Uupuneita opettajia linjoilla?
Moikka. Tulipa mieleeni kysyä, liekkö täällä muitakin kaltaisiani - joilta opettajan työ vie joka vuosi voimat niin, että vielä työhön paluun lähestyessäkään ei ole yhtään sellainen vointi, että jaksaisi jälleen aloittaa uuden kouluvuoden? Olen koko kesän vain huokaillut, nukkunut pitkiä öitä ja päivisin haluaisin vain olla yksin. Ajatus aamusta iltapäivään juoksemisesta ja metelistä olemisesta ahdistaa niin, että en tiedä miten kokoan jälleen itseni. Näin on mennyt jo monta vuotta ja koko elämä tuntuu selviytymistaistelulta. Pidän työstäni ja olen siinä hyvä - enkä keksi keinoja, miten sitä keventäisin.
Muita?
Kommentit (350)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mille alalle te sitten haluatte vaihtaa? Minkä homman te luulette helpommaksi?
Tällä ex aineenopettaja (yläaste/lukio). Jaksoin 20+ v.
Nykyään yrittäjä, kokonaisia lomapäiviä tänä vuonna 5. Eikä silti kaduta. Stressi vähentynyt oleellisesti.
Jos luulette opetus työtä helpoksi, kokeilkaa. Moniko teistä kritisoijista pystyy luennoimaan, organisoimaan ryhmää, olemaan julkinen eläin yms. tuntikausia joka ikinen päivä? Veikkaan, että monia hermostuttaa jo puhua tunti ja antaa muutama käsky parille kymmenelle ihmiselle.
Totta tämä on. Se opetustunti ei mitenkään vastaa tavallista tuntia töissä. Olet niin läsnä, se vaatii oikeasti paljon. Kaikille se ei sovi lainkaan.
Opettajalla on perus työpäivän aikana keskimäärin 1000 asiakas- tai kollegakontaktia jonkun tutkimuksen mukaan. Paljonkohan perus toimistomirkulla on? Nämä opettajan työtä helpoksi väittävät eivät tunnu tajuavan juuri sitä, että oppitunnin pitäminen ei kuormittavuudeltaan ole mitenkään verrannollinen tuntiin töissä vaikka oppilaitoksen hallinnollisissa hommissa eli tietokoneen ääressä istumiseen.
Tutkimuslinkkiä esiin, että voi katsoa, miten tuloksia on tulkittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko kesän olen katsellut opettajatuttuni kesänviettoa, kaveri on kiertänyt kaikki festarit, ollut Mallorcalla, Italiassa, kiertänyt kotosuomea ja koko ajan instastoriesia jostain piknikiltä ym. Itse olen vielä näin 31-vuotiaana ”kesätöissä” koska ei ole vakivirkaa vaan ainoastaan eripituisia pätkiä, olen viimeksi ollut yli viikon lomalla 1.6-31.8. Ajanjaksolla 2012 vielä opiskellessani. Teen parhaimmillaan yli 80 tunnin työvuoroja koska emme kuulu työaikalain piiriin ja työni todellakin on sitä läsnäoloa käytännössä 8-17 joka päivä. Työ on vastuullista ja kuormittavaa ja iltaisin kun pääsen kotiin hyvä kun jaksaa edes ruokaa laittaa. Talvella saa sitten oll välissä ”lomalla” eli työttömänä pätkien välissä, mitään työttömyystukea näille lyhyille pätkille on turha edes yrittää hakea. Ammattini vaatii jatkuvaa kouluttautumista ja se kaikki täytyy tehdä omalla rahalla kun ei ole työnantajaa. Lapsista on turha haaveillakaan, mieskin tekee päivystystyötä ja ihan mahdoton homma olisi kesäisin kun päiväkodit/koulut on kiinni. Kyllä sitä aivan eri tavalla jaksaisi jos saisi oikeasti 2,5kk putkeen latailla akkuja kesällä kuin pitää lomaa silloin tällöin talvelle synkimpään aikaan. Ainiin, ainakin tämä ala-asteen luokanopettakaverini kävi keväällä Balilla hiihtolomareissussa ja hän sai Helsingistä vakiviran kohtuu nopeasti valmistumisen jälkeen. Itse ainakin kadehdin vaikka omastakin työstä tykkäänkin.
Et kuitenkaan kerro, mikä on työsi. Mikä ala ei kuulu työaikalain piiriin?
En kerrokaan kun ei ole tarpeen, tässähän kaiketi keskustellaan opettajien työstä? Ja kyllä niitä aloja on jotka eivät työaikalain piiriin kuulu, siksi meitä saa pitää töissä 80 tuntia putkeen tai jopa pidempään.
Ei kuulosta uskottavalta. Mikä ala?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan nettona noin 2100e/kk.
Olen toiminut opettajana 6v. eli minulla on yksi työkokemuslisä, jonka saa 5v. työssäolon jälkeen.Kuitenkin saat bruttona n. 3000€/kk.
Tässä taas nähdään, kuinka lääkärien palkkoja pitäisi alentaa, kun se on kutsumusammatti ja opiskelua 6-12v. Ja sairaalalääkärin palkka on 3400€/kk ja kolmivuorotyö.
Selvästi opettajien palkat pitäisi kaksin tai viisinkertaistaa ja lomat vastaamaan lääkärien lomia.
Yleislääkäreiden keskipalkka on yli 6000 euroa kuussa. Erikoislääkäreillä korkeampi. Kyseessä säännöllisen työajan ansiot.
juuri näin. En ymmärrä, miksi opettajille maksetaan puolta pienempää palkkaa, kuin lääkäreille. Opettajat eivät saa edes iltakorvauksia, eikä pyhäkorvauksia, kuten lääkäri saa, vaan tekee ilmaiseksi päivystykset, takapäivystykset, pyhätyöt, yötyöt ja iltatyöt.
Miten te opettajat kuvittelette meidän vanhempien kasvattavan lapsia, jotta ne arvostaisi ja kunnioittaisi teitä, kun tälläkin palstalla nimittelette oppilaita tyhmäksi ja kielinystyrät suoltavat puuta heinää? Herättää vanhempana ristiriitaisia tunteita.
Ja missä on teidän oman maineen, arvostuksen, kunnioittamisen ja luottamuksen vaaliminen?
Toki tiedän, että tällä palstalla "opet" edustavat pientä ryhmää, jotka pilaavat muiden maineen ja antavat koulusta ja opettajien ammattitaidosta todella huonon maineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat tekevät itse ammatistaan turhan hankalan! Miksi ihmeessä muuttaa asioita ja oppisisältöjä koko ajan, kun ydinaines sama kuin vaikka 70-luvulla ja 80-luvulla. Maa on on edelleen pyöreä, 1+1 =2 ja biologia/historia on sama, ei muutu. Turha kuvitella että pystytte sen trivian kertomaan mitenkään paremmin oppilaille kuin esim. 70/80/90-luvuilla. Jos ei tieto kelpaa -> kenkää. Riippuu opettajasta miten mielenkiintoisesti hän pystyy asioita kertomaan, mutta jatkuvasti muuttamalla oppisisältöjä ei saa aikaan parempaa. Tietty pienet faktat pitää aina tarkistaa, jos ovat muuttuneet vuosien varrella, mutta niinhän joutuu jokainen tekemään, joka seuraa aikaansa. Ja niitä voi koota joku asiantuntija, joka pelkästään keskittyy siihen mikä on muuttunut ja raportoi vuosittain - jokaisen opettajan ei tarvitse itse nähdä vaivaa, vaan saa kaiken eteensä.
Ja pois kaikenlaiset metahärpäkkeet, kuten Wilma, joilla ei ole mitään tekemistä oppimisen kanssa, jos palautetta haluaa, niin se näkyy kokeiden arvosanoissa.
Olet pihalla kuin lumiukko. Oppisisällöt ei kaikissa oppiaineissa juuri muutu, mutta opetustavat muuttuvat. Iso muutos on mm. se, että enää ei katsota tarpeelliseksi tietotekniikan opintoja, vaan jokaisen opettajan on alakoulussakin osattava käyttää esim. pilvipalvelua yhtenä oppimisalustana. On eri asia käyttää sitä itse kuin saada jokainen erilainen oppija ymmärtämään asian. Tämä nyt vain yhtenä esimerkkinä. Maailma muuttuu ja koulu edellyttää, että opettajat osaavat sen, minkä muut vasta seuraavassa sukupolvessa eli opetetaan tulevaisuuteen, ei nykyhetkeen. Tämä jatkuva oman osaamisen päivittäminen on iso osa työtaakkaa. Ja päivittää täytyy, jos haluaa saada/säilyttää vakipaikan.
Sellaista se on sillä toimistosihteerilläkin. Parin tonnin kuukausipalkalla pitää osata käyttää pilvipalvelua - ja vielä ilman asiasta järjestettävää kurssia. Ei ole kyseessä asia, jonka muut osaavat vasta seuraavassa sukupolvessa vaan asia, joka on nykyopiskelijoille ja -työelämälle ihan perusjuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mille alalle te sitten haluatte vaihtaa? Minkä homman te luulette helpommaksi?
Tällä ex aineenopettaja (yläaste/lukio). Jaksoin 20+ v.
Nykyään yrittäjä, kokonaisia lomapäiviä tänä vuonna 5. Eikä silti kaduta. Stressi vähentynyt oleellisesti.
Jos luulette opetus työtä helpoksi, kokeilkaa. Moniko teistä kritisoijista pystyy luennoimaan, organisoimaan ryhmää, olemaan julkinen eläin yms. tuntikausia joka ikinen päivä? Veikkaan, että monia hermostuttaa jo puhua tunti ja antaa muutama käsky parille kymmenelle ihmiselle.
Totta tämä on. Se opetustunti ei mitenkään vastaa tavallista tuntia töissä. Olet niin läsnä, se vaatii oikeasti paljon. Kaikille se ei sovi lainkaan.
Opettajalla on perus työpäivän aikana keskimäärin 1000 asiakas- tai kollegakontaktia
jonkun tutkimuksen mukaan. Paljonkohan perus toimistomirkulla on? Nämä opettajan työtä helpoksi väittävät eivät tunnu tajuavan juuri sitä, että oppitunnin pitäminen ei kuormittavuudeltaan ole mitenkään verrannollinen tuntiin töissä vaikka oppilaitoksen hallinnollisissa hommissa eli tietokoneen ääressä istumiseen.[/
Niin taas. Sairaalassa esim. syöpäosastolla tai psykiatrisella osastolla kontakteja on myös paljon. Sisällöltään usein myös todella syvällisiä ja vakavia: sairastuneen ja omaisten kanssa keskustelua kriisin keskellä siten, että itse pysyy ammatillisena = ei tunteile liikaa. Siinä moniammatillinen työryhmä, jatkuva valmius palvella asiakkaita, kiireessä hotkitut lounaat. Vessa on ainoa paikka, jossa saa olla yksin. Tuskin sinä oppilaittesi kanssa käytbpäivittäin syvällisiä keskusteluja esim. kuolemasta tai siitä, että huumepsykoosissa oleva lapsi jää ikuiselle "matkalle."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan nettona noin 2100e/kk.
Olen toiminut opettajana 6v. eli minulla on yksi työkokemuslisä, jonka saa 5v. työssäolon jälkeen.Kuitenkin saat bruttona n. 3000€/kk.
Tässä taas nähdään, kuinka lääkärien palkkoja pitäisi alentaa, kun se on kutsumusammatti ja opiskelua 6-12v. Ja sairaalalääkärin palkka on 3400€/kk ja kolmivuorotyö.
Selvästi opettajien palkat pitäisi kaksin tai viisinkertaistaa ja lomat vastaamaan lääkärien lomia.
Yleislääkäreiden keskipalkka on yli 6000 euroa kuussa. Erikoislääkäreillä korkeampi. Kyseessä säännöllisen työajan ansiot.
juuri näin. En ymmärrä, miksi opettajille maksetaan puolta pienempää palkkaa, kuin lääkäreille. Opettajat eivät saa edes iltakorvauksia, eikä pyhäkorvauksia, kuten lääkäri saa, vaan tekee ilmaiseksi päivystykset, takapäivystykset, pyhätyöt, yötyöt ja iltatyöt.
Ja nyt opettajilla on jo päivystystä, takapäivystystä, pyhätöitä, iltatöitä ja yötöitä. 😂 Tän täytyy olla trolli, joka yrittää tehdä pilaa opettajakunnasta, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Minulla opetustunteja alakoulussa 08-13. Keskiviikkona klo 14 asti, mutta alkaa klo 09.00.
Kun pääsen kotiin, käyn kaupassa ja haen lapset hoidosta. Ruokin lapset ja siivoan keittiön. Sitten alan tekemään toisen työpäivän. Suunnittelen seuraavan päivän tunnit. Moni kuvittelee, että sitä pluslaskua opetetaan joka vuosi samalla tavalla, mutta nyt kun on ilmiöoppiminen se juttu, on suunniteltava äidinkielen ja matematiikan tunnit ihan eri tavalla. Suunniteltava ryhmät niin, että se aktiivisempi oppilas istuu sen hitaamman oppilaan vieressä ja tukee hitaampaa etsimään tietoa itselleen ja näin oppimaan paremmin.
Sitten alan korjaamaan kokeita ja lukemaan aineita. Niissä menee monta tuntia illalla. Ei paljon ehdi lasten kanssa iltaa vietää, kun joka ilta on iso läjä tehtäviä korjattavana ja suunniteltavana seuraavan päivän tunteja. Eli aloitan työpäivän klo 08.00 ja lopetan sen illalla n. klo 19.00 ja vielä sen jälkeen joudun laittamaan usein wilmaan viestiä, että huomenna ei olekaan sisäliikuntaa, vaan näyttää tulevan hyvä ilma ja menemmekin urheilukentälle liikuntatunnilla, joten muistakaa ulkoiluvaatteet matkaan.
Uniinkin tulee vielä asioita mieleen, muistinko kaikki laittaa vanhemmille tiedoksi wilmassa, mitä seuraavana päivänä on.
Palkka 2300 euroa kuussa.
Mitä ihmettä just luin??? Tän kirjoituksen myötä menetän kyllä uskoni opettajien älyyn.
"aloitan työpäiväni klo 08 ja lopetan klo 19". Mutta unohdat, että välillä haet lapset, käyt kaupassa, teet ruokaa, siivoilet keittiötä jne. Voidaanko me tavalliset kuolevaisetkin lisätä työpäivään kaupassa käymiset? Jos minä käyn kesken työpäivän vaikka vanhempien vartissa, johon minulla menee matkoineen reilu tunti ja jotka on mahdollista tietenkin järjestää opettajan uuvuttavan työn vuoksi ainoastaan klo 13-14 välisenä aikana, niin ei, se ei ole minun työaikaani, vaan minä teen sen tunnin sitten työpäiväni päälle. Samoin jos käyn jostain syystä omilla asioillani kesken työpäivän, vaikka pankissa neuvottelemassa lainasta tms, niin se ei ole minun työaikaani. Jos sen takia joudun tekemään töitä illalla pidempään, niin minun työpäiväni ei ole "alkanut klo 08 ja päättynyt klo 18" minä jaoin työni tuolle aikavälille.
Lisäksi aivan uskomattoman toopea ja epäammattimaista laittaa jotain SEURAAVAA päivää koskevaa muutosta Wilmaviestinä klo 19 jälkeen illalla! Hyvin harva vanhempi kyttää Wilmaa enää illalla, saati poimii sieltä kaiken muun sälän joukosta että jaahas, ope onkin päätänyt iltamyöhällä vaihtaa seuraavan päivän ohjelmaa. Sama jos minäkin laittaisin asiakkaalle sähköpostia että huomisen aamun klo 08 palaveri onkin siirretty ihan toiseen paikkaan kuin mitä oli sovittu. Tuskin viipyis kauaa meillä asiakkaana... Mutta opet nyt tietty voi tehdä mitä tykkäävät.
Elät ruuhkavuosia ja taidat olla vastavalmistunut koska joudut joka ikinen päivä suunnittelemaan ja säätämään istumajärjestystä myöten jokaisen tunnin, ei ihme että uuvuttaa.
Vierailija kirjoitti:
No, tämän avautumisen jälkeen vanhemmat laittavatkin lapsensa koulutielle hyvillä mielin.
Hyvillä mielin näkyivät meidänkin kaupungiss tuovan lapsensa senkin jälkeen, kun paljastui, että kaikista löytyi puutteita.
Vierailija kirjoitti:
Miten te opettajat kuvittelette meidän vanhempien kasvattavan lapsia, jotta ne arvostaisi ja kunnioittaisi teitä, kun tälläkin palstalla nimittelette oppilaita tyhmäksi ja kielinystyrät suoltavat puuta heinää? Herättää vanhempana ristiriitaisia tunteita.
Ja missä on teidän oman maineen, arvostuksen, kunnioittamisen ja luottamuksen vaaliminen?
Toki tiedän, että tällä palstalla "opet" edustavat pientä ryhmää, jotka pilaavat muiden maineen ja antavat koulusta ja opettajien ammattitaidosta todella huonon maineen.
Kouluissa opiskellaan myös medialukutaitoa.
Yksi tärkeistä opeista on muistaa, kuinka keskustelupalatoilla kuka tahansa voi esittää ketä tahansa.
Oppisisällöt ovat monessa aineessa muuttuneet täysin. Esimerkiksi yläkoulun maantiedossa on vain osa asiasta samaa, kuin edellisten opsien aikana. Ajankohtaisia kysymyksiä tulisi ihan opsin mukaan käsitellä jatkuvasti uutisten valossa.
Lukion biologiaan tulee uutta asiaa ihan viikoittain. Genetiikka, geenitekniikka ja bioinformatiikka ovat nopeasti kehittyviä aloja.
Olen menettänyt uskoni koko opetuslaitokseen tutustumalla opettajiin kaveritasolla.
Kaikissa kouluissa on ilmapiirissä ongelmia jotka heijastuvat toki kaikkeen. Opettajat riitelevät keskenään ja nokittelevat paremmuusjärjestyksistä. Rehtori päättää kaikesta mutta on usein täysin narsistinen tapaus joten päätökset ovat sen mukaisia.
Lisäksi kaikilla kavereillani on kohtalaisen vakavia elämänhallinnan ongelmia. Vaikeuksia pysyä normaaleissa aikatauluissa, vaikeuksia olla keskinkertainen.
Pyritään täydellisyyteen ja lopputulos on huonompi kuin keskiverto. Uuvutetaan itsensä älyttömillä suunnitelmilla ja haaveillaan jostain täydellisestä instaelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Olen menettänyt uskoni koko opetuslaitokseen tutustumalla opettajiin kaveritasolla.
Kaikissa kouluissa on ilmapiirissä ongelmia jotka heijastuvat toki kaikkeen. Opettajat riitelevät keskenään ja nokittelevat paremmuusjärjestyksistä. Rehtori päättää kaikesta mutta on usein täysin narsistinen tapaus joten päätökset ovat sen mukaisia.
Lisäksi kaikilla kavereillani on kohtalaisen vakavia elämänhallinnan ongelmia. Vaikeuksia pysyä normaaleissa aikatauluissa, vaikeuksia olla keskinkertainen.
Pyritään täydellisyyteen ja lopputulos on huonompi kuin keskiverto. Uuvutetaan itsensä älyttömillä suunnitelmilla ja haaveillaan jostain täydellisestä instaelämästä.
No pienestä se usko meni.
Opettajan työ on varmasti muuttunut paljon viime vuosina, kuten tässäkin ketjussa on kerrottu. Suuria muutoksia on tuonut myös uusi ops ja erityisoppilaiden integrointi tavalliseen luokkaan - missä en itse näe mitään järkeä, se varmasti vie opettajalta aikaa ja voimia, eikä ole hyväksi oppilaallekaan.
Tunnen monia opettajia, ja sen sekä näiden keskustelupalstojen valituksen perusteella kyllä tuntuu, että opettajat elävät jossain omassa kuplassaan. Tiedättekö, että meidän kaikkien työ on muuttunut hurjasti viime vuosina? Ihan jo teknologian kehityksen vuoksi, mutta joka alalla tulee omat juttunsa. Työelämä on jatkuvaa uudistusta, muutosta, kouluttautumista, monella jopa jatkuvia yt-neuvotteluja. Siinä kelkassa on vain yritettävä pysyä mukana ja jos sattuu olemaan vakituinen työpaikka, työvuodesta toivuttava sillä neljän viikon kesälomalla - jonka olen kuullut ihan opettajakaverin suusta sekä tässäkin ketjussa joku mainitsi menevän ihan sen tajuamiseen, että on lomalla. Jotenkin ihan käsittämätöntä puhetta.
Opettajat tuntuvat ajattelevan, että muilla aloilla työelämä on jotenkin stabiilia, ja varsinkin toimistotyössä vain vähän naputellaan konetta ja istutaan kahvilla. Ei mene ihan niin. Sitä voi lähteä kokeilemaan, sekin opettaja, joka tässä haaveili moisesta. Voi olla mahdotonta löytää tuollaista työpaikkaa.
Jos täällä opettajia on, niin kertokaa, onko minun kokemukseni vain satunnaista vai muutkin tähän joskus törmännyt. Nimittäin olen aina ihmetellyt, miksi opettajilla on niin usein tarve ja halu tehdä kaikki yksin. Jos joku ope on keksinyt jonkun kivan ja toimivan tavan käsitellä jonkin asian/uudenlaisen menetelmän, tuntuu että se on jokin suurempikin valtionsalaisuus. Siitä ei kerrota muille, ei anneta vinkiksi tai missään nimessä voida jakaa materiaaleja, vaan pidetään kynsin ja hampain kiinni "tää on mun".
Ei tämä tietty kaikkeen toimi, mutta miksi jokaisen opettajan on keksittävä pyörä uudelleen?
Ku meille tuli muutoksia enkä enää opettanut terveystietoa, annoin ihan mielelläni omat käyttämäni matskut seuraavalle. Ei hän tietty suoraan niitä ottanut, vaan muokkasi ja päivitti tietoja, mutta sai ehkä ideoita aiheiden käsittelyyn ym. Toisinaan tulee olo, että tämä on hyvin harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat tekevät itse ammatistaan turhan hankalan! Miksi ihmeessä muuttaa asioita ja oppisisältöjä koko ajan, kun ydinaines sama kuin vaikka 70-luvulla ja 80-luvulla. Maa on on edelleen pyöreä, 1+1 =2 ja biologia/historia on sama, ei muutu. Turha kuvitella että pystytte sen trivian kertomaan mitenkään paremmin oppilaille kuin esim. 70/80/90-luvuilla. Jos ei tieto kelpaa -> kenkää. Riippuu opettajasta miten mielenkiintoisesti hän pystyy asioita kertomaan, mutta jatkuvasti muuttamalla oppisisältöjä ei saa aikaan parempaa. Tietty pienet faktat pitää aina tarkistaa, jos ovat muuttuneet vuosien varrella, mutta niinhän joutuu jokainen tekemään, joka seuraa aikaansa. Ja niitä voi koota joku asiantuntija, joka pelkästään keskittyy siihen mikä on muuttunut ja raportoi vuosittain - jokaisen opettajan ei tarvitse itse nähdä vaivaa, vaan saa kaiken eteensä.
Ja pois kaikenlaiset metahärpäkkeet, kuten Wilma, joilla ei ole mitään tekemistä oppimisen kanssa, jos palautetta haluaa, niin se näkyy kokeiden arvosanoissa.
Olet pihalla kuin lumiukko. Oppisisällöt ei kaikissa oppiaineissa juuri muutu, mutta opetustavat muuttuvat. Iso muutos on mm. se, että enää ei katsota tarpeelliseksi tietotekniikan opintoja, vaan jokaisen opettajan on alakoulussakin osattava käyttää esim. pilvipalvelua yhtenä oppimisalustana. On eri asia käyttää sitä itse kuin saada jokainen erilainen oppija ymmärtämään asian. Tämä nyt vain yhtenä esimerkkinä. Maailma muuttuu ja koulu edellyttää, että opettajat osaavat sen, minkä muut vasta seuraavassa sukupolvessa eli opetetaan tulevaisuuteen, ei nykyhetkeen. Tämä jatkuva oman osaamisen päivittäminen on iso osa työtaakkaa. Ja päivittää täytyy, jos haluaa saada/säilyttää vakipaikan.
Pilvipalvelut ovat kyllä ihan nykyhetkeä.
Ei saakeli, pitäisiköhän pyytää palkankorotusta kun pitää käyttää pilvipalvelua töissä eikä enää saa laittaa papereita mappiin?
Vierailija kirjoitti:
Opettajat tuntuvat ajattelevan, että muilla aloilla työelämä on jotenkin stabiilia, ja varsinkin toimistotyössä vain vähän naputellaan konetta ja istutaan kahvilla. Ei mene ihan niin. Sitä voi lähteä kokeilemaan, sekin opettaja, joka tässä haaveili moisesta. Voi olla mahdotonta löytää tuollaista työpaikkaa.
Aika monella opella on työkokemusta monilta aloilta.
Vierailija kirjoitti:
Jos täällä opettajia on, niin kertokaa, onko minun kokemukseni vain satunnaista vai muutkin tähän joskus törmännyt. Nimittäin olen aina ihmetellyt, miksi opettajilla on niin usein tarve ja halu tehdä kaikki yksin. Jos joku ope on keksinyt jonkun kivan ja toimivan tavan käsitellä jonkin asian/uudenlaisen menetelmän, tuntuu että se on jokin suurempikin valtionsalaisuus. Siitä ei kerrota muille, ei anneta vinkiksi tai missään nimessä voida jakaa materiaaleja, vaan pidetään kynsin ja hampain kiinni "tää on mun".
Ei tämä tietty kaikkeen toimi, mutta miksi jokaisen opettajan on keksittävä pyörä uudelleen?
Ku meille tuli muutoksia enkä enää opettanut terveystietoa, annoin ihan mielelläni omat käyttämäni matskut seuraavalle. Ei hän tietty suoraan niitä ottanut, vaan muokkasi ja päivitti tietoja, mutta sai ehkä ideoita aiheiden käsittelyyn ym. Toisinaan tulee olo, että tämä on hyvin harvinaista.
Tästä olen osin samaa mieltä. En ole koskaan pihdannut omia materiaalejani tai toimintatapojani vaan päinvastoin jakanut muille ihan kahvikeskustelussakin omia kokeilujani ja suositellut niitä. Minulla on myös kollegoja, jotka tekevät aivan samaa, mutta sitten on se (iso) lauma opettajia, jotka kokevat, että kyseessä on valtionsalaisuuksia ja jakavat niitä enintään lähes pakon edessä. Hassuinta on se, kun tapaan muiden koulujen opettajia, niin edes järjestyssääntöjä ei haluta jakaa, kun "sitten te matkitte meitä ja pääsette helpolla". Oikeasti???
Yksi kollegoistani käy kauppaa näillä. Jos annan sinulle tämän, niin mitä saan sinulta? Huoh.
Tiedän, että uusien materiaalien ja opetustapojen kasaaminen ei ole helppoa ja ehkä siitä ns. näkymättömästä työmäärästä osa haluaa itselleen kunnian, mutta ainakin omalta osaltani kun olen rämpinyt sitä suota osaltani läpi, haluan vain auttaa muita helpottamaan omaa taivaltaan. En tajua tuota mustasukkaisuutta siitä, että joku toinen pääsee liian helpolla.
Katsokaa miten hoitajat ovat hommanneet itselleen lisää palkkaa ja lisää työntekijöitä. He osaavat kärjistää ihmisiä kiinnostavat asiat juuri oikeaan suuntaan ja lisätä vielä kuolemankin syytöslistallensa. Asiat vanhainkodeissa ei ole ollenkaan niin huonosti kuin julkisuudessa on annettu ymmärtää, mutta kukaan ei uskalla kertoa, miten hyvin menee, koska sehän veisi hoitajilta uhrin aseman.
Ai niin tosiaan, se Wilma-viestien rasittavuus ja rankkuus! Toimistotyössä saattaa joutua vastaamaan työpäivän aikana ihan rutiinisti sataan sähköpostiin. Se ei kuitenkaan ole mitään verrattuna opettajien Wilma-viesteihin vastaamisen rankkuuteen. Lisäksi ne vanhemmat saattavat kysellä vaikeita asioita, joihin ei heti edes osaa vastata. Onneksi konttorirotilla ei ole koskaan tällaisia ongelmia, vaan asiakkaat kirjoittavat ainoastaan kiittääkseen ajassa tapahtuneista toimituksista ja kyselevät vain helppoja asioita.
Osalla IT-aloista vaaditaan noin 300 h täydennyskoulutusta pysyäkseen ajan tasalla. Omalla ajallani noin 100-130 h. Osa siitä tulee toki koulutuspäivistä, mutta vaikka hyvä pää onkin niitä joutuu kyllä kertaamaan useampaan otteeseen ja lisäksi lukemaan kymmeniä tunteja omin päin. Itse asiassa melkein missä tahansa ammatissa on nykyisin puolenkymmentä koulutuspäivää vuodessa, joten täällä mainitulle sairaanhoitajillekin kertyy helposti 50 h täydennyskoulutusta vuodessa.
Vähän ihmettelen, kuinka iso tarve jatkuvalle opiskelulle on tässä ketjussa esiintyneellä opettajalla, jonka opettamat aineet ovat niin vaativat, että niitä täytyy opiskella viikoittain. Ehkä hän on entinen historian ja yhteiskuntaopin opettajani, joka luki työaikaansa kaiken sen ajan, kun seurasi aikaansa esimerkiksi lukemalla lehteä tai katsomalla jotain ajankohtaista ohjelmaa televisiossa. Helposti tuli tästä 10 tuntia viikossa työaikaa lisää. Minäkin luen aamuisin puoli tuntia Hesaria ja katson illalla puoli tuntia uutisia. Mutta koska en ole opettaja, joudun tekemään sen omalla ajallani. (Ja kyllä, pidän oman alani seuraamista myös harrastuksenani ihan rakkaudesta lajiin, mutta en väitä sitä palkattomaksi työksi.)