Kilpailu opettajille: kuka on tehnyt pisimpään pätkätöitä?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, miten pitkään opet tekevät pätkää ja mikä vuosimäärä on palstan ennätys.
Itselläni alkaa juuri 12. lukuvuosi.
Kommentit (78)
Kolme vuotta, nyt alkaa neljäs. Onneksi kesien palkat olen saanut joka kesä.
Vierailija kirjoitti:
Kolme vuotta, nyt alkaa neljäs. Onneksi kesien palkat olen saanut joka kesä.
Jos sinua kolme vuotta ketjutettu ja olet muodollisesti pätevä, niin eikös tuo ole jo sitä laitonta ketjuttamista? Kunnalla ilmeisesti tarve jatkuvasti sinun opetuksellesi eli työsuhde pitäisi olla toistaiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Minä loukkaantuisin niin, että en montaa kesää palkatta olisi, kun vaihtaisin jo alaa!
Miksi pitäisi saada palkkaa kesältä? En ole koskaan saanut ja hommia on riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko opetyö"urani", vuodesta 1995 lähtien. Asiaan vaikuttanee se, että olen "vain" aineenopettaja-HuK. Eri pituisia pätkiä, monessa eri kunnassa. Välillä saanut pitkäänkin kesäkuukausilta palkan, välillä kesä- tai muuten työttömänä ja sitten näissä silpputöissä, joista viimeisin kyllä huippu: tunteja yhteensä 16 eli päätöimisuus, mutta kun osa tunneista iltaisin kansalaisopistossa (joka ei ole näköjään oikeaa opetyötä...), niin työssäoloaika eikä eläke kerry ja palkan saa vain pidetyiltä tunneilta. Aktivoinnit ja kikyt kyllä pitää tehdä. Homma on niin syvältä ja OAJ ei hoida hommaansa.
Mistä uusi työ? Kolmatta ammattia en enää kerkeä opiskella, sillä ikää alkaa jo olla sen verran, joten mikäs tässä, takuueläkettä odotellessa.
Mä oon kanssa työskennellyt vuosia vapaan sivistystyön piirissä. Sain juuri tietää ikälisiä hakiessani, että tuntipalkatut opettajantehtävät eivät kerrytä ikälisää, vaikka tekisi koko lukuvuoden yli 20 viikkotuntia. Kuulemma vain kuukausipalkkaiset työsuhteet lasketaan mukaan. Tämäkin vielä...
Kyllä kansalaisopiston tuntiopekin saa ikälisät - jos täyttää ehdot, jotka muistaakseni olivat mm. useampi lukuvuosi peräkkäin (koska lyhyt kausi) yli 16vko/h. Itse olen ikälisiä saanut jo pariinkin otteeseen.
Vapaa sivistystyö pitäisi kieltää. Hyihän nyt bergele!
Kristiina xx kirjoitti:
Jännä, kun puhutaan, että luokanopettajista on pulaa, silti löytyy työttömiä opettajia paljon.
En ole alalla, mutta minulla on käsitys, että pk-seudulla ja syrjäkylillä, esim. Lapissa, on pulaa luokanopettajista. Pk-seudulla siksi, koska asuminen on niin kallista, ettei 1000 euron vuokria maksella opettajan palkalla, syrjäseudulla siksi, koska kukaan varsinkaan nuori ihminen halua asua keskellä metsää, erityisesti jos puolisollekin pitäisi työpaikka löytää.
Meillä aloitetaan toista lukuvuotta ilman erityisopettajaa. Kyseessä pikkupaikkakunta tunnin ajomatkan päässä yhdestä Suomen isoimmista kaupungeista. Pätevää erityisopea tuskin saamme mutta mielellämme ottaisimme jonkun jolla on jokin aineenopettajan tai luokanopettajan pätevyys. Koko kesän aikana ei tullut yhtään hakemusta vaikka tälläkin seudulla on paljon työttömiä opettajia. Ilmeisesti ollaan mielummin työttömänä kun pitäisi mennä kimppakyydillä tunti suuntaansa. Itse jotenkin ajattelisin että kyllä sitä sen yhden vuoden jaksaa kun saa ansioluetteloon laittaa koko vuoden pestin sitten seuraavan vuoden hakuja ajatellen mutta ei niin ei.
Ilmeisesti ollaan mielummin työttömänä kun pitäisi mennä kimppakyydillä tunti suuntaansa. Itse jotenkin ajattelisin että kyllä sitä sen yhden vuoden jaksaa kun saa ansioluetteloon laittaa koko vuoden pestin sitten seuraavan vuoden hakuja ajatellen mutta ei niin ei.
Mulla on jo näitä cv:n täytteitä riittävästi. Eipä tule silti työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ollaan mielummin työttömänä kun pitäisi mennä kimppakyydillä tunti suuntaansa. Itse jotenkin ajattelisin että kyllä sitä sen yhden vuoden jaksaa kun saa ansioluetteloon laittaa koko vuoden pestin sitten seuraavan vuoden hakuja ajatellen mutta ei niin ei.
Joten olet mielummin työttömänä? Kyllä minulle haastattelijana heti vaikuttaa paremmalta hakija jolta on edelliseltä vuodelta koko vuoden pesti kuin sellainen hakija jolla joskus ollut koko vuoden paikkoja mutta sitten on vaan näitä lyhyitä sijaisuuksia siellä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittanet vakityötä?
Mulla sama ongelman, ottaa niin päähän nämä pätkä- ja silpputyöt, että ihan sama onko töitä vai ei. Asia ei siitä muutu, ikälisät tai eläkkeet ei kerry, jos et ole oikeanlaisessa koulussa tarpeeki isolla tuntimäärällä. Muutama tunti yleissivistävällä ja sivutoiminen pesti peruskoulussa ei auta yhtään tulevaisuutta, kun palvelulisät eivät kerry, eivätkä eläkkeet. Ok, toki saa "taskurahaa" pidetyistä tunneista, mutta missä muussa työssä on näin huonot ehdot? Vaihtoon koko homma.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Jännä, kun puhutaan, että luokanopettajista on pulaa, silti löytyy työttömiä opettajia paljon.
En ole alalla, mutta minulla on käsitys, että pk-seudulla ja syrjäkylillä, esim. Lapissa, on pulaa luokanopettajista. Pk-seudulla siksi, koska asuminen on niin kallista, ettei 1000 euron vuokria maksella opettajan palkalla, syrjäseudulla siksi, koska kukaan varsinkaan nuori ihminen halua asua keskellä metsää, erityisesti jos puolisollekin pitäisi työpaikka löytää.
Meillä aloitetaan toista lukuvuotta ilman erityisopettajaa. Kyseessä pikkupaikkakunta tunnin ajomatkan päässä yhdestä Suomen isoimmista kaupungeista. Pätevää erityisopea tuskin saamme mutta mielellämme ottaisimme jonkun jolla on jokin aineenopettajan tai luokanopettajan pätevyys. Koko kesän aikana ei tullut yhtään hakemusta vaikka tälläkin seudulla on paljon työttömiä opettajia. Ilmeisesti ollaan mielummin työttömänä kun pitäisi mennä kimppakyydillä tunti suuntaansa. Itse jotenkin ajattelisin että kyllä sitä sen yhden vuoden jaksaa kun saa ansioluetteloon laittaa koko vuoden pestin sitten seuraavan vuoden hakuja ajatellen mutta ei niin ei.
Tarjotkaa opettajalle työsuhdekämppä koulun vierestä?
Pian käynnistyy 14. lukuvuosi pätkätöissä. Samalla työnantajalla tästä 12 vuotta. 😳😂
Aika hurjia lukuja! Eikö tuohon todella voi tulla mitään muutosta työntekijän eduksi?
Vierailija kirjoitti:
3-4 vuotta. Kaikenlaista pätkäsijaisuutta, myös luokanopena (olen aineenope).
Katselin yhtenä keväänä oman paikkakuntani avoimia virkoja: pari aineenopen virkaa, useita luokanopen virkoja.
Päätin hankkia itselleni kaksoiskelpoisuuden ja hain okl:ään. Pääsin ja suoritin maisteriopinnot kahdessa vuodessa. Sain tuolta ajalta opiskeluihin tarkoitettua työmarkkinatukea, koska opiskelun katsottiin parantavan työllistymistäni.Ja niin se tekikin: valmistumien jälkeen vain yksi kesä (se ensimmäinen) työttömänä (aineenopena kaikki kesät + osa lukuvuodesta), sen jälkeen muutama 12kk määräaikaisuus ja sitten virka. Työskentelen isossa yhtenäiskoulussa luokanopena, lisäksi osa tunneista aineenopena ns omissa aineissa yläkoulun puolella. Virka on luokanopen virka
Kannattaa oikeasti miettiä vaihtoehtoja eikä junnata loputtomiin pätkissä.
Luokanopella onkin mukavan halpa teettää aineenopetustunteja, kun ei tarvii laskee edes painotettua opv:tta.
Viisi vuotta pätkätöissä ja sitten riitti. Vaihdoin alaa. Päivääkään en ole katunut, vaikka menetin vapaat kesät. Jos koko muu vuosi on yhtä stressiä ja kärsimystä niin ei sitä mikään vapaa kesä korvaa.
T. Ex-aineenope
Vierailija kirjoitti:
Viisi vuotta pätkätöissä ja sitten riitti. Vaihdoin alaa. Päivääkään en ole katunut, vaikka menetin vapaat kesät. Jos koko muu vuosi on yhtä stressiä ja kärsimystä niin ei sitä mikään vapaa kesä korvaa.
T. Ex-aineenope
Ja toki minulla on siis ihan normi neljän viikon kesäloma nykyään, mikä riittää varsin hyvin kun työ ei ole niin kuormittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko opetyö"urani", vuodesta 1995 lähtien. Asiaan vaikuttanee se, että olen "vain" aineenopettaja-HuK. Eri pituisia pätkiä, monessa eri kunnassa. Välillä saanut pitkäänkin kesäkuukausilta palkan, välillä kesä- tai muuten työttömänä ja sitten näissä silpputöissä, joista viimeisin kyllä huippu: tunteja yhteensä 16 eli päätöimisuus, mutta kun osa tunneista iltaisin kansalaisopistossa (joka ei ole näköjään oikeaa opetyötä...), niin työssäoloaika eikä eläke kerry ja palkan saa vain pidetyiltä tunneilta. Aktivoinnit ja kikyt kyllä pitää tehdä. Homma on niin syvältä ja OAJ ei hoida hommaansa.
Mistä uusi työ? Kolmatta ammattia en enää kerkeä opiskella, sillä ikää alkaa jo olla sen verran, joten mikäs tässä, takuueläkettä odotellessa.
Mä oon kanssa työskennellyt vuosia vapaan sivistystyön piirissä. Sain juuri tietää ikälisiä hakiessani, että tuntipalkatut opettajantehtävät eivät kerrytä ikälisää, vaikka tekisi koko lukuvuoden yli 20 viikkotuntia. Kuulemma vain kuukausipalkkaiset työsuhteet lasketaan mukaan. Tämäkin vielä...
Kyllä kansalaisopiston tuntiopekin saa ikälisät - jos täyttää ehdot, jotka muistaakseni olivat mm. useampi lukuvuosi peräkkäin (koska lyhyt kausi) yli 16vko/h. Itse olen ikälisiä saanut jo pariinkin otteeseen.
Okei, mulle palkanlaskennasta esitettiin ihan muuta. Minä hullu maksan oaj:n jäsenmaksuja, joten otanpa yhteyttä sinne. Mulla on useita vuosia samalla työnantajalla, erilaisia tuntimääriä. Pari vuotta ollut yli 20t / vk.
Pätkäsilppua sen verran paljon parista päivästä lukuvuoteen että en itekään tarkalleen kärryillä. Toistakymmentä vuotta kuitenkin.
Eivät kerry ikä-/palvelulisät, ei. Eihän niitä edes makseta kansalais- tai työväenopistoissa, palkka kun maksetaan schabloonasta sen mukaan onko koulutuksia vai ei. Periaatteessa kuka tahansa siellä pystyy opettamaan, kunhan vain osaa asiansa, ei siihen opekoulutusta tarvi. Meillä esim. venäjänopena Venäjällä yo:ssa opiskellut, ei kielenope, mutta hän osaa venäjää, koska siellä opiskellut.