Muita, joille menopaussi tuntuu maailmanlopulta?
Kommentit (49)
En nuorena voinut energisiä keski-ikäisiä katsoasseni kuvitellakaan, että tämä on näin hirveää
Onko meno vai paussi suurempi ongelma?
Minusta on aika kiva kun kuukautiset loppui.
Tänään oli pakko jättäytyä töistä asian takia pois. Odotan soittoa terkkarilta. Eilen olin töissä ( tottakai kun sunnuntai), mutta kipujen takia siitä ei oikein tullu mitään. Nyt tarttee apuja,kun en pysty töihin enkä oikein edes omiin pihatöihin. Niin kamalat nivelkivut. Ja tottakai kaikki muutkin siinä päällä,mut nyt ei menny työpäivä eilen ilman kiroilua kipujen takia. Ykskätisenä oli vaikea tehdä töitä johon tarttee kaksi kättä. Onneks oli suht rauhallinen työvuoro,mutta kun toista kättä käytin niin olis tehny mieli huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko meno vai paussi suurempi ongelma?
Nyt on tosiaan kivenpi mennä kun tuli lopullinen paussi niihin kuukautisiin, eli tässä suhteessa en puhuisi suinkaan ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Niin mäkin luulin. Mutta kun sen myötä tuli n. 25 ikävää muutosta.
Elämäni paras asia kun vuodot loppui.
Musta on hetkessä tullut joka paikasta roikahtanut möhkäle, joka ei jaksa eikä tajua mitään. Iho on niin kuiva että rutina kuuluu, ulos kun menee niin silmistä valuu vesi, muuten ovat aivan kuivat. Joka paikkaa särkee ja kolottaa, olen jäykkä ja kömpelö, öisin heräilen parin tunnin välein, palelen koko ajan kuin horkassa paitsi silloin kun hikoilen ja hehkun kuin kekäle. Että tämmöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mäkin luulin. Mutta kun sen myötä tuli n. 25 ikävää muutosta.
Multa taas lähti monenmonituista ikävää asiaa. Mitään ikävää ei tullut niiden tilalle.
Onko joku huomannut, että se pahin "h..vetti" tulisi sittenkin hormonikorvaushoidon seurauksena? Itse laihduin esivaihdevuosissa, ja ruokasuhteeni oli terveempi kuin ikinä. Nyt hoidon kanssa voisin syödä jatkuvasti, ja painokin noussut. Tunteet ovat latistuneet.
Elintavoillaan voi paljon vaikuttaa menopaussiin. Itse en ole kärsinyt kuin limakalvojen kuivuudesta ja sekin on nyt liki oireeton ruokavaliomuutosten ja kostutuspuikkojen ansiosta. Itseltä on kohtu poistettu jo 45-v:na ja nyt olen lähes 60.
Vierailija kirjoitti:
Musta on hetkessä tullut joka paikasta roikahtanut möhkäle, joka ei jaksa eikä tajua mitään. Iho on niin kuiva että rutina kuuluu, ulos kun menee niin silmistä valuu vesi, muuten ovat aivan kuivat. Joka paikkaa särkee ja kolottaa, olen jäykkä ja kömpelö, öisin heräilen parin tunnin välein, palelen koko ajan kuin horkassa paitsi silloin kun hikoilen ja hehkun kuin kekäle. Että tämmöstä.
Onko sulla jo hkh?
Sanoisin näin kaunisteltuna että onneksi asun yksin omakotitalossa. Vaatisi puolisolta aikamoista vaaleanpunaista hattarapilveä pään ympärillä ettei ainakin parisuhde loppuisi vaikkei ihan maailmanloppua tulisikaan. Välillä sitä lähinnä toivoo että se maailmaloppu oikeasti tulisi.
Suosituksia gynestä Jkl tai lähistöltä?
En huomannut koko elämänvaihetta. Paitsi ettei tarvinnut ostaa enää tamponeja.
Voi kyynel kun teidän naisten elämä on niin kauheaa 🥺
Vierailija kirjoitti:
Elintavoillaan voi paljon vaikuttaa menopaussiin. Itse en ole kärsinyt kuin limakalvojen kuivuudesta ja sekin on nyt liki oireeton ruokavaliomuutosten ja kostutuspuikkojen ansiosta. Itseltä on kohtu poistettu jo 45-v:na ja nyt olen lähes 60.
Pelkään, että menetän kykyni urheilla kovaa ja ihoni rupsahtaa nopeammin, jos lopetan lisäestrogeenin. Muuten lopettaisin sen heti.
Hyaluronihappoa sisältävät kostutustuotteet ja Omega 7 (tyrnistä, maitorasvasta) ovat parhaat avut limakalvojen kostutukseen niin alapäässä kuin yläpäässäkin, kuten nenässä ja silmissä. Muitakin limakalvoille hyviä aineita toki tarvitaan, kuten A- ja E-vitamiineja.
Ei ole ollut hyvä olo pitkään aikaan. Vielä vuosi sitten olin ok, vaikka premenopaussi oli päällä. Onkohan tämä kiinni korvaushoidosta vai itse prosessista?