Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei usko, että minua (avopuolisoa) ei ole kutsuttu häihin

Vierailija
11.08.2019 |

Kutsussa luki vain ja ainoastaan miehen nimi, ei ”Matti perheineen” tai ”Matti + avec”. Sanoin, että silloinhan hän menee yksin, mutta ei usko. Hääpari tietää, että Matilla on avovaimo, mutta eivät silti kutsuneet kuin Matin.

Mies vastasi tekstarilla, että ”Tulossa ollaan!”, ja luulee edelleen että olen lähdössä mukaan kuokkimaan.

Suuttuu, jos en lähde - ja minähän en lähde. Häät ovat ensi viikonloppuna, ja nyt pitäisi saada mies uskomaan, että mi-nu-a ei o-le kut-sut-tu.

Auttakaa, av-mammat.

Kommentit (205)

Vierailija
81/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että moni täällä vastaa tyyliin haloo, tietenkään sua ei ole kutsuttu, ei mitään epäselvää, kun kuitenkin MONIEN VASTAUKSISSA on, ettei kutsujat todellakaan ole tarkoittanut rajata kutsua vain kirjekuoressa olevaan nimeen... eli ei tämä ole mitenkään selvää, mitä nämä ap: n miehen sukulaiset tässä nyt ovat tarkoittaneet. Voi olla, että miehelle esitetään hämmästyneitä kysymyksiä, mihin ap oikein jäi. Eli kaikki on mahdollista. Tässä ajatellaan asiaa etiketin mukaan, mutta tässähän on tullut esille paljon kutsuja, joissa on tarkoitettu jopa kokonaisra perhettä, vaikka kuoressa lukee vain Matti Meikäläinen. Asia selviää vasta paikan päällä, sanoisin, että suunnilleen 50-50, onko ap kutsuttu vai ei.

Niinpä. Ja tässä epäselvässä tilanteessa jättäisin mieluummin kutsujien häpeäksi sen, jos ap ei mene häihin vaikka hänet on sinne muka kutsuttu. 

Vierailija
82/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa on sekin, että kutsutaan häihin ihmisiä, joiden kanssa ei voi rehellisesti keskustella. Siis kysyä jos ei ole varma kenelle kutsu on tarkoitettu ja vastata rehellisesti tuntematta omantunnon tuskia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne jääräpäät usko. Meillä mies oli vakuuttunut siitä, että kutsu koskee myös lapsia, vaikka kuoressa oli vain aikuisten nimet. Ei uskonut kun valistin, mutta totesi sentään, että kalliimman puoleinen ravintola ja ilta-aikaan järjestettävä juhla ei ollut sopiva aika ja paikka alle kouluikäisille, joten ilmoitti häihin vain minut ja itsensä, mutta antoi pitkän ja polveilevn selityksen siitä, miksi emme ota lapsia mukaan. Nolotti.

Hääpari ei aina osaa itse etikettiä, vaikka on sen mukaan toimivinaan. Olin juuri häissä, joka oli ilta-aikaan, yhtään alaikäistä lasta ei ollut kustuttu, vaan kutsuissa oli kaikkien kutsuttujen oma nimi, eli just matti ja piia, ei perheineen, ei lapsineen. No sinne tuli sitten sukulaisia, jotka jättivät lapset kotiin. Hääpari sitten kyseli että missäs näitä, jo lähes aikuisia lapsia on, niin olisi kuulemma ne lapsetkin voineet tietysti tulla hääjuhlaan, ettei olisi tarvinnut kotiin jäädä. Siis TIETYSTI olisivat lapset voineet tulla, mutta ei kuitenkaan niin tietysti, että olisivat viitsineen ihan kutsuun laittaa ;) 

Hääparin omat lapset, alle-yli kouluikäiset siellä olivatkin sitten pääosassa "hauskuuttamassa" vieraita, niin siksikin oli vähän erikoista että lapsettomiin häihin otettiin ne omat lapset kuitenkin mukaan :p

Suurin moka on se, että järjestetään isot ”häät”, kun on jo tehty liuta lapsiakin. Se jos mikä on moukkamaista.

Vierailija
84/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut kutsuttiin opiskeluaikana ystävieni häihin (en muista oliko kutsu osoitettu vain minulle vai oliko avec) ja kysyin morsiamelta suoraan, että saako "Pekkakin" tulla (he siis kyllä tunsivat kyseisen "Pekan")? Ystäväni sanoi suoraan, että saa jos seurustelette, mutta ei jos se on vaan sun vakipano. Siinä vaiheessa tilanne oli jälkimmäinen, joten menin ilman "Pekkaa" eikä asiasta tarvinnut tehdä mitään ongelmaa. :)

Vierailija
85/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sai kutsun erään tutun naisen 30 v juhliin. Kutsussa luki vain mieheni nimi. Kautta rantain sitten mies kyseli muilta yhteisiltä tutuilta, millaisia kutsuja he olivat saaneet. Osa oli saanut avec kutsun, osa ei. Olin aivan pöllämystynyt, ettei aviopuolisoita ollut kategorisesti kutsuttu, vaan valikoiden. Juhlat oli isossa omakotitalossa, ja mieheni kävi siellä piipahtamassa ja viemässä skumppapullon lahjaksi. Kertoi, että siellä oli paljon porukkaa, ihmisiä tuli ja meni. Enpä osannut enää kovin kauniisti tästä 30 v sinkkunaisesta ajatella.

Että eiköhän se aapeen mies ole yksin kutsuttu, ja niinkuin tuolla joku jo mainitsi, sivistyneissä maissa tämä olisi törkeä loukkaus puolisolle. Mutta suomalaiselle metsäläiskulttuurille niin kovin ominaista.

Vierailija
86/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä jankataan, että olisi törkeää kysyä, keitä kutsu koskee. Joo varmasti on ohjeita olemassa, että kutsu koskee vain niitä, joiden nimi on kuoressa, mutta johan tässäkin ketjussa on useaan kertaan todettu, että se ei suinkaan ole kaikkien kutsujien tarkoitus. Nämä eivät siis ole niin vakiintuneita tapoja, että niitä kaikki noudattaisivat. Ei ole siis mitään vikaa kysyä suoraan ja vastata suoraan, miten kutsu on tarkoitettu. Fiksut kutsujat eivät oleta, että kaikki tuntevat juhlaoppaiden mukaiset säännöt vaan kirjoittavat kutsuun selkeästi, että kutsu koskee vain mainittuja henkilöitä tai että kumppanit ja lapset ovat tervetulleita myös, kunhan ilmoitetaan päivään XX mennessä. 

Vierailija
87/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohditteko te näitä avec-asioita joka viikko?

Kävin palstalla jotain reipas kuukausi sitten, sama jatina kutsuista! Eikö aihe kyllästytä jo?

No, ei vissiin, minä poistun älykkäämpään seuraan, eli lähden lenkille itseni kanssa.

Jatkakaa te päättymätöntä inttämistä.

Vierailija
88/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut kutsuttiin opiskeluaikana ystävieni häihin (en muista oliko kutsu osoitettu vain minulle vai oliko avec) ja kysyin morsiamelta suoraan, että saako "Pekkakin" tulla (he siis kyllä tunsivat kyseisen "Pekan")? Ystäväni sanoi suoraan, että saa jos seurustelette, mutta ei jos se on vaan sun vakipano. Siinä vaiheessa tilanne oli jälkimmäinen, joten menin ilman "Pekkaa" eikä asiasta tarvinnut tehdä mitään ongelmaa. :)

Miksi kukaan edes haluaisi viedä häihin jonkun vakipanonsa? Huoh...

Vierailija
89/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä jankataan, että olisi törkeää kysyä, keitä kutsu koskee. Joo varmasti on ohjeita olemassa, että kutsu koskee vain niitä, joiden nimi on kuoressa, mutta johan tässäkin ketjussa on useaan kertaan todettu, että se ei suinkaan ole kaikkien kutsujien tarkoitus. Nämä eivät siis ole niin vakiintuneita tapoja, että niitä kaikki noudattaisivat. Ei ole siis mitään vikaa kysyä suoraan ja vastata suoraan, miten kutsu on tarkoitettu. Fiksut kutsujat eivät oleta, että kaikki tuntevat juhlaoppaiden mukaiset säännöt vaan kirjoittavat kutsuun selkeästi, että kutsu koskee vain mainittuja henkilöitä tai että kumppanit ja lapset ovat tervetulleita myös, kunhan ilmoitetaan päivään XX mennessä. 

No katsos, me älykkäät ihmiset teemme juuri noin kuin sinä kirjoitat, eikä meillä ole koskaan ollut ongelmia. Juhlat on juhlittu hyvässä ilmapiirissä, keskitytty juhlimiseen. Kysytty on, jos kysyttävää on ollut, ja vastattu kysyjälle kohteliaasti, ketään loukkaamatta.

Häät, rippijuhlat, ristiäiset, yo-juhlat, hautajaiset, kaikkia noita on ollut, eikä koskaan ongelmaa, tarvetta ketään nolata tai jälkikäteen arvostella.

Tuommoiset ongelmat on roskasakin ongelmia, niiden, joiden päätehtävä ja elämänsisältö on tämä palsta.

Vierailija
90/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta avo- tai avioparia ei saa ikinä jättää kutsumatta yhdessä. On täysin moukkamaista kutsua vain toinen puolisoista.

Mutta niin siinä vain on käynyt, että vain miehesi on kutsuttu. Sano se hänelle. Sano, että kutsuttujen nimet on kuoressa, niin se vain menee, etkä tule missään nimessä kuokkimaan. Hääjuhlassa on paikkakortit pöydässä, minne menisit istumaankaan!? Et missään tapauksessa voi tulla.

Just olin tätä kysymässä, että eikö tiedetty avopuolisokin pitäisi kutsua automaattisesti?

Ainakin yhdeltä sain vahvistusta omiin mietteisiin. Kiitos. :)

No ei todellakaan ole mikään automaatio, että kumppanit välttämättä kutsutaan. Hääparin käytäntöä on kunnioitettava. En muutenkaan tajua, mikä hinku ihmisillä on jonkun vieraan häihin, käsittämätöntä.

Niin. Sitäpaitsi keenkään ei ole PAKKO mennä häihin.Voi myös ilmoittaa ettei pääse paikalle.

Vierailija
91/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun miesystävä yritti muutamia vuosia sitten pyytää mukaan poikansa häihin, vaikka kutsussa luki selvästi hänen ja tyttärensä nimi. Loukkaantui vielä, kun en lähtenyt, olen kuulema vaikea ihminen.

Yritti vielä myöhemmin, että meidät on kutsuttu yhdessä lapsenlapsen ristiäisiin. Tuskinpa. Ei ollut mitään kirjallista kutsua, joten en mennyt. Mies on täysi juntti näissä asioissa.

Ei ymmärrä, etteivät hänen lapsensa ole kiinnostuneita tutustumaan.

Meillä on pitkä suhde takana,

Miehen lapset on ihan ok.

Silti joskus harmittaa, kun ollaan kahta eri leiriä.

Vierailija
92/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun miesystävä yritti muutamia vuosia sitten pyytää mukaan poikansa häihin, vaikka kutsussa luki selvästi hänen ja tyttärensä nimi. Loukkaantui vielä, kun en lähtenyt, olen kuulema vaikea ihminen.

Yritti vielä myöhemmin, että meidät on kutsuttu yhdessä lapsenlapsen ristiäisiin. Tuskinpa. Ei ollut mitään kirjallista kutsua, joten en mennyt. Mies on täysi juntti näissä asioissa.

Ei ymmärrä, etteivät hänen lapsensa ole kiinnostuneita tutustumaan.

Meillä on pitkä suhde takana,

Miehen lapset on ihan ok.

Silti joskus harmittaa, kun ollaan kahta eri leiriä.

Teitä on sitten suhteessanne kaksi junttia.

Vierailija
93/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi voisi laittaa viestin tyyliin, katsoin nyt tarkemmin tuota kutsua, huomasin että x ei ole mainittu, vastasin meidän molempien puolesta että tullaan, mitäs nytten?

Voihan se olla että kutsujilla ei ole etiketti hanskassa, älä tee siintä mitään ongelmaa.

Vierailija
94/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pöhölö veisi toisten rakkauden juhlaan oman vakipanonsa näytille? Huh! Yleensä avec laitetaan kutsuun silloin, kun ei tiedetä varmaksi onko kutsutulla vakava seurustelusuhde vai ei. kutsuttu siis vie avecin hääjuhliin vain silloin jos kumppani on pysyvä, tai sellaiseksi ainakin tarkoitettu.

Vierailija
95/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan edes haluaisi viedä häihin jonkun vakipanonsa? Huoh...

Koska me oltiin ihan paita ja peppu, siis aina yhdessä, ja jossain välissä vähän "virallisemminkin", mut en nyt muista oliko se ennen vai jälkeen noiden häiden. 

Vierailija
96/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni sai kutsun erään tutun naisen 30 v juhliin. Kutsussa luki vain mieheni nimi. Kautta rantain sitten mies kyseli muilta yhteisiltä tutuilta, millaisia kutsuja he olivat saaneet. Osa oli saanut avec kutsun, osa ei. Olin aivan pöllämystynyt, ettei aviopuolisoita ollut kategorisesti kutsuttu, vaan valikoiden. Juhlat oli isossa omakotitalossa, ja mieheni kävi siellä piipahtamassa ja viemässä skumppapullon lahjaksi. Kertoi, että siellä oli paljon porukkaa, ihmisiä tuli ja meni. Enpä osannut enää kovin kauniisti tästä 30 v sinkkunaisesta ajatella.

Että eiköhän se aapeen mies ole yksin kutsuttu, ja niinkuin tuolla joku jo mainitsi, sivistyneissä maissa tämä olisi törkeä loukkaus puolisolle. Mutta suomalaiselle metsäläiskulttuurille niin kovin ominaista.

Minun mieheni kutsui työkaverinainen tupaantuliaisiinsa. Ovat siis mieheni kanssa vain työkavereita, eivät muuten missään tekemisissä. ys nainen on sinkku, ja työpaikan miehet oli kutsuttu sinne ilman puolisoja, mutta työpaikan naiset puolisoineen. Mitähän tuostakin olisi pitänyt ajatella :D :D No mies ei tietenkään mennyt, eihän hän edes ole kyseisen 10v nuoremman naisen kaveri. Eipä olleet muutkaan miehet töistä menneet, muutama nainen oli mennyt, mutta ilman puolisojaan. Sama nainen oli toisen työpaikkanaisen kanssa pitäneet "tyttöjen"illan, johon kutsuttiin töistä kaikki naiset, ja kaksi miestä, joista toinen oli minun mieheni. Ei ollut mennyt sinnekään. Emme tuolloin vielä olleet yhdessä, vaan mieheni oli silloin sinkkumies.

Vierailija
97/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka pöhölö veisi toisten rakkauden juhlaan oman vakipanonsa näytille? Huh! Yleensä avec laitetaan kutsuun silloin, kun ei tiedetä varmaksi onko kutsutulla vakava seurustelusuhde vai ei. kutsuttu siis vie avecin hääjuhliin vain silloin jos kumppani on pysyvä, tai sellaiseksi ainakin tarkoitettu.

Hääpari tunsi kyseisen henkilön hyvin, ei siis ollut mitenkään "näytille viemisestä" kyse, samaa kaveripiiriä kaikki oltiin. Hääjuhlassa oli siis myös molempien ex-suhteita vieraina, koska ei se nyt ollut niin hirveää kun oltiin vähän päälle 20v.

Vierailija
98/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hääpari tunsi kyseisen henkilön hyvin, ei siis ollut mitenkään "näytille viemisestä" kyse, samaa kaveripiiriä kaikki oltiin. Hääjuhlassa oli siis myös molempien ex-suhteita vieraina, koska ei se nyt ollut niin hirveää kun oltiin vähän päälle 20v.

Tuo olis kyllä ollut kamalaa mennä naimisiin parikymppisenä. Kaverit olisivat viikoittain kyselleet, josko voisivat tuoda sen hetkisen heilan, ja sitä seuraavalla viikolla "eiku sittenkin Jarski eikä Jesse"... voi luoja.

Vierailija
99/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni kutsui työkaverinainen tupaantuliaisiinsa. Ovat siis mieheni kanssa vain työkavereita, eivät muuten missään tekemisissä. ys nainen on sinkku, ja työpaikan miehet oli kutsuttu sinne ilman puolisoja, mutta työpaikan naiset puolisoineen. Mitähän tuostakin olisi pitänyt ajatella :D :D No mies ei tietenkään mennyt, eihän hän edes ole kyseisen 10v nuoremman naisen kaveri. Eipä olleet muutkaan miehet töistä menneet, muutama nainen oli mennyt, mutta ilman puolisojaan. Sama nainen oli toisen työpaikkanaisen kanssa pitäneet "tyttöjen"illan, johon kutsuttiin töistä kaikki naiset, ja kaksi miestä, joista toinen oli minun mieheni. Ei ollut mennyt sinnekään. Emme tuolloin vielä olleet yhdessä, vaan mieheni oli silloin sinkkumies.

Ei ristus mikä työkaveri!! :D

Vierailija
100/205 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta avo- tai avioparia ei saa ikinä jättää kutsumatta yhdessä. On täysin moukkamaista kutsua vain toinen puolisoista.

Mutta niin siinä vain on käynyt, että vain miehesi on kutsuttu. Sano se hänelle. Sano, että kutsuttujen nimet on kuoressa, niin se vain menee, etkä tule missään nimessä kuokkimaan. Hääjuhlassa on paikkakortit pöydässä, minne menisit istumaankaan!? Et missään tapauksessa voi tulla.

Just olin tätä kysymässä, että eikö tiedetty avopuolisokin pitäisi kutsua automaattisesti?

Ainakin yhdeltä sain vahvistusta omiin mietteisiin. Kiitos. :)

No ei todellakaan ole mikään automaatio, että kumppanit välttämättä kutsutaan. Hääparin käytäntöä on kunnioitettava. En muutenkaan tajua, mikä hinku ihmisillä on jonkun vieraan häihin, käsittämätöntä.

Asun Keski-Euroopassa ja täällä olisi puolestaan käsittämätöntä, ihan skandaali olla kutsumatta muuta kuin tuo ap:n tapauksen mies. Siinä tapauksessa hääparin pitäisi laittaa hänelle pöytädaamiksi joku muu eli naimisissa olevalle miehelle tulisi joku pöytädaami. Enemmän ei voisi avioparia loukata. Mutta Suomessa kai on sitten mahdollista tehdä jotain tällaista!?

Just näin! ehkä eri asia jotkut rennot kaveriporukan häät pienellä budjetilla, mutta jos pukukooditkin mainittu ja pöydät plaseerattu perinteiseen tapaan, on todella noloa jättää yhdessä asuvista puolisoista toinen kutsumatta. Itse olen ollut tällaisissa häissä, ja luulin istuvani jossain sinkkujen pöydässä kun pöydässä oli puolet miehiä ja puolet naisia (miehet tietysti naisia vastapäätä) ja emme tunteneet toisiamme, mutta sitten selvisi että pöydästä yli puolella oli avo- tai aviopuolisot kotona, eli haluttu kutsua pelkästään se oma kaveri tai serkku.