Uupuneita opettajia linjoilla?
Moikka. Tulipa mieleeni kysyä, liekkö täällä muitakin kaltaisiani - joilta opettajan työ vie joka vuosi voimat niin, että vielä työhön paluun lähestyessäkään ei ole yhtään sellainen vointi, että jaksaisi jälleen aloittaa uuden kouluvuoden? Olen koko kesän vain huokaillut, nukkunut pitkiä öitä ja päivisin haluaisin vain olla yksin. Ajatus aamusta iltapäivään juoksemisesta ja metelistä olemisesta ahdistaa niin, että en tiedä miten kokoan jälleen itseni. Näin on mennyt jo monta vuotta ja koko elämä tuntuu selviytymistaistelulta. Pidän työstäni ja olen siinä hyvä - enkä keksi keinoja, miten sitä keventäisin.
Muita?
Kommentit (350)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen väsymystänne, kun palaatte kuitenkin pitkältä lomalta. Itsellä ei ollut lomaa lainkaan, kun työpaikka vaihtui keväällä, kun koko firman toiminta loppui. Terveisin pureviin ja potkiviin dementikkoihin väsynyt sairaanhoitaja.
Jospa ne onkin ne pitkät lomat, jotka opettajia niin uuvuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi vaihtaa ihan muihin töihin. Lomaa vuodesta palautumiseen on 4 viikkoa ja sillä pitää jaksaa 11 kuukautta. Ehkä liian pitkä loma on ongelmasi ydin? Olet ehtinyt luomaan lomarutiinit, joista et haluaisi luopua.
Kun itse olen loppu, haaveilen opettajantyöstä :)
Lyhyet päivät, suloiset lapset, helpot kokeet korjattavana ja pitkät lomat joka välissä.Tuossa nyt ei pidä paikkaansa kuin lyhyehköt työpäivät ja pitkät lomat. ”Suloiset” lapset ovat usein🤮 ja kokeidenkin pitäisi pitäisi mitata osaamista kuitenkin eikä niin, että tyhminkin palikka saisi hyvän numeron. Kokeiden tarkistaminen on sitä v - mäisintä hommaa, samoin kuin luokanvalvojuus. Ikää on kuitenkin yli 50, joten enköhän kitkuttele loppuun asti ja saa lähtöjuhlat ja sitten sen kuntaliiton kultaisen ansiomerkin. Tietenkin jos löytyy työ, josta saa samalla vaivalla saman palkan... En ole ap.
Mielestäni on ikävää, kun opettaja kutsuu oppilaitaan tyhmiksi palikoiksi entä tuo oksennusemoji?
Olen amiksen opettaja ja ylpeä siitä, että näen vahvuuksia opiskelijoissa. Etenkin niissä, jotka eivät ole ennen mitään mukavaa koulussa kokeneet.
Meillä on kovat paineet ja tiukennuksia on tehty rahoutukseen 20% viine vuosina. Silti se ilo tulee juurikin niistä opiskelijoista.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden luokanopena olleena saan bruttona ehkä noin 3200 ja nettona n 2200-2300. Tuplapätevyys.
Tervetuloa kaikki minun luokkaan katsomaan ja kokeilemaan sitä 1000 prosenttista sosiaalista läsnäoloa 6 tuntia päivässä. Tiesin mihin työhön haen mutta vain opiskelujeni aikana on ala muuttunut paljon. Kaikki korkeamman tahon määräämät erikoisohjelmat, ilmiöt ja toiminnat vievät aivan järjettömästi. Mukavia, järkeviä vanhempia on, mutta sekopäiden määrä tuntuu kasvavan.
Joka alalla on toki omat haasteensa, siksi en hakenutkaan esim sairaanhoitajaksi koska en voisi ottaa vastuuta ihmishengistä.
Olen vaan kyllästynyt siihen että koska olen opettaja, minulla ei ole oikeutta osallistua keskusteluihin työuupumuksesta (" sulla on VAIN 28 viikkotuntia, KTM:nä teen 40") tai palautumisesta ("sun lomilla ei oo varaa sanoa mitään").
Eiköhän meille kaikille tekisi hyvää joskus päästä kokeilemaan toisten töitä. Olen itse ylpeä että jaksan työtä, jota tiedän että monikaan DI ei pystyisi tekemään, vaikka ei rakettitiedettä olekaan.
Minusta kuka tahansa voisi valittaa omaa työväsymystään leimaamatta samalla jotain toista työtä helpoksi. Ihan turha sinunkaan ylenkatsoa DI:n työtä.
En ole DI, mutta väsynyt omassa työssäni ja silti voisin listata kymmeniä ammatteja, joiden tietäisin myös olevan kammottavia oman jaksamisen ja työolojen tai palkan kannalta, vaikka niissä olisi jotain tiettyjä ihania puolia varmaan jokaisessa: päiväkodissa ja koulussa työskentely, bussikuski, siivooja, poliisi, sairaanhoitaja, vanhushuolto, kotihoito (etenkin), kauppakeskuksessa tms. myyjänä, jolloin työajat ongelmalliset jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan hommat jäävät työpaikalle. Lukion opella on 8h työpäivän jälkeen vielä pariksi tunniksi korjaamista ja suunnittelua jäljellä. Lukion opettajien työmäärä on kasvanut ihan älyttömäksi. Ryhmäkoot ovat suuria (jopa 40) ja oppilailla tulee uuden opsin myötä teetättää kaikenlaista arvioitavaa. Aineessani meni lähes kaikki oppimateriaali uusiksi opsin vaihtuessa. Nyt päättäjät ovat saaneet päähänsä muuttaa opsia taas parin vuoden päästä. Tiedän jo nyt, että toisen aineen sisällöt pyöräytetään jälleen ympäri kokonaan....
8 tunnin työpäivän? Eikö siinä hyppytunnilla ehtisi jo korjata muutamat kokeet? Esimerkiksi äidinkielenopettajilla opetusvelvollisuus on viikossa vain 21 tuntia juuri sen takia, että korjattavaa ja luettavaa on niin paljon. Millä logiikalla keskimäärin neljän tunnin päivät sisältävät kahdeksan tuntia työtä, ja sitten vielä aineiden korjaukset kotona päälle?
Onkohan mitään muuta ammattikuntaa, jotka liioittelevat työmääräänsä niinkuin opettajat? Suurimmalle osalle oma perfektionismi tuntuu olevan pahin vihollinen. Eräs tuttavani oli juuri näitä "14 tunnin työpäiviä opettajana paiskiva", pahemmanlaatuinen täydellisyyden tavoittelija ja vielä yläasteen opena. Ei ihme että paloi loppuun.
Lukiossa toki työmäärää on vähän vähemmän, mutta siellä taas työn kasvatuksellista osiota ei ole juurikaan. Minun aikana lukiossa opettajilla ei ollut minkäänlaisia oppilashuollollisia velvollisuuksia, mitä nyt ryhmänohjaajan vartti kerran viikossa.
Huomasin yläkoulussa, että matemaattisten aineiden opettajat osasivat parhaiten organisoida työnsä. Kokeet oli korjattu päivässä, kaikki oli systemaattista. Väitän, että tämä liittyy ajattelutapaan.
Matikan kokeet ovat hieman nopeampia tarkistaa, kuin useita esseitä sisältävät. Lisäksi matikassa on pitkät perinteet valmiisiin kokeisiin. Niitä ei ole kaikissa oppiaineissa tai sitten tarjolla olevat kokeet ovat ihan kelvottomia.
Arvasin tämän. Tässä on kyse muustakin, he tekevät ne työnsä heti, osaavat organisoida omaa ja muiden toimintaa. Itse olen toisella alalla, mutta ihailin näitä lasteni luokanvalvojia. Heillä oli homma hallussa. Ihan toisenlaisiakin tuli nähtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden luokanopena olleena saan bruttona ehkä noin 3200 ja nettona n 2200-2300. Tuplapätevyys.
Tervetuloa kaikki minun luokkaan katsomaan ja kokeilemaan sitä 1000 prosenttista sosiaalista läsnäoloa 6 tuntia päivässä. Tiesin mihin työhön haen mutta vain opiskelujeni aikana on ala muuttunut paljon. Kaikki korkeamman tahon määräämät erikoisohjelmat, ilmiöt ja toiminnat vievät aivan järjettömästi. Mukavia, järkeviä vanhempia on, mutta sekopäiden määrä tuntuu kasvavan.
Joka alalla on toki omat haasteensa, siksi en hakenutkaan esim sairaanhoitajaksi koska en voisi ottaa vastuuta ihmishengistä.
Olen vaan kyllästynyt siihen että koska olen opettaja, minulla ei ole oikeutta osallistua keskusteluihin työuupumuksesta (" sulla on VAIN 28 viikkotuntia, KTM:nä teen 40") tai palautumisesta ("sun lomilla ei oo varaa sanoa mitään").
Eiköhän meille kaikille tekisi hyvää joskus päästä kokeilemaan toisten töitä. Olen itse ylpeä että jaksan työtä, jota tiedän että monikaan DI ei pystyisi tekemään, vaikka ei rakettitiedettä olekaan.
Vuodessa olet kyllästynyt.
Minä olen kyllästynyt 20v sairaanhoitajan kokemuksen jälkeen aöaa mollaaviin työkaveteihin. Kun kyse on siitä, ettei osaa. Etenkin kun haukutaan potilaita.
Olen entistä vahvemmin sitä mieltä että opettajat tulisi saada normaalin työaikalain piiriin. Niin pimeitä nämä perustelut on uupumiselle kun työpäivän järjestäminen tuottaa vaikeuksia. Tekisitte töitä 38,h viikossa ja olisitte vuosilomalla viisi viikkoa. Oppilaat saisi näin lyhyemmät päivät ja vanhemmatkin jaksaisi paremmin kun ei tarvitsisi enää miettiä miten jälkikasvu pärjää yksin kesällä, kun omat lomat ei riitä. Kun oppilaat ovat talvilomilla, te suunnittelette tunteja. Vuorottelette kuka saa pitää loman viikolla 42, 9 ja joulun ajan. Ai ei käy... Olisiko liian rankkaa? Vaihtoehtoisesti läsnäolopakko koululla töitä tehden 40h/vko, pekkasilla kuittaatte sitten ylimääräiset lomanne. Totta kai te teette pidempiä päiviä, jotta ette yhtään enempää kuppaa veronmaksajilta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla opetustunteja alakoulussa 08-13. Keskiviikkona klo 14 asti, mutta alkaa klo 09.00.
Kun pääsen kotiin, käyn kaupassa ja haen lapset hoidosta. Ruokin lapset ja siivoan keittiön. Sitten alan tekemään toisen työpäivän. Suunnittelen seuraavan päivän tunnit. Moni kuvittelee, että sitä pluslaskua opetetaan joka vuosi samalla tavalla, mutta nyt kun on ilmiöoppiminen se juttu, on suunniteltava äidinkielen ja matematiikan tunnit ihan eri tavalla. Suunniteltava ryhmät niin, että se aktiivisempi oppilas istuu sen hitaamman oppilaan vieressä ja tukee hitaampaa etsimään tietoa itselleen ja näin oppimaan paremmin.
Sitten alan korjaamaan kokeita ja lukemaan aineita. Niissä menee monta tuntia illalla. Ei paljon ehdi lasten kanssa iltaa vietää, kun joka ilta on iso läjä tehtäviä korjattavana ja suunniteltavana seuraavan päivän tunteja. Eli aloitan työpäivän klo 08.00 ja lopetan sen illalla n. klo 19.00 ja vielä sen jälkeen joudun laittamaan usein wilmaan viestiä, että huomenna ei olekaan sisäliikuntaa, vaan näyttää tulevan hyvä ilma ja menemmekin urheilukentälle liikuntatunnilla, joten muistakaa ulkoiluvaatteet matkaan.
Uniinkin tulee vielä asioita mieleen, muistinko kaikki laittaa vanhemmille tiedoksi wilmassa, mitä seuraavana päivänä on.
Palkka 2300 euroa kuussa.
Kunnioitan kyllä opettajan ammattia, mutta nyt on pakko korjata: sinä ET ole töissä klo 8-19, vaan klo 8-13 JA 17-19 tms. Haluat lapsillesi lyhyet hoitopäivät eli haet heidät aikaisin ja keskeytät siksi työpäiväsi siksi aikaa. Se on ihan ok, sinun valintasi. Mutta se kauppa-aika ja siivousaika ym. ei ole työaikaasi, vaan omaa aikaasi. Sinulla vain on mahdollisuus jakaa työpäiväsi useampaan osaan toisin kuin sellaisella, jonka työaika on 8-16 tai jopa 17 ja joka sitten ryntää hakemaan lapset hoidosta ja kauppaan. Ja on - ylläripylläri - valmis ruoka- ja siivoustouhuineen ehkä klo 19 tai 20. Eli tekee ihan yhtä paljon töitä ja kotitöitä kuin sinäkin, mutta ilman mahdollisuutta jakaa työpäivä osiin.
Vielä vinkki vanhemmalta wilman käyttöön: älä laita niitä viestejä jumppakamoista muöhään illalla, jos haluat, että ne myös luetaan. Kun vanhempi aamulla matkallaan töihin tsekkaa puhelimensa viestit, on usein jo liian myöhäistä, koululaukkuun pakattiin jo ne alkuperäisen suunnitelman mukaiset kamat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän meille kaikille tekisi hyvää joskus päästä kokeilemaan toisten töitä. Olen itse ylpeä että jaksan työtä, jota tiedän että monikaan DI ei pystyisi tekemään, vaikka ei rakettitiedettä olekaan.Minusta kuka tahansa voisi valittaa omaa työväsymystään leimaamatta samalla jotain toista työtä helpoksi. Ihan turha sinunkaan ylenkatsoa DI:n työtä.
En ole DI, mutta väsynyt omassa työssäni ja silti voisin listata kymmeniä ammatteja, joiden tietäisin myös olevan kammottavia oman jaksamisen ja työolojen tai palkan kannalta, vaikka niissä olisi jotain tiettyjä ihania puolia varmaan jokaisessa: päiväkodissa ja koulussa työskentely, bussikuski, siivooja, poliisi, sairaanhoitaja, vanhushuolto, kotihoito (etenkin), kauppakeskuksessa tms. myyjänä, jolloin työajat ongelmalliset jne.
En ole kyseinen kirjoittaja, mutta ihmettelen vaan, missä kohtaa hän leimasi DI:n työn helpoksi tai ylenkatsoi sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt 2 vuotta töitä ilman lomia, koska vakituista työpaikaa ei ole ja koskaan en ole missään työpaikassa ollut niin kauan, että olisin oikeutettu pitämään lomaa. Ystävänäni, joka on ope, on samassa tilanteessa, että virkaa ei ole ja koulu vaihtuu tiuhaan, mutta hänellä kuitenkin aina palkalliset syys-, talvi- ja joululomat. Tämä on etu opettajan ammatissa, että palkalliset lomat on, vaikka olisit vain lyhyen pätkän töissä. Aina vain puhutaan siitä palkkattomasta kesälomasta virattomien opettajien keskuudeessa, mutta unohdetaan nämä muut lomat, joita muissa ammateissa ei pätkätyöläinen saa.
Osa kunnista on ruvennut katkaisemaan määräaikaisten sopparit syys-, joulu- ja hiihtolomien ajaksi! Eli ei ole enää välttämättä palkallista lomaa yhtään.
Mitkä kunnat? Ja työ jatkuu syysliman jälkeen. Ja joululoman jälkeen ja hiihtoloman jälkeen. Enpä usko.
Jos näin on samalla henkilöllä, yhteys luottamusmieheen ja liittoon. Avun saa varmasti.
Vaihdoin teollisuuden insinöörin työt ammatillisen opettajan virkaan vuosi sitten ja koskaan ei ole ollut töissä yhtä helppoa. Lomaa 3 kuukautta ja työaika 8-16, ihan kuin lomalla olisi koko ajan :)
"Kaikki korkeamman tahon määräämät erikoisohjelmat, ilmiöt ja toiminnat vievät aikaa aivan järjettömästi"
Tämä uusi OPS tuntuu työllistävän opettajia melkoisesti. Sama ilmiö näkyy omassa työssäni varhaiskasvatuksen opettajana. Ehdottomasti opetusta on uudistettava ja ajanmukaistettava, mutta onko tässä nyt menty jo liian pitkälle? Varsinkin kun samaan aikaan luokkaan yhdistetään inkluusion varjolla sellaisia oppilaita, jotka eivät siellä omin avuin selviydy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän meille kaikille tekisi hyvää joskus päästä kokeilemaan toisten töitä. Olen itse ylpeä että jaksan työtä, jota tiedän että monikaan DI ei pystyisi tekemään, vaikka ei rakettitiedettä olekaan.Minusta kuka tahansa voisi valittaa omaa työväsymystään leimaamatta samalla jotain toista työtä helpoksi. Ihan turha sinunkaan ylenkatsoa DI:n työtä.
Ihan vain tiedoksesi en ylenkatso DI:tä. Mitä se ikinä tarkoittaakaan? En pystyisi päivääkään tekemään heidän työtään koska en ole sillä tavalla fiksu. Kuitenkaan en ala kyseenalaistamaan sitä kun DI tai kukaan valittaa työnsä rankkuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mille alalle te sitten haluatte vaihtaa? Minkä homman te luulette helpommaksi?
Tällä ex aineenopettaja (yläaste/lukio). Jaksoin 20+ v.
Nykyään yrittäjä, kokonaisia lomapäiviä tänä vuonna 5. Eikä silti kaduta. Stressi vähentynyt oleellisesti.
Jos luulette opetus työtä helpoksi, kokeilkaa. Moniko teistä kritisoijista pystyy luennoimaan, organisoimaan ryhmää, olemaan julkinen eläin yms. tuntikausia joka ikinen päivä? Veikkaan, että monia hermostuttaa jo puhua tunti ja antaa muutama käsky parille kymmenelle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on kauppatieteiden maisteri ja töissä markkinointipuolella. Palkka on yli kaksikertainen omaani verrattuna ja mies ei ole ollenkaan stressaanutunut. On töissä ehtinyt selata kaikki päivän uutiset netistä, viestitellä ystävien kanssa, käydä kaupungilla pitkällä lounaalla, on joustava työaika ja tunteja voi tehdä sisään ja ottaa sitten joko vapaina tai rahana, kotiin ilmestyy postipaketteja nettikaupoista viikoittain koska oli taas töissä aikaa selata nettikauppoja ja ostella vaikka mitä. Kotiin tullessaan rentoutuu illan ja harrastaa. Kyllä tuo nyt aika paljon helpommalta kuulostaa kun oma työni. Olen koululla yleensä 8.30-15. Työmatkat puolisen tuntia suuntaansa. Kotiin tullessani jatkan töitä, käyn lenkillä tai salilla ja sitten onkin jo aika mennä taas nukkumaan. Meillä ei ole lapsia mutta en tiedä miten ihmeessä saisin omien lasten hoidon mahtumaan tähän aikatauluun.
Ai hyvänen aika. Sä olet fyysisesti työpaikalla 6,5h niin tottakai jatkat töitä kotona. Me normaalit ihmiset ollaan työpaikalla kiinni 8h, plus työmatkat. Tuskin kenelläkään on arkipäivinä aikaa yhtään erikoisempiin juttuihin, varsinkaan jos on perhettä. Niin se vaan on jos tekee ns. täyttä työaikaa. Kummallisia kuvitelmia opettajilla...
Itse lähden kotoa kuudelta, vien lapsen hoitoon ja töissä olen seitsemäksi. Kotona lapsen haettua vähän ennen neljää. Siitä sitten ruoka, ehkä kauppa, pakolliset kotihommat. Lapset sänkyyn kahdeksaksi. Itse sänkyyn yhdeksän jälkeen, jotta jaksaa taas herätä viideltä. Eipä ole saliaikoja.
Ja opettaja tekee myös kesän tunnit sisään. Siksi on niin pitkä loma. Ne työt tehdään talvellä. Työpäivä saisikin olla 9h päivässä. Harvalla on.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin teollisuuden insinöörin työt ammatillisen opettajan virkaan vuosi sitten ja koskaan ei ole ollut töissä yhtä helppoa. Lomaa 3 kuukautta ja työaika 8-16, ihan kuin lomalla olisi koko ajan :)
Minunkin isäni teki saman aikoinaan ja tuntui sen jälkeen, että lomaa oli ihan tuhottomasti. Matkaili jatkuvasti todella pitkiä rupeami ja lisäksi usein perjantait tai joku muu päivä viikosta olivat vapaat opetustyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä onko tuollaisia "huonoja opettajia", vaan musta tuntuu, että osa lapsista on vaan niin vaativia ja pahasti mielenterveysongelmia, etteivät kuuluisi normaaliin luokkaan. Oon tehnyt töitä koulunkäynninohjaajana ja tosi paljon on ollut erilaisia lapsiryhmiä, osa ihan kauhean vaikeita ja osa taas mukavia ja mennyt hyvin kaikki. Se minkälaista työni on ollut, on hyvin pitkälti juuri siitä riippunut. Päiväkodeissa ollessa ihan sama juttu, nuo autistit ovat aikamoisia hoidettavia. Erityislapset ovat haastavia ja vaativat aikaa, sitten on lapsia jotka kuuluvat hoitoon ja eivät ole koulukuntoisia edes.
On se myönnettävä, että peruskoulun opettajan duuni on aivan valtavan kuormittavaa nykypäivänä. Osa oppilaista käyttää säännöllisesti huumeita ja käytös on sen mukaista. Omaa ja lasten turvallisuutta joutuu valvomaan kun pipipäät laittaa tavarat lentämään.
Olen tehnyt open hommia myös normaalissa työajassa. Eli työpaikalla oltiin 7h 45min. Kotona ei tarvinnut tehdä mitään. Oli huomattavasti kevyempää, kuin nykyiset open hommat peruskoulussa ja lukiossa.
Kuntatyönantaja ei ikinä tule suostumaan opettajien normaaliin työaikaan. Kunnilla ei ole siihen varaa, koska opettajia pitää palkata reippaasti enemmän hoitamaan kaikki nykyisten opettajien työt. Tavallinen lukion ope saa vuoden työajan täyteen suunnilleen helmikuussa! Työtä vaan on nykyään niin paljon ja koulu on työpaikkana muuttunut ihan erilaiseksi kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt 2 vuotta töitä ilman lomia, koska vakituista työpaikaa ei ole ja koskaan en ole missään työpaikassa ollut niin kauan, että olisin oikeutettu pitämään lomaa. Ystävänäni, joka on ope, on samassa tilanteessa, että virkaa ei ole ja koulu vaihtuu tiuhaan, mutta hänellä kuitenkin aina palkalliset syys-, talvi- ja joululomat. Tämä on etu opettajan ammatissa, että palkalliset lomat on, vaikka olisit vain lyhyen pätkän töissä. Aina vain puhutaan siitä palkkattomasta kesälomasta virattomien opettajien keskuudeessa, mutta unohdetaan nämä muut lomat, joita muissa ammateissa ei pätkätyöläinen saa.
Osa kunnista on ruvennut katkaisemaan määräaikaisten sopparit syys-, joulu- ja hiihtolomien ajaksi! Eli ei ole enää välttämättä palkallista lomaa yhtään.
Mitkä kunnat? Ja työ jatkuu syysliman jälkeen. Ja joululoman jälkeen ja hiihtoloman jälkeen. Enpä usko.
Jos näin on samalla henkilöllä, yhteys luottamusmieheen ja liittoon. Avun saa varmasti.
Salon kaupunki. Olin tämän menettelyn uhri ennen kun sain viran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä ex aineenopettaja (yläaste/lukio). Jaksoin 20+ v.
Nykyään yrittäjä, kokonaisia lomapäiviä tänä vuonna 5. Eikä silti kaduta. Stressi vähentynyt oleellisesti.
Jos luulette opetus työtä helpoksi, kokeilkaa. Moniko teistä kritisoijista pystyy luennoimaan, organisoimaan ryhmää, olemaan julkinen eläin yms. tuntikausia joka ikinen päivä? Veikkaan, että monia hermostuttaa jo puhua tunti ja antaa muutama käsky parille kymmenelle ihmiselle.
Totta tämä on. Se opetustunti ei mitenkään vastaa tavallista tuntia töissä. Olet niin läsnä, se vaatii oikeasti paljon. Kaikille se ei sovi lainkaan.