vielä viihdyttää kaveriaan, hoitaa hänen nuorempia sisaruksia, jotta kaverin vanhemmilla olisi parisuhde tai omaa aikaa enemmän.

Ja jos lapsemme pyytävät kaveriaan meille mökille, Lintsille tai muuhun, niin on itsestään selvää maksaa myös kaverin kulut ja sitä kutsutaan vieraanvaraisuudeksi ja odotan samaa pieneltä kaveriporukalta, jos lapsemme on heillä.

Vierailija
93/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kaikkein kummallisinta, että on olemassa kutsujaperheitä, jotka haluavat lapselle kaverin mukaan, mutta eivät maksa tämän kuluja. Meilläkin tuli lapsille pitkin kesää kutsuja milloin kaverin perheen kanssa Särkänniemeen, milloin mökkiseuraksi, milloin jollekin sisävesiristeilylle. Kaikissa näissä lähtökohtana oli se, että kutsujaperhe halusi selvitä helpommalla, kun (esi)teinillä oli seuraa mukana. Yksikään kutsuja ei sanonut, että maksaa kulut, koska kutsui. Yksi äiti sanoi, että bensoja ei tarvitse maksaa, kun on sähköauto - todella lohduttava tieto, kun olisi pitänyt laittaa lapsi heidän mökilleen viikonlopuksi todennäköisesti ruokarahojen ja majoituskuluja vastaavan summan kanssa vahtimaan kaverin pikkusisaruksia.

Kaikista näistä kutsuista kieltäydyin ja vetosin siihen, että meillä on perheen omat kesämenot. Joista sitten samantien ryhdyttiin kyselemään ja urkkimaan, saisiko sen oman lapsen meidän kanssamme Tukholmaan tai edes Puuhamaahan.

Jos kutsun, niin maksan ihan kaiken auton polttoaineesta lähtien enkä todellakaan oleta, että kutsuttu osallistuisi perheemme kuluihin!

Tämä. Kyllä tuntuu jälkikäteen pahalta kun on tietämättömänä lapsena kysellyt pääsyä milloin mihinkin kalliiseen menoon, kun parhaan kaverini perhe oli parempituloinen ja aina olisivat minut mielellään halunneet mukaan ja itse pyysivät. Samaa harrasti tätini, joka esitti idean jostain kalliista ulkomaanmatkasta ensin meille lapsille ja sitten vasta vanhemmilleni, eikä tietenkään aikonut itse maksaa. Toki pääsimme reissuun välillä, mutta on sen täytynyt vaatia pienituloisilta vanhemmiltani paljon säästämistä. Jälkikäteen tuntuu niin pahalta, että vanhempani laitettiin usein tuollaiseen tilanteeseen.

Vierailija
94/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän törkeää niiltä kaverin vanhemmilta 😏 kyllä ne huvipuisto rannekkeet on niin kalliita että hyvä kun omalle perheelle saa...

Vierailija
95/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lokkeja on aina ollut.

Meillä oli lapsuudessani kesämökki ja olimme lähdössä sinne uimaan ja viettämään lomapäivää.

Supervarakkaasta perheestä tuleva bestikseni oli pyydetty mukaan. Sanoin hänelle että viivymme koko päivän, joten kannattaa ottaa evästä mukaan.

Hän oli jo ennen tätä reissua saanut palveluksia meiltä. Eipä hänellä ollut mitään mukana, uimapuvun ja pyyhkeenkin lainasimme ruokailusta puhumattakaan. Eihän vanhenpani voineet kuin antaa ruoan ja juoman.

Ei muuten, mutta kun kyseisen kaverin äiti korosti aina, että miten hienosta suvusta he tulevat ja miten olen "saanut nauttia kaveruudesta" ystäväni kanssa. Eli minun pitäisi olla kiitollinen.

N 26 v.

Mitä ihmettä. Missä on vieraanvaraisuus? Ja jos N26 tarkoittaa ikää, vielä suuremmalla syyllä ihmettelen.

Jos pyytäisin ystävääni päiväksi mökille ja hän toisi eväsleipånsä, niin olisin todella loukkaantunut ja pitäsin sitä jopa piilovitt.. ja se olisi vakavan keskustelun paikka.

Puhumattakaan vanhemmistani, kyllä siinä naama saattaisi loksahtaa ja varmaan miettisi onko edellisissä vierailuissa jokin mennyt vikaa vai eikö olla oltu riittävän vieraanvaraisia. Meillä äitini antaa aina oman pyyhkeen vieraille, eikä anna liata vieraan itsensä tuomaa pyyhettä. Ja huolehtii vieraiden viihtymisestä ja pöperöä aina pitää olla riittävästi pöydässä.

Vierailija
96/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuollaisia perheitä on. Itsekin olen joutunut törmäämään. Nuorimmaiseni kaveri halusi tulla kanssamme laskettelureissulle. Ehdotus ei siis edes tullut meidän puoleltamme. Sanoimme että sopii kyllä ja että me hoidamme kyllä bensat ja ruokakulut ja laitoin linkin hiihtokeskuksen hinnastoon.

Lähettivät lapsen ilman pennin hyrrää. Ja ilman suksia, pihalla kun kysyin suksista/laudasta niin sanoivat että ne voi vuokrata. Yllätys oli kiva kun olimme ajaneet saariselälle ja pojalla ei ollut penniäkään rahaa. Soitin tuolle äidille asiasta ja hän sanoi että olin lupautunut maksamaan ( valhe). Itse ilmoitin että X voi sitten olla mökillä sen aikaa kun me muut olemme rinteessä niin suostui siirtämään rahaa tililleni.

Tässä kohtaan mä tunnen ainoastaan myötätuntoa tuota vierasta lasta kohtaan - miten noloa hänelle tuollainen. Itsed olisin kyllä hoitanut tuon toisella tavalla, en niin, että lapsi pitää nolata ja jättää mökkiin itsekseen.

Vierailija
97/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä meidän teiniä pyydettiin kaverinsa mökille ja kaverin äiti ilmoitti bensarahan olevan 50€ ja viikonlopun ruokiin toiset 50€.

Perjantai iltana ajoivat mökille ja molemmat vanhemmat päättivätkin lähteä lauantai aamuna ostoksille lähikaupunkiin ja jättivät n. 5v ja 7v lapset teinien hoidettavaksi. Ja ruokaa jääkaapissa ei ollut nimiksikään ja lapset olivat olleet nälässä ja sitten alkoi kaljottelu, kun palasivat iltapäivällä mökille.

Eipä toista kertaa teini mennyt kaverin mökille, vaikka kutsuja on tullut myöhemminkin.

Vierailija
98/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni lapsi lähti kaverinsa ja tämän vanhempien kanssa ulkomaille, tämä kaverin vanhemmat maksoivat ystäväni lapsen matkan. Koska ystävälläni "ei ollut varaa".

Hänellä kuitenkin on varaa joka kuukausi mm. Salikorttiin, kampaajaan, kosmetologiin ja kynsihuoltoon. Nämä ovat niitä kuukausittaisia pakollisia menoja jonka jälkeen ei ole varaa sitten tuollaiseen ylimääräiseen, ja hyvällä omallatunnolla maksattaa sitten lapsen matkan muilla.

Vierailija
99/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuollaisia perheitä on. Itsekin olen joutunut törmäämään. Nuorimmaiseni kaveri halusi tulla kanssamme laskettelureissulle. Ehdotus ei siis edes tullut meidän puoleltamme. Sanoimme että sopii kyllä ja että me hoidamme kyllä bensat ja ruokakulut ja laitoin linkin hiihtokeskuksen hinnastoon.

Lähettivät lapsen ilman pennin hyrrää. Ja ilman suksia, pihalla kun kysyin suksista/laudasta niin sanoivat että ne voi vuokrata. Yllätys oli kiva kun olimme ajaneet saariselälle ja pojalla ei ollut penniäkään rahaa. Soitin tuolle äidille asiasta ja hän sanoi että olin lupautunut maksamaan ( valhe). Itse ilmoitin että X voi sitten olla mökillä sen aikaa kun me muut olemme rinteessä niin suostui siirtämään rahaa tililleni.

Tässä kohtaan mä tunnen ainoastaan myötätuntoa tuota vierasta lasta kohtaan - miten noloa hänelle tuollainen. Itsed olisin kyllä hoitanut tuon toisella tavalla, en niin, että lapsi pitää nolata ja jättää mökkiin itsekseen.

Eihän tuossa lasta nolattu, vaan äiti.

Ohis

Vierailija
100/234 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme siis jättäneet lasta mökkiin. Tämä äiti maksoi minulle ne kulut kun tuolla uhkasin. Sanoin  tuon vain tämän tuon pojan äidille , jolle olin jo hänen asiaa kysyessä, reippasti ennen reissua, ilmoittanut mitkä kustannukset kuuluvat heille.

Me hoidimme jo majoituksen, matkat, ruokailut ja muut kulut. Tuon perheen maksettavaksi olisi jäänyt vain heidän oman lapsensa hissiliput ja väline-vuokraus. Minusta ihan kohtuullista  varsinkin kun me emme olleet poikaa kutsuneet vaan pojan äiti kysyi minulta sopisiko jos poika lähtee mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän