Sanna Marinin 6 tunnin työpäivän tai 4 päiväisen työviikon hyvät puolet tähän. Vastustajat älkää kirjoittako.
Työttömyys poistuisi. Monet työt tuottavat vain turhaa ympäristölle kestämätöntä roinaa ja lisää miljardeja miljardööreille. Ihmisten vapaa-aika lisääntyisi. Terveys paranisi. Stressi vähenisi.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Sannako se siellä koittaa keksiä edes yhden hyvän syyn tuolle ehdotukselleen? Kannattaisiko noita pohtia ennen ehdotusta?
Sanotaan vaikka että ... ... ... sorry got nothing.
Työajan lyhentäminen on ollut ja on monen taloustutkijan, historioitsijan, poliitikon, filosofin, ym. mielestä täysin kannatettava ja välttämätön asia. Luuletko tämän olevan jotenkin uusi asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin tänä kesänä 15 h/viikossa palkkatyön 40 h/viikossa työhön ja pakko sanoa, että on ollut vaikea tottua tuntimääriin. Tulot tietysti kaksinkertaistuivat ja pääsin pois työkkärin listoiltakin ja sekin on kiva, kun on nyt sellainen normiduunarin tulotaso ja elämä, mutta ai että kyllä mä mielelläni silti vähentäisin työtuntejani ja ottaisin takaisin sen 3 päivän viikonlopun. Nyt tuntuu, ettei millään ehdi enää mitään järjestöhommia ja harrastuksia, koko ajan kiire ja väsyttää ja viikonloput hurahtaa nopeasti ohi. Luulen, että lyhyempää työviikkoa myös jaksaisi puurtaa pidemmälle vanhuuteen asti kuin tätä viittä päivää. Päiviin jää myös vähän tyhjäkäyntiä ja luulen, että saisin 32/h viikolla enemmän aikaiseksi kuin venyttämällä 40 h/viikoksi.
Joten kyllä kiitos. Lyhyempi työviikko kelpais. Elämänlaatu kohenee kun on enemmän aikaa elää.
Jep ja sinne töihin myös menee ihan mieluusti kun tietää että yksi päivä ja taas on vapaata. Saattaa ottaa joskus ylimääräisiäkin päiviä. Tämän huomasin osa-aikatyössä. Ei enää sitä masentavaa maanantaita kun koko viikko edessä..
Olin yhdessä vaiheessa ihan työhullu, kun tykkäsin yhdestä työstäni ja tein kevyesti kesäkuukausina muiden lomaillessa yli 200 h kuukausitunnit, mutta kun ikä on napsahtanut 20-vuodesta 3-kympin takamaille niin arvostaakin jo ihan eri asioita. Ja jos olisi perhettä niin en tiedä miten jaksaisin tätä klo 8-16 työtä. Kyllä mä haluisin mennä kotiin lasten luo ja viettää mieluummin aikaa heidän kanssaan. Paljon arvokkaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Sannako se siellä koittaa keksiä edes yhden hyvän syyn tuolle ehdotukselleen? Kannattaisiko noita pohtia ennen ehdotusta?
Sanotaan vaikka että ... ... ... sorry got nothing.
Millainen tyhjäpää ei mukamas keksisi hyviä puolia?
- Enemmän vapaa-aikaa.
- Vähemmän stressiä.
- Vähemmän fyysistä rasitusta, kuten selkävaivoja, työstä riippuen toki.
- Vähemmän työttömyyttä.
Olipas vaikeaa...
"Hyvät puolet"?
Tottakai hyviä puolia olisi esim. että ihmiset eivät palaisi loppuun ja ihmisillä olisi enemmän aikaa perheilleen jne. totta kai?
Tosin tällaisten asioiden pohtiminen on yhtä rakentavaa, kuin pohtia että mitä jos tuossa takapihan omenapuussa kasvaisi 500€ seteleitä. Olisi helppoa kun kävisi kaupoille lähtiessä vain nappaamassa yhden tai kaksi, eikä taloudellisia huolia olisi enää koskaan.
M40
Vierailija kirjoitti:
"Hyvät puolet"?
Tottakai hyviä puolia olisi esim. että ihmiset eivät palaisi loppuun ja ihmisillä olisi enemmän aikaa perheilleen jne. totta kai?
Tosin tällaisten asioiden pohtiminen on yhtä rakentavaa, kuin pohtia että mitä jos tuossa takapihan omenapuussa kasvaisi 500€ seteleitä. Olisi helppoa kun kävisi kaupoille lähtiessä vain nappaamassa yhden tai kaksi, eikä taloudellisia huolia olisi enää koskaan.
M40
mut näin syksyisin aina sama ongelma. Kaikki toisivat työpaikan kahvihuoneisiin kasseja täynnä 500sia lapulla "saa ottaa".
Miksei 2 h / päivä töitä kolmena päivänä viikossa?
Jäisi vielä enemmän harrastella, soitella kitaraa ja pössytellä.
Työnantaja kustannukset nousisivat jos kuitenkin haluttaisiin sama työmäärä tehdä kuin nykyään. Tehkööt vajaata viikkoa ketä huvittaa, itse teen normiajat (tai no itselle normaali 45-50h / viikko.)
Kiva ajatus, mutta liian radikaali muutos yhtäkkiä
Talousrealisti kirjoitti:
Työnantaja kustannukset nousisivat jos kuitenkin haluttaisiin sama työmäärä tehdä kuin nykyään. Tehkööt vajaata viikkoa ketä huvittaa, itse teen normiajat (tai no itselle normaali 45-50h / viikko.)
Kukaan ei ole ehdottanut, että tämä muutos pitäisi tapahtuaa yhtäkkiä. Puhehan oli tulevaisuudesta.
Työnantajakustannuksethan nousevat jatkuvasti muutenkin, koska työaika on jo pari sataa vuotta vain laskenut. Ei edes ole mitään "normiaikaa".
Talousrealisti kirjoitti:
Oliko siirtyminen 12- ja 10- tuntisista työpäivistä 8-tuntiseen sata vuotta sitten liian radikaali ja liian yhtäkkiä? Miten sen ajan rutiköyhä Suomi selvisi siitä ja onnistui parantamaan elintasoa vuosi vuodelta, jos me emme nykyään selviäisi?
Sen ajan työnantajat ja rahapösöt itkivät verisiä kyyneleitä konjakin sekaan, mutta hyvin Suomi selvisi.
Itse ajattelisin, että nykyisen "normaalin" 8 tunnin sijasta olisi hienoa, että työntekijöille annettaisiin mahdollisuus valita 8 ja 6 tunnin työpäivän välillä (ja palkka samassa suhteessa tietysti). Jos kuuden tunnin tekeminen olisi yhtä normaalia kuin 8 tunnin tekeminen, uskon että monet olisivat halukkaita tinkimään kulutuksestaan ja tekemään lyhyempiä päiviä. Nykyisessä tilanteessa taas kun normi on se kahdeksan tuntia, ei moni työnantaja halua edes avata keskustelua tällaisesta vaihtoehdosta, ja yksi kuuden tunnin työpäivää haluava on omituisuus porukassa, jossa kaikki tekevät kahdeksan tunnin päivää.
Työn sovittaminen lapsiperheeseen olisi helpompaa. Nyt joudumme miehen kanssa vuorottelemaan kumpi vie ja kumpi hakee ja kuka vie lapset harrastuksiin. Kaikki arkipäivät on yhtä kellon kanssa juoksemista. Ihan mielelläni tekisin 6 tunnin päiviä jos se vain olisi mahdollista. Kulutuksesta tietysti pitäisi tinkiä, mutta uskoisin, että lisääntynyt elämä olisi sen arvoista. 3:n päivän vapaa olisi myös aivan luksusta, siinä ehtisi ladata akut ja burnoutit vähenisi.
Miksi ette tee osa-aikatyötä, jos vapaa-aikaa on liian vähän? Sillähän se ongelma ratkeaisi
Itse tein ennen 25-30h/vkoa, ja totuus on se, että kun on enemmän vapaa-aikaa SÄÄSTÄÄ rahaa, vaikka tulot ovat pienemmät.
Perustuu ihan siihen, että vapaa-ajalla on aikaa tehdä asioita itse/enemmän. Muutamia mainitakseni:
Vaateostokset; 8h päivien jälkeen ei ole aikaa/energiaa haahulla kaupoissa/kirppareilla/alennusmyynneissä. Kun tulee eteen tilanne että tarvitsee uusia vaatteita, usein se menee siihen että ostaa "ensimmäisen hyvän" ns. "hinnasta välittämättä" koska ei ole aikaa kiertää 10 kauppaa läpi. Kun tein lyhyttä päivää, usein ajankuluksi kävelin ennen/jälkeen töitä lähistön kauppoja läpi, ja ostin suurimman osan vaatteista alennuksesta (tai kirpparilta)
Terveys; kun tein 6h päiviä, ehdin hyvin käydä ennen/jälkeen töitä (vuorosta riippuen) liikkumassa. Hyvä puoli aamuliikunnassa oli se, että esim. uimahallissa oli hyvin tilaa. Samoin monet aamuvuorot ovat edullisempia, esim. täällä aamu-uinti on n. puolet edullisempi. Nykyinen 8h/pvä alkamisen jälkeen kuntoni on laskenut, ja painokin hieman noussut.
Ruoka; kun oli enemmän vapaa-aikaa kaupassa käyminen oli mukavaa, nyt "välttämätön paha". Tuntuu että kiireellä pitää käydä, sitten ostaa "mitä sattuu", ja enemmän sortuu eineksiin (kalliimpaa ja ei niin terveellistä) esim. pakastemuussi&eines-pinaattiletut jotka ennen tein alusta saakka itse.
Sukulaiset; pidempi työpäivä, vähemmän aikaa/voimia nähdä/hoitaa sukulaisia. Tarkoittaa sitä että mummo kulkee useammin kelan-taksilla kun ei saa minulta kyytiä, sisarukset eivät saa niin usein lastenhoitoon apua jne.
Verot; isompaa palkkaa leikkaa progtessiivinen verotus, käteen ei paljoa enempää jää, varsinkin kun ottaa em. kohdat huomioon, eli sen että "kaikesta" maksaa enemmän, joten nettotulot ehkä jopa pienemmät nyt...
KOKONAISUUTENA myös yhteiskunta säästäisi, varsinkin siinä että ihmisillä olisi aikaa läheisille, lyhyemmät tarhapäivät, mummot pärjäisivät pidempään kotona, ehkä lastesuojelussakin näkyisi kun vanhemmat eivät uupuisi/ehtisivät enemmän viettää aikaa lastensa kanssa ja katsoa heidän peräänsä.
Ja sit eläkeikää vaan nostetaan kun tulee työvoimapula. Olen aina luullut, et työvoimapula tulee siitä kun ei työvoima riitä. Mut ei vaan siitä kun kukaan ei vaan viitsi enää tehdä töitä. Jos ihmiset päästettäisiin eläkkeelle aiemmin. Olisi töitä työttömille
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette tee osa-aikatyötä, jos vapaa-aikaa on liian vähän? Sillähän se ongelma ratkeaisi
Ei se ole kaikissa paikoissa ja töissä mahdollista.
Koska muuten Suomessa annettiin lauantai vapaapäiväksi? Miten se taloudellisesti onnistui ja mistä utopistinen idea sai alkunsa?
Kaupanala on jo tällaista säläkeikkaa
+työttömien työllistyminen
+aikaa perheelle ja läheisille
+yhteiskunnan tasapäistyminen
+aikaa liikunnalle
+aikaa harrastuksiin =lisää työllisyyttä
+aikaa kunnollisille yöunille
+ihmiset terveempiä
+järkevämpi rahankäyttö vain niihin asioihin mitä oikeasti tarvitsee = YMPÄRISTÖTEKO
+vähemmän ulkomaanmatkoja=lentämistä
+vähemmän ostettua krääsää
+monella ei enää varaa alkoon/tupakkaan
+enemmän kotimaanmatkailua=työllisyyttä
+enemmän omavaraisuutta
Jep ja sinne töihin myös menee ihan mieluusti kun tietää että yksi päivä ja taas on vapaata. Saattaa ottaa joskus ylimääräisiäkin päiviä. Tämän huomasin osa-aikatyössä. Ei enää sitä masentavaa maanantaita kun koko viikko edessä..