Kasvissyöjät, onko teitä huijattu syömään liharuokaa?
Ravintolassa pyysin jotain kasvissyöjälle sopivaa, sain hyvännäköisen annoksen -joka oli koristeltu pekonimurulla 😃 Ehkä tässä oli vain tullut ajatuskatkos.
Tässäkään ei mistään huijaamisesta ollut kyse, ja sukulainen tarkoitti varmasti vain hyvää kun tarjosi perinteistä hernekeittoa, kun "tämähän käy sinulle kun oot semmoinen kasvissyöjä". Tämä harmitti, kun toinen oli halunnut suunnitella ruuan siten että kaikki voisivat sitä syödä.
Muita kokemuksia? Myös vegaanit tai muut erityisruokavalioiset voi toki kertoa.
Kommentit (12)
Juu, monestikin. Kaupoissakin olen huomannut usein että vegeosastolle on siirretty jotain liharuokia (pakkanen tai kylmätila) kuin vittuiluksi. Enpä mä niistä mitään, huvittaa vaan ihmisten vähämielisyys.
En minäkään halveksu muiden ihmisten ruokavaliota tai tunge Halal-ruokavalioiselle epäsopivaa ruokaa.
Ei suoranaisesti mutta nuorempana kasvissyöntiäni ei ymmärretty eikä oikein otettu vakavasti. Olin tosi nuori kun päätin etten enää syö lihaa ja monta vuotta minua vähäteltiin jonka ihan ymmärrän. Oli aika harvinaista sillon.
Usein sain vieraisilla samaa kastiketta tmv kuin muutkin mutta niin että liha oli eroteltu siitä. Olin aika naiivi ja ihmettelin makuja kunnes joku kerta tajusin asian. Tai minulle väitettiin että jokin oli kasvista vaikkei ollut, olettivat varmaan etten huomaisi. Varmaan haluttu vaan päästä helpoimmalla. Vasta aikuisiällä olen saanut asiallisen kohtelun ja ruokavalioni on otettu vakavasti. Tottakai on juuri sitä että luullaan että kala käy, mutta ei ole kukaan tahallaan mitään tehnyt
Ravintolassa minulle tuotiin kerran vahingossa lihallinen annos kun olin pyytänyt samasta tuotteesta vegeversion. Olin silloin just aloittanut hiljattain kasvissyönnin ja aattelin että onpas ne onnistunut tekeen lihaisan makuisen kasvisruaan, jossain vaiheessa sit kuitenkin valkes ettö ei oo ihan mitä tilasin. Ei toi nyt mikään elämää isompi ongelma ollut, pyysin vaan tarjoilijaa tuomaan uuden annoksen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, monestikin. Kaupoissakin olen huomannut usein että vegeosastolle on siirretty jotain liharuokia (pakkanen tai kylmätila) kuin vittuiluksi. Enpä mä niistä mitään, huvittaa vaan ihmisten vähämielisyys.
En minäkään halveksu muiden ihmisten ruokavaliota tai tunge Halal-ruokavalioiselle epäsopivaa ruokaa.
"Kaupoissa on siirretty liharuokia vegeosastolle". Kauppa siis on perseestä, jos muuttaa järjestystään/säilyttää vegaanipaskamössöjäsi suoraan lihan vieressä?
Hei! En suinkaan tarkoittanut tätä. Tarkoitan vain sellaisia tapauksia, missä esim. salaattibaarissa on heitelty lihapullia vegaanivaihtoehtojen sekaan tai yksinäinen lihapakkaus on jätetty tahallaan keskelle vegehyllyä.
Onko sellaisia ihmisiä oikeasti olemassa jotka tekee niin? Heivaisin ulos elämästäni sillä sekunnilla, voiko niin urpoa käytöstä ollakaan. En ole itse kasvissyöjä.
Varhaisteininä heppatyttönä kieltäydyin syömästä hevosenlihaa. Samanikäiset kaverit (poikia) yrittivät syöttää mulle "ihan tavallista makkaraa", joka tietysti oli hevosmakkaraa. Tämä tuli nyt mieleen, nauratti silloin ja naurattaa nytkin. Pitäisi varmaan pitkästä aikaa soitella.
Ei, mutta usein jaksetaan kyllä tyrkyttää. 🙄
Ja yhdelle tutulle saa aina terottaa, että olen kasvissyöjä, en vegaani. Jaksaa aina v* illa jos syön maitoa tai kananmunaa sisältävää ruokaa.
Mun äiti yritti yhteen aikaan huijata syömään lihaa ja kalaa. Esim väitti että wokkiruoassa on quornia mutta olikin broilersuikaleita. Yritti syöttää jauhelihalasagnea väittäen että se on soijarouheesta jne. Häntä jostain syystä ihan älyttömästi ärsytti kasvissyöntini. Nykyään on jo hyväksynyt koska on niin paljon muitakin kasvissyöjiä, ettei ole outoa.
Olen ollut pääasiassa kasvissyöjä jo vuosia. Pääasiallinen motiivini on ekologinen. Periaatteeni on kuitenkin lähi ja luomu. Syön munaa ja jonkin verran kalaa ja maitotuotteita.
Olen lukuisia kertoja kasvissyöntini aikana syönyt lihaa tai lihatuotteita sisältäviä ruokia pieniä määriä. Olisi täysin ekologisten periaatteideni vastaista laittaa esim. isäntäväki tekemään minulle eri ruokaa kuin muille. Syön kylässä mitä voin, ja jos tarjoillaan annokset valmiiksi lautasille niin syön. Jos en syö lihaa kuin vähän, mieheni kyllä syö yleensä sen lopun.
Eikä tulisi pieneen mieleenikään ravintolassa lähettää annosta takaisin keittiöön, siis käytännössä roskiin. Hukkaan menisi sekin ruoka. Palautteen voisin kyllä laittaa vaikka ravintolan nettisivujen kautta.
Onneksi on. Oli se vaan niin syntisen hyvää.
"ystävä" yrittänyt syöttää milloin mitäkin. Sanoi esim. tehneensä lasagnen soijarouheesta, ja kun maistoin, nauroi päälle. Oli tehnyt ruuan kuitenkin jauhelihasta. Vaatinut saada täyttää sämpylät, ja eikö ole välistä löytynyt kinkkua