Mies ei usko, että minua (avopuolisoa) ei ole kutsuttu häihin
Kutsussa luki vain ja ainoastaan miehen nimi, ei ”Matti perheineen” tai ”Matti + avec”. Sanoin, että silloinhan hän menee yksin, mutta ei usko. Hääpari tietää, että Matilla on avovaimo, mutta eivät silti kutsuneet kuin Matin.
Mies vastasi tekstarilla, että ”Tulossa ollaan!”, ja luulee edelleen että olen lähdössä mukaan kuokkimaan.
Suuttuu, jos en lähde - ja minähän en lähde. Häät ovat ensi viikonloppuna, ja nyt pitäisi saada mies uskomaan, että mi-nu-a ei o-le kut-sut-tu.
Auttakaa, av-mammat.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sai kutsun erään tutun naisen 30 v juhliin. Kutsussa luki vain mieheni nimi. Kautta rantain sitten mies kyseli muilta yhteisiltä tutuilta, millaisia kutsuja he olivat saaneet. Osa oli saanut avec kutsun, osa ei. Olin aivan pöllämystynyt, ettei aviopuolisoita ollut kategorisesti kutsuttu, vaan valikoiden. Juhlat oli isossa omakotitalossa, ja mieheni kävi siellä piipahtamassa ja viemässä skumppapullon lahjaksi. Kertoi, että siellä oli paljon porukkaa, ihmisiä tuli ja meni. Enpä osannut enää kovin kauniisti tästä 30 v sinkkunaisesta ajatella.
Että eiköhän se aapeen mies ole yksin kutsuttu, ja niinkuin tuolla joku jo mainitsi, sivistyneissä maissa tämä olisi törkeä loukkaus puolisolle. Mutta suomalaiselle metsäläiskulttuurille niin kovin ominaista.
Minun mieheni kutsui työkaverinainen tupaantuliaisiinsa. Ovat siis mieheni kanssa vain työkavereita, eivät muuten missään tekemisissä. ys nainen on sinkku, ja työpaikan miehet oli kutsuttu sinne ilman puolisoja, mutta työpaikan naiset puolisoineen. Mitähän tuostakin olisi pitänyt ajatella :D :D No mies ei tietenkään mennyt, eihän hän edes ole kyseisen 10v nuoremman naisen kaveri. Eipä olleet muutkaan miehet töistä menneet, muutama nainen oli mennyt, mutta ilman puolisojaan. Sama nainen oli toisen työpaikkanaisen kanssa pitäneet "tyttöjen"illan, johon kutsuttiin töistä kaikki naiset, ja kaksi miestä, joista toinen oli minun mieheni. Ei ollut mennyt sinnekään. Emme tuolloin vielä olleet yhdessä, vaan mieheni oli silloin sinkkumies.
Niinpä. Luulen, että sekä minun että sinun tapauksessa, kyseessä oleva sinkkunainen aivan hyvin tiesi, että puoliso kotona vetää herneen nenäänsä, mutta ei välittänyt lainkaan. Ehkä jopa nautti tilanteesta. Kyllähän näitä itsekkäitä ja ilkeitä ihmisiä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut kutsuttiin opiskeluaikana ystävieni häihin (en muista oliko kutsu osoitettu vain minulle vai oliko avec) ja kysyin morsiamelta suoraan, että saako "Pekkakin" tulla (he siis kyllä tunsivat kyseisen "Pekan")? Ystäväni sanoi suoraan, että saa jos seurustelette, mutta ei jos se on vaan sun vakipano. Siinä vaiheessa tilanne oli jälkimmäinen, joten menin ilman "Pekkaa" eikä asiasta tarvinnut tehdä mitään ongelmaa. :)
Miksi kukaan edes haluaisi viedä häihin jonkun vakipanonsa? Huoh...
Koska me oltiin ihan paita ja peppu, siis aina yhdessä, ja jossain välissä vähän "virallisemminkin", mut en nyt muista oliko se ennen vai jälkeen noiden häiden.
Juu sen ymmärsin, mutta en silti kuitenkaan, miksi tuollainen säätö häihin aveciksi. No, nuorten touhuja, että joku vaan messiin.
Oleellista ei alun perin asiasta kertoessani ollut se, että olin nuorempana idiootti, vaan se, että tuttujen ihmisten kanssa asiat voi selvittää puhumalla, jolloin niitä ei tarvitse täällä välttämättä vatvoa. Ja jos ei olla suorissa puheväleissä, niin miksi mennä sellaisen ihmisen juhliin.
Meillä miehen ukki kuoli ja hautajaisista ilmoitettiin puhelimitse. Hankin hautajaisasut kaikille lapsillemmekin ja otin kalenteriin vapaata hautajaisia varten. Kukatkin hankittiin. Päivä ennen hautajaisia saatiin kuulla ettei olla kutsutut hautajaisiin vaan hautajaisajankohdan kertominen oli miehen sukulaiselta pelkkä ilmoitus. Mies pahoitti mielensä ettei perheemme saati hän yksistään ollut kutsuttu oman ukkinsa hautajaisiin
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehen ukki kuoli ja hautajaisista ilmoitettiin puhelimitse. Hankin hautajaisasut kaikille lapsillemmekin ja otin kalenteriin vapaata hautajaisia varten. Kukatkin hankittiin. Päivä ennen hautajaisia saatiin kuulla ettei olla kutsutut hautajaisiin vaan hautajaisajankohdan kertominen oli miehen sukulaiselta pelkkä ilmoitus. Mies pahoitti mielensä ettei perheemme saati hän yksistään ollut kutsuttu oman ukkinsa hautajaisiin
Siunaustilaisuus seurakunnan tiloissa (kirkko tai kappeli) on periaatteessa kaikille avoin, eli sinne olisitte voinut perheenä mennä. Muistotilaisuuteen sitten vain kutsutut. Tosin aika outoa, ettei kutsuta lapsenlapsia perheineen. Ketä siellä sitten oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siunaustilaisuus seurakunnan tiloissa (kirkko tai kappeli) on periaatteessa kaikille avoin, eli sinne olisitte voinut perheenä mennä. Muistotilaisuuteen sitten vain kutsutut. Tosin aika outoa, ettei kutsuta lapsenlapsia perheineen. Ketä siellä sitten oli?
Hautajaisissa oli toistakymmentä ihmistä, miehen ukin puoliso, heidän lapset sekä liuta virkamiehiä
Vierailija kirjoitti:
TÖRKEÄÄ! Sitä paitsi, yleensä lähisukulaisia ei edes mitenkään systemaattisesti ”kutsuta” hautajaisiin, vaan on ihan itsestäänselvää, että lapsenlapsi perheineen tulee paikalle.
Lähinnä tulee mieleen, että onko tässä tapauksessa ukilla ollut uusi naisystävä, joka on halunnut omia ukin, ja erottaa ukin omista lapsenlapsistaan?
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÖRKEÄÄ! Sitä paitsi, yleensä lähisukulaisia ei edes mitenkään systemaattisesti ”kutsuta” hautajaisiin, vaan on ihan itsestäänselvää, että lapsenlapsi perheineen tulee paikalle.
Lähinnä tulee mieleen, että onko tässä tapauksessa ukilla ollut uusi naisystävä, joka on halunnut omia ukin, ja erottaa ukin omista lapsenlapsistaan?
Tässä miehen mummi oli ajatellut ettei lapsiperheiden hyvä tulla kun niin paljon virkamiehiä kutsuttu
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä miehen mummi oli ajatellut ettei lapsiperheiden hyvä tulla kun niin paljon virkamiehiä kutsuttu
Tieto siitä ettemme ole tervetulleita hautajaisiin tuli niin viime tinkaan ettemme ehtineet adressia toimittaa
Ehkä voisi tiivistää näin, että jos hääpari on vähemmän koulutettua sukua. Duunari, maalaistollo tai vastaavaa taustaa, niin ei ole niin kauhea etikettimoka kysyä asiaa. Ainahan näistä voi mielensä pahoittaa, mutta todennäköisesti itsekin tekevät samankaltaisia virheitä.
Toisaalta jos itsekin olet vähemmän koulutettu ja duunaritaustainen tai maalaistollo, niin muut kyllä ymmärtävät, että tämmöiset etikettijutut ei ole niin halussa.
Mutta jos itse olet ainakin olevinaan fiksu, korkeakoulutettu ja hääparikin ehkä on, niin etikettejä voi miettiä vähän tarkemmin.
Jos kutsujat ovat jotain armottomia juntteja perämetsästä niin ei voi olla varma kutsuetiketin hallinnasta... Siinä tapauksessa laittaisin miehen varmistamaan vaikka tekstiviestillä asian tyyliin "Hei varmistus vielä, mmärsinhän siis oikein, että kutsu koskee vain minua (1 hlö)?" .
Jos kutsujana on normaali sivistynyt pariskunta, niin ei ole mitään syytä olettaa, että ap olisi kutsuttu.
Vierailija kirjoitti:
Laita itse viesti hääparille ja pyydä vahvistus asiaan, jos teillä ei miehen kanssa kommunikaatio pelaa.
Kyseinen avovaimo voi sitten kostaa niin ettei kutsu tuota hääparia omiin häihinsä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta avo- tai avioparia ei saa ikinä jättää kutsumatta yhdessä. On täysin moukkamaista kutsua vain toinen puolisoista.
Mutta niin siinä vain on käynyt, että vain miehesi on kutsuttu. Sano se hänelle. Sano, että kutsuttujen nimet on kuoressa, niin se vain menee, etkä tule missään nimessä kuokkimaan. Hääjuhlassa on paikkakortit pöydässä, minne menisit istumaankaan!? Et missään tapauksessa voi tulla.Just olin tätä kysymässä, että eikö tiedetty avopuolisokin pitäisi kutsua automaattisesti?
Ainakin yhdeltä sain vahvistusta omiin mietteisiin. Kiitos. :)
No ei todellakaan ole mikään automaatio, että kumppanit välttämättä kutsutaan. Hääparin käytäntöä on kunnioitettava. En muutenkaan tajua, mikä hinku ihmisillä on jonkun vieraan häihin, käsittämätöntä.
No hyvänen aika. On kiva mennä juhlimaan oman miehen kanssa, tanssimaan, syömään, juomaan, pitämään hauskaa. Hääparia ei tapaa häissä juurikaan onnittelujen jälkeen. Ehkä kiertävät pöydissä vaihtamassa pari sanaa, niinhän se menee.
Aivan! Eihän nyt hääparilla ole mitään sanottavaa siihen, keitä he haluavat kutsua, vaan häät on itse asiassa järjestetty sen vuoksi, että sinä pääset miehesi kanssa syömäänjuomaantanssimaan ja pitämään hauskaa!
Mutta maksaa saavat teidän syömingit ja juomingit, myös heidän, keitä eivät ole edes kutsuneet.
En voi käsittää. Jos hääparia harmittaa, että ap ei tullutkaan, nielköön sen harminsa. Itse ovat kutsunsa lähettäneet. Minä en todellakaan menisi miehen käsipuolessa tanssimaan bileisiin, joihin en ole saanut kutsua.
Kyllä tämä on ihan yleistä. Hääpari tuntee vain miehesi, eikä siksi välitä kutsua sinua. Kun meillä oli häät, serkkuni kysyi saisiko tuoda uuden tyttöystävänsä mukaan ja annettiin sitten lupa. Mieheni oli yksin kutsuttu nuoruudenystävänsä häihin ja kysyttiin, jos minäkin pääsisin mukaan. Ei onnistunut, kun kutsuvieraslista jo täynnä. Häissä useimmiten istumajärjestys, ei voi mennä kuka vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sai kutsun erään tutun naisen 30 v juhliin. Kutsussa luki vain mieheni nimi. Kautta rantain sitten mies kyseli muilta yhteisiltä tutuilta, millaisia kutsuja he olivat saaneet. Osa oli saanut avec kutsun, osa ei. Olin aivan pöllämystynyt, ettei aviopuolisoita ollut kategorisesti kutsuttu, vaan valikoiden. Juhlat oli isossa omakotitalossa, ja mieheni kävi siellä piipahtamassa ja viemässä skumppapullon lahjaksi. Kertoi, että siellä oli paljon porukkaa, ihmisiä tuli ja meni. Enpä osannut enää kovin kauniisti tästä 30 v sinkkunaisesta ajatella.
Että eiköhän se aapeen mies ole yksin kutsuttu, ja niinkuin tuolla joku jo mainitsi, sivistyneissä maissa tämä olisi törkeä loukkaus puolisolle. Mutta suomalaiselle metsäläiskulttuurille niin kovin ominaista.
Minun mieheni kutsui työkaverinainen tupaantuliaisiinsa. Ovat siis mieheni kanssa vain työkavereita, eivät muuten missään tekemisissä. ys nainen on sinkku, ja työpaikan miehet oli kutsuttu sinne ilman puolisoja, mutta työpaikan naiset puolisoineen. Mitähän tuostakin olisi pitänyt ajatella :D :D No mies ei tietenkään mennyt, eihän hän edes ole kyseisen 10v nuoremman naisen kaveri. Eipä olleet muutkaan miehet töistä menneet, muutama nainen oli mennyt, mutta ilman puolisojaan. Sama nainen oli toisen työpaikkanaisen kanssa pitäneet "tyttöjen"illan, johon kutsuttiin töistä kaikki naiset, ja kaksi miestä, joista toinen oli minun mieheni. Ei ollut mennyt sinnekään. Emme tuolloin vielä olleet yhdessä, vaan mieheni oli silloin sinkkumies.
Halusko tää siis niinku hirveesti miehiä vaan joka paikkaan, vai mikä häntä ajoi?
Jos olisin kutsuja ja tykkäisin serkustani niin paljon, että haluaisin hänet häihini, en samalla haluaisi loukata häntä. Sillä loukkaus ja näpäytys tuo on, että haluamme kyllä SINUT, MUTTEMME PUOLISOASI, eli loppujen lopuksi koko kutsun voisi jättää lähettämättä. Mä en ainakaan ikimaailmassa kehtaisi olla kutsumatta myös serkun puolisoa. Jos elämä olisi kuljettanut meidät niin erilleen, etten tuntisi tätä puolisoa, niin tässähän olisi kiva ele sen puolison suuntaan ja myös serkulle lämmin ele, että haluan että sulla on kivaa häissämme.
Tuo yksin kutsuminen on kuin toisella kädellä lämmin tervehdys, toisella korvapuusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi sai kutsun vaimoni (silloisen tyttöystäväni) serkun häihin. Puolisoni kysyi minulta, olemmeko menossa. Olin ihan, että ööö - ei ole mitään kutsua tullut.
Jälkeen päin vaimoni täti (sulhasen äiti) oli ihmetellyt, miksemme olleet häissä. Siis oikeasti - kutsu eri osoitteeseen. En ole varma, luki siinä perheineen, mutten olisi silloinkaan katsonut, kuuluvani siihen kutsuun, koska en ole anoppini perhetää.
Meillä oli sama, anoppi ja appi saivat kutsun häihin ja kuoressa luki vain heidän nimensä. Häissä morsiamen äiti oli ihan ihmeissään, että missä lapset (3 aikuista lasta + puolisot + lapset) ovat, toki kutsu oli tarkoitettu heillekin. Ja siellä oli ollut jopa pöytä varattuna! Kutsujalla ei vain käynyt mielessä, että 15 vuotta muualla asunut ei ihan enää koe olevansa osa kutsutun pariskunnan perhettä (jota ei edes kutsuttu).
Tämmöinen on ainakin Pohjanmaalla ihan tavallista. Vaikka olisi asunut kymmenen vuotta omassa osoitteessa eri puolella maata, juhlakutsut menevät vain vanhemmille heidän nimellään. Ja sitten loukkaannutaan, kun suurin osa "perheestä" ei saavu paikalle.
Tavallaan ne jo kotoa pois muuttaneet lapsetkin ovat silti perhettä. Itse ainakin esittelisin perheeni niin, että siihen kuuluu mies ja 4 aikuista lasta. En voisi koskaan sanoa, että perheeseeni kuuluu mies, enkä ollenkaan mainitsisi lapsiani, jotka kuitenkin aina ovat ja tulevat olemaan perhettäni, vaikka ovatkin muuttaneet pois kotoa.
Jos minä kutsun vaikkapa syntymäpäivilleni 60 vuotiaan pariskunnan ja laitan kutsuun "perheineen" tarkoitan tietenkin heidän aikusia lapsiaan.
Mitä muutakaan perhettä heillä olisi. Jos haluan juhliin vain pelkän pariskunnan, laitan kutsuun pelkästään herra ja rouva se ja se, enkä mainitse perheestä mitään.
En takuulla lähtisi kutsumattomana mukaan.
Juu sen ymmärsin, mutta en silti kuitenkaan, miksi tuollainen säätö häihin aveciksi. No, nuorten touhuja, että joku vaan messiin.