Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kovin kipu mitä olette kokeneet??

Leena.
12.08.2019 |

Olen 40v nainen ja kahden lapsen äiti. Pariviikkoa sitten yhtä äkkiää sain niin pahan selkäkivun että tajunta meni hetkeksi ja oksetti.Mieheni soitti ampulanssi paikalle. Ensihoitajat ottivat sydänfilmin ja muutkin tarvittavat testit. He epäilevät munuaiskiviä ja laittoivat lihakseen särkylääkettä. Sairaalassa kuvat paljastivat ensihoitajien arvion oikeaksi. Munuaisesta oli tullut noin 4-5mm kivi ulos ja ei siinä kaikki vaan virtsarakossa oli useita pieniä kiviä. Onnekseni kivet tulivat muutaman päivän sisällä ulos kylläkin kivun saatelemana. Nyt voin todeta kipu oli niin kova,ettei minun synnytys kivutkaan ollut niin kovat mitä tämä munuaiskivi kipu aiheutti.

Kommentit (304)

Vierailija
121/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen synnytystä pahin kipu oli menkat. Ilman vahvaa lääkitystä makasin pari ekaa päivää toimintakyvyttömänä sikiöasennossa lattialla. Joka kuukausi.

Sitten synnytys. Ensin ei ollut muka tarpeeksi edennyt saadakseni kipulääkettä ja sitten olikin jo liian myöhäistä.

Synnytyskivut ovat vielä niin tuoreessa muistissa kipushokkeineen, että se on kyllä pahinta. Mukaan mahtuu lihaksen ja jänteiden repeämistä, murtumia, kierukan tuomaa lähes tajunnan vievää päänsärkyä, aikuisiällä tullutta korvatulehdusta (joku oli maininnut pahimpana) ja muuta pientä.

Ihan järkyttävää edes ajatella, että tulisin vielä aikanaan kokemaan pahempaakin kipua 😲.

Vierailija
122/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paksusuolen tähystys kun ei letku meinannut kääntyä peräsuolen jäljeen vaan puski suoraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies leikkasi saksilla mun kielen kahtia. On siis sairas ja sai kohtauksen yöllä. Mutta voin sanoa, että aivan jäätävän järkyttävä kipu.

Vierailija
124/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihti

Tuntui, että joku vääntää puukkoa pottuvarpaassa

Vierailija
125/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvileikkaus

Vierailija
126/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalan hermosärky selän välilevynpullistuman takia.

Vierailija
127/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hammaslääkäri tökkäsi välineellään hampaan juureen. Juurihoidon yhteydessä, ennen kuin oli mitään puudutusta laitettu.

Oliko ihan pakko tökkiä hammasta ennen puudutusta? Pitikö kokeilla sattuuko?

Vierailija
128/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkänikaman murtuminen ja kolmen muun nikaman vahingoittuminen. Kipulaastarit onneksi auttoivat, kun lopulta pääsin tutkittavaksi luuydinsyöpää sairastavana.

Yli vuoden kestäneet vyöruusun aiheuttamat hermokivut olivat piinallisia. 

Vierailija
129/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyynärpään pirstalemurtuma. Aina kun mua liikuteltiin sairaalassa niin sain opiaatteja suoraan suoneen. Kyynärpäätä kursittiin kokoon 6h leikkauksessa. Edes nopea luomusynnytys ei ollut noin paha kivuiltaan vaikka hirveä oli sekin.

Vierailija
130/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kondylooman hoito sellaisella hapolla joka hoiti siitä syntyneet syylät beban alueella. Poikaystävä ilmeisesti kantanut siis oireettomana ja sain lahjaksi. Se happo syövytti kaiken ihon peräaukon ympäriltä, eli kun nousi ylös ja pakarat läsähti kiinni toisiinsa oli kipu ihan kammottavaa. Siinä kävin töissä (seisomatyö, paljon kävelyä) ja kävelin autottomana joka paikkaan. Aina kotona revin housut pois, makarin peppu levällään ja tungin jäätä väliin ja itkin muutaman viikon ajan.

Eikö happoa pidä levittää vain syylien päälle? Kai poikaystäväsi olisi voinut auttaa ettei olisi tullut uitettua hapolla koko pebaa. Sitä paisi syylät saattoivat olla alunperinkin sinulla ja tartutit ne mieheen.

Vierailija
131/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko synnytykset Suomessa jotenkin raaempia? Ystäväni on saanut lapset Usassa, Ruotsissa ja Suomessa ja sanoi että jo suomalaisen sairaalan ilmapiiri sai tuntemaan enemmän kipua. Henkilökunta on töykeää ja pistävät kysymättä oksitosiinin suoneen vaikka siihen ei olisi syytä. Ruotsissa myös isien/tukihenkilöiden merkitys huomioidaan paljon paremmin ja lääkkeitä menee vähemmän. 

Vierailija
132/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peppusek si. Aivan sanoinkuvaamaton kipu.

tuliko anal-fylaktinen shokki?

Vierailija
133/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin luulin, että se oli synnytys, jossa synnytin täysiaikaisen kohtuun kuolleen lapsen ilman kivunlievitystä ponnistusvaiheessa, joka kesti yli tunnin. 

Olin väärässä. Suurempi kipu oli kun leikattiin jalasta mätäpatti ilman puudutusta. Kyllä, tapahtui Malmin sairaalassa vuonna 2008. Afrikassa voi poppamies tehdä niin, mutta Suomessa, sairaalassa, nykyaikana!

Leikkaus ei kestänyt kauaa, mutta jokainen vaihe sattui: viilto, mädän puristaminen, huuhtelu. Huusin kuin syötävä ja olin hiestä läpimärkä. Huutoni kuului varmaan ulos asti. 

Vierailija
134/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyskipu, ehdottomasti. Kolme lasta olen synnyttänyt ilman mitään kivunlievitystä. Ilokaasu ei sovi minulle, seurauksena oli pelkkää oksentelua. Epiduraalia en voi saada, kun on veren hyytymistekijöihin vaikuttava perussairaus. Lämmin suihku ja kauratyyny ei paljon auta.

Esikoinen syntyi yliaikaisena, oli 4200g. Aivan järkyttävät 16 tuntia elämästä. Kätilö vaihtui 3 kertaa synnytyksen aikana, ja viimeinen kätilö kävi sanomassa moi ja unohti minut sitten. Yritettiin painaa hälytysnappia, ei ketään tullut. Kipu oli niin kova, että luulin kuolevani. Lopulta huusin miehelle, että ponnistuttaa ja mies lähti karjumaan hoitajien kopin ovelle, että nyt joku tulee ottamaan sen vauvan vastaan välittömästi. Kätilö pahoitteli, että anteeksi, heillä on ollut ruuhkaa ja kaikki sen yön vauvat tuntuu syntyvän tunnin sisään. Mitä sitten? Kyllä sairaalan tehtävä on järjestää riittävästi henkilökuntaa.

Kun sieltä synnäriltä lähdin, päätin, etten tule enää ikinä sietämään niin järkyttäviä kipuja. Kuitenkin synnytin vielä 2 lasta. Oli lupailtu puudutuksia etukäteen, mitään en saanut.

Vierailija
135/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sappikivikipu tuntui siltä, että taju lähtee, oli vaikea hengittää ja päälle iski kylmä hiki.

Kyllä välilevytyrä on ollut kipeämpi kuin sappikivitauti ja krooninen sappirakontulehdus.

Vierailija
136/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin luulin, että se oli synnytys, jossa synnytin täysiaikaisen kohtuun kuolleen lapsen ilman kivunlievitystä ponnistusvaiheessa, joka kesti yli tunnin. 

Olin väärässä. Suurempi kipu oli kun leikattiin jalasta mätäpatti ilman puudutusta. Kyllä, tapahtui Malmin sairaalassa vuonna 2008. Afrikassa voi poppamies tehdä niin, mutta Suomessa, sairaalassa, nykyaikana!

Leikkaus ei kestänyt kauaa, mutta jokainen vaihe sattui: viilto, mädän puristaminen, huuhtelu. Huusin kuin syötävä ja olin hiestä läpimärkä. Huutoni kuului varmaan ulos asti. 

Ei sitä aina pysty puuduttamaan, koska tulehtunut kudos ei puudu. Pinnallinen puudutus usein paras, ainakin pinnasta häviää sitten tunto. Potilaat kuitenkin huutavat silti. Eli kovin tehokkaasti ei saa noilla paikallispuudutteilla kipua pois. En ole lääkäri, vaan sh, mutta aika ajoin avustan märkäpaiseen tai aterooman poistossa.

Vierailija
137/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyskivut, endometrioosikivut, ja hammassärky

Vierailija
138/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahatauti kesällä 2018. Yöllä kuumeella ja tuskaisuudella alkanut vesiripuli, joka kesti 6 päivää. Niin voimakkaat mahakivut, että esim. kesken pöntöllä olon piti rojahtaa useaan otteeseen makaamaan vessa lattialle kun silmissä sumeni. Tautiin liittyi myös erikoinen jomottava kipu käsivarsissa ja niskassa. Ei oikein tiennyt miten päin olla. Olin lomalla niin ei tuota tullut tutkittua.

Vierailija
139/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahatauti kesällä 2018. Yöllä kuumeella ja tuskaisuudella alkanut vesiripuli, joka kesti 6 päivää. Niin voimakkaat mahakivut, että esim. kesken pöntöllä olon piti rojahtaa useaan otteeseen makaamaan vessa lattialle kun silmissä sumeni. Tautiin liittyi myös erikoinen jomottava kipu käsivarsissa ja niskassa. Ei oikein tiennyt miten päin olla. Olin lomalla niin ei tuota tullut tutkittua.

Minulla oli sama kesällä 2018 kovimpien helteiden aikaan. Kova mahakipu ja ripuli. Ripulia tuli 5 päivää ja yötä, välillä meinasin pyörtyä. Kovia lihaskipuja. Jouduin lopulta nesteytykseen sairaalan päivystykseen, kun mikään ei pysynyt sisällä, olin ihan kuiva ja suolistossa kova tulehdus päällä.

Vierailija
140/304 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli sama kesällä 2018 kovimpien helteiden aikaan. Kova mahakipu ja ripuli. Ripulia tuli 5 päivää ja yötä, välillä meinasin pyörtyä. Kovia lihaskipuja. Jouduin lopulta nesteytykseen sairaalan päivystykseen, kun mikään ei pysynyt sisällä, olin ihan kuiva ja suolistossa kova tulehdus päällä.

Prikulleen samaan aikaan. Kärsin muuten aika helposti helteistä, mutta tuon taudin kourissa en menivät siinä sivussa, kun aliravittuna välillä oikeastaan palensi. Asuin silloin Kanta-Hämeessä, mutta olin liikkunut muutamaa päivää aiemmin myös pääkaupunkiseudulla.