Kuka maksaa teinin kaverin lintsirannekkeen?
Eli ongelma on seuraava: Odotin lomarahaa kuin kuuta nousevaa, jotta pääsisin lasten kanssa vihdoin Linnanmäelle. 15-vuotias kysyi, sopiiko jos hän tuo kaverin, kun perheen kahdesta alakoululaisesta ja eskarilaisesta ei ole seuraa hurjimpiin laitteisiin (joihin minäkään en aina tahdo). Sanoin, että sopii että tuo kaverin.
Perillä kävi ilmi, ettei tämä kaveri ollut tuonut yhtään rahaa, sillä oletti, että minä tarjoan rannekkeen ja ruoat. Olin jo ehtinyt kiinnittää oman rannekkeeni, joten en voinut luopua siitä (eikä eskarilainen olisi tahtonut mennä yksin laitteisiin). Yritimme tavoitella kaverin vanhempia, jotta olisivat siirtäneet rahaa hänelle. Emme saaneet heitä kiinni, ja ostin sitten luotolla rannekkeen ja ruoat kaverille, yhteensä lähes 100 eur edestä.
Kun vanhemmat vihdoin soittivat takaisin hekin olivat olettaneet, että minä tarjoan päivän Lintsillä, ja jos olisivat tienneet, että kaverin tulisi itse maksaa niin eivät olisi päästäneet häntä mukaan. Teini väittää, ettei hän missään tapauksessa ollut tarjonnut päivää Lintsillä, vaan oletti itsekin että kaveri maksaa omat hupinsa.
Nyt en tiedä mitä tehdä kun vanhemmat kieltäytyvät maksamasta, itselläni ei ole ylimääräistä rahaa tai tarvetta mihinkään palveluun, jonka tämä teini voisi suorittaa korvauksena. Apua...
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi vastaava tapaus viime kesänä särkänniemessä. En maksanut, joten teinin kaveri seurasi päivän kun me kävimme laitteissa ja söimme. Oli tiukka budjetti jonka olin laskenut minun sekä lasteni (2kpl) syömisiin ja rannekkeisiin. Ei voi mitään, lapsen kaverin vanhemmat arvatenkin tästä suuttuivat, mutta ei ole minun tehtävä kustantaa muiden lasten huvituksia kun olen itsekin pienituloinen.
En kyllä itse kehtaisi aikuisena ja äitinä noin käyttäytyä.
Ohis. Suunnittelimme teinimme kanssa läjhtöä Särkänniemeen. Pyysin, josko kysyy serkkuaan mukaan (suunn. samanikäinen), jottei tartte yksin mennä laitteisiin. Ei tällä kertaa halunnut serkkuaan mukaan vaan luokkakaverinsa. Sehän passasi myös. Olisimme maksaneet serkun lipun, joten tietenkin maksoimme kaverinkin, ja syömiset myös. Kaverilla oli omaa raha mukana ja kysyi, maksanko itse. Teimme heti selväksi, että tämä reissu menee meidän piikkiin.
Ymmärrän toki, jos ei ole oikeasti varaa ylimääräisiin kuluihin, niin silloin mielestäni täytyy teinille teh selväksi, että sanoo kaverilleen, että pääsee mukaan, jos maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä näitä hyväksikäyttäjiä ja lokkeilijoita on paljon.
Meillä kävi niin että makseltiin silloin tällöin lasten kavereiden huvituksia. Suurimmaksi osaksi ex tempore-juttuja kuten uimahallia, minigolfia,leffaa ja vastaavaa, mutta välillä myös isompia juttuja. Ja lähes kaikkien kanssa tämä oli vastavuoroista.
No yksi tyttäreni kaveri ja tämän äiti sitten alkoivat oikein odottaa tätä. Jos tyttäremme ottikin tällä kertaa jonkun muun kylässä olevan kaverin mukaan esim. carting-radalle niin tämä äidiltä alkoi tulla närkästynyttä viestiä kuinka "Mari" ei nyt päässyt mukaan ja pahoitti mielensä. Yritti myös tunkea tätä lasta mökillemme täyshoitoon pitkiksi ajoiksi ja sama meno jos joku muu kaveri tai serkut tulivatkin vuorollaan mukaan.
Kamelin selän katkaisi kun meidän viereemme rakennettiin seikkailupuisto ja kuulin tytön kerran kärttävän äidiltään sinne pääsyä ja äiti vastasi " Se on hirveän kallis, menet sitten *meidän tyttären* mukaan kun ne menevät".
Tämä tarinahan jäi vähän kesken. Mitä sitten tapahtui - sanoitko suorat sanat vai ghostasitko äidin lapsineen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi niin että makseltiin silloin tällöin lasten kavereiden huvituksia. Suurimmaksi osaksi ex tempore-juttuja kuten uimahallia, minigolfia,leffaa ja vastaavaa, mutta välillä myös isompia juttuja. Ja lähes kaikkien kanssa tämä oli vastavuoroista.
No yksi tyttäreni kaveri ja tämän äiti sitten alkoivat oikein odottaa tätä. Jos tyttäremme ottikin tällä kertaa jonkun muun kylässä olevan kaverin mukaan esim. carting-radalle niin tämä äidiltä alkoi tulla närkästynyttä viestiä kuinka "Mari" ei nyt päässyt mukaan ja pahoitti mielensä. Yritti myös tunkea tätä lasta mökillemme täyshoitoon pitkiksi ajoiksi ja sama meno jos joku muu kaveri tai serkut tulivatkin vuorollaan mukaan.
Kamelin selän katkaisi kun meidän viereemme rakennettiin seikkailupuisto ja kuulin tytön kerran kärttävän äidiltään sinne pääsyä ja äiti vastasi " Se on hirveän kallis, menet sitten *meidän tyttären* mukaan kun ne menevät".
Tämä tarinahan jäi vähän kesken. Mitä sitten tapahtui - sanoitko suorat sanat vai ghostasitko äidin lapsineen?
No aluksi lähinnä yritin lopettaa touhua sillä tavalla etten ehdotellut mitään reissuja kun tuo kyseinen kaveri oli meillä tai keksin jonkun tekosyyn miksi ei voitu jonnekin mennä jos tytöt kysyivät . En kuitenkaan muuten puuttunut tyttären ja tämän kaverin väleihin.
Tuo ei kuitenkaan oikein toiminut koska lapset puhuvat ja omakin tyttö kertoi tuolle kaverilleen välillä missä oli ollut ja kenen kanssa ja sain taas samantyylistä syyllistys-viestiä tytön äidiltä.
Yritin nätimmin selittää tuon saman kuin yllä ja sanoin että olin kuullut mitä oli tytölleen sanonut ja sanoin että tämä meidän tilanteemme ei oikein tunnu enää tasapainoiselta ja minulla on fiilis että meitä hyväksikäytetään.
Sain vielä viestin missä minut haukuttiin ja ilmoitettiin että itse olin raahannut hänen lastaan noihin aktiviteetteihin ja ettei hän ole sitä pyytänyt. En viitsinyt vastata mitään.
Nykyään tytöt eivät oikein vietä enää vapaa-aikaa yhdessä, koulussa kyllä ovat tekemisissä.
Ja mainittakoon että eivät ole mitään persaukisia vaan ihan keski-luokkaisia hyväksikäyttäjiä.
Pistäkää kulut puoliksi.
Vastaisuudessa ole itekki yhteydessä vanhempien kanssa ja käy läpi raha-asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aluksi lähinnä yritin lopettaa touhua sillä tavalla etten ehdotellut mitään reissuja kun tuo kyseinen kaveri oli meillä tai keksin jonkun tekosyyn miksi ei voitu jonnekin mennä jos tytöt kysyivät . En kuitenkaan muuten puuttunut tyttären ja tämän kaverin väleihin.
Tuo ei kuitenkaan oikein toiminut koska lapset puhuvat ja omakin tyttö kertoi tuolle kaverilleen välillä missä oli ollut ja kenen kanssa ja sain taas samantyylistä syyllistys-viestiä tytön äidiltä.
Yritin nätimmin selittää tuon saman kuin yllä ja sanoin että olin kuullut mitä oli tytölleen sanonut ja sanoin että tämä meidän tilanteemme ei oikein tunnu enää tasapainoiselta ja minulla on fiilis että meitä hyväksikäytetään.
Sain vielä viestin missä minut haukuttiin ja ilmoitettiin että itse olin raahannut hänen lastaan noihin aktiviteetteihin ja ettei hän ole sitä pyytänyt. En viitsinyt vastata mitään.
Nykyään tytöt eivät oikein vietä enää vapaa-aikaa yhdessä, koulussa kyllä ovat tekemisissä.
Ja mainittakoon että eivät ole mitään persaukisia vaan ihan keski-luokkaisia hyväksikäyttäjiä.
Nuo lokit nimenomaan aina suuttuvat jos joku kyseenalaistaa heidän toimintaansa. Sinun vikasi!
Joku normaali ihminen jolla olisi jotain häpyä pahoittelisi tilannetta ja sanoisi että piffaavat tytöt vaikka leffaan seuraavaksi. Eivät lokit. Se on aina sinun syysi koska olet antanut heidän hyväksikäyttää itseäsi.
Tän täytyy olla provokaatio. Ei ole todellista ollenkaan. EI tommosia ihmisiä ole. Paitsi onko tämä perhe joku sossutapaus, joka saa yhteiskunnalta kaiken, toinen työtön, ja toinen muuten vaan elämäntapaluuseri? Perheellä on liikaa haaveita, mutta koitetaan liikaa pummia muilta, periaatteella, "koska mä oon niin köyhä ihminen".
Onko perheellä myös liikaa lapsia taloudelliseen maksukykyyn verrattuna?
Jos mä olisin joutunut aapeen tilanteeseen niin en olisi voinut maksaa, koska mulla ei ole luottokorttia.
Kyllä tuollaisia perheitä on. Itsekin olen joutunut törmäämään. Nuorimmaiseni kaveri halusi tulla kanssamme laskettelureissulle. Ehdotus ei siis edes tullut meidän puoleltamme. Sanoimme että sopii kyllä ja että me hoidamme kyllä bensat ja ruokakulut ja laitoin linkin hiihtokeskuksen hinnastoon.
Lähettivät lapsen ilman pennin hyrrää. Ja ilman suksia, pihalla kun kysyin suksista/laudasta niin sanoivat että ne voi vuokrata. Yllätys oli kiva kun olimme ajaneet saariselälle ja pojalla ei ollut penniäkään rahaa. Soitin tuolle äidille asiasta ja hän sanoi että olin lupautunut maksamaan ( valhe). Itse ilmoitin että X voi sitten olla mökillä sen aikaa kun me muut olemme rinteessä niin suostui siirtämään rahaa tililleni.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään pyytää kaveria huvipuistoon, ja tokaista lippuluukulla "maksa ite". Jos mä kerran olen kutsunut, tietysti tarjoan rannekkeen ja muut.
Tuskin tuossa kukaan on ketään kutsunut. Kesällä menin lasten kanssa juhlimaan lapsen synttäreitä ja silloin kutsuimme sankarin kaverin mukaan. Mikäli joku olisi kysynyt saako tulla mukaamme Lintsille toisella kertaa, niin oletuksena hän saa kyydin mutta huolehtii kuluista itse.
Kysyin yhdeltä lapsen kaverilta kerran leffaan lähtiessä, että onhan hänellä rahat lippuun.
Kyllähän se lähtökohta on että jokainen perhe maksaa omat kulunsa ellei kyse ole siitä että tarjoan esim synttärilahjaksi.
Toiselta perheeltä melkoista sivistymättömyyttä että eivät tarjoudu maksamaan kysyttäessä
Ps jos rahasi ovat noin tiukilla niin miksi edes menet Linnanmäelle
Jos ap. lapsi on seuraa vaille, niin ei voi antaa päätösvaltaa lapsille, vaan ap. olisi pitänyt soittaa suoraan kaverin vanhemmille ja kysyä, sopiiko lähteä mukaan ja sopia kuluista.
Olen aina kavahtanut ja ihmetellyt vanhempia, joiden lapset ovat seuraa vaille, mutta vanhemmat eivät anna edes yhteystietoja, mihin voisi soittaa, saati soittaisi itse, vaan lapset sähläävät keskenään.
Ja kyllä, jos lapseni pyytäisi kavereitaan esim. mökille, niin haluan vanhempien yhteystiedot ja sovin vanhempien kanssa ja osoitan vieraanvaraisuutta, sama jos pyydetään lasten kavereita Lintsille tai muihin tapahtumiin, niin pidän itsestään selvänä, että maksan kulut.
Ja kyllä se on aikuisten/vanhempien tehtävä hoitaa asiat etukäteen ja sopia niistä, eikä antaa lasten päättää keskenään, ainakin kun puhutaan rahasta ja ap. tapauksessa 100€.
Ap. tapaus on hyvä esimerkki, kun vanhemmat ei kanna vastuutaan, vaan antaa lasten päättää.
Vierailija kirjoitti:
Tän täytyy olla provokaatio. Ei ole todellista ollenkaan. EI tommosia ihmisiä ole. Paitsi onko tämä perhe joku sossutapaus, joka saa yhteiskunnalta kaiken, toinen työtön, ja toinen muuten vaan elämäntapaluuseri? Perheellä on liikaa haaveita, mutta koitetaan liikaa pummia muilta, periaatteella, "koska mä oon niin köyhä ihminen".
Onko perheellä myös liikaa lapsia taloudelliseen maksukykyyn verrattuna?
Olen ihan hyvin toimeentuleva, mutta minua ärsyttää suunnattomasti nämä seuraksi kaipaavat, oli kysymys sitten ystävistä tai sukulaisista. Eikä rahan takia, vaan myös hukkaan heitetyn ajan, kun saa olla seuraneitinä/poikana.
Itsekin olen käynyt eräässä kesätapahtumassa ainakin kymmenen kertaa, kun halutaan mukaan "seuraksi" ja sitten kun kieltäytyy, loukkaannutaan. Juu ja nämä seurankipeät eivät edes kahvikupposta maksa. Kukahan tässä on lokkeilija?
Lokkeja on aina ollut.
Meillä oli lapsuudessani kesämökki ja olimme lähdössä sinne uimaan ja viettämään lomapäivää.
Supervarakkaasta perheestä tuleva bestikseni oli pyydetty mukaan. Sanoin hänelle että viivymme koko päivän, joten kannattaa ottaa evästä mukaan.
Hän oli jo ennen tätä reissua saanut palveluksia meiltä. Eipä hänellä ollut mitään mukana, uimapuvun ja pyyhkeenkin lainasimme ruokailusta puhumattakaan. Eihän vanhenpani voineet kuin antaa ruoan ja juoman.
Ei muuten, mutta kun kyseisen kaverin äiti korosti aina, että miten hienosta suvusta he tulevat ja miten olen "saanut nauttia kaveruudesta" ystäväni kanssa. Eli minun pitäisi olla kiitollinen.
N 26 v.
Tietenkin mukana olleen lapsen vanhemmat maksavat sinulle korvauksen. Puhuisin asiasta uudelleen ja kertoisin, ettei sinulla ole varaa kustantaa hänen käyntiään.
En koskaan päästä lastani kaverin perheen kanssa minnekään juuri tuosta syystä. Meillä on varaa omana perheenä käydä Lintsillä, joten ilman riemuja lapset eivät jää. En keksi yhtäkään syytä sille, että jonkun teini ei viihdy ilman kaveria jossain ja sitten tämän kaverin oletetaan maksavan siitä ilosta, että on seuraneitinä. Kun pyydetään mukaan, niin maksetaan kaikki kulut! Eri asia ovat nämä nuorten keskenään sopimat yhteiset menot, niissä jokainen maksaa omat kulunsa, mutta jos pyydetään kaverin perheen kanssa Lintsille, niin kutsuva perhe maksaa. Ja jos ei ole varaa maksaa, niin etukäteen ilmoitetaan, että mukaantulosi hinta on 100 e, tuo se käteisenä mukanasi.
Vierailija kirjoitti:
Lokkeja on aina ollut.
Meillä oli lapsuudessani kesämökki ja olimme lähdössä sinne uimaan ja viettämään lomapäivää.
Supervarakkaasta perheestä tuleva bestikseni oli pyydetty mukaan. Sanoin hänelle että viivymme koko päivän, joten kannattaa ottaa evästä mukaan.
Hän oli jo ennen tätä reissua saanut palveluksia meiltä. Eipä hänellä ollut mitään mukana, uimapuvun ja pyyhkeenkin lainasimme ruokailusta puhumattakaan. Eihän vanhenpani voineet kuin antaa ruoan ja juoman.
Ei muuten, mutta kun kyseisen kaverin äiti korosti aina, että miten hienosta suvusta he tulevat ja miten olen "saanut nauttia kaveruudesta" ystäväni kanssa. Eli minun pitäisi olla kiitollinen.
N 26 v.
Miksi pyysit mukaan, jos sinusta mukaanotto oli palvelus?
Kyllä se satanen minusta on älytön summa tuossa yhteydessä. Pakolliset menot on viidenkympin luokkaa, mihin se toinen viisi kymppiä katoaa?
Ja toki itse olisin rahan laittanut lapseni mukaan. Ja toisaalta olisin maksanut kaverin linnanmäkäynnin. Mutta vain todelliset kulut, ei mitään ylimääräistä törsyrahaa.
Vierailija kirjoitti:
Lokkeja on aina ollut.
N 26 v.
Eväät mukaan kun menee kylään? Ei tulisi mieleenkään vaatia tai ottaa. Normaaleissa perheissä on vieraanvaraisuutta sen verran. Uimapuku ja pyyhekin toisaalta olisi hyvä ottaa mukaan.
Lokit.