Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?

Vierailija
11.08.2019 |

Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.

Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?

Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.

Kommentit (892)

Vierailija
561/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Sitkeässä on myytti, että SUOMEN viranomaiset panttasivat tietoa jopa viikon.

Kyllähän asiasta tiedotettiin hyvin pian, ensin ruotsalaiset epäilivät, että heillä Forsmarkin(?) voimala vuotaa.

Uutisissa esitettiin epäily Neuvostoliitosta ennen kuin he itse myönsivät.

Kaikki löytyy youtubesta kyllä.

STUK:in asiantuntijoiden haastattelut myös saivat tavallisen kansan puhumaan salailusta, koska nämä asiantuntijat eivät olleet mitään esiintymisen ammattilaisia, puhuivat viileää asiatekstiä.

Mistään ei tullut käskyä ottaa joditabletteja. Mikä on kovin erikoista.

Joditableteista on hyötyä, jos ilmassa on radioaktiivista jodia. No, nyt ei ollut, oli cesiumia. Joditabletit eivät suojaa kuin vain ja ainoastaan siltä, että se radioaktiivinen jodi ei pääse rikastumaan kilpirauhaseen - jos säteily on jotain muuta, niin siitä ei ole mitään hyötyä (ellei satu kärsimään jodin puutoksesta).

Vierailija
562/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulin pikanmaalla töistä kotiin ja satoi vettä. Ihmetteli kuinka sade on lämmintä, se ikäänkuin lämmitti kehoa. Siskoni tuli illalla kotia ja ihmettelin asiaa hänelle, sanoi tehneensä saman havainnon kävellessään sateessa hämeenkadulla bussiin. Vasta joidenkin päivien päästä asiat selvisivät. Kommunismin teorioista, kieltämisen kieltäminen toteutui venäjällä jälleen kerran.

Höpöhöpö...

Jos säteily aiheuttaisijotain fyysisiä tuntemuksia, paskoisit hetken päästä verta ja kuolisit.

Kyllä se aiheutti. Asuin Pirkanmaalla alueella missä mitattiin hurjat laskeumaluvut. (ystävä on geologi ja hänellä oli mittari) Hän ajoi lauantaina Suomen poikki lännestä itään ja mittaili matkalla noita lukemia. Kyllä se asiantuntijoilla oli tiedossa.

Sunnuntai oli erikoisen lämmin päivä ja grillattiin ulkosalla. Silloin vasta illala tiesi koko kansa mitä oli sattunut.

Maanantaina oli kova vesisade. Naapuri tuli käymään ja kertoi että oli korjannut traktoria ulkona. Kädet olivat olivat alkaneet kihelmöidä ja kutista ikävästi. Ei tiennyt Tšernobylin laskeumasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjoja ja sieniä ja poronlihaa piti välttää, muuten oltiin yhtä vallattomia kuin ennenkin. Olin ysiluokalla tuolloin.

Vierailija
564/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa. Ei mitään. Ei pommisuojia, ei joditabletteja. Sieniä ym. varottiin mahdollisten jääminen takia ja suositeltiin myös ettei tanssita vesisateessa.

Mutta eipä normaalia elämää mikään haitannut. Sijainti: Helsinki, melko lähellä Säteilyturvakeskusta tarkemmin sanottuna.

Onneksi ei ollut nykyisenlaista nettiä. En osaa edes kuvitella kaaosta, joka olisi ollut. Luultavasti jengi paniikissa olisi vetänyt jodia naamariinsa juostessaan jonnekin suojaan ostettuaan vessapaperit loppuun kaupasta.

Vierailija
565/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudellamaalla asuin ja teini olin silloin. Normaalisti elettiin, mihinkään ei vaikuttanut.

Vierailija
566/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 10 vuotias siihen aikaan. En muista, että akuutisti olisi ollut mitään hässäkkää. Jotain keskustelua taisi maidon juonnista ja karjan ulkopidosta olla koulussa. Poronlihaan suhtauduttiin perheessämme erittäin epäilevästi pitkään - ja varmaan täysin turhaan. Eikä sitä meillä muutenkaan syöty kuin tyyliin kerran vuodessa.

Onneksi ei ollut somea eikä muuta ala-arvoista uutislähdettä. Ei jäänyt isompaa muistijälkeä, ei hermoilua, ei traumoja. Epäluottamus Neuvostoliittoon ja Venäjään jäi.

Jälkikäteen katselin uutislähetyksiä tuolta ajalta. Kyllä varottiin Neukkulaa. "Jaa-a mistähän sitä säteilyä nyt voisi kulkeutua? Tuulee kyllä idästä ja siellä on laitoksia. Tjaa-tjaa mitähän maita siellä suunnalla nyt voisi olla... Kiina ja Japani nyt ainakin. Olikohan sillä suunnalla jotain muita maita... Juu, ei kyllä taida olla.".

Vierailija
567/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se olisi vaikuttanut elämään mitenkään. Ehkä emme siitä puhuneet ja jotenkin vaan, että se laskeumamäärä oli kuitenkin niin vähinen, että se ei vaikuta elämässä mihinkään, elellään tavallisesti. Olin silloin 35v .En muista puhuttiinko lasten kanssa siitä, mutta ainakaan asiaa ei mitenkään lietsottu. Sieniä ei kerätty ja sisävesijärvien kaloja piti välttää muutama vuosi ja luonnonmarjoissa taisi olla joku ns turvallisuusmäärä., niinkuin kaloissakin.

Vierailija
568/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 2.5 v. Olen muistavinani jotain joditableteista ja mummo puhunut jostain pilvestä.

Voi olla myös valemuistoja.

Vierailija
569/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tehty mitään. TV:ssä vain toiseltiin, että Suomessa mitään vaaraa ei ole.

Vierailija
570/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennix kirjoitti:

Marjoja ja sieniä ja poronlihaa piti välttää, muuten oltiin yhtä vallattomia kuin ennenkin. Olin ysiluokalla tuolloin.

Vielä ainakin muutama vuosi sitten elintarvikeviranomainen totesi, että poronkäristyksen ja riistakäristyksen erottaa oikeastaan vain siitä, että poronliha säteilee enemmän. Tämä siis ihan 2000-luvulla.

Vierailija
571/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
572/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei silloin puhuttu mitään, salattiin kaikki. Ei olisi tiedetty mitään, ellei Ruotsi olisi ilmoittanut hälyttävän korkeista sätelymääristä ja alkanut kysellä Suomenkin viranomaisilta. Sitten tietysti vuosi? myöhemmin kehoitettiin ihmisiä välttämään sienien ja järvikalojen ylenmääräistä syöntiä.

Vierailija
573/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteen 4:nnellä silloin, enkä muista mitään erityistä tehneeni. Lähinnä vaan ketutti, kun lauantaiaamun (muistaakseni oli lauantai) piirretyt jäivät typerien uutisten vuoksi välistä

Vierailija
574/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella ja länsi-suomessa, ei mitään erikoista. Sieniä ja marjoja ei muistaakseni saanut syödä. Mitattiin vesilammikoista kemian/fysiikan tunneilla säteilyä. Mittari iloisesti rätisi. Katsottiin uutisia ja kauhisteltiin.

Vierailija
575/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään ei ollut maskia eikä liikkumista rajoitettu millään tavalla.

Vierailija
576/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta ei saanut viedä hiekkalaatikolla. Mutta se tieto tuli paljon myöhemmin neuvolasta.

Vierailija
577/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä säteilyä tuli saatua.

Vierailija
578/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli töissä 20 vuotiaana vene-asemalla ulkona silloin, mitään ei tiedotettu tapahtuma-aikaan, ei mitään jodia pitänyt ottaa eikä mennä sisälle ym. se oli kuin mikä päivä tahansa.

Samana vuonna minulle puhkesi kilpirauhasen liikatoiminta jota ei diagnisoitu moneen vuoteen koska silloin siitä ei kai niin tiedetty. Lääkäri luuli että olen krapulassa ja kamala alkoholisti ja määräsi vain silmätippoja verestäviin silmiini, ja koska tärinäsin voimakkaasti sanoi juurikin siitä alkoholista, vaikka en juonut silloin enkä juo vieläkään. No, liikatoiminta ehti mennä vajaatoiminnaksi johon nyt syön thyroxinia, kuten moni moni moni moni muu ystäväni ja  tuttunikin täällä.

Sitä ei tiedä mistä nämä kilpirauhassairaudet johtuu...

😅🤣🤣Kirjoitit niin hyvin. Ikävää tuo kilpirauhas homma en sille naura.

Vierailija
579/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Ne tiesivät, jotka kuuntelivat Ruotsin radiota tai sieltä ystävät infosivat. Komensivat lapset sisälle ja hiekkalaatikkoon sitten uudet hiekat.

60-luvulla säteilyä tuli tuolta koillisen suunnalta. Silloin oli paljon keskenmenoja.

Näin olen kuullut mummojen kertovan. Tosin olin itsekin jo silloin syntynyt.

Säteilyä on tullut saatua.

Vierailija
580/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä oli hermot kunnossa, ei menty paniikkiin aivan jokaisesta pikkuasiasta