Olen pienipalkkainen yh ja tulen mainiosti toimeen, en ymmärrä juttuja ettei lapsiin ole varaa
Minulla on 5v ja 9v lapset ja teen n. 30h viikossa töitä perus duunarina. Asumme asumisoikeusasunnossa mukavasti, meillä on varaa lasten harrastuksiin ja ruokaa on aina pöydässä, auto löytyy ja käymme huvipuistoissa yms. Talvisin teemme matkan lämpimään. En ymmärrä mihin sitä rahaa niin älyttömästi tarvitsisi ettei voisi lasten kanssa elää mukavaa elämää? Ehkä sitten, jos on monen sadan tonnin omakotitalo?? Itse koen olevani erittäin tyytyväinen, pystyn jopa tekemään vähän vähemmän töitä ja nauttimaan ajasta lasten kanssa. Toisaalta en koskaan törsää itseeni (kauneushoitoloihin, muotivaatteisiin ym.).
Kommentit (19)
No meillä oli 2 koululaista, jotka syntyivät aikanaan halvempaan kotiin. Nyt ollaan muutama vuosi asuttu tässä uudessa ja jonkin verran kalliimmassa. Nuorin lapsi on 1v. Olen vielä 2-3kk kotona hänen kanssaan ja ollaan jouduttu ottamaan lisää lainaa ja käyttään luottokortteja. Näin, koska säästöjä kotona oloa varten ei ollut. Eli voi sanoa, että nuorimpaan lapseen ei olisi ollut varaa.
Tiettyä elintasoa (asunto, auto, yms) kun ei voi vain kadottaa yhtäkkiä.
Jos olisimme ns.elämäntapatyöttömiä, kolmas lapsi ei varmasti ”rokottaisi” meitä näin, koska joku muu=yhteiskunta maksaisi kulut.
Ohi aiheen, mutta minullakin rahaa meni VÄHEMMÄN kun tein 30h/vko työtä.
Lyhyemmät työpäivät/-viikot mahdolkistivat sen, että ehti juosta kaupoilla enemmän --> vaatteisiin, ruokaan ym. meni paljon vähemmän rahaa koska vaatteet alennuksista ja aikanaan myyntiin kirppareille, ruokatarjousten perässä kävi useammassa erimkaupassa, ja teki ruokaa enemmän itse.
Kun aikaa on vähemmän, ei ehdi juosta tarjousten perässä (pakko ostaa sillä hetkellä vaate kun tarve tulee, harvoin osuu alennusaikaan jne.) ja sortuu useammin valmisruokaan (mikä kaliimpaa kun itse tehty).
Pienistä puroista tulee iso virta, jos vaikka 50e/vko menee enemmän ruokaan, ja se isompi palkka mitä työtunnneista (30h vs. 40h) hukkuuu veroihin ja "muuhun" (esim. ei ehdi/jaksa kilpailuttaa vakuutuksia, sähköä jne. maksaa lasten harrastuksesta enemmän kun ei ehdi talkoisiin jne.) Niin 200e/kk on vuodessa 2400e.
Ja mistä taas alapeukut? Kerrankin joku yh on tyytyväinen ja AV raati alapeukuttaa.
Millaiset tulot pienipalkkaisella yh:lla on?
Mulla samoin tuossa vaiheessa, 2krt vuodessa käytiin ulkomailla. Tilanne heikkeni vasta lasten tullessa teini-ikään 😉
Vierailija kirjoitti:
Millaiset tulot pienipalkkaisella yh:lla on?
Asumistuki, elarit ja korotetut lapsilisät. Mikäs siinä kölliessä muiden varoilla.
Saan palkkaa n. 1400e kuukaudessa käteen. Lisäksi lapsilisät ja elatusmaksut sekä pieni asumistuki. (asuminen meillä maksaa noin 730e/kk)
ap
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä taas alapeukut? Kerrankin joku yh on tyytyväinen ja AV raati alapeukuttaa.
Oma kehu haisee kuin biojätepussi.
Vierailija kirjoitti:
Missäkö vika? Kyvyttömyydessä asettua muiden asemaan.
Pienipalkkainen muutaman sadantonnin laina, lapsia, uusi auto ja tupakkaa. Viime vuonna viikko etelässä.
Minulla on monen sadantonnin omakotitalo, joka on velaton. Asumiskulut n. 300€/kk. Palkkasta jää käteen n. 4500, elatukset 1000 ja lapsilisä se n. 300.Ajan 75000 euron autolla. Säästän ja sijoitan. Ja ymmärrän oikein hyvin, että kaikki ei ole = MINÄ
Mä en oo sä ja sä et oo ku mä. Mikä ongelma tässäkin nyt sitten on? Toiset nyt eivät vaan halua tehdä pienillä tuloilla lapsia kun taas osa sitten haluaa.
Eli saat lapsilisää 300€, elateita vähintään 320€ ja ehkä jonkun 250€ asumistukea, niin siitähän tulee jo ihan hyvät tulot, noin 2300€.
Vierailija kirjoitti:
Eli saat lapsilisää 300€, elateita vähintään 320€ ja ehkä jonkun 250€ asumistukea, niin siitähän tulee jo ihan hyvät tulot, noin 2300€.
Lapsilisä kahdesta alle 200e, älä suurentele.
Vierailija kirjoitti:
37% tuloista tulee muualta kuin itse hankkien, yhteiskunnalta ja isältä. Mikäs siinä. Toiset ne maksaa 100% kulunsa itse.
Ruokavalinnat vaikuttavat paljon,jos on aina kärry täynnä turhuuksia ei varmaan yh:n rahat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä kahdesta alle 200e, älä suurentele.
Lisäksi 53,30 €/lapsi yh-korotusta.
Sama täällä paitsi asumismuoto eri. Jännästi vaan törmää aina niihin asenteisiin ettei yh lapsineen saisi matkustaa tai käyttää rahaa lasten laadukkaisiin vaatteisiin tai harrastuksiin.