Mies "eihän mun tartte tulla mukaan" kun lapsella alkaa ekaluokka!!!
"Äiti voisi tulla teidän kanssa sinne jos kysytään siltä" SIIS ANOPPI MUN JA LAPSEN MUKAAN KOULULLE EKANA PÄIVÄNÄ
Ei tekisi miehelle pahaa kerrata pari luokkaa että kasvaisi
Kommentit (168)
Mikä nykyajan lapsia vaivaa kun ne pitää pitää niin pumpulissa ja vanhemissaan kiinni? Alotin ekaluokan syksyllä 1990, ja ihan ITSE me kaikki koululaiset sinne mentiin, ei näkyny yhdenkään vanhempia missään...
Pienenpienen kylän koulu kyllä, mutta silti. En nähnyt vanhempia myöhemmin isommassakaan koulussa saattamassa ekaluokkalaisia.
Sinnehän käydään keväällä tutustumassa just siksi, ettei sitten syksyllä pelota mennä.
Huomenna se koulu alkaa. Itse oon jo vapaa niistä huolista. Nyt on aikaa itselle.
No niin, Helsingin keskustan yhden koulun oppilailla oli äsken lähes kaikilla (silmämääräinen arvio 80-90%) kaksi vanhempaa viemässä. Yksikään ykkösluokkalainen ei tullut kouluun yksin. Lähes kaikki vanhemmat olivat pukeutuneet todella hyvin.
Itse uskoisin tässä näkyvän sosioekonomisen aseman, tietyillä alueilla koulutusta arvostetaan ja arvotetaan enemmän kuin toisilla.
Vierailija kirjoitti:
No niin, Helsingin keskustan yhden koulun oppilailla oli äsken lähes kaikilla (silmämääräinen arvio 80-90%) kaksi vanhempaa viemässä. Yksikään ykkösluokkalainen ei tullut kouluun yksin. Lähes kaikki vanhemmat olivat pukeutuneet todella hyvin.
Itse uskoisin tässä näkyvän sosioekonomisen aseman, tietyillä alueilla koulutusta arvostetaan ja arvotetaan enemmän kuin toisilla.
Koulutusta?? 😂 Ne lapset aloittavat vasta ekaluokan. Sitä paitsi yleensä vanhemmat ovat töissä tuohon aikaan, eli näkemäsi voi tosiaan kertoa sosioekonomisesta asemasta, mutta vähän eri tavalla kuin sinä ajattelit...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse uskoisin tässä näkyvän sosioekonomisen aseman, tietyillä alueilla koulutusta arvostetaan ja arvotetaan enemmän kuin toisilla.Koulutusta?? 😂 Ne lapset aloittavat vasta ekaluokan. Sitä paitsi yleensä vanhemmat ovat töissä tuohon aikaan, eli näkemäsi voi tosiaan kertoa sosioekonomisesta asemasta, mutta vähän eri tavalla kuin sinä ajattelit...
Meinaatko että sossu maksaa Ullanlinnan perheasunnon kulut? Voi tulla sulle shokkina, mutta ihan niin hyvinvointivaltio Suomikaan ei sentään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saatetaan, saatetaan, jos vapaapäivä on. Mutta että töistä vapaata tämän takia :D no ei tulisi mieleenkään.
Sinusta siis ekaluokkalainen on ihan valmis ja kypsä kulkemaan ensimmäisenä koulupäivänään yksin kouluun?
No katsos kun toiset käyvät töissä. Eikä niistä kaikista töistä noin vaan olla pois silloin kun huvittaa. Ja toisten lapset myös ovat sen verran fiksuja, että osaavat mennä sinne kouluun itsekin. Etenkin, jos sitä en etukäteen jo harjoiteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saatetaan, saatetaan, jos vapaapäivä on. Mutta että töistä vapaata tämän takia :D no ei tulisi mieleenkään.
Sinusta siis ekaluokkalainen on ihan valmis ja kypsä kulkemaan ensimmäisenä koulupäivänään yksin kouluun?
No katsos kun toiset käyvät töissä. Eikä niistä kaikista töistä noin vaan olla pois silloin kun huvittaa. Ja toisten lapset myös ovat sen verran fiksuja, että osaavat mennä sinne kouluun itsekin. Etenkin, jos sitä en etukäteen jo harjoiteltu.
No katsos toiset vanhemmat ovat sen verran fiksuja että ovat jo raskautuessaan tienneet tämän päivän koittavan ja osanneet arvioida sen lähes päivälleen! 6v on ollut aikaa järjestellä asioita... Jos joltain ei tässä ajassa onnistu saada edes yhdelle vanhemmalle vaikka palkatonta vapaapäivää niin ei tietysti voi minkään. Suurin osa ekaluokkalaisista varmasti osaavat kulkea sen koulumatkan yksin, mutta järkyttävää huolettomuutta vanhemmilta ajatella että lapsi on tarpeeksi kypsä 6-7-vuotiaana menemään yksin siihenastisen elämänsä jännittävämpään jan tärkeään juttuun :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No katsos toiset vanhemmat ovat sen verran fiksuja että ovat jo raskautuessaan tienneet tämän päivän koittavan ja osanneet arvioida sen lähes päivälleen! 6v on ollut aikaa järjestellä asioita... Jos joltain ei tässä ajassa onnistu saada edes yhdelle vanhemmalle vaikka palkatonta vapaapäivää niin ei tietysti voi minkään. Suurin osa ekaluokkalaisista varmasti osaavat kulkea sen koulumatkan yksin, mutta järkyttävää huolettomuutta vanhemmilta ajatella että lapsi on tarpeeksi kypsä 6-7-vuotiaana menemään yksin siihenastisen elämänsä jännittävämpään jan tärkeään juttuun :(
Kyllä täytyy olla elämänhallinta hukassa, jos lapsen ensimmäisen koulupäivän suunnittelu pitää aloittaa jo raskauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mikä nykyajan lapsia vaivaa kun ne pitää pitää niin pumpulissa ja vanhemissaan kiinni? Alotin ekaluokan syksyllä 1990, ja ihan ITSE me kaikki koululaiset sinne mentiin, ei näkyny yhdenkään vanhempia missään...
Pienenpienen kylän koulu kyllä, mutta silti. En nähnyt vanhempia myöhemmin isommassakaan koulussa saattamassa ekaluokkalaisia.Sinnehän käydään keväällä tutustumassa just siksi, ettei sitten syksyllä pelota mennä.
Ainakin meillä näkyi 80-luvulla varmaan kaikilla vanhemmat mukana.
Minulla oli mahdollisuus olla saattamassa molemmat lapseni ekaluokalle ja olen siitä onnellinen. Töistä ei olisi ollut varaa jäädä pois.
Kyllä siinä tippa tuli linssiin, kun rakas pieni tyttäreni odotti pihalla jännittyneenä isossa repussaan koulutiensä alkua. Pojan kanssa vielä vältin kyyneleet, mutta herkkä hetkihän sekin oli.
Isä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse uskoisin tässä näkyvän sosioekonomisen aseman, tietyillä alueilla koulutusta arvostetaan ja arvotetaan enemmän kuin toisilla.Koulutusta?? 😂 Ne lapset aloittavat vasta ekaluokan. Sitä paitsi yleensä vanhemmat ovat töissä tuohon aikaan, eli näkemäsi voi tosiaan kertoa sosioekonomisesta asemasta, mutta vähän eri tavalla kuin sinä ajattelit...
Meinaatko että sossu maksaa Ullanlinnan perheasunnon kulut? Voi tulla sulle shokkina, mutta ihan niin hyvinvointivaltio Suomikaan ei sentään ole.
Minä ymmärsin tuon niin, että niillä vanhemmilla oli varaa olla poissa töistä etuoikeutetun taloudellisen asemansa myötä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Äidit on yleensä paljon huonompia kuin isät. Isät rakastaa lapsiaan, mutta äidit ovat tunnevammaisia.
Ja tämä on vieläpä tilastollinen fakta eikä mitään mutuilua.
Vierailija kirjoitti:
Oman lapseni isä muutti uuden tyttöystävänsä kanssa vuodeksi ulkomaille juuri ennen kuin lapsen eka luokka alkoi.
Semmoista. Varmaan tosi kiva lapsesta.
Ei todellakaan tarvita koko sukua mukaan. Muistan kun itse menin ekaluokalle, äiti kävi saattamassa minut kouluun, enkä olisi osannut edes ajatella, että pitäisi isänkin olla mukana. Isä voi viedä/hakea toisena päivänä.
Vähän ylireagointia minusta nyt. Sinulla on muuten varmaan ihan hyvä mies ja lasten isä kuitenkin.
Likka aloittaa yliopistossa ihan kohta, onkohan sielläkim kaikki hyväosaiset saattamassa omaa kullannuppuaan
Meillä kolme lasta nyt Yläkoulussa. Minä äitinä saatoin jokaisen vuorollaan ekaluokan ekana päivänä kouluun. Mies oli töissä eikä tullut mieleenikään että hänen olisi tarvinnut ottaa tuohon asiaan vapaata ja tulla mukaan. Minusta sen helpompaa lapselle mitä pienempi hässäkkä. Yhdellä kerralla saattelin samalla naapurinkin ekaluokkalaisen kouluun kun omani kun naapurissa molemmat vanhemmat töissä joista ei päässyt saattamaan. Osa ekaluokkalaisista tuli yksin, suurimmalla osalla oli yksi saattaja ja näiden kolmen vuoden kokemuksen aikana Vain yhdellä lapsella oli molemmat vanhemmat saattamassa ekaluokkalista kouluun. Tämä lapsi onkin perheen ainokainen.
Isä saattamaan. Pääsee samalla näkemään luokkakavereiden saattavat äidit, josko jonkun kanssa tulis lähemminkin tutuksi, hyvin läheisesti.
Eikö ne saattajat ole siellä nimenomaan se solmimassa ja vahvistamassa vanhempien verkostoja? Katsomassa, kenen kaveri kannattaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienenpienen kylän koulu kyllä, mutta silti. En nähnyt vanhempia myöhemmin isommassakaan koulussa saattamassa ekaluokkalaisia.Sinnehän käydään keväällä tutustumassa just siksi, ettei sitten syksyllä pelota mennä.
Ainakin meillä näkyi 80-luvulla varmaan kaikilla vanhemmat mukana.
Meillä 80-luvulla ei näkynyt saattajia (paitsi tavallaan niillä harvoilla keitä vanhemmat muutenki kuskas, mutta niilläkin se yksi).
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden isän joka ainokaisen lapsensa ekan koulupäivän aamuna ajaa 200km että voi koulun pihalle mennä saattamaan lapsensa ja ajaa sitten 200km takaisin kotiinsa
Eli hän pitää palkatonta vapaata yhden työpäivän verran? Ja mahdollisesti maksaa vielä yhden hotelliyön, jos lapsi menee kahdeksaksi kouluun.
Siivoa suusi.