Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?

Vierailija
11.08.2019 |

Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.

Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?

Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.

Kommentit (892)

Vierailija
501/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tehty mitään. Olin 16v.

Vierailija
502/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin siitä radiosta, kun ripustelin pyykkejä ulkona. Siinä vaiheessa itse onnettomuudesta oli jo noin viikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
503/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etelä-pohjanmaalla ainakaan tehty mitään. Muistaakseni oli suositus ettei lehmiä päästettäisiin muutamaan päivään ulos. Säteily kun voisi kertyä maitoon. Näin teimme. Kalaa ei saisi syödä vieläkään isoja määriä. Varsinkaan haukia. Niissä ed. Säteilyä kuulemma.

Mutta mitään jodeja ei syöty eikä pukeuduttu sen kummemmin kuin nyt. Puhumattakaan mistään kellarissa olosta. Ainakin meillä päin elettiin ihan normaalisti

Niin, luonnossa olevaa vihreää piti välttää kesällä, ja lehmien ruoho olisi sitä ollut.

Vierailija
504/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 6-vuotias. Ihmeteltiin ulkona illalla tosi kaunista auringonlaskua. Oli hurjan kirkkaan punainen iltataivas. Seuraavana päivänä satoi ja olin ulkona sateessa leikkimässä. Syksyllä kerättiin marjoja ja sieniä normaalisti.

Vierailija
505/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perstorttuko se siellä taas moderoi?

Vierailija
506/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varoitettu mitenkään, aaiaa koitettiin salailla ja sitten vähätellä.

Kerrottiin että ei vaikuta suomeen.

Olin ammattikoulussa siihen aikaan ja kun tietoa tuli niin koulussa testattiin geigermittaria joka suorastaan huusi tuskissaan säteilystä.. virallisen tiedon mukaan säteilyä ei ollut.

Vierailija
507/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikki kulkivat ulkona parin kuukauden ajan sellaiset hassun näköiset "avaruuspuvut" päällä. Joillain köyhillä ei kai ollut varaa niihin, niin käyttivät sitten jotain ihan tavallista sadetakkia tms., mutta nämä kai kuolivat säteilyyn aika pian.

Säteily näyttää vaikuttaneen joillakuilla huumorin laatuun ja hyvän maun rajoihin laskien niitä roimasti.

Kenties periytynyt tuon ajan kokeneiden vanhempien geeneissä.

Vierailija
508/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan oli se erikoisuus, että se säteilylaskeuma koukkasi Suomeen Ruotsin kautta, ja täällä säteilyturvallisuusviranomaiset ensin olettivat, että Ruotsissa on tapahtunut ydinvoimalapäästö. Tieto kun ei todellakaan kulkenut edes eurooppalaisten maiden välillä, saati sitten Neuvostoliitosta.

Ja miten ne olisi Neuvostoliitosta tiedottaneet Suomea, kun oma maa pidettiin totaalipimennossa? Olisi Suomen tiedotusvälineistä kuitenkin vuotanut tietoa itärajan taa (Virosta ja Karjalasta) ja se olisi ollut kauheaa... Mutta sitten se kuitenkin tuli julki, ha!

Edelleen Suomessa on alueita, joilla cesium-pitoisuus on korkeampi nimenomaan Tshernobylin onnettomuuden takia, Padasjoki, Luopioinen, Kuhmoinen (onko ne enää omia kuntia vai liitetty muihin kuntiin?) ja niissä on edelleen vielä suosituksia rajoittaa sienten syöntiä. Marjat ovat turvallisia, mutta etenkin suppilovahveroihin ilmeisesti tuo cesium kertyy.

Ja on siitä jonkinlaisia arvioita, että syöpäluvut ovat nousseet, niitä tottakai on selitetty myös väestön ikääntymisellä... Mutta silloin 80-luvulla kyllä paikallisille kerrottiin, että ei kannattaisi sienestää, ja niiden sienten myynti kiellettiin.

AIka hyvin se on unohtunut, tuolta kerättyjä sieniä myydään pääkaupunkiseudulla ahkerasti.

Ainakin Padasjoella ihmisten iholle oli tullut paukamia laskeumasta.

Vierailija
509/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varoitettu mitenkään, aaiaa koitettiin salailla ja sitten vähätellä.

Kerrottiin että ei vaikuta suomeen.

Olin ammattikoulussa siihen aikaan ja kun tietoa tuli niin koulussa testattiin geigermittaria joka suorastaan huusi tuskissaan säteilystä.. virallisen tiedon mukaan säteilyä ei ollut.

Katselin silloin iltauutisia. Meteorologi näytti kartalla kädellä osoittaen, miten ilmavirtaus tuli kaakosta, ja sitten ihan yllättäen ikäänkuin se ohitti Suomen vasemmalta. Ihmettelin mitä tapahtui. Muutto oli sovittu etukäteen, joten paluumatkalla ajelimme roimassa vesisateessa. Pitäisiköhän nuo huonekalut vilkaista mittarin kanssa?

Vierailija
510/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 11v siihen aikaan, hailakka muistikuva, että olisi kehoitettu välttämään syömästä sieniä tai muita luonnon marjoja.

Parin päivän päästä oli jo myöhäistä varoitella, ei niistä joditableteistakaan varmaan enää olisi apua ollut kun myrkkypilvi oli jo kerennyt tehdä tekosensa.

Liekö neuvostoliitto saanut edes mitään rangaistusta tai korvausvaatimuksia euroopan kansalaisten terveyden vaarantamisesta?

Entä nyt kiina, josta koronavirus lähti liikkeelle ja varmasti on tappanut jo enemmän ihmisiä kuin tshernobyl, pääseekö kiinakin ilman rangaistusta ja korvauksia?

Ei se kyllä niin voi mennä, että joku myymälänäpistäjä joutuu korvaamaan rikoksensa, mutta kun tekee tarpeeksi ison rikoksen, mitään rangaistuksia ei tule eikä joudu korvaamaan senttiäkään kenellekään!!!

Vierailija
511/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin Hämeenlinnan seuduilla silloin, eikä saanut syödä mitään maasta ainakaan seuraavana kesänä. Eli, kaalit ja marjat jäi sinä kesänä keräämättä. En muista, että mitään perunaa meillä olisi pihalla kasvanut, niitä marjoja ainakin. :D

Vierailija
512/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mitään erityisiä varotoimia tarvittu.

Joillain alueilla tuli myöhemmin sienien käyttörajoituksia ja poron lihan syöntiä kehotettiin kai rajoittamaan, ei kielletty kuitenkaan.

Aiheutti kai poron lihan menekille vaikeuksia.

Vierailija
513/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja paljonkohan me saadaan erilaisia säteilyjä mikroruoasta, kännyköistä, tablettitietokoneista yms. Sähköteknisistä langattomista laitteista jotka vaan lisääntyy koko ajan elinympäristössämme... varmaan sama asia kuin joku Tshernobyl räjähdys siellä hevonjeerassa asti

Olet jäljillä, mutta et ihan oikeassa. 

Suurin säteilyn lähde on maaperä joka säteilyttää ihmisiä reilut 80% osuudella. Tsernon osuus on alle 1%. 

Mutta tuntuu olevan ilmeisen trendikästä vouhottaa Tshernobylistä ja ydinvoimasta vastoin mitään tietoa. 

Se on jännä miten paljon omaat tietoa. Entä miten paljon viisautta on takataskussasi?

Ne ovat kaksi eri asiaa eivätkä yleensä kohtaa.

Vierailija
514/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuttiin Hämeenlinnan seuduilla silloin, eikä saanut syödä mitään maasta ainakaan seuraavana kesänä. Eli, kaalit ja marjat jäi sinä kesänä keräämättä. En muista, että mitään perunaa meillä olisi pihalla kasvanut, niitä marjoja ainakin. :D

Tuo olisi tarkoittanut seuraavan kesän maanviljelyksen sadon dumppaamista.

Mitään sellaista ei kyllä tehty, sehän olisi ollut katastrofi.

Sieniä kehotettiin välttämään kyllä joillain alueilla.

Vierailija
515/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin 10-vuotias ja meidät käskettiin ulkoa sisälle leikkimään, koska uutisissa sanottiin jotain ilmassa leijuvasta säteilystä.

Muistan että kaverin perhe sanoi ettei saunan jälkeen saa mennä ulos säteilyn takia moneen kuukauteen, että lämmin keho kerää sitä säteilyä paremmin, no isänsä oli joku itseoppinut autotalli-kirjekurssi-insinööri :D

Vierailija
516/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuudennella luokalla ja asuimme pienellä paikkakunnalla Savossa. 26.4. oli kaverini synttärit ja kirmailimme ilmapallojen kanssa pitkin kylää. Uutisia tapahtuneesta alkoi tulla vasta muutaman päivän viiveellä. Mistään joditableteista tuskin oli edes puhetta kotona, koulussa tai missään. Sen muistan, että kohta onnettomuuden jälkeen yhtenä päivänä alkoi sataa tihuuttaa, kun olin tullut koulusta ja minun olisi pitänyt lähteä ulkoiluttamaan meidän koiraa. Katsoin ulos ikkunasta ja odotin, että sade loppuisi ja uskaltaisimme lähteä ulos. Vappuna menimme perheen kanssa mökille ja kannoimme saunavedet järvestä. Silloinkin vähän mietitytti, että onkohan tämä turvallista. Mun mielikuvani mukaan marjojen ja sienien säteilyarvoista alkoi tulla juttua vasta myöhemmin...? Ehkä sitten, kun mitattua faktaa niistä alkoi olla. Itse asiassa siihen maailmanaikaan kotipaikkakunnallani oli tapana, että syksyllä yläasteen oppilailla oli puolukanpoimintapäivä, ja puolukat tuotiin seuraavana aamuna koulun keittolaan, ja niin oli myös syksyllä 1986. Muistan hyvin, että olin yläasteen alussa tutustunut uusiin kavereihin ja yhden heistä kanssa mulla oli kiva juoruiluntäyteinen puolukanpoimintareissu aurinkoisena syyspäivänä.

Vierailija
517/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.stuk.fi/aiheet/sateily-ymparistossa/laskeuma/tsernobyl-lask…

Tuolla näkyy tilanteet niissä kunnissa missä asuitte siihen aikaan.

Vierailija
518/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin siitä radiosta, kun ripustelin pyykkejä ulkona. Siinä vaiheessa itse onnettomuudesta oli jo noin viikko.

Pari päivää meni, ennen kuin esitettiin epäily TV-uutisissa, että Neuvostoliitossa paukkui.

Seuraavana päivänä neukutkin myönsivät, että joo, vähän tupsahti, tilanne on hallinnassa.

Vierailija
519/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään tehtävissä ollut enää siinä vaiheessa.

Vierailija
520/892 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jenkeissä duunissa ja piti soittaa kotiin, että mitä täällä oikein tapahtuu