Uupuneita opettajia linjoilla?
Moikka. Tulipa mieleeni kysyä, liekkö täällä muitakin kaltaisiani - joilta opettajan työ vie joka vuosi voimat niin, että vielä työhön paluun lähestyessäkään ei ole yhtään sellainen vointi, että jaksaisi jälleen aloittaa uuden kouluvuoden? Olen koko kesän vain huokaillut, nukkunut pitkiä öitä ja päivisin haluaisin vain olla yksin. Ajatus aamusta iltapäivään juoksemisesta ja metelistä olemisesta ahdistaa niin, että en tiedä miten kokoan jälleen itseni. Näin on mennyt jo monta vuotta ja koko elämä tuntuu selviytymistaistelulta. Pidän työstäni ja olen siinä hyvä - enkä keksi keinoja, miten sitä keventäisin.
Muita?
Kommentit (350)
Vierailija kirjoitti:
Minulla opetustunteja alakoulussa 08-13. Keskiviikkona klo 14 asti, mutta alkaa klo 09.00.
Kun pääsen kotiin, käyn kaupassa ja haen lapset hoidosta. Ruokin lapset ja siivoan keittiön. Sitten alan tekemään toisen työpäivän. Suunnittelen seuraavan päivän tunnit. Moni kuvittelee, että sitä pluslaskua opetetaan joka vuosi samalla tavalla, mutta nyt kun on ilmiöoppiminen se juttu, on suunniteltava äidinkielen ja matematiikan tunnit ihan eri tavalla. Suunniteltava ryhmät niin, että se aktiivisempi oppilas istuu sen hitaamman oppilaan vieressä ja tukee hitaampaa etsimään tietoa itselleen ja näin oppimaan paremmin.
Sitten alan korjaamaan kokeita ja lukemaan aineita. Niissä menee monta tuntia illalla. Ei paljon ehdi lasten kanssa iltaa vietää, kun joka ilta on iso läjä tehtäviä korjattavana ja suunniteltavana seuraavan päivän tunteja. Eli aloitan työpäivän klo 08.00 ja lopetan sen illalla n. klo 19.00 ja vielä sen jälkeen joudun laittamaan usein wilmaan viestiä, että huomenna ei olekaan sisäliikuntaa, vaan näyttää tulevan hyvä ilma ja menemmekin urheilukentälle liikuntatunnilla, joten muistakaa ulkoiluvaatteet matkaan.
Uniinkin tulee vielä asioita mieleen, muistinko kaikki laittaa vanhemmille tiedoksi wilmassa, mitä seuraavana päivänä on.
Palkka 2300 euroa kuussa.
Tuohan on kuitenkin nettopalkka.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli tarkoitettu opettajille. Antakaa meidän keskustella. Menkää muut (opettajuudesta tietämättömät huutelijat) pois!
Kannattaa valita joku toinen foorumi. Tämä ketju on pelkästään nolo.
Vähän inhottaa tämä keskustelu lasten vuoksi... Ala-asteen opettaja on tärkeä lapsille ja nyt alan ymmärtää, miksi joidenkin opettajien kohdalla homma on aivan katastrofi luokassa. Jos et halua tehdä työtäsi kunnolla, vaihda alaa. Jos jatkat työssäsi, tee se niin hyvin kuin osaat. Sinulle sillä ei ehkä ole väliä, mutta oppilaille on.
Vierailija kirjoitti:
Jos jatkat työssäsi, tee se niin hyvin kuin osaat. Sinulle sillä ei ehkä ole väliä, mutta oppilaille on.
Tämä juuri on se opettajien uupumuksen syy! Jokainen meistä haluaa tehdä opettajan hommat niin hyvin kuin vain osaamme. Siihen eivät valitettavasti vuorokauden tunnit riitä. Opettaja kärsii jatkuvasta riittämättömyyden tunteesta, koska työtä on rajattomasti. Opettajien työkuormaa on vielä lisätty koko ajan opetukseen kuulumattomilla tehtävillä.
Minulla on 200 oppilasta viikossa. Mikään aika ei riitä tekemään työtäni niin hyvin kuin osaan.
Vierailija kirjoitti:
Open työ on muuttunut todella paljon. Ennenvanhaan koulun alettua sai lukkarin ja oppilasryhmät. Tsekattiin, että kirjat ja vihot löytyy. Juteltiin pääpiirteet oppisisällöistä lähikollegojen kanssa. Homma lähti pyörimään.
Nyt kikyillään ja vesoillaan kaksi päivää. Kokoustetaan teemaryhmissä, luokkatasoryhmissä, aineryhmissä. Suunnitellaan mokkia, teemapäiviä, tehdään erilaisia käytännön järjestelyjä (jotka ennen olivat rehtorin työtä) ym. Saadaan tietoa uusista integroiduista, erityisopetusta tarvitsevista oppilaista (joiden opetukseen ei ole aikaa/taitoa). Pitäisi vääntää heille oppimispaketteja olemattomista materiaaleista. Aineenopettajan (200 oppilasta) oletetaan pystyvän eriyttämään opetustaan kaikille sopivaksi.
Luulen, että nämä mahdottomat vaatimukset uuvuttavat monet meistä.
Oppilaat ovat pääsääntöisesti mukavia, mutta osa jää pakostakin näkymättömiks (yl. kilttejä tyttöjä)i niiden muutamien viedessä kaiken ajan ja energian.
Tämä. Liikaa typeriä projekteja, ei ennen vaikka luokanopettajien tarvinnut juosta pää kolmantena jalkana paltsuissa.
Mitä haittaa siitä on, jos ne matikat opettaa monta vuotta putkeen samalla tavaöla, jos se tapa on hyvä?
Mikä ihmeen vimma on aina uudistua - opetushallituksen tyypeillekö siinä haetaan palkkaa eri projekteista?
Ilmiöoppiminen on ihan p*rseestä ja tyhmentää porukkaa.
Tämä on ankka. Ankka on keltainen. Mille ankka näyttää, maistuu, tuoksuu (kokeillaan ankan höyheniä). Aaaaargh!
Kyllästynyt äippä kirjoitti:
Ilmiöoppiminen on ihan p*rseestä ja tyhmentää porukkaa.
Tämä on ankka. Ankka on keltainen. Mille ankka näyttää, maistuu, tuoksuu (kokeillaan ankan höyheniä). Aaaaargh!
Mun lapsi ehti juuri lopettaa koulut ennen tätä systeemiä. Miten tuo ilmiöpohjainen oppiminen näkyy käytännössä kouluissa/päiväkodeissa?
Voisin kyllä ehkä avata tästä oman ketjun, aihe on kiinnostava.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa miten hoitajat ovat hommanneet itselleen lisää palkkaa ja lisää työntekijöitä. He osaavat kärjistää ihmisiä kiinnostavat asiat juuri oikeaan suuntaan ja lisätä vielä kuolemankin syytöslistallensa. Asiat vanhainkodeissa ei ole ollenkaan niin huonosti kuin julkisuudessa on annettu ymmärtää, mutta kukaan ei uskalla kertoa, miten hyvin menee, koska sehän veisi hoitajilta uhrin aseman.
Kyllä ne asiat vanhainkodeissa/kotihoidossa on vielä huonommin mitä julkisuudessa on annettu ymmärtää. Se on siloiteltu versio, koska asioiden oikeaa laitaa ei saa sanoa, muuten seuraa potkut. Eräänkin kerran on annettu haastatteluita, kuinka kotihoidossa hoitotyön lisäksi vanhusten kanssa leivotaan ja kudotaan villasukkia, vaikka todellisuus on ihan toista. Pääasia että se saadaan näyttämään siltä, että turhastahan ne hoitajat valittaa, siellä ne istuu päivät pitkät mummojen olkkareissa pullakahveella.
Perfektionistit nyt uupuu ihan kaikkialla kun koko ajan on jotain mikä pitäisi tehdä vielä paremmin. Yrittäjänä en palkkaa yhtäkään perfektionistia, he eivät yleensä ole tehokkaita työssään muutenkaan vaan käyttävät hirveän määrän työaikaa turhuuksiin. Suurimmalla osalla tämänkin ketjun valittajista kyse ei ole siitä että työnantaja vaatisi heiltä tiettyjä asioita vaan he itse ovat keksineet ja tulkinneet että näin täytyy tehdä. Siskoni mies on aineenopettaja yläasteella ja suoraan sanottuna en todellakaan tunnista häntä näistä jutuista. Hän on äärimmäisen älykäs ja mukava mies ja tykkää työstään, mutta en ole koskaan kuullut hänen valittavan kun kesän museoretket perheen kanssa lasketaan työaikaan kun pitää keksiä inspiraatiota. Ja nyt aloin miettiä myös onko meidän lasten kouluissa jotain vialla kun joka viikko ei todellakaan ole palautettavia esseitä tai kokeita kun kerta opettajilla on näitä joka ilta korjattavana.
Minä ainakin ymmärrän täysin ap:ta ja muita stressaantuneita opettajia. Ensimmäisen harjoittelun ja muutaman sijaisuuden jälkeen päätin, ettei minusta ainakaan (aineen)opettajaa tule, ja lähdin kieliopintojen pohjalta yksityiselle puolelle konsultiksi. Juu, on meilläkin kiireellisiä projekteja, mutta silti kukaan ei odota minun tekevän varsinaisen työajan ulkopuolella töitä (töitä on ylipäänsä mahdollista paahtaa kovempaa vauhtia työajan puitteissa, toisin kuin opettajilla), palkka on huomattavasti parempi, etätöihin ja joustoon on hyvät mahdollisuudet, ja minulla on työrauha hyvässä työyhteisössä. Ah. Kaveripiirissäni on paljon opettajia, ja vain kaksi on saanut vakiviran oltuaan jo useamman vuoden valmistunut, ainakin yksi on täysin ylityöllistetty ja huolestuttavan stressaantunut. Opettajilla on usein oikeasti todella rankkaa ja toisin väittävät eivät yleensä ole työtä päivääkään itse kokeilleet.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa miten hoitajat ovat hommanneet itselleen lisää palkkaa ja lisää työntekijöitä. He osaavat kärjistää ihmisiä kiinnostavat asiat juuri oikeaan suuntaan ja lisätä vielä kuolemankin syytöslistallensa. Asiat vanhainkodeissa ei ole ollenkaan niin huonosti kuin julkisuudessa on annettu ymmärtää, mutta kukaan ei uskalla kertoa, miten hyvin menee, koska sehän veisi hoitajilta uhrin aseman.
Höpöhöpö. Kantelut ovat kyllä tehneet vanhuksen lähiomaiset, ei hoitajat. Samoin julkisuuteen tulleet asiat. Ja enkä ole hoitaja, vaan vanhuksen lähiomainen.
Tai onko sinulla laittaa jokin lähde?
Opettajat ovat kyllä ihmeellistä porukkaa ja kateuden huipentumija, milloin heidän hampaissaan on lääkärit, milloin hoitajat, konttorirotat jne.
Jopa omassa työyhteisössä kiusaavat toisiaan ja oppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin ymmärrän täysin ap:ta ja muita stressaantuneita opettajia. Ensimmäisen harjoittelun ja muutaman sijaisuuden jälkeen päätin, ettei minusta ainakaan (aineen)opettajaa tule, ja lähdin kieliopintojen pohjalta yksityiselle puolelle konsultiksi. Juu, on meilläkin kiireellisiä projekteja, mutta silti kukaan ei odota minun tekevän varsinaisen työajan ulkopuolella töitä (töitä on ylipäänsä mahdollista paahtaa kovempaa vauhtia työajan puitteissa, toisin kuin opettajilla), palkka on huomattavasti parempi, etätöihin ja joustoon on hyvät mahdollisuudet, ja minulla on työrauha hyvässä työyhteisössä. Ah. Kaveripiirissäni on paljon opettajia, ja vain kaksi on saanut vakiviran oltuaan jo useamman vuoden valmistunut, ainakin yksi on täysin ylityöllistetty ja huolestuttavan stressaantunut. Opettajilla on usein oikeasti todella rankkaa ja toisin väittävät eivät yleensä ole työtä päivääkään itse kokeilleet.
Ei opettajaltakaan vaadita työntekoa varsinaisen työajan ulkopuolella. Opettajilla on puutteellinen taito laskea työaikansa. Se, että istut koululla sen pakollisen 5tuntia, ei tarkoita ettäkö illaksi jättämäsi kokeet olisi työntekoa työajan ulkopuolella.
Kouluissa on myös vapaamatkustajaopettajia, jotka eivät tee muuta kuin opetuksen. Muut tekevät heidän osuutensa yhteisistä jutuista ja hoitavat mm. erityisopetukseen ja oppilashuoltoon liittyvät jutut.
Jos oppilaalla ei ole juuri koskaan mitään palautettavaa, on koulu valitettavasti huono. Oppilas ei saa tarvittavia eväitä lukioon tai ammattikouluun, joissa on itsenäisesti tehtäviä paketteja enemmän ja enemmän.
Jos opettaja on 5-6 tuntia koululla, ei se ole täysi työpäivä ja kotona tehtävä työ ei ole näin ylimääräistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opettajaltakaan vaadita työntekoa varsinaisen työajan ulkopuolella. Opettajilla on puutteellinen taito laskea työaikansa. Se, että istut koululla sen pakollisen 5tuntia, ei tarkoita ettäkö illaksi jättämäsi kokeet olisi työntekoa työajan ulkopuolella.
Lukion ja yläkoulun opet eivät selviä pakollisista töistään kahdeksassa tunnissa päivässä.
Minun kaverini on ylä-asteen opettaja. Hän kertoo olevansa nyt loman jälkeen niin rentoutunut. Hän onkin matkustellut ympäri maailmaa ja keskittynyt urheiluharrastukseensa. Hän toteaa rehellisesti työnsä etujen olevan niin hyvät että on täysin tyytyväinen. Joillain opettajilla näyttää tämä marttyyriasenne juurtuneen identiteettiin ettei siitä osata lomallakaan päästää irti. Karu fakta kuitenkin on ettei opettajan ammatti tule koskaan saamaan sympatiaa osakseen ihan vaan heidän pitkien lomiensa takia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli tarkoitettu opettajille. Antakaa meidän keskustella. Menkää muut (opettajuudesta tietämättömät huutelijat) pois!
Hehheh..ai, tämä keskustelu on tarkoitettu vain opettajille...
Ymmärrätkö itsekkään, kuinka nostat itsesi jalustalle ja muiden yläpuolelle ja otat oikeudet itsellesi, pyytämällä muita poistumaan keskustelusta, vaikka av-palsta on tarkoitettu kaikille, ammatista, iästä, sukupuolesta riippumatta. Saako muut edes hengittää samaa ilmaa, kuin opettajat.
Jo on kovat luulot itsellään. Jopa narsistiset.
Mä olen ollut opettaja 20 vuotta. Itse työ on mukavaa ja se vaatii noin 45 tunnin työpanoksen työviikkoina ja lomilla sit ei mitään. Kaikki mei loistavasti KUNNES...
sairastuin todella pahasti koulun sisäilmasta. En pysty enää elämään ollenkaan normaalia elämää. Olen ollut pitkillä sairauslomilla. Mikään palkka ei korvaisi tätä terveyden menetystä.
Olkaa muut opet varovaisia, ettei teille käy näin kuin minulle. En toivoisi kohtaloani edes pahimmalle vihamiehellenikään.
Kateellisille suosittelen kouluttautumaan alalle. Opettajiksi opiskelevien pyrkijämäärät ovat lähes puolittuneet viime vuosina.
Kun jäin opettajan työstä eläkkeelle, kaduin vain yhtä asiaa: miksi olin tehnyt niin paljon turhaa työtä, miksi en ottanut rennommin?