Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uupuneita opettajia linjoilla?

Vierailija
29.07.2019 |

Moikka. Tulipa mieleeni kysyä, liekkö täällä muitakin kaltaisiani - joilta opettajan työ vie joka vuosi voimat niin, että vielä työhön paluun lähestyessäkään ei ole yhtään sellainen vointi, että jaksaisi jälleen aloittaa uuden kouluvuoden? Olen koko kesän vain huokaillut, nukkunut pitkiä öitä ja päivisin haluaisin vain olla yksin. Ajatus aamusta iltapäivään juoksemisesta ja metelistä olemisesta ahdistaa niin, että en tiedä miten kokoan jälleen itseni. Näin on mennyt jo monta vuotta ja koko elämä tuntuu selviytymistaistelulta. Pidän työstäni ja olen siinä hyvä - enkä keksi keinoja, miten sitä keventäisin.

Muita?

Kommentit (350)

Vierailija
101/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehnyt 2 vuotta töitä ilman lomia, koska vakituista työpaikaa ei ole ja koskaan en ole missään työpaikassa ollut niin kauan, että olisin oikeutettu pitämään lomaa. Ystävänäni, joka on ope, on samassa tilanteessa, että virkaa ei ole ja koulu vaihtuu tiuhaan, mutta hänellä kuitenkin aina palkalliset syys-, talvi- ja joululomat. Tämä on etu opettajan ammatissa, että palkalliset lomat on, vaikka olisit vain lyhyen pätkän töissä. Aina vain puhutaan siitä palkkattomasta kesälomasta virattomien opettajien keskuudeessa, mutta unohdetaan nämä muut lomat, joita muissa ammateissa ei pätkätyöläinen saa.

Osa kunnista on ruvennut katkaisemaan määräaikaisten sopparit syys-, joulu- ja hiihtolomien ajaksi! Eli ei ole enää välttämättä palkallista lomaa yhtään.

Mitkä kunnat? Ja työ jatkuu syysliman jälkeen. Ja joululoman jälkeen ja hiihtoloman jälkeen. Enpä usko.

Jos näin on samalla henkilöllä, yhteys luottamusmieheen ja liittoon. Avun saa varmasti.

Salon kaupunki. Olin tämän menettelyn uhri ennen kun sain viran.

Oaj auttaa näissä tapauksissa varmasti

Vierailija
102/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehnyt 2 vuotta töitä ilman lomia, koska vakituista työpaikaa ei ole ja koskaan en ole missään työpaikassa ollut niin kauan, että olisin oikeutettu pitämään lomaa. Ystävänäni, joka on ope, on samassa tilanteessa, että virkaa ei ole ja koulu vaihtuu tiuhaan, mutta hänellä kuitenkin aina palkalliset syys-, talvi- ja joululomat. Tämä on etu opettajan ammatissa, että palkalliset lomat on, vaikka olisit vain lyhyen pätkän töissä. Aina vain puhutaan siitä palkkattomasta kesälomasta virattomien opettajien keskuudeessa, mutta unohdetaan nämä muut lomat, joita muissa ammateissa ei pätkätyöläinen saa.

Itseasiassa olet väärässä. Sijaisuudet katkaistaan usein lomien ajaksi, samoin ne alkavat samana päivänä kuin oppilaat tulevat (opettajan täytyy kuitenkin valmistautua, joten hän tekee se palkatta). Vuoden sijaisuuksissa on joulu- ja hiihtoloma, lyhyemmissä harvoin, vaan työsuhde on katkolla niiden lomien ajan. Ja ei ole harvinaista sekään, että joululoman ajaksi sijaisuus katkeaa, vaikka sama ihminen jatkaa sitten siinä sijaisuudessa tammikuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa olet väärässä. Sijaisuudet katkaistaan usein lomien ajaksi, samoin ne alkavat samana päivänä kuin oppilaat tulevat (opettajan täytyy kuitenkin valmistautua, joten hän tekee se palkatta). Vuoden sijaisuuksissa on joulu- ja hiihtoloma, lyhyemmissä harvoin, vaan työsuhde on katkolla niiden lomien ajan. Ja ei ole harvinaista sekään, että joululoman ajaksi sijaisuus katkeaa, vaikka sama ihminen jatkaa sitten siinä sijaisuudessa tammikuussa.

Nämä on laittomia. Toki tulee ylityötä sama määrä.

Vierailija
104/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa kunnista on ruvennut katkaisemaan määräaikaisten sopparit syys-, joulu- ja hiihtolomien ajaksi! Eli ei ole enää välttämättä palkallista lomaa yhtään.

Mitkä kunnat? Ja työ jatkuu syysliman jälkeen. Ja joululoman jälkeen ja hiihtoloman jälkeen. Enpä usko.

Jos näin on samalla henkilöllä, yhteys luottamusmieheen ja liittoon. Avun saa varmasti.

Todella moni kunta tekee näin, on ihan yleinen käytäntö.

Jos sijainen nostaa asiasta metelin, niin siihen loppuvat työt, tulijoita kyllä on. Siinä on se ongelma juuri: ilman vakivirkaa on suostuttava oikeastaan mihin vain valittamatta, jos haluaa jatkossakin saada töitä.

Vierailija
105/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla opetustunteja alakoulussa 08-13. Keskiviikkona klo 14 asti, mutta alkaa klo 09.00.

Kun pääsen kotiin, käyn kaupassa ja haen lapset hoidosta. Ruokin lapset ja siivoan keittiön. Sitten alan tekemään toisen työpäivän. Suunnittelen seuraavan päivän tunnit. Moni kuvittelee, että sitä pluslaskua opetetaan joka vuosi samalla tavalla, mutta nyt kun on ilmiöoppiminen se juttu, on suunniteltava äidinkielen ja matematiikan tunnit ihan eri tavalla. Suunniteltava ryhmät niin, että se aktiivisempi oppilas istuu sen hitaamman oppilaan vieressä ja tukee hitaampaa etsimään tietoa itselleen ja näin oppimaan paremmin.

Sitten alan korjaamaan kokeita ja lukemaan aineita. Niissä menee monta tuntia illalla. Ei paljon ehdi lasten kanssa iltaa vietää, kun joka ilta on iso läjä tehtäviä korjattavana ja suunniteltavana seuraavan päivän tunteja. Eli aloitan työpäivän klo 08.00 ja lopetan sen illalla n. klo 19.00 ja vielä sen jälkeen joudun laittamaan usein wilmaan viestiä, että huomenna ei olekaan sisäliikuntaa, vaan näyttää tulevan hyvä ilma ja menemmekin urheilukentälle liikuntatunnilla, joten muistakaa ulkoiluvaatteet matkaan.

Uniinkin tulee vielä asioita mieleen, muistinko kaikki laittaa vanhemmille tiedoksi wilmassa, mitä seuraavana päivänä on.

Palkka 2300 euroa kuussa.

Älä nyt viitsi. Teet siis töitä 7h päivässä. Et kai ajatellut, että tällä saat myötätuntoa keneltäkään.

Millaiset ne teidän ilmiötunnit on, kun kokeet tai aineet eivät ole lainkaan vähentyneet?

Kulutat illat aikaa pohtoen kuka istuu kenenkin vietessä huomenna? Joka ilta?

Vierailija
106/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on laittomia. Toki tulee ylityötä sama määrä.

Ei ole laittomia. Tätä hyödynnetään aivan surutta ympäro Suomen- Ja OAJ ei voi auttaa.

Vierailija
107/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä. Ensimäiset neljä viikkoa meni ihmetellessä, ettei tarvitse lähteä töihin. Sitten vasta pääsi lomafiilikseen ja sai levättyä. Nyt kohta loma loppuu ja tuntuu, että olisi tarvinnut vielä muutaman viikon, että jaksaisi. Syyslomaan on taas niin pitkä aika.

Opetan 1-3 luokkalaisia pienessä kyläkoulussa ja ahdistaa jo ajatus työstä ja siitä, että ekaluokkalaisten kanssa pitää taas alkaa kaikki alusta.

Olen harkinnut vakavasti alan vaihtoa joihinkin helpompiin hommiin, missä saisi saman palkan keveämmällä työnteolla.

Voi pyhä Sylvi sentään, mitä taas saa lukea. En keksi enää sanoja.

Olet niin uupunut, mutta valittaminen kuitenkin onnistuu.

Vierailija
108/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä. Ensimäiset neljä viikkoa meni ihmetellessä, ettei tarvitse lähteä töihin. Sitten vasta pääsi lomafiilikseen ja sai levättyä. Nyt kohta loma loppuu ja tuntuu, että olisi tarvinnut vielä muutaman viikon, että jaksaisi. Syyslomaan on taas niin pitkä aika.

Opetan 1-3 luokkalaisia pienessä kyläkoulussa ja ahdistaa jo ajatus työstä ja siitä, että ekaluokkalaisten kanssa pitää taas alkaa kaikki alusta.

Olen harkinnut vakavasti alan vaihtoa joihinkin helpompiin hommiin, missä saisi saman palkan keveämmällä työnteolla.

Voi pyhä Sylvi sentään, mitä taas saa lukea. En keksi enää sanoja.

Olet niin uupunut, mutta valittaminen kuitenkin onnistuu.

Sitten on jo pahasti asiat, kun ei jaksa enää edes todeta omaa uupumustaan.

Vierailija
109/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla opetustunteja alakoulussa 08-13. Keskiviikkona klo 14 asti, mutta alkaa klo 09.00.

Kun pääsen kotiin, käyn kaupassa ja haen lapset hoidosta. Ruokin lapset ja siivoan keittiön. Sitten alan tekemään toisen työpäivän. Suunnittelen seuraavan päivän tunnit. Moni kuvittelee, että sitä pluslaskua opetetaan joka vuosi samalla tavalla, mutta nyt kun on ilmiöoppiminen se juttu, on suunniteltava äidinkielen ja matematiikan tunnit ihan eri tavalla. Suunniteltava ryhmät niin, että se aktiivisempi oppilas istuu sen hitaamman oppilaan vieressä ja tukee hitaampaa etsimään tietoa itselleen ja näin oppimaan paremmin.

Sitten alan korjaamaan kokeita ja lukemaan aineita. Niissä menee monta tuntia illalla. Ei paljon ehdi lasten kanssa iltaa vietää, kun joka ilta on iso läjä tehtäviä korjattavana ja suunniteltavana seuraavan päivän tunteja. Eli aloitan työpäivän klo 08.00 ja lopetan sen illalla n. klo 19.00 ja vielä sen jälkeen joudun laittamaan usein wilmaan viestiä, että huomenna ei olekaan sisäliikuntaa, vaan näyttää tulevan hyvä ilma ja menemmekin urheilukentälle liikuntatunnilla, joten muistakaa ulkoiluvaatteet matkaan.

Uniinkin tulee vielä asioita mieleen, muistinko kaikki laittaa vanhemmille tiedoksi wilmassa, mitä seuraavana päivänä on.

Palkka 2300 euroa kuussa.

Älä nyt viitsi. Teet siis töitä 7h päivässä. Et kai ajatellut, että tällä saat myötätuntoa keneltäkään.

Millaiset ne teidän ilmiötunnit on, kun kokeet tai aineet eivät ole lainkaan vähentyneet?

Kulutat illat aikaa pohtoen kuka istuu kenenkin vietessä huomenna? Joka ilta?

Samaa mieltä. Aika oudolta kuulostaa, kun verrataan parin tunnin iltatyötä toiseen työpäivään, vaikka ns. normaali työpäiväkään ei ole vielä täynnä. Kannattaa konsultoida niitä matemaatikkoja oman työn organisoimisessa. Voivat opettaa laskemaan myös työtuntien määrää samalla. Eikä niitä ilmiöoppimisen menettelytapojakaan varmaan joka kerta nollasta aloiteta.

Vierailija
110/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittäjä ja käytännön syistä tehnyt tuota samaa, että pilkon työpäivää, koska välissä hoidan sitä ja tätä. Työpäivä ja viikko venyy ja vanuu ja tuntuu, että varsinaista vapaa-aikaa ei juurikaan ole ja uuvuttaa ja väsyttää. Ymmärrän kuitenkin, että kyse on omasta huonosta organisoinnistani ja yritän saada asiaa muutettua. Olisi parasta tehdä työpäivä kerralla pois, aivoillekin palautumisen osalta parempi. 

Vierailija
111/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koulun pitää alkaa jo nyt elokuun alkupuolella. Olisi niin kuin ennen, että alkoi vasta lähempänä syyskuuta. Oli lisäksi vielä perunannostoloma päälle. Sillä on jaksanut aloittaa keveämmällä alulla ja into riittänyt varmaan jouluun asti. Joululomakin oli melkein kolme viikkoa pitkä ennen vanhaan.

Nykyään on lomia lyhennetty ja kiristetty työaikaa. Ei ihme, että opettajat uupuvat, kun koko ajan tulee työaikoihin heikennyksiä

Vierailija
112/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä jaksa murehtia ensi viikolla alkavaa koulua yhtään. On ollut sen verran touhua ja tohinaa kesäloman ajan. Vaihda alaa, jos työ stressaa kesälläkin.

Vierailija
113/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen opettaja ei ole hyvä, eikä ammattitaitoinen, joka ei pysty palautumaan työpaineista kesälomansa aikana. Pahoja puutteita ja ongelmia mielenterveydessä ja työtavoissa. Sääli oppilaita, sillä opettajan asenteet ja ammattiosaaminen vaikuttaa suoraan oppilaan arvosanoihin ja käytökseen.

Toisaalta tuttua huttua, kun opettajien valitus on kestoaihe keskustelupalstalla.

Ehkä työmotivaatio saattaisi nousta, jos ei murehtisi asioita etukäteen, vaan haasteet ottaisi avoimin ja iloisin mielin.

Vierailija
114/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut useilla eri aloilla ennen aineenopettajan työtä. Vaikka muilla aloilla ehkä ollaankin toimistolla tai asiakastapaamisissa, kotikäynneillä tai kokouksissa aikavälillä 8–16 siinä missä opettajan päivä voi näyttää hyvinkin kevyeltä jos katsotaan vain pidettyjä oppitunteja, niin kyllä tämä opettajan työ vain kuormittavampaa on. Se on niin kokonaisvaltaista hommaa. Työt tulevat kotiin, ja tehtävämateriaaleja tulee etsittyä kesälläkin...vaikka on työttömänä. (Monet meistä opettajista olemme työttömiä kaiket kesät, ansiopäiväraha on aika pieni täyteen palkkaan verrattuna. Kun kesä alkaa, tulot aina romahtavat ja Opettajien työttömyyskassa ruuhkautuu. Hain ensimmäistä kahden viikon päivärahaani heti kesäkuun puolessa välissä, rahat tulivat vasta heinäkuun puolenvälin jälkeen.)

Kokeiden arviointi ja kommentointi on sitten oma lukunsa. Voisihan sitä tehdä sapluunakokeita ja päästää itsensä helpolla, mutta se ei olisi opsin mukaista.

Eniten aikaa menee oppituntien suunnitteluun ja töiden arviointiin. Se pienin osuus on ne oppitunnit. Toki koululla oleminenkin on kuormittavaa, sillä välitunnilla ei aina ehdi käymään vessassa tai ruokavälitunnilla syödä. Oppitunnin jälkeen joku oppilas jää aina kysymään tai juttelemaan jotain, ja sitten kun pääsee ulos luokasta, joku toinen opettaja tai rehtori pyytää apua johonkin asiaan, tai itsellä on kiire ehtiä skannaamaan seuraavien tuntien materiaaleja.

Vierailija
115/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitinä taas olen tyytyväinen että kuopus pääsee vuoden päästä peruskoulusta pois, raskas laitos toi peruskoulu, en tiedä miksi.

Vanhemmat sotketaan ihan kaikkeen mukaan.

Kaikki teinien teot tilitetään Wilmassa. Tulee nega fiilis, en haluaisi kuulla.

Vierailija
116/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihan uuvuksissa. Yläkoulusta. Hirveästi korjattavia kokeita, vaikeita oppilaita ja huoltajia. Illat kuluu tuntisuunnitelmissa ja kokeiden korjaamisissa, millekään harrastukselle ei jää aikaa ja energiaa. Omat lapset kärsivät. Tykkään työstäni, mutta...

Olen tehnyt neljän täysin eri alan työtä tämän lisäksi, esim. sosiaaliala. Oli helpompaa, jaksoi elää muuallakin kuin töissä.

Vierailija
117/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salon kaupunki. Olin tämän menettelyn uhri ennen kun sain viran.

Oaj auttaa näissä tapauksissa varmasti

OAJ:ta ei paljon pätkätyöopettajien asiat kiinnosta. Tärkeintä on, että vakivirkalainen saa palkan kesäajalta, vaikka ei ensimmäistäkään oppituntia edeltävänä eikä seuraavan lukukautena pitäisi.

Vierailija
118/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitinä taas olen tyytyväinen että kuopus pääsee vuoden päästä peruskoulusta pois, raskas laitos toi peruskoulu, en tiedä miksi.

Vanhemmat sotketaan ihan kaikkeen mukaan.

Kaikki teinien teot tilitetään Wilmassa. Tulee nega fiilis, en haluaisi kuulla.

Uusi ops pakottaa koulut ottamaan vanhemmat mukaan lapsen koulunkäyntiin. Ennen ei ollut pakko.

Vierailija
119/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, heti eka viikolla aloitetaan iltaisin kokeiden korjaus ja esseiden lukeminen ja tuntien suunnittelu. Ja keväällä ihan viimeiseen iltaan asti, ennen kevätjuhlaa painetaan kotona töitä klo 22.00 asti. On tämä rankkaa. Lomakaan ei ollut oikea loma, vaan opetukseton kausi, kun piti koko 6 viikkoa opiskella uusia asioita ja kaksi viikkoa meni kesäkuussa luokan siivoukseen. Ja nyt heti huomenna riennetään jo koululle luokkaan sisustamaan ja laittamaan kaikkea valmiiksi ja illalla jatko-opiskellaan uusia tuulia.

Ihan turha sanoa, että muissa ammateissa olisi raskasta. Leikinlaskua teidän muiden työt opettajien töihin verrattuna.

Vierailija
120/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työn kuormittavuus tulee siitä, että työ vaatii 100% läsnäoloa. Siksi se 6h opetuspäivä tuntuu raskaammalta kuin 8h toimistopäivä (ihan kokemisesta voin kertoa).

Koulupäivän aikana ei ehdi hellittämään hetkeksikään, olet jatkuvasti läsnä ja tuntosarvet pystyssä, jatkuvasti esillä ja ohjaksissa. Päivät ovst hyvin intensiivisiä. Pienikin herpaantuminen kostautuu heti.

Olen tehnyt ennen opehommia muita asiantuntijatehtäviä sekä yksityisellä että julkisella sektorilla, joten pystyn vertailemaan tilannetta. Open työssä kotiin tullessani olen enemmän puhki kuin missään aiemmassa työssäni- tämä on juuri sitä kuluttavuutta.

En väitä, että opettajan työ olisi se maailman raskain ja vaativin, mutta ei se todellakaan ole kevyttä ja helppoa. Pidän työstäni todella paljon, mutta ihan suoraan sanoen en tekisi tätä työtä, jos kesäloma olisi se perus 4 viikkoa. Silloin siirtyisin muihin tehtäviin, jolloin saisin saman palkan vähemmän kuluttavassa työssä.

Loma on ollut rentouttava, vaikka väkisinkin välillä kesälläkin suunnittelee ensi lukuvuotta. Menen levänneenä ja innostuneena parin viikon päästä taas töihin.