Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?

Vierailija
11.08.2019 |

Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.

Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?

Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.

Kommentit (892)

Vierailija
461/892 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli vappuna se onnettomuus- Ei siitä Suomessa mitään kerrottu, laskeuma oli tullut jo kun meidän hallitus tiedotti siitä. Me olimme mökillä ja olin juuri käyttänyt sitä sadevettä johonkin pesuun. Juuri sinne Hämeeseen oli tullut jo iso laskeuma. En minä ole sen jälkeen enää sieniä syönyt. Ei ollut mitään hässäkkää. Joku ressukka mummo soitteli radioon, että kissa oli silloin ulkona, kuoleeko se nyt. Ne puoliintumisajat säteilyssäovat niin pitkiä, satoja vuosia, ettei niitä kannata sen enempää pelätä. ÄLä syö järvikalaa tai muuta mikä on ravintokejun loppupäässä. Hirven ja poron maksaa ei kannata syödä.

Vierailija
462/892 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas luikuria lasketaan. Jo 28.4. uutisissa kerrottiin kohonneista säteilyarvoista.

Puoliintumisajat vaihtelevat eri aineilla ja eri aineet kulkeutuvat luonnossa eri tavoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/892 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki juoksivat pommisuojaan heti, kun onnettomuus tapahtui. Ohjeet oli silloin, että pitää kuunnella radiosta ohjeita, koska mitään nettiä ei vielä ollut. Radio ei kuitenkaan kuulunut pommisuojaan, koska oli niin vahvat betoniseinät eristeenä. Siellä suojassa sitten kyykimme pitkän aikaa. Joku meistä ehdotti, että pitäisikö mennä ulos, mutta ehdotukset tyrmättiin muiden toimesta.

Kymmenen vuoden kuluttua (v. 1996) päädyimme kuitenkin lähettämään yhden tiedustelijan ulkomaailmaan. Hän lähti, muttei tullut takaisin. Oletimme hänen menehtyneen säteilyyn. Vuonna 2003 hän tuli sinne suojaan takaisin ja kertoi meille muille, että tilanne on jo rauhoittunut ja oli itse asiassa jo silloin, kun hän suojasta seitsemän vuotta aiemmin lähti, mutta unohti vain tulla mainitsemaan meille asiasta.

Niin me sitten vuonna 2003 uskalsimme poistua pommisuojasta. Kuulemma monissa muissa pommisuojissa radio oli toiminut, eivätkä siksi olleet siellä aivan yhtä kauaa kuin meidän porukka.

No just. En muista että meilläpäin olisi juuri puhuttu asiasta tai uutisoitu ihmeemmin. Olin silloin 10v. Jossain vaiheessa kuulin että olisi joku raja että paljonko saa syödä kalaa, marjaa, sieniä metsistä mutta se unohtui nopeasti

Vierailija
464/892 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paljonkohan me saadaan erilaisia säteilyjä mikroruoasta, kännyköistä, tablettitietokoneista yms. Sähköteknisistä langattomista laitteista jotka vaan lisääntyy koko ajan elinympäristössämme... varmaan sama asia kuin joku Tshernobyl räjähdys siellä hevonjeerassa asti

Vierailija
465/892 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlailinkin äsken, että onko voitu käskeä olla sisällä tai ottamaan jodi-tabletit. Ei löytynyt yhtään sellaista uutista googlailulla eikä mainintaa Tshernobylin onnettomuutta koskevissa artikkeleissa.

Miten siinä toisessa ketjussa voi moni muistaa ottaneensa tabletin tai joutuneensa olla sisällä pari päivää tai jossain laskeuma-sadetakissa ulkona?

Hämmentävää.

Ap

Anteeksi että kysyn, mutta oletko ehkä teini-ikäinen tai jotain? Tottakai monet vanhemmat käskivät lapsiaan pysymään sisällä varmuuden vuoksi! Jos sinä tietäisit vain sen, että naapurimaassa on tapahtunut todella vakava ydinvoimalaonnettomuus ja näin ollen on mahdollista että ydinlaskeuma leviää sinne sinunkin kotiisi saakka, niin etkö muka käskisi lastesi leikkiä sisällä pari päivää kunnes tietoa tulee enemmän?

Ota nyt huomioon että silloin ei tosiaan ollut nettiä eikä kahtakymmentä telkkarikanavaa. Sitä oltiin yhden päivittäisen uutislähetyksen varassa ja Neuvostoliiton puolelta tietoa tuli hyvin vähän, aluksi ei ollenkaan. Suomi sai muistaakseni tietää koko jutusta ensimmäistä kertaa Ruotsin viranomaisilta vasta melkein viikko onnettomuuden jälkeen. Silloin kun tieto tuli, ei todellakaan saatu vielä tietoa laskeuma-alueista. Vasta jälkeenpäin saatiin tietää sekin, että siinä vaiheessa kun tänne tieto tuli, oli käytännössä laskeumat jo laskeutuneet eli mahdollinen altistus jo tapahtunut. Mutta ei sitäkään vielä siinä vaiheessa tiedetty kun ydinvoimalaonnettomuudesta kerrottiin. Eli ne ulkonaolokiellot ja sadetakit eivät olleet mitään viranomaismääräyksiä vaan ihan vanhempien omia varotoimia lapsilleen.

En ole se, jolle vastasit, mutta minä olen ihan keski-ikäinen ja muistan hyvin, kun tuo tapahtui. Mutta en muista mitään suojautumistoimenpiteitä. Ehkä jollain muulla paikkakunnalla oli toisin. Ja kyllä se heti, kun uutisia tuli, oli selvää, että laskeuma on jo tullut pari päivää sitten.

Mahtoiko joditabletteja edes olla silloin juuri kenelläkään. Jodi tablettien ottaminenhan altistaa kilpirauhasen toimintahäiriölle, joten ei niitä kannata varmuuden vuoksi ottaa. Toki jodimyrkytys/kilpirauhasen tulehdus on pienempi paha kuin syöpä, mutta voi pistää varsinkin lapsen hormonituotannon aika sekaisin.

Niin?? Kuten sanoin, nämä suojautumiskeinot olivat vanhempien omia varotoimia lapsilleen, eivät mitään viranomaismääräyksiä. Tästä syystä sinä et kaiketi muista joutuneesi olemaan sisällä tai käyttämään sadetakkia, mutta jotkut muut muistavat. Joditabletteja minä en muista ottaneeni mutta voi olla että olen ottanut enkä vaan muista. Täytyy kysyä äidiltä. Olin 12-vuotias tuolloin.

Vierailija
466/892 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei koko onnettomuudesta kerrottu missään uutisissa ennen kuin uskallettiin viikko tapauksen jälkeen alkaa ihmettelemään, miksi Suomen säteilyarvot ovat nousussa.  Sitten vähitellen paljastui koko karmeus viikojen päästä. Marjoja, sieniä ja kaloja kiellettiin syömästä. Siinä kaikki.

Vierailija
467/892 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin silloin, joten ei mitään muistikyvaa.. Yritin jokaisen vauvan tavoin pysyä hengissä vaan.. Olen kuullut että vm. 87 syntyneiden miesten sperma on heikkolaatuista onnettomuuden vuoksi.

Vierailija
468/892 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli sen verran aikaisin, että puutarhassa ei vielä ollut mitään marjoja tai hedelmiä. Sen sijaan yrtit kasvoivat jo kasvimaalla, ja muistan että ne leikattiin matalaksi eikä niitä voinut käyttää. Uutisissa oli sanottu, ettei siitä olisi haittaa, koska yrttejä käytetään niin pieninä määrinä, mutta meillä lapsillahan oli tapana vedellä niitä suoraan maasta pelkiltään...

Vierailija
469/892 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tehty mitään, kun eihän koko onnettomuudesta kerrottu tai sen laajuutta myönnetty kuin vasta päivien päästä. Niistä marjojen ja sienien syönnistä tietyiltä alueilta varoiteltiin myöhemmin. Olin 12-vuotias.

Olin 26-vuotias. Tosiaan ainoa mistä sitten paljon myöhemmin varoiteltiin oli sienien syöminen laskeuma-alueella. Elämä jatkui ihan normaalisti senkin jälkeen, kun neukut lopulta myönsivät tapahtuneen. Säteilyturvakeskus sentään ilmoitteli parin päivän viiveellä. Ei jodia kehoitettu syömään, mutta ne tabletit kyllä loppuivat apteekeista heti tiedon tultua julkiseksi. Taitaa meilläkin olla edelleen ne just in case hankitut tabletit lääkekaapissa.

Vierailija
470/892 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tehty mitään. Säteilyturvakeskus ja sisäministeri Kaisa Raatikainen hokivat vain, että ”mitään vaaraa ei ole olemassa”.

Vierailija
471/892 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummelista: "Ei täällä mikään säteile..."

Vierailija
472/892 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan kyllä erikoista että tuolloin 14-13 vuotiaat ovat sitten sairastuneet hyvin paljon syöpiin ja ja juuri tuolloin aikuistuneille niinkään?

Vierailija
473/892 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää kyllä selitykset viikonlopusta tai vapaapäivistä kun aivan ilmeisesti kehoitettu olemaan vaiti kun Koivisto oli niin Neuvostoliittoon kallellaan.

Vierailija
474/892 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuolloin 9, olimme perheen kanssa mökillä Lounais-Suomessa, johon tuli melkeinpä pahimmat laskeumat. Siinä vaiheessa, kun useampi päivä tapahtuman jälkeen kerrottiin, että nyt ei olisi fiksua syödä marjoja tai sieniä metsästä tai peseytyä sadevedellä, ei auttanut kuin vanhempien lakonisesti todeta, että vähän myöhäistä, se juna meni jo, kun kaikkea on tehty :D. Mitään joditabletteja tai muita erityistoimenpiteitä ei tosiaan suositeltu tai vaadittu. Ehkä jonkun ylifanaattiset vanhemmat ovat itse tuollaiset ohjeet laatineet perheilleen.

Vierailija
475/892 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lukiossa. En muista että olisi pitänyt tehdä mitään erityistä. Suomen poliitikot, media ja säteilyviranomaiset kiemurtelivat aluksi kun Neuvostoliitosta ei oikein saanut sanoa mitään kriittistä. Kesti monta päivää ennen kuin selvisi mistä säteily oli peräisin, tieto tuli Ruotsista. Maalla lehmiä ei saanut päästää aluksi laitumelle. Äitini osti jälkeenpäin joditabletteja lääkekaappiin.

Vierailija
476/892 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää kyllä selitykset viikonlopusta tai vapaapäivistä kun aivan ilmeisesti kehoitettu olemaan vaiti kun Koivisto oli niin Neuvostoliittoon kallellaan.

Olivatko TV-uutiset ja Ajankohtainen Kakkonen tuhmia, kun eivät totelleet

Koivistoa vaan kertoivat asiasta jo 28. ja 29. 4. ?

Vierailija
477/892 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten naisten rintasyöpä on lisääntynyt hurjasti Tshernobylin jälkeen.

Vierailija
478/892 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään tarvinnut tehdä.  

Maaperä säteilee luonnollisesti jopa enemmän kuin mitä tsernosta tänne kantautui. 

Kaiken kaikkiaan ydinvoima on erittäin turvallinen tapa tuottaa sähköä, taitaa olla maailman turvallisin kun lasketaan kuolonuhrit/megawatti. 

Niin ja tämän lisäksi ydinvoima on ei aiheuta hiilidioksidi päästöjä.  Kiitos vaan vihreille ja muille typeryksille jotka ovat ydinvoimaa vastustaneet vuosikymmeniä., teidän takia maapallo on on nyt huonossa tilassa. 

479/892 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kaikkien luettava todistus, olen täällä kertoakseni koko maailmalle miehestä, joka pelasti suhteeni, ja tätä suurta miestä kutsutaan tohtori IZOYAksi. Itse asiassa hän piti suurta työtä minulle tuomalla takaisin entisen rakastajani, joka jätti minut ja lupaa koskaan palata takaisin minuun. Tämän avulla olen tajunnut, että tohtorin IZOYA-tiedon jakaminen maailmalle tekee paljon hyvää niille, joilla on rikki kodit tai hänen suhteensa auttaakseen sinua korjaamaan rikkoutuneen suhteesi tai avioliitto. Voit tavoittaa hänet hänen sähköpostiosoitteensa kautta: drizayaomosolution@gmail.com.Ota yhteyttä häneen ja katso, kuinka ongelmasi ratkaistaan ​​24 tunnin sisällä. Hän on erikoistunut myös seuraaviin asioihin ...

(1) Haluat entisen takaisin.

(2) Haluat saada ylennyksen toimistossasi.

(3) Haluat miesten / naisten seuraavan sinua.

(4) Haluat lapsen.

(5) Olet yrittäjä ja haluat voittaa sopimuksia

(6) Haluat miehesi olevan sinun ikuisesti

(7) Tarvitset henkistä apua.

(8) Sinua on huijattu ja haluat takaisin menetetyn rahan.

(9) Lopeta avioero

(10) Raharituaalien vedot

(11) Voita vaalit

rodric camela

Vierailija
480/892 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

err kirjoitti:

Ei tehty mitään. Säteilyturvakeskus ja sisäministeri Kaisa Raatikainen hokivat vain, että ”mitään vaaraa ei ole olemassa”.

Niin... mitään vaaraa ei ollutkaan olemassa.  Eli kyseessä oli fakta.   

Pieni säteily ei haittaa yhtään mitään, monissa osissa maaperä säteilee luonnollisella tavalla huomattavasti enemmän kuin kuin mitä onnettomuudesta tuli säteilyä. 

Huomaa ettei ihmiset ymmärrä mitään geologiasta. 

Tshernobylin säteilyn määrä on ihmiselle alle prosentin eli aivan mitätön. 

https://ilmatieteenlaitos.fi/tiedote/1145952444 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme