Korkeakoulutettujen huonot palkat
Luin iltalehden artikkelin korkeakoulutettujen tuloista ja kyllä pisti todella silmään että voiko olla edes totta että näin huonoilla palkoilla ihmiset tekee töitä? Miten voi joillain olla palkka ja ilmeisesti bruttopalkka reilusti alle 2 tonnia kuussa ja keskimäärinkään ei edes parhaiten palkatulla alalla päästä kuin 3,5 tonniin?
Ketä tuollaiset palkat oikeasti motivoi opiskelemaan ja työskentelemään suomessa kun valtio vielä vetää välistä yhtenä maailman korkeimmin verotetuista maista! Opiskelet yliopistossa viimeisen päälle ja pahimmillaan tilille napsahtaa jotain 1500€/kk ja yli 3000€ nettopalkkaan on tolkuttoman vaikea päästä. Joillakin amisaloilla tienaa jo ihan samalla tavalla.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1756e29f-a536-4173-894f-c0be79a9a270
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Miksihän noista "tässä mä istun ja piereskelen perseelläni koko päivän" -hommista pitäisi muka maksaa enemmän fyffeä kuin muista hommista? Eiköhän siinä ole jo tarpeeksi extraa, että palkkaa juoksee istuen ja piereskellen.
Näin itsekkin ajattelen ja olen tälläinen piereskelijä. Haluaisin kyllä, että olisi enemmän haastetta ja työtä, mutta nykyään näköjään halutaan yliopistotutkinto näihin hommiin mitä ennen joku ylioppilas olisi kyennyt hoitamaan.... Tulen kyllä vaihtamaan firmaa jossakin vaiheessa sillä tämän takia en opiskellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valmistumassa työttömäksi tohtoriksi. "Vapaana" tutkijana on ihan kivaa, mutta olisin jättänyt yliopistokuviot väliin, jos aikoinaan olisi tuotu esille, ettei tutkinnoilla päästä töihin, vaan suhteilla. Ujon introvertin panosta ei tarvita, joten miksi vaivauduin?
Ei nepostimi-Suomessa pääse nykyään mihinkään töihin muuten kuin suhteilla.
Täällä epäsosiaaliset taas kitisee työnantajien telepatian puutteesta. Itsekin introverttinä ruikutin samaa asiaa vuodesta toiseen, kunnes ymmärsin VIHDOIN asettua työnantajan asemaan ja kirjoittaa hakupaperit ja haastattelukäyttäytymiset sen kannalta. Voi että kun pitää palkkaa saada aiheesta eikä vain omasta tarpeesta. Kyllä kirvelee kaikkia uniikkeja hiutaleita tämä.
Voi tätä kateuden määrää. Akateemiset ja duunarit kadehtivat kilpaa toisiaan. Kumpikin on valintansa tehnyt, älkää viitsikö.
Vierailija kirjoitti:
Siis tuossa on mukana ilmeisesti kaikki tutkinnon saaneet riippumatta siitä että ovatko töissä vai työttömänä vai äitisysvapaalla vai opiskelemassa toista tutkintoa?
Kyllä. Jos töissä oleva tutkinnon suorittanut tienaa 50.000€ vuodessa ja hoitovapaalla oleva 7.000€ vuodessa niin keskimäärin he tienaavat 28.500€ vuodessa.
Äitiyslomalla taas maksetaan KELA:n maksamana korvausta joka riippuu siitä mitä on tienannut ennen äitiyslomaa, enemmän tienannut saa enemmän äitiyspäivärahaa, tällä varmistetaan se, ettei suuriin tuloihin tottuneelle tule liian suurta muutosta tuloihin ja sopeutumisvaikeuksia matalampiin tuloihin, on vaikeaa yhtäkkiä sopeutua saamaan esim. 1.500€/kk jos on saanut sitä ennen 5.000€/kk, siksi äitiyspäivärahaa maksetaan esim. 3.500€/kk tuolle 5.000€/kk tienanneelle ja 1.200€/kk tuolle 1.500€/kk tienanneelle.
Äitiyslomakin laskee keskimääräisiä ansioita tietenkin tuossa tilastossa. Suppea oli kyllä koko "tutkimus" kun aloja oli vain neljä, olisi otettu vaikka kahdeksan eri alaa mukaan niin olisi ollut paremmin vertailtavissa ja toisekseen jos halutaan tietää mitä työstä maksetaan niin mukaan vain ne jotka ovat töitä tehneet eivätkä esim. juuri jatkaneet opintoja toisella alalla tehden toista tutkintoa tai jatko-opiskelleet esim. väitöskirjaa tekevät jatko-opiskelijat ja ne jotka eivät ole töitä saaneet tai ovat lasten takia kotona jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelkaa hyvät ihmiset! Täällä puhuu insinööri 30v. Aloituspalkka heti valmistumisen jälkeen 2500€/kk nyt 5v valmistumisesta 3500€/kk. Työ on mielekästä ja haastavaa. Työsuhdeedut hyvät: auto, kännykkä, etätyö mahd., joustava työaika, koulutusreissuja ulkomaille, bonukset.
Kouluttamattomat ikätoverini polkevat kaupankassalla ja työttömänä. Ne jotka valitsivat amiksen ovat vähän väliä työttömänä tai valittavat työnsä raskautta tai yksitoikkoisuutta tai etujen niukkuutta. Yksi lähihoitaja on vuosittain useita viikkoja saikulla kun selkä on mennyt rikki nostelusta. Yhdellä trukkikuskilla useita leikkauksia takana kun selkä mennyt trukin pomputtelusta rikki.
Itse istun ilmastoidussa toimistossa ja käyn heittämässä välillä pienen kävelylenkin. Selkä on voinut erittäin hyvin.
Jotkut meistä nyt vaan on liian vanhjoja opiskelemaan ja alan vaihtoon. Muutenkin, miten maksat asuntolainaa silloin kun opiskelee?!
Helposti.
t: yli 40 vuotiaana maisterintutkinnon suorittanut. Jos on halua niin opiskelun voi hoitaa ihan töiden ohessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valmistumassa työttömäksi tohtoriksi. "Vapaana" tutkijana on ihan kivaa, mutta olisin jättänyt yliopistokuviot väliin, jos aikoinaan olisi tuotu esille, ettei tutkinnoilla päästä töihin, vaan suhteilla. Ujon introvertin panosta ei tarvita, joten miksi vaivauduin?
Täällä epäsosiaaliset taas kitisee työnantajien telepatian puutteesta. Itsekin introverttinä ruikutin samaa asiaa vuodesta toiseen, kunnes ymmärsin VIHDOIN asettua työnantajan asemaan ja kirjoittaa hakupaperit ja haastattelukäyttäytymiset sen kannalta. Voi että kun pitää palkkaa saada aiheesta eikä vain omasta tarpeesta. Kyllä kirvelee kaikkia uniikkeja hiutaleita tämä.
Kerro toki lisää, jos olet ymmärtänyt keinon jolla kaikki saavat töitä.
Vierailija kirjoitti:
No missä maassa on paremmat palkat, ilman että valtaosa palkasta menee tonnien sairasvakuutuksiin, lasten päivähoitoon ja opiskeluun ja äitiysloma on kuuden viikon (kuten esim usassa) sijaan 9 kuukautta?
Saksassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi tähdännyt matalasti koulutetuksi työttömäksi, niin ei olisi ainakaan tarvinnut ottaa opintovelkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on se ongelma, että oletat päässäsi toimeentulon olevan jokin automaattinen oikeus. Miksi se olisi? Jos et tee mitään oikeasti maksamisen arvoista, miksi sinulle pitäisi maksaa? Ethän itsekään osta peetä kaupasta vaan haluat laatua rahaasi vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on se ongelma, että oletat päässäsi toimeentulon olevan jokin automaattinen oikeus. Miksi se olisi? Jos et tee mitään oikeasti maksamisen arvoista, miksi sinulle pitäisi maksaa? Ethän itsekään osta peetä kaupasta vaan haluat laatua rahaasi vastaan.
Ja itse sait töitä vain oikeanlaisia hakemuksia kirjoittamalla ja haastattelussa oikein käyttäytymällä? Mitä yrität sanoa?
Ei tullut mitenkään yllätyksenä nuo paskat palkat. Olenkin jo hetken naureskellut näille nousukauden "rakennusalan projektijohtaja tienaa jopa 8000e/kk!" paskajutuille. Nämä nyt julkaistut luvut jossa valtaosa vetää 3000-4000e kuussa tuntuvat paljon totuudenmukaisemmilta ja passaavat sen kanssa yhteen mitä ollaan keskenään puheltu.
TEK muuten nykyään ehdottaa aloittavalle DI:lle alkupalkaksi 3850e/kk, jolla saa lähteä raksateekkari käytännössä samantien ovesta pihalle ellei ole joku supermultiosaaja jo koulusta päästessään.
DI, rakennusalan konsultti, pari vuotta kokemusta ja palkka 3500e/kk
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ammatiltani kirjastonhoitaja. Työhön vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto ja palkka on n. 2300-2500e. Onhan tämä hieman surullista, mutta rakastan työtäni, ja itsehän minä toki tietoisesti tähän hommaan ryhdyin.
Miksi sinulle pitäisi maksaa enemmän? Mikä työ kirjastossa on niin vaativaa, että siihen ei kykenisi vähemmällä koulutuksella?
Minusta kirjastonhoitajan palkka voisi olla vaikkapa minimi, mitä työstä Suomessa saa maksaa. Itsepalvelukirjastot yleistyvät, ja e-kirjastojakin käytetään enemmän koko ajan, kirjastonhoitajan työ käy turhaksi.
Olen se työttömäksi tohtoriksi valmistumassa oleva henkilö. En ole koskaan odottanut automaattista oikeutta toimeentuloon, mutta paradoksaalisesti saan sellaisen silti: itse asiassa olen ihan tyytyväinen siihen, että voin tehdä tutkimusta sossurottana. Kritiikkini koski ylipäätään sitä, että ihmisiä on kehotettu hankkimaan tutkinto tarkoituksena parantaa taloudellisia mahdollisuuksiaan. Tämä on huijausta, sillä töitähän voi tehdä ilman tutkintoa, mutta tutkinto ei takaa töitä. Samat tiedot voi hankkia ilman oppilaitosten kirjoilla olemista ja perustaa vaikka yrityksen. En olisi vaivautunut tuhlaamaan aikaa yliopistolla, jos olisin etukäteen tiennyt, ettei tutkinnosta ole mitään hyötyä työllistymisen kannalta, jos ei ole oikeanlaista suhdeverkostoa. Epäsosiaalisten ei ainakaan kannata vaivautua.
Vierailija kirjoitti:
On siinä mietinnän paikka että mennäkö yliopistoon vai amikseen kun jollekin asentajalle maksetaan 26 €/h ja työt pääsee aloittamaan jo alle 2-kymppisenä.
Minä saan tuon verran yhdestä 5-10 minuutin puhelusta potilaalle jossa käydään läpi labratulokset tai arvioidaan reseptin uusimisen tarve. Jos puheluun menee 15 minuuttia niin lasku menee aikaveloitteisena suuremmalla laskutuksella. Laajasta lääkärinlausunnosta johon menee esim. 20 minuuttia laskutan 107€. Tosin lääkäriasema ottaa 20% laskutuksesta, loput jää minulle itselleni bruttotulona, josta maksan toki verot. Verotuksessa tulosta vähentää tietenkin tulonhankkimiskuluina esim. tietokoneen ja printterin yms. ostaminen ja matkakulut vaikkapa koulutusten osalta, mutta eipä niitä vähennyksiä juuri kerry kun tuo lääkäriaseman 20% vuokra kattaa oikeastaan kaiken mitä työssäni tarvitsen. Suurin verotettavan tulon vähennys onkin yrittäjän eläkemaksu joka on vähennettävissä joko tuloksesta tai sitten omassa henkilökohtaisessa verotuksessa, miten vain haluaa.
Olen downshiftannut 6-vuotiaan lapseni takia tehden joka toinen viikko vain 3 päivää viikossa töitä, tällä tulee em. tuloksesta tehtyjen vähennysten jälkeen bruttotuloksi 128.000€ ja vielä tästä bruttotulosta tehtyjen verovähennysten (mm. 5.000€/ vuosi yrittäjävähennys, Lääkäriliiton jäsenmaksu yms.) n. 120.000€.
Veroja menee törkeästi, mikä vähentää mielenkiintoa siirtyä normaaliin työaikaan klo 8-16 5pv / viikko ma-pe, mutta mietin että nyt lapsen mennessä esikouluun lisään työpäiviä normaaliin 5pv/vko mutta pidän sitten kesälomaa n. 2kk, tähän päälle joululoma ja talviloma, jotka olen tällä nykymallillakin pitänyt 5 viikon kesäloman ohella.
Nyt tulee bruttona tilille n. 14.000€/kk, mutta vain siis kun on töissä ja laskutusta kertyy, loma-ajat ovat tietenkin palkattomia yksityislääkärillä, joka on siis oikeastaan yrittäjä. Mutta työpäivien lisääntyessä suurenee bruttotulotkin toisaalta n. 17.000 euroon kuukaudessa. Tietenkin rahaa on tilillä vaikka loma-ajoilta ei tuloja tulekaan, eli se ei sinänsä käytännössä haittaa. Lainoja ei ole, kaksi autoa ja omakotitalo on.
Eli kyllä se opiskelu kannattaa ainakin tietyillä aloilla. Toki perustutkintona on lääkäreillä toiseksi korkein akateeminen loppututkinto, jonka yläpuolella on vain tohtorintutkinto ja toisaalta peruskoulun jälkeen joutuu opiskelemaan 9 vuotta ja jo lukiossa kovasti, jotta pääsee yliopistoon tiedekuntaan johon on eräs hankalampia päästä ja johon hakee suurimmalti osin vain ylioppilaiden kerma sekä muilta akateemisilta aloilta kuten luonnontieteellisiltä ja tekniikan aloilta lääkikseen vaihtoa yrittävät opiskelijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän ei Suomessa haluta myöntää, mutta karu totuus on se, että tällä menolla menetetään aina vain kasvava määrä nuoria ulkomaille opiskelemaan. Maksullinen koulutus ei yhtäkkiä kuulostakaan enää niin huonolta ajatukselta, kun työllistyminen ja palkkakehitys ulkomailla vaikuttavat varmemmilta ja kun velkaantumisen välttäminen Suomessakaan opiskellessa ei ole mitenkään sanottua.
Höps. Ne nuoret opiskelee suomessa ja lähtee vasta sitten ulkomaille. Tuplasti pahempi, kun maksetaan ensiksi kallis koulutus ja sitten osaava työvoima lähtee muualle töihin.
Suomessa pitäisi ottaa käyttöön vakuusmuotoiset lukukausimaksut, eli koulutuksesta maksetaan lukukausimaksut, mutta niitä aletaan valmistumisen jälkeen palauttamaan vuosittain takaisin, jos henkilö jää asumaan tai töihin Suomeen. Takaisinmaksu kuitenkin lopetettaisiin siinä vaiheessa, jos henkilö muuttaa ulkomaille.
Nykyisin yliopisto ei ole tie tuloihin. Esim AMK insinööri pääsee mihin vain,. Kaikki ei tuota hoksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja itse sait töitä vain oikeanlaisia hakemuksia kirjoittamalla ja haastattelussa oikein käyttäytymällä? Mitä yrität sanoa?
Sitä, että opin toimimattomista käyttäytymismalleistani ja parannan omaa tasoani. Ihan vieras käsite joo monelle täällä, tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä mietinnän paikka että mennäkö yliopistoon vai amikseen kun jollekin asentajalle maksetaan 26 €/h ja työt pääsee aloittamaan jo alle 2-kymppisenä.
Minä saan tuon verran yhdestä 5-10 minuutin puhelusta potilaalle jossa käydään läpi labratulokset tai arvioidaan reseptin uusimisen tarve. Jos puheluun menee 15 minuuttia niin lasku menee aikaveloitteisena suuremmalla laskutuksella. Laajasta lääkärinlausunnosta johon menee esim. 20 minuuttia laskutan 107€. Tosin lääkäriasema ottaa 20% laskutuksesta, loput jää minulle itselleni bruttotulona, josta maksan toki verot. Verotuksessa tulosta vähentää tietenkin tulonhankkimiskuluina esim. tietokoneen ja printterin yms. ostaminen ja matkakulut vaikkapa koulutusten osalta, mutta eipä niitä vähennyksiä juuri kerry kun tuo lääkäriaseman 20% vuokra kattaa oikeastaan kaiken mitä työssäni tarvitsen. Suurin verotettavan tulon vähennys onkin yrittäjän eläkemaksu joka on vähennettävissä joko tuloksesta tai sitten omassa henkilökohtaisessa verotuksessa, miten vain haluaa.
Olen downshiftannut 6-vuotiaan lapseni takia tehden joka toinen viikko vain 3 päivää viikossa töitä, tällä tulee em. tuloksesta tehtyjen vähennysten jälkeen bruttotuloksi 128.000€ ja vielä tästä bruttotulosta tehtyjen verovähennysten (mm. 5.000€/ vuosi yrittäjävähennys, Lääkäriliiton jäsenmaksu yms.) n. 120.000€.
Veroja menee törkeästi, mikä vähentää mielenkiintoa siirtyä normaaliin työaikaan klo 8-16 5pv / viikko ma-pe, mutta mietin että nyt lapsen mennessä esikouluun lisään työpäiviä normaaliin 5pv/vko mutta pidän sitten kesälomaa n. 2kk, tähän päälle joululoma ja talviloma, jotka olen tällä nykymallillakin pitänyt 5 viikon kesäloman ohella.
Nyt tulee bruttona tilille n. 14.000€/kk, mutta vain siis kun on töissä ja laskutusta kertyy, loma-ajat ovat tietenkin palkattomia yksityislääkärillä, joka on siis oikeastaan yrittäjä. Mutta työpäivien lisääntyessä suurenee bruttotulotkin toisaalta n. 17.000 euroon kuukaudessa. Tietenkin rahaa on tilillä vaikka loma-ajoilta ei tuloja tulekaan, eli se ei sinänsä käytännössä haittaa. Lainoja ei ole, kaksi autoa ja omakotitalo on.
Eli kyllä se opiskelu kannattaa ainakin tietyillä aloilla. Toki perustutkintona on lääkäreillä toiseksi korkein akateeminen loppututkinto, jonka yläpuolella on vain tohtorintutkinto ja toisaalta peruskoulun jälkeen joutuu opiskelemaan 9 vuotta ja jo lukiossa kovasti, jotta pääsee yliopistoon tiedekuntaan johon on eräs hankalampia päästä ja johon hakee suurimmalti osin vain ylioppilaiden kerma sekä muilta akateemisilta aloilta kuten luonnontieteellisiltä ja tekniikan aloilta lääkikseen vaihtoa yrittävät opiskelijat.
Hieno selonteko tulevan rahan määrästä mutta ei siitä, mitä koet sillä rahalla saavasi. Ei sanaakaan. :/ Haiskahtaa.
Sillä tavalla, että joku haluaa maksaa siitä palkkaa. Tervetuloa työelämään!