Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies "eihän mun tartte tulla mukaan" kun lapsella alkaa ekaluokka!!!

Vierailija
07.08.2019 |

"Äiti voisi tulla teidän kanssa sinne jos kysytään siltä" SIIS ANOPPI MUN JA LAPSEN MUKAAN KOULULLE EKANA PÄIVÄNÄ

Ei tekisi miehelle pahaa kerrata pari luokkaa että kasvaisi

Kommentit (168)

Vierailija
61/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä soittaisin miehen töihin ja pyytäisin että käskevät siellä että pitää mennä saattamaan.

Mitä?

Jos mies käyttää töihinmenoa tekosyynä ettei tule koululle!

Ironiaa?

Vierailija
62/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teidän molempien pitäisi sinne pihalle mennä. Itse olen koulussa töissä, enkä kyllä ymmärrä miksi koko perheen pitäsi tulla saattamaan. Mahdollisesti vielä kahdella autolla, jolloin liikenneruuhkat koulun lähialueella pahenevat ja onnettomuusriski kasvaa.

Kyllä se lapsi siellä pärjää, vaikka molemmat ei olisikaan saattamassa.

Kyllähän se lapsi _pärjää_ monissa elämässä tilanteissa, mutta vanhempi haluaa olla läsnä ja todistamassa "virstanpylväitä" kuten koulun alkamista ja lakin saamista. Kaikille koukun aloitus ei ole virstanpylväs, mutta pointti oli että ei sinne molemmat mene sitä varten ettei lapsi ilman selviytyisi, vaan siksi että haluaa. Oman lapsen koulun pihalla oli vuosi sitten useimmilla kaksi vanhempaa (ja pikkusisaruksia).

Aloittaako koulun lapsi vai lasten vanhemmat?

Päteekö sama kun lapsi menee ekaa kertaa uuteen harrastukseen tai on se kevätjuhla tai lakitus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopas tästä nyt tunteet kuohahti tietyllä osalla palstan kirjoittajia! :)

Ilmeisesti lapsen isältä ei saisi odottaa kiinnostusta oman lapsen koulunkäyntiin, tukea, tsemppausta, huomiota, välittämistä. Päteekö tämä muihinkin lasta koskeviin asioihin?

Onko paha loukkaus jos pyytää viemään harrastukseen tms.?

Ei ole kyse siitä, että isä ei saisi osallistua, vaan siitä, että pitääkö siellä olla molempien vanhempien. Jos äiti on joka tapauksessa menossa saattamaan ekana koulupäivänä, niin pitääkö myös isän olla mukana? Mitäpä, jos äiti jäisikin pois ja isä hoitaisi homman?

Niin, mitä sitä kumpaakaan vanhempaa tarvitsee lapsen syntymäpäiville, rippijuhliin tai lakkiaisiin. Kyllä riittää, että toinen on mukana. Tai ylioppilaaksi pääsevät ovat jo täysi-ikäisiä, eiköhän ne osaa ihan yksinkin sen lakkinsa hakea.

Ehkä vanhemmalla tulee itselleen jotain sellaista, joissa haluaa koko perheen olevan mukana. Onko silloin kiva, kun lapsi sanoo, että mitä minä siellä teen. Ensimmäinen koulupäivä on lapsen elämässä iso tapaus.

Hei, nyt ihan oikeesti... Pikkasen mopo nyt keulii.

Vierailija
64/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teidän molempien pitäisi sinne pihalle mennä. Itse olen koulussa töissä, enkä kyllä ymmärrä miksi koko perheen pitäsi tulla saattamaan. Mahdollisesti vielä kahdella autolla, jolloin liikenneruuhkat koulun lähialueella pahenevat ja onnettomuusriski kasvaa.

Kyllähän se lapsi _pärjää_ monissa elämässä tilanteissa, mutta vanhempi haluaa olla läsnä ja todistamassa "virstanpylväitä" kuten koulun alkamista ja lakin saamista. Kaikille koukun aloitus ei ole virstanpylväs, mutta pointti oli että ei sinne molemmat mene sitä varten ettei lapsi ilman selviytyisi, vaan siksi että haluaa. Oman lapsen koulun pihalla oli vuosi sitten useimmilla kaksi vanhempaa (ja pikkusisaruksia).

Päteekö sama kun lapsi menee ekaa kertaa uuteen harrastukseen tai on se kevätjuhla tai lakitus?

Okei, lakitukseen kutsutaan sukua ja ystäviä. Roudaanko kaikki koululle?

Vierailija
65/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, lakitukseen kutsutaan sukua ja ystäviä. Roudaanko kaikki koululle?

No jos sitä isää kiinnostaisi niin hyvä.

Vierailija
66/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pyydettiin naapuritkin mukaan! Ja roskakuski. Posteljoonia yritin myös kosiskella mukaan, ikävä kyllä hänellä on muita menoja 😟

Vierailija
67/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäin lapset jätettiin koulun pihalle ja siitä sitten opettajat huuteli omat mukaansa.

Ei siellä olisi ketään tarvinnut. Mutta menin, kun se kuuluu tapoihin.

Tää on niin jotain äitien hössötyksiä taas.

Vierailija
68/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on tärkeää lapselle että vanhemmat suhtautuvat kouluun positiivisesti eikä hälläväliä-asenteella. Lapselle koulun aloittaminen on siihen astisen elämän suurin juttu. Miksi ihmeessä siitä ei tehtäisi isompaa numeroa kuin tavallinen arkiaamu vaan. Tehdäänhän syntymäpäivistä ja valmistumisistakin. Koska ne ovat virstanpylväitä elämässä.

Ymmärrän toki että jos molemmat vanhemmat ovat töissä niin silloin vain toinen ottaa vapaata tai jos ei mahdollista niin sitten joku muu tärkeä henkilö saattamaan. Itseni saattoi aikanaan mummo. Huomenna esikoistani saattaa minä ja lapsen isä, koska haluamme olla lapsen tukena ja osoittaa tukemme siihen että koulu on tärkeä ja mahtava juttu ja että olemme mukana hengessä. Mies ja minä olemme molemmat lomalla joten totta kai menemme paikalle.

Tietenkin jos sinne tarvitsee autolla, saati kahdella mennä niin tietysti voi tulla ruuhkaa. Meillä koulu on kävelymatkan päässä. Reitti on lapsen kanssa opeteltu, mutta en halua 6-vuotiasta lasta päästää yksin Helsingin keskustan liikenteeseen ilmankin jännittävänä päivänä.

Mikä ihme tämä “kyllä lapsi pärjää, äiti on kädetön jos ei ilman miestä selviä”-mentaliteetti on? Tutkimukset selvästi osoittavat että lapset joiden vanhemmat tekevät koulusta “ison ja tärkeän jutun” ja panostavat siihen, menevät useammin korkeakouluihin. Tietenkin isoin merkitys on arjessa koulunkäynnin tukemisella, ei sillä että onko ollut ekapäivänä mukana vai ei, mutta lapselle kertoo paljonkin se miten vanhemmat ajattelevat koulusta. Jos koulua pidetään vain yhtenä suoritettavana juttuna siinä muun elämän ohella, eikä mitenkään erityisenä, näkyi tämä varsinkin tyttölasten hakeutumisessa yliopistoon ja siinä millaisille aloille he siellä suuntasivat. Tässä mielenkiintoinen Suomessa tehty tutkimus aiheesta: https://www.uef.fi/documents/364780/1432611/kayhko-2014-1.pdf/e3d529bc-…

Vierailija
69/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jokainen kolmesta lapsesta on nimenomaan halunnut olla iso ja itsenäinen ekaluokkalainen. Pitkin hampain sallivat, että ensimmäisenä päivänä toinen vanhemmista saattaa, mutta sen jälkeen halusivat mennä aivan itse. 

Vierailija
70/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies saattaa lapsen kouluun, koska hänellä on joustava työaika. Minä menen töihin. Jos oltaisiin lomalla, niin mentäisiin tietty molemmat.

Vierailija
71/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopas tästä nyt tunteet kuohahti tietyllä osalla palstan kirjoittajia! :)

Ilmeisesti lapsen isältä ei saisi odottaa kiinnostusta oman lapsen koulunkäyntiin, tukea, tsemppausta, huomiota, välittämistä. Päteekö tämä muihinkin lasta koskeviin asioihin?

Onko paha loukkaus jos pyytää viemään harrastukseen tms.?

Ei ole kyse siitä, että isä ei saisi osallistua, vaan siitä, että pitääkö siellä olla molempien vanhempien. Jos äiti on joka tapauksessa menossa saattamaan ekana koulupäivänä, niin pitääkö myös isän olla mukana? Mitäpä, jos äiti jäisikin pois ja isä hoitaisi homman?

Niin, mitä sitä kumpaakaan vanhempaa tarvitsee lapsen syntymäpäiville, rippijuhliin tai lakkiaisiin. Kyllä riittää, että toinen on mukana. Tai ylioppilaaksi pääsevät ovat jo täysi-ikäisiä, eiköhän ne osaa ihan yksinkin sen lakkinsa hakea.

Ehkä vanhemmalla tulee itselleen jotain sellaista, joissa haluaa koko perheen olevan mukana. Onko silloin kiva, kun lapsi sanoo, että mitä minä siellä teen. Ensimmäinen koulupäivä on lapsen elämässä iso tapaus.

Hei, nyt ihan oikeesti... Pikkasen mopo nyt keulii.

Miten niin? Mihin lapsi tarvitsee vanhempiaan syntymäpäivinään tai ripille pääsyyn? Vanhemmallahan voi olla silloin työpäivä.

Vierailija
72/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap romaani?

Romaani? Oletko sinä ruokalautanen?

Vierailija
73/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään pääse saattamaan, olen töissä. Lapsen isä menee kun on lomalla. Mutta tutustumispäivä tosiaan oli jo keväällä, siellä oltiin molemmat. Eihän siellä nyt ekana koulupäivänä mitään ohjelmaa enää vanhemmille ole, parempi vaan ettei siellä ole kaikki pällistelemässä, eiköhän niitä lapsia jännitä muutenkin ihan tarpeeksi. 

Vierailija
74/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään pääse saattamaan, olen töissä. Lapsen isä menee kun on lomalla. Mutta tutustumispäivä tosiaan oli jo keväällä, siellä oltiin molemmat. Eihän siellä nyt ekana koulupäivänä mitään ohjelmaa enää vanhemmille ole, parempi vaan ettei siellä ole kaikki pällistelemässä, eiköhän niitä lapsia jännitä muutenkin ihan tarpeeksi. 

Mitä ihmeen ohjelmaa sinä aikuisena tarvitset? Eikö ole tarpeeksi viihdyttävää että näet kuinka lapsesi aloittaa koulutaipaleensa? Omaa lastasi sinä olet siellä pällistelemässä etkä naapureiden.

Vierailija
75/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta kannattaa itkeä

Vierailija
76/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta!

Mä en edes tajunnut pyytää miestä mukaan!!! Ihan yksin menin lapsen sinne saattamaan

Vierailija
77/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan muistelen, ettei kovinkaan monen isä ollut saattamassa eikä ekan aamun tervetulotilaisuudessa. Omaa miestänikään en edes mukaan pyytänyt kun tekee yövuoroa. En näe mitään ihmeellistä tässä.

Vierailija
78/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ollut viemässä meidän nuorimmaista kouluun, kun aloitti ekan luokan. Isänsä vei. Mä oon varmaan ihan kauhee mutsi - no en tod. En mä ymmärrä minkä takia siellä pitäisi molempien olla välttämättä? Tietenkin, jos on helposti järjestettävissä, mutta en mä sen takia vapaata ota töistä. Hyvin pärjäsivät poikaporukalla.

Vierailija
79/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on tärkeää lapselle että vanhemmat suhtautuvat kouluun positiivisesti eikä hälläväliä-asenteella. Lapselle koulun aloittaminen on siihen astisen elämän suurin juttu. Miksi ihmeessä siitä ei tehtäisi isompaa numeroa kuin tavallinen arkiaamu vaan. Tehdäänhän syntymäpäivistä ja valmistumisistakin. Koska ne ovat virstanpylväitä elämässä.

Ymmärrän toki että jos molemmat vanhemmat ovat töissä niin silloin vain toinen ottaa vapaata tai jos ei mahdollista niin sitten joku muu tärkeä henkilö saattamaan. Itseni saattoi aikanaan mummo. Huomenna esikoistani saattaa minä ja lapsen isä, koska haluamme olla lapsen tukena ja osoittaa tukemme siihen että koulu on tärkeä ja mahtava juttu ja että olemme mukana hengessä. Mies ja minä olemme molemmat lomalla joten totta kai menemme paikalle.

Tietenkin jos sinne tarvitsee autolla, saati kahdella mennä niin tietysti voi tulla ruuhkaa. Meillä koulu on kävelymatkan päässä. Reitti on lapsen kanssa opeteltu, mutta en halua 6-vuotiasta lasta päästää yksin Helsingin keskustan liikenteeseen ilmankin jännittävänä päivänä.

Mikä ihme tämä “kyllä lapsi pärjää, äiti on kädetön jos ei ilman miestä selviä”-mentaliteetti on? Tutkimukset selvästi osoittavat että lapset joiden vanhemmat tekevät koulusta “ison ja tärkeän jutun” ja panostavat siihen, menevät useammin korkeakouluihin. Tietenkin isoin merkitys on arjessa koulunkäynnin tukemisella, ei sillä että onko ollut ekapäivänä mukana vai ei, mutta lapselle kertoo paljonkin se miten vanhemmat ajattelevat koulusta. Jos koulua pidetään vain yhtenä suoritettavana juttuna siinä muun elämän ohella, eikä mitenkään erityisenä, näkyi tämä varsinkin tyttölasten hakeutumisessa yliopistoon ja siinä millaisille aloille he siellä suuntasivat. Tässä mielenkiintoinen Suomessa tehty tutkimus aiheesta: https://www.uef.fi/documents/364780/1432611/kayhko-2014-1.pdf/e3d529bc-…

Eikö isompi virstanpylväs olisi, että lapselle osoitettaisiin, että hän on jo niin iso, että nyt pitää pärjätä muutama tunti päivässä ilman isukkia ja äitiliiniä?

Vierailija
80/168 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun uniikki lumihiutale aloittaa koulun, kyllä paikalla pitää olla molempien vanhempien. Siitä voi sitten tehdä kivan päivityksen faceen: Voi miten aina rientää. Eihän siitä ole kuin pieni hetki, kun meidän Janna-Jessica syntyi. Tänään meidän neiti aloitti koulun, koulutielle saatamassa olivat liikuttunut äiti ja ylpeä iskä.

Ja taustalla hymyilee taloyhtiön hallitus kukkavihkoineen.

Viddo mää repesin tuolle taloyhtiön hallitukselle xD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi