Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?

Vierailija
11.08.2019 |

Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.

Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?

Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.

Kommentit (892)

Vierailija
601/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut joditabletteja! Kehotettiin vain, että sieniä ei kannata kerätä pariin vuoteen.

Vierailija
602/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syötetty kyllä joditabuja (Tampere), jonkun ajan kukuttua tuli se kielto ettei saa käydä sienessä eikä marjassa. Jostain puhetta oli niistä napeista lehdessä tms. ja kai niitä jotkut itse hankki apteekeista. Olin 15 v. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katastrofialueellahan asuu vieläkin joitakin jääräpäitä jotka eivät suostuneet jättämään kotiaan. Ainakaan vielä mitään zombiepidemiaa ei ole ollut. Sinne kokeeksi sijoitettu villihevoslauma on tosin alkanut kuukahtaa, maasta kun kaiken popsivat mutta esimerkiksi taas sudet ja rotat näyttävät olevan voimissaan.

Vierailija
604/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Tampereella otettu joditabletteja tai ollut mitään erikoista. Ainoastaan piti välttää pitämästä suuta auki sateella ja pipon käyttö. 

Ei ollut mitään tuollaisia ohjeita. Siinä vaiheessa kun tieto tuli, se laskeuma oli jo satanut alas.

Vierailija
605/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ja hengissä ollaan edelleen. 

Vierailija
606/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän maalta on kuoltu n 50-vuotiaina syöpiin. Metsästettiin, kalastettiin, kerättiin marjoja. Kyllä se jälkensä jätti.

Mistä päin Suomea?

Vierailija
607/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin pahimmat laskeumat tuli?

Vierailija
608/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ihmiset joutuivat syömään, juomaan ja nukkumaan. Niin ja masturboimaan. Oli sekin aikaa.

Vierailija
609/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin armeijassa. Rannikkolinnakkeella mitattiin säteilyä.

Vierailija
610/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä muista, että olis muuttanut elämää mitenkään. Samalla tavalla poimittiin marjoja, eikä vanhemmat puhuneet mitään joditableteista. Kaveri kyllä sanoi, että heillä niitä syötiin. Eli ihan jatkui elämä kuin ennenkin

Vierailija
611/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse katastrofialueellahan asuu vieläkin joitakin jääräpäitä jotka eivät suostuneet jättämään kotiaan. Ainakaan vielä mitään zombiepidemiaa ei ole ollut. Sinne kokeeksi sijoitettu villihevoslauma on tosin alkanut kuukahtaa, maasta kun kaiken popsivat mutta esimerkiksi taas sudet ja rotat näyttävät olevan voimissaan.

Mikäs on hevosen elinikä? Ja miksi pitää testata eläimillä.

Vierailija
612/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni en käyttänyt maskeja.

Vierailija
613/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieto tapahtumasta tuli sen verran hitaasti, että todettiin vain, että voivoi ikävä juttu. Mitäpä muutakaan olisi edes voinut tehdä? Elämä jatkui aivan tavallisena. Uutisista kuunneltiin se vähä, mitä kerrottiin. Muutaman vuoden päästä asiaa muisteltiin koulussa, silloin kaveri kertoi miten palohälytin rupesi soimaan.

Vierailija
614/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päijät-Häme, Kymenlaakso ja Pirkanmaa oli pahimmat laskeumat.

Vierailija
615/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli oma ylioppilaskevääni. Koko jupakka jäi vähän jalkoihin. Odotin vain kirjoitusten tuloksia ja kävin autokoulua samalla kun olin yhdessä tehtaassa kaksivuorotyössä.

Vierailija
616/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä muista tuollaista ollenkaan. Missähän tuollaiset määräykset on annettu?

Itse muistelisin ettei tarvinnut olla paniikissa, ja jossain vaiheessa myöhemmin jotain esim metsäsieniin kertyneestä saasteesta kirjoiteltiin, mutta siinäkään ei mitään paniikkihenkeä nostatettu.

Mahtavatko nuo joditablettien ottamisesta kirjoitelleet kertovan ihan oma-aloitteisia paniikkitoimiaan. Tai sitten jakoivat tahallista valhetta.

Niin,ehkä he ovat uneksineet. Tai heidän läheisensä ovat panikoineet ja lapsena kuultu muuttanut nyt muotoaan.

No, kun kerrotaan, että joutuneet tekemään. 

Itsekin muistelisin tästä, että tapahtuman noteeraaminen jostakin syystä venyi, mahtoiko syynä olla se, ettei tapahtuma-alueelta tullut tietoa... Tai jotain sellaista. 

Mutta mitään kehotuksia kansalaisille esim. joditablettien syömisen suhteen ei kyllä minun mielestäni ole annettu senkään jälkeen kun se tieto Suomen saavutti.

Joten, jos ovat jodia naamaansa vetäneet, niin ei sitä ainakaan viranomaistaholta ole valtakunnallisesti kehotettu tekemään.

Vierailija
617/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiellettiin leikkimästä heikkalaatikossa.. ihan ku ois kiinnostanu, 8v on katos iso poika!

Vierailija
618/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlailinkin äsken, että onko voitu käskeä olla sisällä tai ottamaan jodi-tabletit. Ei löytynyt yhtään sellaista uutista googlailulla eikä mainintaa Tshernobylin onnettomuutta koskevissa artikkeleissa.

Miten siinä toisessa ketjussa voi moni muistaa ottaneensa tabletin tai joutuneensa olla sisällä pari päivää tai jossain laskeuma-sadetakissa ulkona?

Hämmentävää.

Ap

Ne trollaa. Ei koko hommasta Suomessa hiiskaistukaan, ennen kuin monen päivän päästä tapahtuman jälkeen. (Olin lukiossa, muistan kyllä)

Vierailija
619/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin myös ylioppilas Pirkanmaalla. Ei mitään kehotettu nauttimaan jodia tai mitään. Tietoakin pimittivät Neuvostoliitossa varmaan kaksi viikkoa.

Mulla ainakin todettiin kilpirauhasessa struuma alle 50v.

Vierailija
620/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tehty mitään erikoista ja olin tuolloin vasta teini, nykyisin yli 50v ja täysin terve, toisin kuin moni muu ikäluokastani. Nähtävästi pieni määrä säteilyä vain vahvistaa ihmistä.. :)