Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?
Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...
Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.
MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!
Kommentit (2119)
Vierailija kirjoitti:
lihavien rasvanpoltto ei toimi. siksi verensokeri heiluu ja nälkä vaivaa usein.
Kausaliteetti menee enemmänkin sokeriaineenvaihdunnan häiriöt --> rasvanpolton toimimattomuus --> nälkä. Mutta osimoilleen näin.
T. entinen läski, joka sai pelkästään lääkkeillä kehonsa korjattua
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ!
Napostelu, liikunnasta vieraantuminen.
Prosessoitu ruoka, jonka eteen ei tarvitse nähdä valmistamisen vaivaa. Kuinkahan moni lihapiirakka ja viineri jäisi syömättä, jos ne pitäisi ensin valmistaa itse? Minä en todellakaan alkaisi väsäämään, mutta ostan niitä välillä kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Ap on niitä jotka uimarannalla vain istuvat ja tuijottavat muita. Välillä käy puskassa, jos rannalle osuu bikiniteini.
Jännä että sinulle tuli heti mieleen puskaan meno.
Vierailija kirjoitti:
Lihavat ihmiset eivät ole kovin älykkäitä. Älykäs ihminen tiedostaa että raju ylipaino vaikuttaa kaikkeen.Siksi älykas ihminen pitää painonsa kurissa, ja nauttii hyvistä unista, liikkumisesta, monipuolisesta peittojenheiluttamiseta jne.
Et liene kovin älykäs jos kuvasi älykkyydestä on tämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan lähteä tästä lenkille. Päivän ensimmäinen ateria on klo 12: grillattua kanaa ja kesäsalaatti. Illalliseksi pihviä ja parsakaalia wokattuna.
Ei lihavuusongelmaa!
Ps. On surullista, että aiheena lihavuusepidemia olisi massiivisen tärkeä yhteiskunnallisen keskustelun kannalta, mutta se osoittautuu jatkuvasti aivan mahdottomuudeksi mielensäpahoittajien osalta.
Täällä yksi mielensäpahoittja ilmoittautuu. Olen 47 v ja ollut reipaasti ylipainoinen noin viimeiset 15 vuotta elämästäni. Olen lihonut syömällä herkkuja yksinäisyyteeni. Siitä tuli ikävä kierre, söin lohduttaakseni itseäni huonossa parisuhteessa ja eron jälkeen -> lihoin, enkä halunnut enää lähteä mihinkään, vähitellen kaverit kaikkosi ja sosiaalinen elämä kuihtui (skippasin mm. sekä parhaan ystäväni että siskoni häät, koska häpesin ulkonäköni niin paljon) -> olin surullinen ja yksinäinen -> söin lisää.
Olen tässä vuosien mittaan kuullut ventovierailta ihmisiltä (pääsääntöisesti miehiltä) aamulenkillä, keskellä kirkasta päivää puistossa, kaupan kassajonossa, yöelämässä eli oikeastaan ihan missä vaan mm. että kaikki lihavat naiset pitäisi t-a-p-p-a-a, olen ymäristömyrkkyä, haisen hiivalle (en haise), autonikkunasta huudettuna, että luuleeko toi l-ä-s-k-i muija ihrojensa sulavan auringonpaisteessa POLJE POLJE, hyi v**u, ei kai toi l-ä-s-k-i meinaa tulla tänne, jne.
Te ikänne hoikat tai vain vähän ylipainoiset ihmiset ette voi oikeasti kuvitellakaan, minkälaista törkyä porukka päästelee suustaan ihan päivänvalossa selvin päin. Että minkälaista on miettiä ja pelätä joka kerta ulos lähtiessään, ihan vaan vaikka lähikauppaan, että mitähän tällä kertaa tulee ja kenen suusta.
Viimeiset 5 vuotta olen tehnyt elämäntaparemonttia. Syön äärettömän terveellisesti, enkä käytä alkoholia enää kuin 1-2 krt vuodessa. Käyn salilla 3-4 krt/vko, muina päivinä lenkkeilen 30-60 min kerrallaan, yhtenä päivän viikossa lepään ja teen pilatesta tai venyttelen. Kaikki arvoni (kolesteroli, verenpaine, verensokeri jne) on erinomaiset, samoin kuin fyysinen kuntoni. Olen viimeksi ollut flunssa 4 vuotta sitten, muitakaan sairauksia ei ole ollut. Painan silti edelleen noin 100 kg.
Joten joo, pahoittelen, että en ole vastaanottavainen keskustelulle, jossa kerrotaan minun olevan yhteiskunnalle räjähdysherkkä kuluerä, kun todellinen syy suurimmalla osalla ihmisitä näissä painokeskusteluissa on se, että heidän esteettistä silmäänsä häiritsee muiden paino ja siihen liittyvä ärtymys siitä, ettei joku omaa yhtään itsekuria jne.
Minua kylläkin tasan tarkkaan häiritsee pelkästään yhteiskunnallinen kuluerä, jota lihavat ovat. Ei voisi vähempää kiinnostaa muiden ulkonäkö.
Enemmistö (n. 70%) väestöstä on vähintäänkin ylipainoisia, joten hiljalleen kaikki rakentuu lihaviin mukautuen. Teitähän on enemmistö!
Maksan jatkuvasti enemmän ja enemmän vain veroja, jotta voidaan kustantaa diabeteslääkitys koko hemmetin kansalle sen sijaan, että olisivat itse vastuussa itsestään ja eläisivät paremmin.
Jos lihavia on enemmistö, niin maksavat varmaan myös paljon veroja josta näitä haittoja kustannetaan? Eli ovatko laihat sittenkin kuluerä joiden padel vaivoja enemmistö maksaa?
Ruokaa on tarjolla enemmän kuin kulutamme. Ruokaa käytetään lohdukkeena, juhlistajana, hemmottelijana jne. Ruoka ja etenkin herkut addiktoivat. Jos oot koukussa vaikkapa huumeisiin, niiden käytön voi lopettaa. Jos addiktio kohdistuu ruokaan, se onkin haastavampi juttu.
Syödä kun pitää. Alkoholisti ei osaa käyttää alkoholia kohtuudella. Tässä on haastetta monelle painon kanssa kamppailevalle.
Se että saadaan enemmän energiaa kuin kulutetaan.
Vierailija kirjoitti:
.
korjaantuu jo muutaman vuoden laihduttamisen jälkeen.
Olen huomannut, että ne selvästi ylipainoiset ottaa aina lisää ruokaa, ja myöskin herkuista menee ne kaikkein makeimmat ja rasvaisimmat.
Ja autolla joka paikkaan
"Suomella on vaikeuksia saavuttaa Maailman terveysjärjestön WHO:n terveystavoitteita, jos kansalaisten lihominen jatkuu nykytahtia. Tavoitteen mukaan lihavuuden ja tyypin 2 diabeteksen lisääntymisen pitäisi pysähtyä vuonna 2025.
Näyttää siltä, ettei tavoitteeseen päästä Suomessa ilman entistä tehokkaampia keinoja, toteaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL tiedotteessaan(siirryt toiseen palveluun).
Lihavuus yleistyy Suomessa erityisesti työikäisillä. Yli 30-vuotiaista vain neljännes on normaalipainoisia."
ONHAN tuo todellakin vakavasti otettava ongelma ja terveysriski. Siitä ei päästä toinen toisiaan mollaamalla ja haukkumalla, kyllä se koskee ihan miehiä siinä kuin naisiakin ja mikä pahinta myös lapsia.
En tiedä minkälaisia tutkimuksia asiasta on tehty, mutta todellakin korkea aika olisi tähän puuttua ennenkuin räjähtää käsiin. Lihavuus ei ole pelkkä kosmeettinen ongelma, se on myös valtavan iso terveysriski ja vie valtavan suuren osan terveydenhoitokuluista sekä sen aiheuttamat sairaudet näkyvät varsin hyvin ennenaikaisissa eläkkeele jäämisissä.
Arvion mukaan lihavuudesta aiheutuu yhteiskunnalle vuosittain vähintään runsaan 260 miljoonan euron kokonaismenot. Summasta vajaat 190 miljoonaa rasittaa terveydenhuoltoa ja loput sosiaaliturvaa. Tämä vuonna 2005. Voi vain arvailla paljonko lukemat on nousseet tähän päivään mennessä.
Ei ole tarkoitus osoitella eikä syytellä, on vain todellakin herättävä näkemään ja myöntämään vakava ongelma. Vähättelyyn ei ole syytä.
USAssa on meneillään kova lihavoitumisbuumi. Tai voi sanoa, että ääripäät löytyvät.Sitten jonotetaan lihavuus leikkauksiin kun ei uskalleta tai jakseta liikkua ilman autoa.
Maailman tuhdimmat ihmiset löytyvät Tyynenmeren saarivaltioista eivätkä Euroopasta tai Pohjois-Amerikasta.[/quote]
Olin aikeissa tehdä kesäkurpitsalasagnen. Ostin kesäkurpitsat: 4 kpl, yli 8€.
Ei siinä,ostin ne kuitenkin, koska haluan hyvää ja terveellistä ruokaa myös talvella, mulla on rahaa ja kyllähän tuosta syö monena päivänä.
Silti veikkaisin, että heikompituloisilla ja varsinkin jos on lapsia, on iso kiusaus ja suoranainen pakko jättää ne kesäkurpitsat kauppaan. Ostaa sen sijaan ranskiksia, spaghettia, mikrohampurilaisia ym. Niitä saa ison läjän 8 eurolla.
Ja arvaan, että joku tuleetähän vinkumaan satokausikalenterista. Suomessa on 1 satokausi kesällä. Muulloin ei mikään kasva. Ja ulkomaiden satokausinakin kasvaa vasn jotain mandariineja. Yritäppä tehdä lasagne mandariineista. Joten jos haluaa syödä hyvää tuoreista kasviksista, on ostettava satokauden ulkopuolisia viljeltyjä vihanneksia ja ulkomaisia. Niillä on hintaa.
On liikaa hyvää ruokaa saatavilla. Itsekin lihoin vähitellen 30 kiloa.
Nyt otin itseä niskasta kiinni ja aloitin pätkäpaaston. Vyötärö on onneksi nyt alkanut kaventua.
Paasto kuulemma myös parantaisi sokeri ja kolesteroliarvoja, jotka minulla oli melko huonot. Kolesterolini on välillä ollut yli 7.
Paaston jälkeen aion syödä salaattipainotteisesti. Tarpeeksi tuoreita kasviksia, kalaa ja marjoja.
Huisii kirjoitti:
Ei siinä,ostin ne kuitenkin, koska haluan hyvää ja terveellistä ruokaa myös talvella, mulla on rahaa ja kyllähän tuosta syö monena päivänä.
Silti veikkaisin, että heikompituloisilla ja varsinkin jos on lapsia, on iso kiusaus ja suoranainen pakko jättää ne kesäkurpitsat kauppaan. Ostaa sen sijaan ranskiksia, spaghettia, mikrohampurilaisia ym. Niitä saa ison läjän 8 eurolla.
Ja arvaan, että joku tuleetähän vinkumaan satokausikalenterista. Suomessa on 1 satokausi kesällä. Muulloin ei mikään kasva. Ja ulkomaiden satokausinakin kasvaa vasn jotain mandariineja. Yritäppä tehdä lasagne mandariineista. Joten jos haluaa syödä hyvää tuoreista kasviksista, on ostettava satokauden ulkopuolisia viljeltyjä vihanneksia ja ulkomaisia. Niillä on hintaa.
No höpö höpö sun juttujas.
Huisii kirjoitti:
Olin lievästi ylipainoinen ja vatsan kanssa oli ongelmia. Lääkäri määräsi FODMAP -ruokavaliolle.
Aamupalaksi söin veteen tehdyn puuron. Helpompi aamu, kun tietää ettei tarvitse miettiä mitä tekee.
Lounaaksi söin kaksi karjalanpiirakkaa, joiden päälle oli siivutettu keitettyä kananmunaa. Joskus niissä oli päällä myös kurkkua ja joskus söin myös banaanin.
Töiden jälkeen söin keitettyjä perunoita ja niiden kanssa kanaa tai lohta.
Iltapalaksi saatoin muistaakseni syödä banaanin tai karjalanpiirakan, en muista varmasti.
Mitäpä veikkaat, paljonko tuossa menee rahaa päivässä? Aamupala oli 10c.
Tein fyysistä työtä, vedin tuolla ruokavaliolla 4kk, koska vatsa ei yksinkertaisesti kestänyt muuta.
Laihduin kilon viikossa, ilman että väsytti tai oli nälkä. Makeanhimo meni kahdessa viikossa ohi ja ihmettelin parin kuukauden päästä, mikä ihmeen vaikeus edes oli luopua makeasta. Vaikka sitä oli tarjolla sukulaisissa ja välillä töissäkin, sitä ei vaan tehnyt mieli. Sama kuin joku olisi tarjonnut pahvia syötäväksi, yhtä yhdentekevä.
Oli hyvä olo.
Toki tuo ruokavalio oli hyvin riisuttu, joten ravintolisää piti ottaa lisäksi. Mutten vatsakipujen vuoksi olisi pystynyt syömään vehnää, maitotuotteita, sokeria, rasvaa jne.
Mutta yhtään liikuntaa painonpudotus ei vaatinut. Laihduin 4kk 12-13kg. Keho oli niin tottunut tuohon olotilaan kuukausien päästä, että kun kokeilin syödä suklaata tai muuta hyvää, niin painon putoaminen jatkui siitä huolimatta kilon viikossa.
Mitään muuta ei tarvinnut tehdä, paitsi olla syömättä tiettyjä ruoka-aineita.
Vierailija kirjoitti:
itse olen huomannut että lihavat eivät peuhaa lastensa kanssa rannalla tai uimahallissa vaan istuvat staattisesti paikallaan. tervepainoiset aikuiset ovat jatkuvasti liikkeessä. herää kysymys onko lapsella oikeus tervepainoiseen vanhempaan?
Älä jaa tälläistä virheellistä kuvaa. Itse olen lihava ja silti touhuan ja leikin aktiivisesti lasten kanssa jatkuvasti. Vaikka olen lihava, älä tule haukkumaan huonoksi äidiksi. Oma lihavuuteni johtuu työstressistä, univajeesta ja epäsäännöllisestä syömisestä. Itse olen lihonut myös siksi koska olen pikkulapsiaikana unohtanut täysin omat tarpeeni ja uhrannut kaiken lapsen hyvinvoinnin eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisilla naisilla on oikeus olla uimarannalla, kuin kenellä tahansa. Mitä se sua haittaa, älä kyylää koko ajan. Mites nää miesvalaat?
Ylipainoinen nainen ja miesvalaat :D
Kyllä ylipainoinen nainen on paljon vastenmielisemmän näköinen kuin miesvalas.
Olen upea lihava nainen ja menen nokka pystyssä ylpeästi uimarannalla. Teen mitä haluan milloin haluan. Oikein patsastelen ja esittelen saavutettuja linjojani auringon paisteessa. Katsele ja ihastele, mitä et voi koskaan saada. puspus
itse olen huomannut että lihavat eivät peuhaa lastensa kanssa rannalla tai uimahallissa vaan istuvat staattisesti paikallaan. tervepainoiset aikuiset ovat jatkuvasti liikkeessä. herää kysymys onko lapsella oikeus tervepainoiseen vanhempaan?