Uupuneita opettajia linjoilla?
Moikka. Tulipa mieleeni kysyä, liekkö täällä muitakin kaltaisiani - joilta opettajan työ vie joka vuosi voimat niin, että vielä työhön paluun lähestyessäkään ei ole yhtään sellainen vointi, että jaksaisi jälleen aloittaa uuden kouluvuoden? Olen koko kesän vain huokaillut, nukkunut pitkiä öitä ja päivisin haluaisin vain olla yksin. Ajatus aamusta iltapäivään juoksemisesta ja metelistä olemisesta ahdistaa niin, että en tiedä miten kokoan jälleen itseni. Näin on mennyt jo monta vuotta ja koko elämä tuntuu selviytymistaistelulta. Pidän työstäni ja olen siinä hyvä - enkä keksi keinoja, miten sitä keventäisin.
Muita?
Kommentit (350)
Vierailija kirjoitti:
Minä saan nettona noin 2100e/kk.
Olen toiminut opettajana 6v. eli minulla on yksi työkokemuslisä, jonka saa 5v. työssäolon jälkeen.
Kuitenkin saat bruttona n. 3000€/kk.
Tässä taas nähdään, kuinka lääkärien palkkoja pitäisi alentaa, kun se on kutsumusammatti ja opiskelua 6-12v. Ja sairaalalääkärin palkka on 3400€/kk ja kolmivuorotyö.
Selvästi opettajien palkat pitäisi kaksin tai viisinkertaistaa ja lomat vastaamaan lääkärien lomia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein uupuneimmilta vaikuttavat opettajatutut, jotka yrittävät vuodesta toiseen saada töitä. Ymmärrän hyvin, että uuvuttaa, jos jokaisen viikon pätkän eteen pitää taistella ja kyttäillä
Juuri näin! Valmistuin melkein kymmenen vuotta sitten, ja samassa työpaikassa olen ollut korkeintaan elokuusta kesäkuuhun, usein vielä tätä lyhyemmän ajan. Ei siinä ehdi tutustua sen enempää oppilaisiin kuin työtovereihinkaan, ja eri koulujen käytännöt ja toimintatavat voivat erota toisistaan kuin yö ja päivä! Tuntuu siltä, etten koskaan ole päässyt tällä alalla kunnolla edes alkuun, koska pätkätöissä on vaikea kehittyä ammatillisesti. Varsinkin silloin kun aloittaa uudessa koulussa kesken lukuvuoden, joutuu aina hyppäämään saman tien syvään päähän ja selvittämään talon tavat jälkikäteen, koska mitään perehdytystä ei ehditä järjestämään. Nyt olen lopultakin tajunnut, ettei tämä tainnut ollakaan oma ala, kun jopa parin vuoden sisällä valmistuneita otetaan mieluummin töihin pitkiin sijaisuuksiin, eikä kukaan ole vihjaissutkaan virasta. Hyppy tuntemattomaan on siis edessä, eikä se oikeastaan harmita, koska opena olisin kuitenkin yhtä lailla taas kerran uuden edessä.
Opettajat tekevät itse ammatistaan turhan hankalan! Miksi ihmeessä muuttaa asioita ja oppisisältöjä koko ajan, kun ydinaines sama kuin vaikka 70-luvulla ja 80-luvulla. Maa on on edelleen pyöreä, 1+1 =2 ja biologia/historia on sama, ei muutu. Turha kuvitella että pystytte sen trivian kertomaan mitenkään paremmin oppilaille kuin esim. 70/80/90-luvuilla. Jos ei tieto kelpaa -> kenkää. Riippuu opettajasta miten mielenkiintoisesti hän pystyy asioita kertomaan, mutta jatkuvasti muuttamalla oppisisältöjä ei saa aikaan parempaa. Tietty pienet faktat pitää aina tarkistaa, jos ovat muuttuneet vuosien varrella, mutta niinhän joutuu jokainen tekemään, joka seuraa aikaansa. Ja niitä voi koota joku asiantuntija, joka pelkästään keskittyy siihen mikä on muuttunut ja raportoi vuosittain - jokaisen opettajan ei tarvitse itse nähdä vaivaa, vaan saa kaiken eteensä.
Ja pois kaikenlaiset metahärpäkkeet, kuten Wilma, joilla ei ole mitään tekemistä oppimisen kanssa, jos palautetta haluaa, niin se näkyy kokeiden arvosanoissa.
Vierailija kirjoitti:
Opettajana mua hävettää ja rasittaa nämä avautumiset. Jos ei pärjää, pitää vaihtaa alaa[...]Ihan yhtä lailla muilla aloilla tehdään ihan hitokseen duunia ihan hitonmoisten paineiden alla.
Ristiriita.. miten alaa vaihtamalla tulisi autuaammaksi jos kerran muillakin aloilla on sama hullutus päällä? Puhut kuin uuvuttava paine ja stressi olisivat jotain kiveen hakattuja seikkoja, joihin on vain alistuttava ilman kyseenalaistamista. Järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan nettona noin 2100e/kk.
Olen toiminut opettajana 6v. eli minulla on yksi työkokemuslisä, jonka saa 5v. työssäolon jälkeen.Kuitenkin saat bruttona n. 3000€/kk.
Tässä taas nähdään, kuinka lääkärien palkkoja pitäisi alentaa, kun se on kutsumusammatti ja opiskelua 6-12v. Ja sairaalalääkärin palkka on 3400€/kk ja kolmivuorotyö.
Selvästi opettajien palkat pitäisi kaksin tai viisinkertaistaa ja lomat vastaamaan lääkärien lomia.
Yleislääkäreiden keskipalkka on yli 6000 euroa kuussa. Erikoislääkäreillä korkeampi. Kyseessä säännöllisen työajan ansiot.
Vierailija kirjoitti:
Äitinä taas olen tyytyväinen että kuopus pääsee vuoden päästä peruskoulusta pois, raskas laitos toi peruskoulu, en tiedä miksi.
Vanhemmat sotketaan ihan kaikkeen mukaan.
Kaikki teinien teot tilitetään Wilmassa. Tulee nega fiilis, en haluaisi kuulla.
Wilma on kyllä pahinta huttua ikinä. Tuntuu että sinne pitää opettajien oikein etsimällä etsiä jotain negatiivista sanottavaa lapsen päivän kulusta. Aiheesta toki saa ja pitääkin sanoa, mutta onhan ne nyt suurimmaksi osaksi ihan tikusta asiaa. Mitään positiivista sieltä ei kyllä saa lukea koskaan. Sitten ei kuitenkaan halua vanhemman kanssa kasvotusten keskustella siitä, että miten se koulupäivä nyt aina voi olla niin kauhean ankea.
Vierailija kirjoitti:
Minulla opetustunteja alakoulussa 08-13. Keskiviikkona klo 14 asti, mutta alkaa klo 09.00.
Kun pääsen kotiin, käyn kaupassa ja haen lapset hoidosta. Ruokin lapset ja siivoan keittiön. Sitten alan tekemään toisen työpäivän. Suunnittelen seuraavan päivän tunnit. Moni kuvittelee, että sitä pluslaskua opetetaan joka vuosi samalla tavalla, mutta nyt kun on ilmiöoppiminen se juttu, on suunniteltava äidinkielen ja matematiikan tunnit ihan eri tavalla. Suunniteltava ryhmät niin, että se aktiivisempi oppilas istuu sen hitaamman oppilaan vieressä ja tukee hitaampaa etsimään tietoa itselleen ja näin oppimaan paremmin.
Sitten alan korjaamaan kokeita ja lukemaan aineita. Niissä menee monta tuntia illalla. Ei paljon ehdi lasten kanssa iltaa vietää, kun joka ilta on iso läjä tehtäviä korjattavana ja suunniteltavana seuraavan päivän tunteja. Eli aloitan työpäivän klo 08.00 ja lopetan sen illalla n. klo 19.00 ja vielä sen jälkeen joudun laittamaan usein wilmaan viestiä, että huomenna ei olekaan sisäliikuntaa, vaan näyttää tulevan hyvä ilma ja menemmekin urheilukentälle liikuntatunnilla, joten muistakaa ulkoiluvaatteet matkaan.
Uniinkin tulee vielä asioita mieleen, muistinko kaikki laittaa vanhemmille tiedoksi wilmassa, mitä seuraavana päivänä on.
Palkka 2300 euroa kuussa.
Voiko joku opettaja olla ulkona omasta työajastaan. Ai, teet kahta työpäivää.
Opettajan työaika on 37,5h/vk ja 7,5h/pv
Niin miten ihmeellä saat päivääsi 15h/pv?
Jos koulussa teet töitä 5h ja illalla 2,5h niin eikö siitä tule ihan normaali lakisääteinen työpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä. Ensimäiset neljä viikkoa meni ihmetellessä, ettei tarvitse lähteä töihin. Sitten vasta pääsi lomafiilikseen ja sai levättyä. Nyt kohta loma loppuu ja tuntuu, että olisi tarvinnut vielä muutaman viikon, että jaksaisi. Syyslomaan on taas niin pitkä aika.
Opetan 1-3 luokkalaisia pienessä kyläkoulussa ja ahdistaa jo ajatus työstä ja siitä, että ekaluokkalaisten kanssa pitää taas alkaa kaikki alusta.
Olen harkinnut vakavasti alan vaihtoa joihinkin helpompiin hommiin, missä saisi saman palkan keveämmällä työnteolla.
Kai tää nyt on provo? Vai mistä meinasit löytää duunin, jossa saat saman palkan ja samat edut, mutta keveämmällä työnteolla? Jos ei koko kesän mittainen lomailukaan riitä + säännölliset lomat pitkin kouluvuotta, niin missä duunissa meinasit jaksaa? Kansanedustajilla toki taitaa olla yhtä hulppeat lomat ja tietyllä tapaa jopa iisimpi duuni, sikäli mikäli sinne laitokseen onnistuu pääsemään sisään.
No on kyllä ollut aikamoinen örvellysloma, jos vieläkin kahden kuukauden loman lopussa on "uupunut". Mistä helkkarista tuollainen sana on suomeen pesiytynyt? Loman jälkeen ollaan pirteitä kuin peipposet. Muuten lomapalkka ja -raha on turhaan maksettu.
On paljon töitä, joissa se 8 h ei koostu siitä samasta vaan kuten opettajilla on mahdotonta olla 8 h miinus kahvi ja ruoka opetustyötä niin monessa muussakin työssä on sama. Oman työni laskutus on noin 75 euroa tunti, mutta en pysty tekemään laskutettavaa työtä seitsemää tuntia päivässä tai olisin ihan burn outissa ja asiat kasautuisivat.
Siksi käsittääkseni opettajillakin on opetustunteja vähemmän eikä voi suoraan verrata vaikka vaateliikkeen myyjän työhön, joka tekee kahdeksantuntisen päivän.
Stressaaja stressaa missä ammatissa tahansa ja olisi hyvä saada työnohjausta päästäkseen irti omista päänsisäisistä pakotteistaan. Kyllä moni muukin ammatti on vaarallinen stressaajalle eikä autuutta välttämättä löydä mistään ennen työskentelyä itsensä kanssa.
Koko kesän olen katsellut opettajatuttuni kesänviettoa, kaveri on kiertänyt kaikki festarit, ollut Mallorcalla, Italiassa, kiertänyt kotosuomea ja koko ajan instastoriesia jostain piknikiltä ym. Itse olen vielä näin 31-vuotiaana ”kesätöissä” koska ei ole vakivirkaa vaan ainoastaan eripituisia pätkiä, olen viimeksi ollut yli viikon lomalla 1.6-31.8. Ajanjaksolla 2012 vielä opiskellessani. Teen parhaimmillaan yli 80 tunnin työvuoroja koska emme kuulu työaikalain piiriin ja työni todellakin on sitä läsnäoloa käytännössä 8-17 joka päivä. Työ on vastuullista ja kuormittavaa ja iltaisin kun pääsen kotiin hyvä kun jaksaa edes ruokaa laittaa. Talvella saa sitten oll välissä ”lomalla” eli työttömänä pätkien välissä, mitään työttömyystukea näille lyhyille pätkille on turha edes yrittää hakea. Ammattini vaatii jatkuvaa kouluttautumista ja se kaikki täytyy tehdä omalla rahalla kun ei ole työnantajaa. Lapsista on turha haaveillakaan, mieskin tekee päivystystyötä ja ihan mahdoton homma olisi kesäisin kun päiväkodit/koulut on kiinni. Kyllä sitä aivan eri tavalla jaksaisi jos saisi oikeasti 2,5kk putkeen latailla akkuja kesällä kuin pitää lomaa silloin tällöin talvelle synkimpään aikaan. Ainiin, ainakin tämä ala-asteen luokanopettakaverini kävi keväällä Balilla hiihtolomareissussa ja hän sai Helsingistä vakiviran kohtuu nopeasti valmistumisen jälkeen. Itse ainakin kadehdin vaikka omastakin työstä tykkäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi koulun pitää alkaa jo nyt elokuun alkupuolella. Olisi niin kuin ennen, että alkoi vasta lähempänä syyskuuta. Oli lisäksi vielä perunannostoloma päälle. Sillä on jaksanut aloittaa keveämmällä alulla ja into riittänyt varmaan jouluun asti. Joululomakin oli melkein kolme viikkoa pitkä ennen vanhaan.
Nykyään on lomia lyhennetty ja kiristetty työaikaa. Ei ihme, että opettajat uupuvat, kun koko ajan tulee työaikoihin heikennyksiä
Katsos. Ne koulujen lomat ei suinkaan lähde opettajien tarpeista, vaan OPPILAIDEN.
Periaatteessa opettajille riittäisi yhtäpitkä loma kuin muillekin eli 30pv, mutta ihan käytännön syistä virassa oleville opettajille maksetaan palkka koko loman ajalta, koska kun oppilaat ovat lomalla, ei heillä olisi myöskään töitä ja lisäisi vain byrokratiaa ja lisäkustannuksia, jos opet ilmoittaisivat työttömäksi ja saisivat työttömyyskorvsusta loman ajalta, kun niin opettajan palkka kuin työttömyyskorvaus tulee valtion varoista.
Ja niillä opettajille, joilla ei ole vakivirkaa, maksetaan lomarahaa, niin kuin muillekin työntekijöille.
Vierailija kirjoitti:
Koko kesän olen katsellut opettajatuttuni kesänviettoa, kaveri on kiertänyt kaikki festarit, ollut Mallorcalla, Italiassa, kiertänyt kotosuomea ja koko ajan instastoriesia jostain piknikiltä ym. Itse olen vielä näin 31-vuotiaana ”kesätöissä” koska ei ole vakivirkaa vaan ainoastaan eripituisia pätkiä, olen viimeksi ollut yli viikon lomalla 1.6-31.8. Ajanjaksolla 2012 vielä opiskellessani. Teen parhaimmillaan yli 80 tunnin työvuoroja koska emme kuulu työaikalain piiriin ja työni todellakin on sitä läsnäoloa käytännössä 8-17 joka päivä. Työ on vastuullista ja kuormittavaa ja iltaisin kun pääsen kotiin hyvä kun jaksaa edes ruokaa laittaa. Talvella saa sitten oll välissä ”lomalla” eli työttömänä pätkien välissä, mitään työttömyystukea näille lyhyille pätkille on turha edes yrittää hakea. Ammattini vaatii jatkuvaa kouluttautumista ja se kaikki täytyy tehdä omalla rahalla kun ei ole työnantajaa. Lapsista on turha haaveillakaan, mieskin tekee päivystystyötä ja ihan mahdoton homma olisi kesäisin kun päiväkodit/koulut on kiinni. Kyllä sitä aivan eri tavalla jaksaisi jos saisi oikeasti 2,5kk putkeen latailla akkuja kesällä kuin pitää lomaa silloin tällöin talvelle synkimpään aikaan. Ainiin, ainakin tämä ala-asteen luokanopettakaverini kävi keväällä Balilla hiihtolomareissussa ja hän sai Helsingistä vakiviran kohtuu nopeasti valmistumisen jälkeen. Itse ainakin kadehdin vaikka omastakin työstä tykkäänkin.
Et kuitenkaan kerro, mikä on työsi. Mikä ala ei kuulu työaikalain piiriin?
Vierailija kirjoitti:
Opettajat tekevät itse ammatistaan turhan hankalan! Miksi ihmeessä muuttaa asioita ja oppisisältöjä koko ajan, kun ydinaines sama kuin vaikka 70-luvulla ja 80-luvulla. Maa on on edelleen pyöreä, 1+1 =2 ja biologia/historia on sama, ei muutu. Turha kuvitella että pystytte sen trivian kertomaan mitenkään paremmin oppilaille kuin esim. 70/80/90-luvuilla. Jos ei tieto kelpaa -> kenkää. Riippuu opettajasta miten mielenkiintoisesti hän pystyy asioita kertomaan, mutta jatkuvasti muuttamalla oppisisältöjä ei saa aikaan parempaa. Tietty pienet faktat pitää aina tarkistaa, jos ovat muuttuneet vuosien varrella, mutta niinhän joutuu jokainen tekemään, joka seuraa aikaansa. Ja niitä voi koota joku asiantuntija, joka pelkästään keskittyy siihen mikä on muuttunut ja raportoi vuosittain - jokaisen opettajan ei tarvitse itse nähdä vaivaa, vaan saa kaiken eteensä.
Ja pois kaikenlaiset metahärpäkkeet, kuten Wilma, joilla ei ole mitään tekemistä oppimisen kanssa, jos palautetta haluaa, niin se näkyy kokeiden arvosanoissa.
Olet pihalla kuin lumiukko. Oppisisällöt ei kaikissa oppiaineissa juuri muutu, mutta opetustavat muuttuvat. Iso muutos on mm. se, että enää ei katsota tarpeelliseksi tietotekniikan opintoja, vaan jokaisen opettajan on alakoulussakin osattava käyttää esim. pilvipalvelua yhtenä oppimisalustana. On eri asia käyttää sitä itse kuin saada jokainen erilainen oppija ymmärtämään asian. Tämä nyt vain yhtenä esimerkkinä. Maailma muuttuu ja koulu edellyttää, että opettajat osaavat sen, minkä muut vasta seuraavassa sukupolvessa eli opetetaan tulevaisuuteen, ei nykyhetkeen. Tämä jatkuva oman osaamisen päivittäminen on iso osa työtaakkaa. Ja päivittää täytyy, jos haluaa saada/säilyttää vakipaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koulun pitää alkaa jo nyt elokuun alkupuolella. Olisi niin kuin ennen, että alkoi vasta lähempänä syyskuuta. Oli lisäksi vielä perunannostoloma päälle. Sillä on jaksanut aloittaa keveämmällä alulla ja into riittänyt varmaan jouluun asti. Joululomakin oli melkein kolme viikkoa pitkä ennen vanhaan.
Nykyään on lomia lyhennetty ja kiristetty työaikaa. Ei ihme, että opettajat uupuvat, kun koko ajan tulee työaikoihin heikennyksiä
Katsos. Ne koulujen lomat ei suinkaan lähde opettajien tarpeista, vaan OPPILAIDEN.
Periaatteessa opettajille riittäisi yhtäpitkä loma kuin muillekin eli 30pv, mutta ihan käytännön syistä virassa oleville opettajille maksetaan palkka koko loman ajalta, koska kun oppilaat ovat lomalla, ei heillä olisi myöskään töitä ja lisäisi vain byrokratiaa ja lisäkustannuksia, jos opet ilmoittaisivat työttömäksi ja saisivat työttömyyskorvsusta loman ajalta, kun niin opettajan palkka kuin työttömyyskorvaus tulee valtion varoista.
Ja niillä opettajille, joilla ei ole vakivirkaa, maksetaan lomarahaa, niin kuin muillekin työntekijöille.
Tässä kirjoituksessa ei ollut varmaan yhtään faktaa oikein ihan lähtien siitä, että opettajien palkan maksaa kunta eikä valtio. Ja kyllä kunta säästää siinä, jos ei maksa kesäloman eli kesäkeskeytyksen ajalta palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet pihalla kuin lumiukko. Oppisisällöt ei kaikissa oppiaineissa juuri muutu, mutta opetustavat muuttuvat. Iso muutos on mm. se, että enää ei katsota tarpeelliseksi tietotekniikan opintoja, vaan jokaisen opettajan on alakoulussakin osattava käyttää esim. pilvipalvelua yhtenä oppimisalustana. On eri asia käyttää sitä itse kuin saada jokainen erilainen oppija ymmärtämään asian. Tämä nyt vain yhtenä esimerkkinä. Maailma muuttuu ja koulu edellyttää, että opettajat osaavat sen, minkä muut vasta seuraavassa sukupolvessa eli opetetaan tulevaisuuteen, ei nykyhetkeen. Tämä jatkuva oman osaamisen päivittäminen on iso osa työtaakkaa. Ja päivittää täytyy, jos haluaa saada/säilyttää vakipaikan.
Pilvipalvelut ovat kyllä ihan nykyhetkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kuitenkaan kerro, mikä on työsi. Mikä ala ei kuulu työaikalain piiriin?
En kerrokaan kun ei ole tarpeen, tässähän kaiketi keskustellaan opettajien työstä? Ja kyllä niitä aloja on jotka eivät työaikalain piiriin kuulu, siksi meitä saa pitää töissä 80 tuntia putkeen tai jopa pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mille alalle te sitten haluatte vaihtaa? Minkä homman te luulette helpommaksi?
Tällä ex aineenopettaja (yläaste/lukio). Jaksoin 20+ v.
Nykyään yrittäjä, kokonaisia lomapäiviä tänä vuonna 5. Eikä silti kaduta. Stressi vähentynyt oleellisesti.
Jos luulette opetus työtä helpoksi, kokeilkaa. Moniko teistä kritisoijista pystyy luennoimaan, organisoimaan ryhmää, olemaan julkinen eläin yms. tuntikausia joka ikinen päivä? Veikkaan, että monia hermostuttaa jo puhua tunti ja antaa muutama käsky parille kymmenelle ihmiselle.
Totta tämä on. Se opetustunti ei mitenkään vastaa tavallista tuntia töissä. Olet niin läsnä, se vaatii oikeasti paljon. Kaikille se ei sovi lainkaan.
Opettajalla on perus työpäivän aikana keskimäärin 1000 asiakas- tai kollegakontaktia jonkun tutkimuksen mukaan. Paljonkohan perus toimistomirkulla on? Nämä opettajan työtä helpoksi väittävät eivät tunnu tajuavan juuri sitä, että oppitunnin pitäminen ei kuormittavuudeltaan ole mitenkään verrannollinen tuntiin töissä vaikka oppilaitoksen hallinnollisissa hommissa eli tietokoneen ääressä istumiseen.
Vaihda alaa, hyvä ihminen (eli ap).
Itse kulutin itseni lähes loppuun tehtyäni kuusi vuotta pätkätöitä opetusalalla. Oli alakoulua ja yläkoulua jos jonkinlaista. Joka syksy uusi alku uudesss paikassa, uudet tavat tehdä asioita ja ennen kaikkea uudet oppilaat. Kyllästyin niin siihen kun resurssien puutteessa erityisen/tehostetun tuen oppilaat vievät aikaa opetukselta ja pitäisi kyetä repeämään ties kuinka moneen suuntaan oppitunnin aikana. Valittavat vanhemmat, jotka purkaa omaa pahaa oloaan opettajiin ja kouluun. Turhat suunnittelut, mokit ja ilmiöoppiminen, joka pahimmillaan on pelkkää sekoilua ja luppoaikaa oppilaille. Kyllästyin, hain muualle töihin ja pääsin! Nyt olen reilun vuoden työskennellyt toimistotyössä, kesälomaa oli neljä viikkoa ja se oli ihanaa kun ei ollut kuin jyrän alle jäänyt loman alkaessa! Iltaisinkin jaksaa puuhailla kaikenlaista kun ei ole ihan loppu työpäivästä, kiireestä ja metelistä. Lounaallakin saa käydä rauhassa!
Mieheni on kunnanjohtaja ja hänellä on kaksi lomaa vuodessa, kesäloma 4 vk ja joululoma vajaa 2 vk. Olisipa luksusta, jos hänellä olisi vielä syys- ja hiihtolomatkin!
Ja hänellä on noin kerran viikkoon n. 8-23 työpäivä...