Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpailu opettajille: kuka on tehnyt pisimpään pätkätöitä?

Vierailija
31.07.2019 |

Ihan mielenkiinnosta kyselen, miten pitkään opet tekevät pätkää ja mikä vuosimäärä on palstan ennätys.

Itselläni alkaa juuri 12. lukuvuosi.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta. Luulin voittavani tämän, mutta taitaa sittenkin joku muu viedä. Opettajia on koulutettu aivan liikaa, suuri osa on kokonaan työttömänä, ilman pätkätöitä edes. Siksipä menen huomennakin kesäkurssilleni opettamaan ilomielin, kiitollisena siitä, että saan tehdä työtä, jota rakastan. Edes pienissä pätkissä.

Vierailija
22/78 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oikein jatkatte useita vuosia tuollaisia määräaikaisuuksia? Ettekö oikeasti jo säästäisi sen verran, että voisitte opiskella uuden ammatin? Suurin syy, miksi jatkuvia määräaikaisuuksia tarjotaan, on teidänkaltaiset epätoivoiset, kaikkeen suostuvat opettajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko työurani eli 32 vuotta. Jos siis pätkätyöksi määritellään se, että minulla ei ole koskaan ollut määräyskirjaa tai työsopimusta kuin korkeintaan vuodeksi kerrallaan.

Et taida olla pätevä. Ottaako sama kunta sinut joka vuosi töihin? Hakuilmoitus on jossain kunnan ilmoitustaululla? Ovatko opetettavat aineesi sellaisia, ettei yhdistelmään voi olla pätevää hakijaa?

Vierailija
24/78 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuisi siltä, että meidän aineenopettajien työtilanne on kaikkein heikoin.

T: Kieltenopettaja, pätevä, pätkätöitä 14 vuotta

Vierailija
25/78 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko työurani eli 32 vuotta. Jos siis pätkätyöksi määritellään se, että minulla ei ole koskaan ollut määräyskirjaa tai työsopimusta kuin korkeintaan vuodeksi kerrallaan.

Et taida olla pätevä. Ottaako sama kunta sinut joka vuosi töihin? Hakuilmoitus on jossain kunnan ilmoitustaululla? Ovatko opetettavat aineesi sellaisia, ettei yhdistelmään voi olla pätevää hakijaa?

Olen täysin pätevä, mutta ei tuossa missään sanottu, että pätkätyöt täytyy tehdä kaikki samalla paikkakunnalla. Olen reissannut ympäri Suomea ja vastaan 14 vuotta sitten perhettä perustaessani jäin paikalleni. Opetan aika omistuista yhdistelmää, totta.

Vierailija
26/78 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

11vuotta. Tänään viimeinen epävirallinen päivä. Huomenna olen virassa, vihdoinkin!

Vierailija
27/78 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos aiheellisen kilpailun lanseeraamisesta, ap! Olisi valtavan tärkeää, että opettajien heikosta työtilanteesta puhuttaisiin myös julkisesti ja kirjoitettaisiin myös mediassa. Mutta jälleen kerran tuntuu, että painopiste on aivan muissa jutuissa. OAJ tietenkin tekee kaikkensa, jotta todellisuus työtilanteesta ei tulisi missään ilmi.

Vierailija
28/78 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan opettajat valittavat. Varsinkaan palkattomista kesistä. Koulunkäynninohjaajilla ihan sama tilanne. Vaikka olet ehkä onnistunut saamaan vakitoimen, kesän ajaksi työnteko ja palkanmaksu keskeytetään.

Samassa luokassa olemme samojen oppilaiden kanssa, mutta vain viranhaltijalla = opettajalla, on palkallinen ”opetukseton aika”

Sehän on ihan ymmärrettävää, ettei määräaikaisille, opettajille tai ohjaajille tehdä sopparia kuin lukuvuoden ajaksi.

Mutta muutenhan ohjaajat ovat ihan paarialuokkaa koulujen sisällä.

Vierailija
29/78 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodesta 2007 vuoteen 2017. Välissä kaksi vuotta työttömänä. Ei paha ollenkaan, kun muiden kommentteja lukee :D

Vierailija
30/78 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 vuotta. Kaikenlaista pätkäsijaisuutta, myös luokanopena (olen aineenope).

Katselin yhtenä keväänä oman paikkakuntani avoimia virkoja: pari aineenopen virkaa, useita luokanopen virkoja.

Päätin hankkia itselleni kaksoiskelpoisuuden ja hain okl:ään. Pääsin ja suoritin maisteriopinnot kahdessa vuodessa. Sain tuolta ajalta opiskeluihin tarkoitettua työmarkkinatukea, koska opiskelun katsottiin parantavan työllistymistäni.

Ja niin se tekikin: valmistumien jälkeen vain yksi kesä (se ensimmäinen) työttömänä (aineenopena kaikki kesät + osa lukuvuodesta), sen jälkeen muutama 12kk määräaikaisuus ja sitten virka. Työskentelen isossa yhtenäiskoulussa luokanopena, lisäksi osa tunneista aineenopena ns omissa aineissa yläkoulun puolella. Virka on luokanopen virka

Kannattaa oikeasti miettiä vaihtoehtoja eikä junnata loputtomiin pätkissä.

Vierailija
31/78 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi oikein jatkatte useita vuosia tuollaisia määräaikaisuuksia? Ettekö oikeasti jo säästäisi sen verran, että voisitte opiskella uuden ammatin? Suurin syy, miksi jatkuvia määräaikaisuuksia tarjotaan, on teidänkaltaiset epätoivoiset, kaikkeen suostuvat opettajat.

Noh. Omalla paikkakunnallani (Suomen mittakaavassa iso muuttovoittokunta) yhtä opettajan vakivirkaa kohti on 120 pätevää hakijaa. Eli kunta ketjuttaa koska se voi. Itse olin pätkällä samassa paikassa 5 vuotta putkeen mikä on ketjun perusteella vielä näköjään lyhyt aika.

Vierailija
32/78 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaan opettajat valittavat. Varsinkaan palkattomista kesistä. Koulunkäynninohjaajilla ihan sama tilanne. Vaikka olet ehkä onnistunut saamaan vakitoimen, kesän ajaksi työnteko ja palkanmaksu keskeytetään.

Samassa luokassa olemme samojen oppilaiden kanssa, mutta vain viranhaltijalla = opettajalla, on palkallinen ”opetukseton aika”

Sehän on ihan ymmärrettävää, ettei määräaikaisille, opettajille tai ohjaajille tehdä sopparia kuin lukuvuoden ajaksi.

Vakitomessa ei todellakaan voi keskeyttää palkanmaksua. Meillä vakituiset ohjaajat ovat töissä kesän lukuunottamatta normaalia 4 viikon kesälomaa.

Vierailija
33/78 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ohjaajien tilanne on epäoikeudenmukainen lomautuksineen. Onko se kaikkialla samanlainen vai työskenteletkö R:llä alkavassa kunnassa.

Vierailija
34/78 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen apulaispormestari Johanna Loukaskorpi voitti aikoinaan kiistan Tampereen kaupunkia kohtaan näistä opetöiden laittomista ketjuttamisista. Sai hyvät korvaukset. Mites nykyään sallitaan?

Vierailija
35/78 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereen apulaispormestari Johanna Loukaskorpi voitti aikoinaan kiistan Tampereen kaupunkia kohtaan näistä opetöiden laittomista ketjuttamisista. Sai hyvät korvaukset. Mites nykyään sallitaan?

Tampereella tilanne nykyään hieman parempi, kiitos Johanna! ❤

Vierailija
36/78 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärrä, miksi koet, että opettajat valittavat turhaan. Selvästikin koulunkäynnin ohjaajat ovat yhtä pahassa jamassa, kun me pätkäpopet. Kumpikaan ammattiryhmä ei valita turhaan! Valittaminen on täysin aiheellista meillä kummallakin!

Vierailija
37/78 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3-4 vuotta. Kaikenlaista pätkäsijaisuutta, myös luokanopena (olen aineenope).

Katselin yhtenä keväänä oman paikkakuntani avoimia virkoja: pari aineenopen virkaa, useita luokanopen virkoja.

Päätin hankkia itselleni kaksoiskelpoisuuden ja hain okl:ään. Pääsin ja suoritin maisteriopinnot kahdessa vuodessa. Sain tuolta ajalta opiskeluihin tarkoitettua työmarkkinatukea, koska opiskelun katsottiin parantavan työllistymistäni.

Ja niin se tekikin: valmistumien jälkeen vain yksi kesä (se ensimmäinen) työttömänä (aineenopena kaikki kesät + osa lukuvuodesta), sen jälkeen muutama 12kk määräaikaisuus ja sitten virka. Työskentelen isossa yhtenäiskoulussa luokanopena, lisäksi osa tunneista aineenopena ns omissa aineissa yläkoulun puolella. Virka on luokanopen virka

Kannattaa oikeasti miettiä vaihtoehtoja eikä junnata loputtomiin pätkissä.

Hain yhtenä vuonna aineenopettajasta luokanopettajaksi pätevöittävään työvoimakoulutukseen. Pääsin haastatteluvaiheeseen ja siihen tyssäsi. En ole yrittänyt uudestaan, koska olen ymmärtänyt, että myös luokanopet kärsivät pätkätyöstä.

Olen havainnut, että monella tuoreella aineenopella on kaksoispätevyys. Viisasta!

Vierailija
38/78 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ammatin opiskelisin? Aineenopen koulutus on jo toinen tutkintoni. Opintojen alussa väitettiin työllistyminen satavarmaksi. Toisin kävi. Jos nyt nelikymppisenä opiskelen uuden ammatin, sen olisi pakko työllistää satavarmasti. Mikä ala on sellainen? Opintovapaa ei ole mahdollinen pätkätyöläiselle, joten opiskeltava olisi työttömyyskorvauksella.

Olen miettinyt uutta alaa ja käynyt ammatinvalintapsykologillakin sitä varten. Käynnistä ei ollut mitään hyötyä. Kuumeisesti mietin ja etsin muiden alojen työpaikkoja, jotka sopisivat osaamiseeni.

Vierailija
39/78 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11vuotta. Tänään viimeinen epävirallinen päivä. Huomenna olen virassa, vihdoinkin!

Lämpimät onnittelut sinulle! Olosi on varmasti keveä! Ihana kuulla, että jollakulla tärppää pitkän pätkärupeaman päätteeksi. 💐

Vierailija
40/78 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä loukkaantuisin niin, että en montaa kesää palkatta olisi, kun vaihtaisin jo alaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä