Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies "eihän mun tartte tulla mukaan" kun lapsella alkaa ekaluokka!!!

Vierailija
07.08.2019 |

"Äiti voisi tulla teidän kanssa sinne jos kysytään siltä" SIIS ANOPPI MUN JA LAPSEN MUKAAN KOULULLE EKANA PÄIVÄNÄ

Ei tekisi miehelle pahaa kerrata pari luokkaa että kasvaisi

Kommentit (168)

Vierailija
101/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopas tästä nyt tunteet kuohahti tietyllä osalla palstan kirjoittajia! :)

Ilmeisesti lapsen isältä ei saisi odottaa kiinnostusta oman lapsen koulunkäyntiin, tukea, tsemppausta, huomiota, välittämistä. Päteekö tämä muihinkin lasta koskeviin asioihin?

Onko paha loukkaus jos pyytää viemään harrastukseen tms.?

Ei ole kyse siitä, että isä ei saisi osallistua, vaan siitä, että pitääkö siellä olla molempien vanhempien. Jos äiti on joka tapauksessa menossa saattamaan ekana koulupäivänä, niin pitääkö myös isän olla mukana? Mitäpä, jos äiti jäisikin pois ja isä hoitaisi homman?

Niin, mitä sitä kumpaakaan vanhempaa tarvitsee lapsen syntymäpäiville, rippijuhliin tai lakkiaisiin. Kyllä riittää, että toinen on mukana. Tai ylioppilaaksi pääsevät ovat jo täysi-ikäisiä, eiköhän ne osaa ihan yksinkin sen lakkinsa hakea.

Ehkä vanhemmalla tulee itselleen jotain sellaista, joissa haluaa koko perheen olevan mukana. Onko silloin kiva, kun lapsi sanoo, että mitä minä siellä teen. Ensimmäinen koulupäivä on lapsen elämässä iso tapaus.

No haloo, ei nyt ole kyse isosta perhejuhlasta. Tässä puhuttiin kouluun saattamisesta. Juhlissa yleensä halutaan juhlistaa jotakin ja viettää aikaa tärkeiden ihmisten kanssa. Tässä puhutaan kulkemisesta pisteestä A pisteesen B, rakennuksesta toiseen. Jotain rajaa liioitteluun.

Vierailija
102/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saatetaan, saatetaan, jos vapaapäivä on. Mutta että töistä vapaata tämän takia :D no ei tulisi mieleenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No saatetaan, saatetaan, jos vapaapäivä on. Mutta että töistä vapaata tämän takia :D no ei tulisi mieleenkään.

Sinusta siis ekaluokkalainen on ihan valmis ja kypsä kulkemaan ensimmäisenä koulupäivänään yksin kouluun?

Vierailija
104/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä olisi koululla tungosta, jos kaikkien ekaluokkalaisten molemmat vanhemmat tulisivat koululle. Oikeestiko joissain perheissä saattamaan lähtevät sekä äiti että isä?

Mä luen myös ihmeissäni näitä. Ehkä nää vaan vitsailee :D? Mä toivon niin. Tai muuten tää porukka on ihan hullua. Johan se toisessa ketjussa tehtiin selväksi, ettei sinne ole pakko mennä kummankaan vanhemman!

Miten se tungos tulee, jos vanhemmat saattavat lapsen koulun pihalle tai siihen lähelle? Ei kai kukaan ole väittänyt, että vanhempien pitää mennä luokkahuoneeseen mukaan koko päiväksi?

En mä mistään tungoksesta ole puhunut. Ilmeisesti siis olette kaikki tosissanne. Ok. 

Vierailija
105/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä olisi koululla tungosta, jos kaikkien ekaluokkalaisten molemmat vanhemmat tulisivat koululle. Oikeestiko joissain perheissä saattamaan lähtevät sekä äiti että isä?

Mä luen myös ihmeissäni näitä. Ehkä nää vaan vitsailee :D? Mä toivon niin. Tai muuten tää porukka on ihan hullua. Johan se toisessa ketjussa tehtiin selväksi, ettei sinne ole pakko mennä kummankaan vanhemman!

Miten se tungos tulee, jos vanhemmat saattavat lapsen koulun pihalle tai siihen lähelle? Ei kai kukaan ole väittänyt, että vanhempien pitää mennä luokkahuoneeseen mukaan koko päiväksi?

En mä mistään tungoksesta ole puhunut. Ilmeisesti siis olette kaikki tosissanne. Ok. 

Miltä tuntuu tajuta että oho, taidan olla niitä joiden lapset eivät saa sitä tukea kouluunsa mitä pitäisi? Vai vieläkö jatkat elämistä siinä käsityksessä että muiden lapsia vain turhaan lellitään?

Vierailija
106/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppasit kuitenkin kirjoittajaa, joka kirjoitti tungoksesta.

Vierailija
107/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti lapsen isältä ei saisi odottaa kiinnostusta oman lapsen koulunkäyntiin, tukea, tsemppausta, huomiota, välittämistä. Päteekö tämä muihinkin lasta koskeviin asioihin?

Ei ole kyse siitä, että isä ei saisi osallistua, vaan siitä, että pitääkö siellä olla molempien vanhempien. Jos äiti on joka tapauksessa menossa saattamaan ekana koulupäivänä, niin pitääkö myös isän olla mukana? Mitäpä, jos äiti jäisikin pois ja isä hoitaisi homman?

Niin, mitä sitä kumpaakaan vanhempaa tarvitsee lapsen syntymäpäiville, rippijuhliin tai lakkiaisiin. Kyllä riittää, että toinen on mukana. Tai ylioppilaaksi pääsevät ovat jo täysi-ikäisiä, eiköhän ne osaa ihan yksinkin sen lakkinsa hakea.

Ehkä vanhemmalla tulee itselleen jotain sellaista, joissa haluaa koko perheen olevan mukana. Onko silloin kiva, kun lapsi sanoo, että mitä minä siellä teen. Ensimmäinen koulupäivä on lapsen elämässä iso tapaus.

No haloo, ei nyt ole kyse isosta perhejuhlasta. Tässä puhuttiin kouluun saattamisesta. Juhlissa yleensä halutaan juhlistaa jotakin ja viettää aikaa tärkeiden ihmisten kanssa. Tässä puhutaan kulkemisesta pisteestä A pisteesen B, rakennuksesta toiseen. Jotain rajaa liioitteluun.

Lapsen ensimmäinen koulupäivä on iso muutos lapselle. Ei syntymäpäiviäkään tarvitse juhlia, siinä tulee vain vuosi lisää. Pitäähän ihmiset tupareitakin eikä siinä ole kyse kuin muuttamisesta. Miksei ekaa koulupäivää voisi pitää erikoisena päivänä?

Vierailija
108/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi kulki ihan itse kouluun ekana päivänä. Samoin menin itsekin aikoinaan 1. luokan alkaessa yksin. Ymmärrän jos vanhempi on saattamassa, mutta miksi molempien pitäisi olla, varsinkin jos on töitä? En minä ainakaan saa mitään ykkösvapaita tuollaisella perustelulla.

Terkuin iskä

Eikö teillä tosiaan saa tuollaiseen säästää edes lomapäivää tai ottaa ylityötunteja vapaana?

Tai palkatonta. En jaksa uskoa etteikö esim palkaton vapaapäivä onnistuisi työssä kuin työssä. Lapsen koulunaloitus on kuitenkin käytännössä katsoen mahdollista ennakoida jo kun raskaus selviää.

Ei kaikissa kouluissa vanhemmat kyllä pääse ekaluokkalaisen luokkaan mukaan tai vanhempia muutenkaan huomioida koulun aloituksessa. Pitäisikö sitä varten ottaa kokonainen palkaton päivä, että sanoo lapselle koulun pihalla heipat? 

Koulujen käytänteissä on eroja riippuen siitä missä päin Suomea asuu. Monissa maaseudun/haja-asutusalueiden kouluissa iso osa oppilaista on kyytioppilaita, jotka tulevat koululle koulutakseilla/busseilla ihan omatoimisesti jo ensimmäisestä koulupäivästä alkaen. Koulumatkat voivat olla kymmeniä kilometrejä eikä tällaisten koulujen pihoilla kyllä  valtavasti vanhempia ole saatilla. Eri asia ovat sitten koulut, joihin oppilaat tulevat enemmän omin kyydein tai muuten omatoimisesti.  Hieman tosiaan tuntuu, että osalla keulii, kun lukee näitä aiempia tekstejä täällä. Ihan kuin lapsen koko elämä olisi jo pilalla, jos ei puoli sukua tai vähintään kummatkin vanhemmat ole mukana koululle saattamassa. 

Vierailija
109/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän vanhemmat jää sinne koululle. En ole koskaan kuullut että vanhempilla olisi ekana päivänä joku muu tehtävä kuin saattaa koululle ja ehkä lapsesta riippuen hakea koulusta.

Vierailija
110/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen ensimmäinen koulupäivä on iso muutos lapselle. Ei syntymäpäiviäkään tarvitse juhlia, siinä tulee vain vuosi lisää. Pitäähän ihmiset tupareitakin eikä siinä ole kyse kuin muuttamisesta. Miksei ekaa koulupäivää voisi pitää erikoisena päivänä?

Totta kai lapsen eka koulupäivä on erikoinen ja tärkeä päivä. Päivän tärkeyden voi varmasti osoittaa lapselle muutenkin kuin vain lapsen kouluun asti saattamisella. Moni vanhempi saattaa lapsensa koulukyytiin ja on sieltä koulukyydiltä vastassa. Ei sinne koulukyytiin vanhempi saati muu suku mukaan pääse.  En kyllä ekaa koulupäivää rinnastaisi perhejuhliin kuitenkaan. Vanhempien 5-10 minuuttia koulun pihalla oleminen ennen kuin ekaluokkalaiset menevät sisälle kouluun ja rippi- tai ylioppilasjuhlat ovat aika lailla eri asioita jo ajallisestikin.

Vierailija
111/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi kulki ihan itse kouluun ekana päivänä. Samoin menin itsekin aikoinaan 1. luokan alkaessa yksin. Ymmärrän jos vanhempi on saattamassa, mutta miksi molempien pitäisi olla, varsinkin jos on töitä? En minä ainakaan saa mitään ykkösvapaita tuollaisella perustelulla.

Terkuin iskä

Eikö teillä tosiaan saa tuollaiseen säästää edes lomapäivää tai ottaa ylityötunteja vapaana?

Tai palkatonta. En jaksa uskoa etteikö esim palkaton vapaapäivä onnistuisi työssä kuin työssä. Lapsen koulunaloitus on kuitenkin käytännössä katsoen mahdollista ennakoida jo kun raskaus selviää.

Ei kaikissa kouluissa vanhemmat kyllä pääse ekaluokkalaisen luokkaan mukaan tai vanhempia muutenkaan huomioida koulun aloituksessa. Pitäisikö sitä varten ottaa kokonainen palkaton päivä, että sanoo lapselle koulun pihalla heipat? 

Koulujen käytänteissä on eroja riippuen siitä missä päin Suomea asuu. Monissa maaseudun/haja-asutusalueiden kouluissa iso osa oppilaista on kyytioppilaita, jotka tulevat koululle koulutakseilla/busseilla ihan omatoimisesti jo ensimmäisestä koulupäivästä alkaen. Koulumatkat voivat olla kymmeniä kilometrejä eikä tällaisten koulujen pihoilla kyllä  valtavasti vanhempia ole saatilla. Eri asia ovat sitten koulut, joihin oppilaat tulevat enemmän omin kyydein tai muuten omatoimisesti.  Hieman tosiaan tuntuu, että osalla keulii, kun lukee näitä aiempia tekstejä täällä. Ihan kuin lapsen koko elämä olisi jo pilalla, jos ei puoli sukua tai vähintään kummatkin vanhemmat ole mukana koululle saattamassa. 

No kyllä se ihan kokonainen päivä tulee tarpeeseen kun lapsi pääsee sieltä muutamaa tuntia myöhemmin kotiin. Ei meilläkään pääse kouluun vanhemmat sisälle, mutta ollaan menossa kumpikin vanhempi viemään ajoissa koulun pihalle ja varmistamaan että kaikki menee siinä hyvin -> katsomaan että löytää minne pitääkin. Koulukyydille saattaminen on varmaankin aika sama asia? Siinä luovutetaan lapset turvalliselle aikuiselle jotka he tapaavat tulevina päivinäkin, joka luovuttaa heidät sitten turvallisesti eteenpäin opettajille.

Vierailija
112/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos tässä nyt jotain Huono äiti -palkintoja jaetaan, niin olen mukana arvonnassa. Olin tutustumispäivässä eskarivuonna, mutta ekaluokalle mennessä mieheni saattoi lapsen, itse olin töissä. Myöskään ekaluokan kevään todistustenjakoon en päässyt, koska olin mieheni kanssa matkoilla. Sinne meni mummo.

Vierailija
113/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai lapsen eka koulupäivä on erikoinen ja tärkeä päivä. Päivän tärkeyden voi varmasti osoittaa lapselle muutenkin kuin vain lapsen kouluun asti saattamisella. Moni vanhempi saattaa lapsensa koulukyytiin ja on sieltä koulukyydiltä vastassa. Ei sinne koulukyytiin vanhempi saati muu suku mukaan pääse.  En kyllä ekaa koulupäivää rinnastaisi perhejuhliin kuitenkaan. Vanhempien 5-10 minuuttia koulun pihalla oleminen ennen kuin ekaluokkalaiset menevät sisälle kouluun ja rippi- tai ylioppilasjuhlat ovat aika lailla eri asioita jo ajallisestikin.

Konfirmaatio kestää max pari tuntia ja sekö on syy järjestää suvulle juhlat? Naimisiin pääsee maistraatissa 10 minuutissa, siinä solmitaan juridinen sopimus, joten tilaisuutena se on suurinpiirtein sama kuin vuokrasopimuksen allekirjoittaminen. Miksi toista juhlitaan ja toista ei?

Vierailija
114/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos tässä nyt jotain Huono äiti -palkintoja jaetaan, niin olen mukana arvonnassa. Olin tutustumispäivässä eskarivuonna, mutta ekaluokalle mennessä mieheni saattoi lapsen, itse olin töissä. Myöskään ekaluokan kevään todistustenjakoon en päässyt, koska olin mieheni kanssa matkoilla. Sinne meni mummo.

Kyllä se sieltä tulee, kun jatkat samaa linjaa. Järjestät vain lapsen tärkeille päiville itsellesi muita menoja.

Vierailija
115/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet paha äiti, todella paha äiti. Ryhdistäydy nyt hyvä ihminen hieman, omat lapset sentään.

Vierailija
116/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni isä muutti uuden tyttöystävänsä kanssa vuodeksi ulkomaille juuri ennen kuin lapsen eka luokka alkoi.

Vierailija
117/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit on yleensä paljon huonompia kuin isät. Isät rakastaa lapsiaan, mutta äidit ovat tunnevammaisia.

Vierailija
118/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen ei ehkä ole pakko tulla mutta tuo että anoppi tulisi sen tilalle olisi kyllä semmoinen rimanalitus että miettisin eroa

Tärkeät hetket jaetaan oman perheen kesken ja perheeseen ei kuulu miehen äiti

Miehen äiti on kylläkin lapsen mummo.

Vierailija
119/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän lasten koulussa 1. luokkalaiset saatetaan kouluun 1. päivänä ja lapset kutsutaan nimellä sitten vuorotellen. Itse olen ollut mukana molempia lapsia saattamassa ja mies oli mukana ainakin nuorempaa saattamassa. Kaikilta lapsilta oli molemmat tai ainakin toinen vanhempi saattamassa. Aika iso koulu vielä kyseessä.

Vierailija
120/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden isän joka ainokaisen lapsensa ekan koulupäivän aamuna ajaa 200km että voi koulun pihalle mennä saattamaan lapsensa ja ajaa sitten 200km takaisin kotiinsa