Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?
Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.
Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?
Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.
Kommentit (1063)
hämeessä pora kaivoista tulee enemmän säteilyä. olin mittaamassa.turhaa paniikin lietsontaa.esim japanin fukushiman räjähdyksessä 5 kertainen määrä silti terveet ihmiset asuvat siellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinen poikaystävä oli intissä, ja ohje vastaisen varalle oli muistaakseni, että sadeviitta päälle ja sitten voi, kun vaara ohi, havun oksilla rapsia laskeumat viitasta heinikkoon. Taisi olla vitsi.
Ei ole vitsi nuo ohjeet, vielä vuonna 2000 meitä opetettiin toimimaan noin ydinräjähdyksen sattuessa. Havuilla ne enimmät ydinlaskeumat harjataan pois ja elämä jatkuu :D
Fyysikkona voin sanoa, että nuo ohjeet ovat erittäin järkevät. Ilmeisesti niitä ei ole osattu perustella tarpeeksi yleistajuisesti, kun niille naureskellaan vuosikymmenestä toiseen.
Pääpointti on tämä: Radioaltiivinen laskeuma on pääosin säteilevää pölyä ja muuta roskaa. Saamasi säteilyannoksen kannalta on olennaista, jääkö se roska säteilemään vaatteittesi päälle tuntikausiksi vai saatko pyyhittyä sen pian pois sadeviitan päältä. Sadeviitta tarjoaa liukkaan alusta, jolta säteilevän roskan saa helposti pyyhittyä pois.
Isovanhemmat olivat räjähdyksen aikaan olleet Sotshissa lomalla ja takaisin tullessaan oli rajalla kaikki tarkastettu säteilymittareilla. Muistaakseni vasta kotiin tultuaan taisivat kuulla ensimmäistä kertaa koko onnettomuudesta.
Muistan varotoimista että piti varoa ettei sadevettä mene suuhun.. jossain vaiheessa piti sienien syömistä välttää. Mulla on muistikuva että joditabletteja meille lääkekaappiin ostettiin. Ja telkkarissa kerrottiin usein miten ydinsäteilyltä pitää suojautua jos tulee ydinlaskeuma. Joku valistuslehtinen taidettiin kotiinkin jakaa? Koulussa pidettiin poistumisharjoitus ja yleisen hätämerkin kuultuamme mentiin väestönsuojaan saakka. Väestönsuojan työntekijä ( Valtaisa tunneli Helsingissä joka toimii pysäköintihallina normaaliaikana) esitteli paikkoja, kuinka käytävän päässä on varastoja ja asuintiloja ja mitä kaikkea niissä on - niihin ei kuitenkaan saanut mennä lähellekään.
Kauhein muisto mulle on kun tämä työntekijä myös kertoi että jos laskeuma on ehtinyt tulla ja suojaan pyrkii ihmisiä, on ovet suljettava heidän edestään ja tarvittaessa sisäänpyrkivät pitää ampua. Olin tokaluokkalainen.