Mies ei usko, että minua (avopuolisoa) ei ole kutsuttu häihin
Kutsussa luki vain ja ainoastaan miehen nimi, ei ”Matti perheineen” tai ”Matti + avec”. Sanoin, että silloinhan hän menee yksin, mutta ei usko. Hääpari tietää, että Matilla on avovaimo, mutta eivät silti kutsuneet kuin Matin.
Mies vastasi tekstarilla, että ”Tulossa ollaan!”, ja luulee edelleen että olen lähdössä mukaan kuokkimaan.
Suuttuu, jos en lähde - ja minähän en lähde. Häät ovat ensi viikonloppuna, ja nyt pitäisi saada mies uskomaan, että mi-nu-a ei o-le kut-sut-tu.
Auttakaa, av-mammat.
Kommentit (205)
Ei ihan liity aiheeseen, mutta minulla oli naiskaveri, joka meni n. 3kk seurustelun jälkeen kihloihin ja häätkin sovittiin kihlauksesta 5kk päähän. Muutama kuukausi häiden jälkeen tämän kaverini aviomiestä pyydettiin kaverinsa lapsen kummiksi, mutta naiskaverinia ei pyydetty, perusteluna oli se, että lapsen vanhemmat olivat tavanneet kaverini vasta pari kertaa, eivätkä oikein kunnolla tunteneet toisiaan. Mietin vaan, että toisaalta jos kaverini olimennyt poikaystävänsä kanssa kerta ovat jo menneet naimisiin, niin todennäköisesti nämä kaksi pariskuntaa tulevat tutustumaan toisiinsa ja olemaan tekemisissä toistensa kanssa.
Kristiina xx kirjoitti:
Ei ihan liity aiheeseen, mutta minulla oli naiskaveri, joka meni n. 3kk seurustelun jälkeen kihloihin ja häätkin sovittiin kihlauksesta 5kk päähän. Muutama kuukausi häiden jälkeen tämän kaverini aviomiestä pyydettiin kaverinsa lapsen kummiksi, mutta naiskaverinia ei pyydetty, perusteluna oli se, että lapsen vanhemmat olivat tavanneet kaverini vasta pari kertaa, eivätkä oikein kunnolla tunteneet toisiaan. Mietin vaan, että toisaalta jos kaverini olimennyt poikaystävänsä kanssa kerta ovat jo menneet naimisiin, niin todennäköisesti nämä kaksi pariskuntaa tulevat tutustumaan toisiinsa ja olemaan tekemisissä toistensa kanssa.
Ei pariskuntia kummeiksi. Ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi sai kutsun vaimoni (silloisen tyttöystäväni) serkun häihin. Puolisoni kysyi minulta, olemmeko menossa. Olin ihan, että ööö - ei ole mitään kutsua tullut.
Jälkeen päin vaimoni täti (sulhasen äiti) oli ihmetellyt, miksemme olleet häissä. Siis oikeasti - kutsu eri osoitteeseen. En ole varma, luki siinä perheineen, mutten olisi silloinkaan katsonut, kuuluvani siihen kutsuun, koska en ole anoppini perhetää.
Meillä oli sama, anoppi ja appi saivat kutsun häihin ja kuoressa luki vain heidän nimensä. Häissä morsiamen äiti oli ihan ihmeissään, että missä lapset (3 aikuista lasta + puolisot + lapset) ovat, toki kutsu oli tarkoitettu heillekin. Ja siellä oli ollut jopa pöytä varattuna! Kutsujalla ei vain käynyt mielessä, että 15 vuotta muualla asunut ei ihan enää koe olevansa osa kutsutun pariskunnan perhettä (jota ei edes kutsuttu).
Tämmöinen on ainakin Pohjanmaalla ihan tavallista. Vaikka olisi asunut kymmenen vuotta omassa osoitteessa eri puolella maata, juhlakutsut menevät vain vanhemmille heidän nimellään. Ja sitten loukkaannutaan, kun suurin osa "perheestä" ei saavu paikalle.
Tavallaan ne jo kotoa pois muuttaneet lapsetkin ovat silti perhettä. Itse ainakin esittelisin perheeni niin, että siihen kuuluu mies ja 4 aikuista lasta. En voisi koskaan sanoa, että perheeseeni kuuluu mies, enkä ollenkaan mainitsisi lapsiani, jotka kuitenkin aina ovat ja tulevat olemaan perhettäni, vaikka ovatkin muuttaneet pois kotoa.
Jos minä kutsun vaikkapa syntymäpäivilleni 60 vuotiaan pariskunnan ja laitan kutsuun "perheineen" tarkoitan tietenkin heidän aikusia lapsiaan.
Mitä muutakaan perhettä heillä olisi. Jos haluan juhliin vain pelkän pariskunnan, laitan kutsuun pelkästään herra ja rouva se ja se, enkä mainitse perheestä mitään.
Mutta rajaat omat vanhempasi kuitenki pois perheestäsi? Ja tulevat lapsenlapset?
No tietenkin rajaan. Vanhemmat ovat kuolleet jo jokin aika sitten. Enkä tietenkään sanoisi, että perheeseen kuuluu myös ehkä tulevat lapsenlapset :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi sai kutsun vaimoni (silloisen tyttöystäväni) serkun häihin. Puolisoni kysyi minulta, olemmeko menossa. Olin ihan, että ööö - ei ole mitään kutsua tullut.
Jälkeen päin vaimoni täti (sulhasen äiti) oli ihmetellyt, miksemme olleet häissä. Siis oikeasti - kutsu eri osoitteeseen. En ole varma, luki siinä perheineen, mutten olisi silloinkaan katsonut, kuuluvani siihen kutsuun, koska en ole anoppini perhetää.
Meillä oli sama, anoppi ja appi saivat kutsun häihin ja kuoressa luki vain heidän nimensä. Häissä morsiamen äiti oli ihan ihmeissään, että missä lapset (3 aikuista lasta + puolisot + lapset) ovat, toki kutsu oli tarkoitettu heillekin. Ja siellä oli ollut jopa pöytä varattuna! Kutsujalla ei vain käynyt mielessä, että 15 vuotta muualla asunut ei ihan enää koe olevansa osa kutsutun pariskunnan perhettä (jota ei edes kutsuttu).
Tämmöinen on ainakin Pohjanmaalla ihan tavallista. Vaikka olisi asunut kymmenen vuotta omassa osoitteessa eri puolella maata, juhlakutsut menevät vain vanhemmille heidän nimellään. Ja sitten loukkaannutaan, kun suurin osa "perheestä" ei saavu paikalle.
Tavallaan ne jo kotoa pois muuttaneet lapsetkin ovat silti perhettä. Itse ainakin esittelisin perheeni niin, että siihen kuuluu mies ja 4 aikuista lasta. En voisi koskaan sanoa, että perheeseeni kuuluu mies, enkä ollenkaan mainitsisi lapsiani, jotka kuitenkin aina ovat ja tulevat olemaan perhettäni, vaikka ovatkin muuttaneet pois kotoa.
Jos minä kutsun vaikkapa syntymäpäivilleni 60 vuotiaan pariskunnan ja laitan kutsuun "perheineen" tarkoitan tietenkin heidän aikusia lapsiaan.
Mitä muutakaan perhettä heillä olisi. Jos haluan juhliin vain pelkän pariskunnan, laitan kutsuun pelkästään herra ja rouva se ja se, enkä mainitse perheestä mitään.
Mutta rajaat omat vanhempasi kuitenki pois perheestäsi? Ja tulevat lapsenlapset?
No tietenkin rajaan. Vanhemmat ovat kuolleet jo jokin aika sitten. Enkä tietenkään sanoisi, että perheeseen kuuluu myös ehkä tulevat lapsenlapset :D
Tai siis olisi hullua sanoa, että perheeseeni kuuluu omat vanhempani, jotka ovat kuolleet. Miehen vanhemmat, jotka ovat kuolleet, mies ja neljä aikuista lasta plus ehkä tulevat lapsenlapset ja lastenlasten lapset jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakaan ei pidä mennä kutsujilta kysymään, että koskeeko kutsu myös avecia! Kyllä se kutsutun/kutsuttujen nimi lukee siinä kuoren päällä. Itseäni harmitti omissa häissä, että ensinnäkään ihmiset eivät ymmärrä mitä tarkoittaa esim. "vp 1.6.19 mennessä" tai sitä, että mukaan ei oteta just sen hetkistä poikaystävää jos kutsu on vain yhden henkilön nimellä ilman avec lisäystä.
Mietin ihan samaa. Laitoimme kutsun tyyliin Matti, Maija ja Tuija Virta (Tuija on perheen 16v tytär, asuu vanhempiensa kanssa) ja eikös vastauksena tule, että kiitos, tulemme kaikki 5 eli mukaan otettaisiin myös Tuijan paras kaveri ja poikaystävä. Kun selittää, että kutsu on vain kolmelle, niin alkaa selitys, että ei se Tuija sitten viihdy.
Ohhoh, olipas heillä härskiä menoa! Jotkut eivät vain hallitse alkeellisintakaan perusetikettiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on niin vaikeaa kysyä hääparilta?
Suoraa kysymystä pidetään itsensä häihin kutsumisena ja hääpari tietysti kohteliaisuudesta sanoo että kosku koskee myös avopuolisoa, jos siitä ei ole suurta vaivaa, vaikka näin ei oltu ajateltu alunperin.
parivuotta sitten oli poikaystäväni serkun rippijuhlat. Poikaystävä kysyi aiemmin haluanko tulla ja vastasin että voin no... ei ollut ilmeisesti maininnut tästä kellekkään koska paripäivää myöhemmin poikaystävä sanoi että äiti ei tiennyt että sä tuut(menisimme samalla kyydillä) mutta minut kumminkin oli serkun perhe kutsunut
Vierailija kirjoitti:
Outoa on sekin, että kutsutaan häihin ihmisiä, joiden kanssa ei voi rehellisesti keskustella. Siis kysyä jos ei ole varma kenelle kutsu on tarkoitettu ja vastata rehellisesti tuntematta omantunnon tuskia.
Olen samaa mieltä. Ap tekee tässä vaiheessa ihan oikein, kun jättää menemättä. Kaikkihan on jo valmista häjuhlan osalta: pitopalvelu on jo varannut tarvittavan määrän ruokaa, istumapaikat on jo selvitetty jne., eikä näin lyhyellä varoitusajalla voi enää pahemmin muutella mitään sellaista.
Minua mietityttää myös se, että jos ap:n mies nyt menee häihin yksin ja häneltä kysytään siellä syytä siihen, niin mitähän hän vastaisi? Uskaltaisiko hän sanoa serkulleen, että "kutsuhan oli vain yhdelle henkilölle.", vai eikö kehtaisi?
Ap, kerro ihmeessä jälkikäteen, miten kaikki lopulta meni! :D
Nyt hei sukuun tutustumisen vänkääjät. Juu, puolison sukuun tutustutaan sukujuhlissa, mutta LÄHISUVUN juhlissa. Jos ap ei omien sanojensakaan mukaan tunne tätä hääparia, ei kai tämä nyt ole ainoa tilaisuus kutsua sukujuhliin. Itsekin kutsuisin häihini veljeni puolison, jota en vielä tuntisi, mutta en pikkuserkkuni puolisoa, jota en vielä tuntisi.
Vierailija kirjoitti:
On todella epäkohteliasta ruveta kyselemään, saako kutsumaton avec tulla mukaan. Se on ihan yhtä törkeää, kuin tulla kuokkavieraaksi, koska kuitenkaan kutsuja ei voi kohteliaasti kieltäytyä.
Miehesi menee tietysti yksin tai jättää menemättä, sinulla ei sinne ole mitään asiaa. Itse myöskin jättäisin sian, koska en jaksa idiootteja.
Ei ole. Tietenkin tuollaisen asian voi varmistaa. Sen sijaan on epäkohteliasta kutsua vain toinen parista. Jos tilanpuute ja hinta on esteenä, kannattaa karsia kutsuvieraslistaa.
Mutta todellakaan kaikki eivät hallitse näitä kutsujen laatimisia.
Meillä on ollut nyt kesällä hieman samankaltainen tilanne. Kaksi mieheni kaveria menee nyt kesällä naimisiin. Olemme olleet noin vuoden yhdessä, eli en ole ehtinyt tapaamaan vielä kaikkia hänen kavereitaan. Kun hääkutsuja alkoi tulla, olivat ne luonnollisesti vain miehen nimellä.
Toinen sulhanen, jonka olin tavannut aiemmin, kysyi mieheltäni, että niin hei, haluaako tyttöystävä tulla myös. Halusin, joten sulhanen toivotti tervetulleeksi.
Mieheni kysyi minulta, että pitäisikö hänen kysyä avecillista kutsua myös toisiin häihin. Kieltäydyin ja perustelin epäkohteliaisuudella ja sillä, että en ollut koskaan tavannut tätä paria. Siispä mies menee noihin häihin yksin, ja se on ihan ok.
Kuinka läheinen ap miehesi on hääparin kanssa? Tietävätkö he avoliitostanne?
Mun mielestä hyviin tapoihin kuuluu kutsua pariskunnat kumpikin ja myös sinkkuystäville / -sukulaisille +avec-kutsut. Jos budjetti ei kestä aveceja, on parempi olla kutsumatta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos kutsu tuleekin vain lapsillesi, ja niissä lukee että kys. lapsi perheineen? Kuulutko automaattisesti kutsun piiriin mielestäsi, vaikka kutsu onkin lähetetty lapsillesi?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä hyviin tapoihin kuuluu kutsua pariskunnat kumpikin ja myös sinkkuystäville / -sukulaisille +avec-kutsut. Jos budjetti ei kestä aveceja, on parempi olla kutsumatta ollenkaan.
Ei kuulu. On ihan ok kutsua läheisten juhliin ne henkilöt jotka ova läheisiä. Avec kun tarkoittaa monelle juuri tuota että otetaan vain joku pan mukaan juhliin.
Miten se on miehelle niin vaikeaa varmistaa, ketkä oli kutsuttu? Voisi hyvin laittaa tekstarin, että "anteeksi kun ilmoitin osallistumisemme epätarkasti. Tarkistaisin vielä, keitä kaikkia kutsu koski."
Ystävääni ei kutsuttu kummilapsensa rippijuhlaan. Kuuli tilaisuudesta toisaalta ja halusi kuitenkin onnitella kummilastaan kortilla. Kun vanhemmat näkivät kortin kysyivät kummilta etteikö tämä ole tulossa juhlaan, johon kummi ettei ole kutsuttu. Eikä sitten mennyt. Myöskään kummilapsen häihin häntä ei kutsuttu.
Kummallista porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella epäkohteliasta ruveta kyselemään, saako kutsumaton avec tulla mukaan. Se on ihan yhtä törkeää, kuin tulla kuokkavieraaksi, koska kuitenkaan kutsuja ei voi kohteliaasti kieltäytyä.
Miehesi menee tietysti yksin tai jättää menemättä, sinulla ei sinne ole mitään asiaa. Itse myöskin jättäisin sian, koska en jaksa idiootteja.
Ei ole. Tietenkin tuollaisen asian voi varmistaa. Sen sijaan on epäkohteliasta kutsua vain toinen parista. Jos tilanpuute ja hinta on esteenä, kannattaa karsia kutsuvieraslistaa.
Mutta todellakaan kaikki eivät hallitse näitä kutsujen laatimisia.
Etenkin kun sen kysymyksen voi muotoilla niin kuin joku jo ehdotti: Mies kysyy, että tarkistaisin vielä, että olihan tämä kutsu tarkoitettu vain minulle (1 hlö)? Varuiksi voi vielä sanoa, että kun avovaimolla on muuta menoa.
Vierailija kirjoitti:
parivuotta sitten oli poikaystäväni serkun rippijuhlat. Poikaystävä kysyi aiemmin haluanko tulla ja vastasin että voin no... ei ollut ilmeisesti maininnut tästä kellekkään koska paripäivää myöhemmin poikaystävä sanoi että äiti ei tiennyt että sä tuut(menisimme samalla kyydillä) mutta minut kumminkin oli serkun perhe kutsunut
no tää nyt on normaalia teineilyä, kuten myös tästä kirjoituksen sekavuudesta voi päätellä.