Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uupuneita opettajia linjoilla?

Vierailija
29.07.2019 |

Moikka. Tulipa mieleeni kysyä, liekkö täällä muitakin kaltaisiani - joilta opettajan työ vie joka vuosi voimat niin, että vielä työhön paluun lähestyessäkään ei ole yhtään sellainen vointi, että jaksaisi jälleen aloittaa uuden kouluvuoden? Olen koko kesän vain huokaillut, nukkunut pitkiä öitä ja päivisin haluaisin vain olla yksin. Ajatus aamusta iltapäivään juoksemisesta ja metelistä olemisesta ahdistaa niin, että en tiedä miten kokoan jälleen itseni. Näin on mennyt jo monta vuotta ja koko elämä tuntuu selviytymistaistelulta. Pidän työstäni ja olen siinä hyvä - enkä keksi keinoja, miten sitä keventäisin.

Muita?

Kommentit (350)

Vierailija
61/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^Siis lukiossa on enemmän työtä, mutta opiilashuoltoa ei ole.

Onpas lukiolla oppilashuollon palvelut. Kannattaa selvittää faktat ennen täällä huutelua

Vierailija
62/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on menossa siihen, että yksi ja toinen tilittää, miten paljon vaikeampaa on tällä ja tuolla alalla. Minusta kyse on siitä, mikä ala sopii itselle.

Joku kestää hyvin ihmissuhdekuormitusta, toinen paremmin suurta taloudellista vastuuta. Joku tekee mieluusti vaativia laskelmia, mutta ahdistuisi, jos joutuisi selvittämään 11-vuotiaiden tyttöjen riitoja. Toinen taas ei voi kuvitella pesevänsä ulosteita mutta kestää olla jatkuvasti kritiikin kohteena.

Luokanopettajan työ ei käy kaikkien hermostolle. Se on jatkuvia keskeytyksiä, meteliä ja sekasortoa. Toiset kestävät sitä hyvin, toiset eivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä onko tuollaisia "huonoja opettajia", vaan musta tuntuu, että osa lapsista on vaan niin vaativia ja pahasti mielenterveysongelmia, etteivät kuuluisi normaaliin luokkaan.  Oon tehnyt töitä koulunkäynninohjaajana ja tosi paljon on ollut erilaisia lapsiryhmiä, osa ihan kauhean vaikeita ja osa taas mukavia ja mennyt hyvin kaikki. Se minkälaista työni on ollut, on hyvin pitkälti juuri siitä riippunut. Päiväkodeissa ollessa ihan sama juttu, nuo autistit ovat aikamoisia hoidettavia. Erityislapset ovat haastavia ja vaativat aikaa, sitten on lapsia jotka kuuluvat hoitoon ja eivät ole koulukuntoisia edes.

Vierailija
64/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan nettona noin 2100e/kk.

Olen toiminut opettajana 6v. eli minulla on yksi työkokemuslisä, jonka saa 5v. työssäolon jälkeen.

Vierailija
65/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tämän avautumisen jälkeen vanhemmat laittavatkin lapsensa koulutielle hyvillä mielin.

Kun on sekä ope että äiti, niin osaa suhautua omien lasten opettajiin vähän paremmin. Ne on vain töissä siellä, ei niiden tarvitse oppilaista tykätä.

Eikö? Mielestäni ihminen, joka tykkää työstään ja jopa niistä asiakkaistaan, on parempi kuin sellainen joka ei kummastakaan tykkää. Sellainen on myös hyvä työssään. Itse tykkään kyllä oppilaista ja saan voimaa niistä kohtaamisista. Omat lapset myös näkevät, keillä opettajilla on kiinnostusta ja arvostusta. Sellaiset opettajat ovat arvostettuja.

Vierailija
66/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toiminut opettajana 6v. eli minulla on yksi työkokemuslisä, jonka saa 5v. työssäolon jälkeen.

Brutto?

Vierailija
67/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen väsymystänne, kun palaatte kuitenkin pitkältä lomalta. Itsellä ei ollut lomaa lainkaan, kun työpaikka vaihtui keväällä, kun koko firman toiminta loppui. Terveisin pureviin ja potkiviin dementikkoihin väsynyt sairaanhoitaja. 

Sinulta puuttuu taito.

Vierailija
68/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se uupumus taitaa nykyään olla hyvin yleistä meidän opettajien joukossa. Vaikka pidämmekin työstämme niin jatkuva työmäärän lisääminen niin ettei se kuitenkaan näy palkassa mitenkään, on ajanut monet aika ahtaalle. Meidän opettajainhuoneen yksi yleisimmistä keskustelunaiheista on miettiä mitä alaa alkaisimme opiskella. Saman palkan saisi todella paljon helpommalla muustakin työstä. Ei siinä paljon pitkät lomat paina syynä jäädä alalle. Itselle vaan ei ole kouluttautuminen taloudellisista syistä juuri nyt mahdollista, muuten olisin jo hakenut opiskelemaan.

Saman palkan my ass. Uneksi sinä vain.

Vierailija
69/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajien työstä on tehty vaikeaa, kun opetussuunnitelmassa vaaditaan opettajia tekemään turhaa ylimääräistä työtä, esim. kirjoittamaan arvioita jokaisesta oppilaasta erikseen. Vaatikaa työhönne helpotusta opettajat!

Vierailija
70/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla opetustunteja alakoulussa 08-13. Keskiviikkona klo 14 asti, mutta alkaa klo 09.00.

Kun pääsen kotiin, käyn kaupassa ja haen lapset hoidosta. Ruokin lapset ja siivoan keittiön. Sitten alan tekemään toisen työpäivän. Suunnittelen seuraavan päivän tunnit. Moni kuvittelee, että sitä pluslaskua opetetaan joka vuosi samalla tavalla, mutta nyt kun on ilmiöoppiminen se juttu, on suunniteltava äidinkielen ja matematiikan tunnit ihan eri tavalla. Suunniteltava ryhmät niin, että se aktiivisempi oppilas istuu sen hitaamman oppilaan vieressä ja tukee hitaampaa etsimään tietoa itselleen ja näin oppimaan paremmin.

Sitten alan korjaamaan kokeita ja lukemaan aineita. Niissä menee monta tuntia illalla. Ei paljon ehdi lasten kanssa iltaa vietää, kun joka ilta on iso läjä tehtäviä korjattavana ja suunniteltavana seuraavan päivän tunteja. Eli aloitan työpäivän klo 08.00 ja lopetan sen illalla n. klo 19.00 ja vielä sen jälkeen joudun laittamaan usein wilmaan viestiä, että huomenna ei olekaan sisäliikuntaa, vaan näyttää tulevan hyvä ilma ja menemmekin urheilukentälle liikuntatunnilla, joten muistakaa ulkoiluvaatteet matkaan.

Uniinkin tulee vielä asioita mieleen, muistinko kaikki laittaa vanhemmille tiedoksi wilmassa, mitä seuraavana päivänä on.

Palkka 2300 euroa kuussa.

Ei, sinäkään et tee töitä klo 8-19. Valitset itse tehottomuuden ja pilkot päiväsi. Tee ensin 8h putkeen töitä käymättä välissä kaupassa ja hakematta lapsiasi. Juuri sun kaltaisten opettajien oletus siitä että me myöskin työssä käyvät vanhemmat päivystetään Wilmaa vielä lasten nukkumaan menon aikaan saa mulla karvat pystyyn. Tee töitä vain virka-aikana! Takaan että varmemmin tulee ne oikeat liikuntavarusteetkin. Ja ompa oppilaillasi paljon kokeita kun joka päivä menee niitä korjatessa...

Tämä on todennäköisesti täysin väärä paikka itkeskellä uupumista, kun jokainen teidän opettajien viesti saa meillä tavallisilla kuolevaisilla vain ärsytystä aikaan. Niin siis meillä joilla on läsnäolopakko työpaikoilla sen 8h, joillain epäsäännöllinen 2-tai 3-vuorotyö, osalla ei lomia vuosiin. Tervetuloa elämään opettajat, suurelta osin meillä työntekijöillä kaikilla on väsymystä, raskas työ, surkea palkka ja kaikilla muilla, teistä poiketen, EI OLE VUODESSA 3,5kk LOMAA. Ja me emme käy töissä kääntymässä aamupäivällä muutamaa tuntia ja itke somessa kuinka rankkaa on kun iltaisin joutuu vielä jatkamaan päivää. Haluaako opettajat siis oikeasti noiden lomien lisäksi vain 5-6h työpäivät? Itkusta päätellen kyllä, teillä on todellisuudentaju kaukana.

Vierailija
71/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette alaluokkien opettajasta, joka ei käytä ylimääräistä aikaa tuntien suunnitteluun juuri ollenkaan?

Jokainen ihan varmasti käyttää. Jos homma sujuu hyvin, se on yleensä vienyt aikaa suunnittelussa. Toki asia helpottuu, kun kokemusta on. Aina löytyy joku hyväksikoettu menetelmä.

Vierailija
72/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mille alalle te sitten haluatte vaihtaa? Minkä homman te luulette helpommaksi?

Joku toimistohomma voisi olla mukavaa. Saisi pitää kahvitauot ja ruokatunnit ja pääsisi kotiin, kun työaika loppuu, eikä tarvitsisi raahata töitä kotiin. Kukaan ei häiritsisi työntekoa ja saisi toimistossa rauhassa tehdä työt ja sitten panna koneen kiinni ja lähteä kotiin. Palkka olisi varmaan sama, kuin opettajalla.

2000 euroa brutto?

Vierailija
73/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku toimistohomma voisi olla mukavaa. Saisi pitää kahvitauot ja ruokatunnit ja pääsisi kotiin, kun työaika loppuu, eikä tarvitsisi raahata töitä kotiin. Kukaan ei häiritsisi työntekoa ja saisi toimistossa rauhassa tehdä työt ja sitten panna koneen kiinni ja lähteä kotiin. Palkka olisi varmaan sama, kuin opettajalla.

Tervetuloa tekemään toimistohommia, niin leppoisat mielikuvat kyllä karisee nopeasti. Ruokatunnit= 10 min aikaa hotkia ruoka, kahvitauot= saa vain haaveilla, ei tarvitse raahata töitä kotiin= ei tarvitsekaan, jos jäät joka päivä ylitöihin. Palkka sama kuin opettajalla? Mitä jos perehtyisit asiaan paremmin.

Vierailija
74/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajan hommat jäävät työpaikalle. Lukion opella on 8h työpäivän jälkeen vielä pariksi tunniksi korjaamista ja suunnittelua jäljellä. Lukion opettajien työmäärä on kasvanut ihan älyttömäksi. Ryhmäkoot ovat suuria (jopa 40) ja oppilailla tulee uuden opsin myötä teetättää kaikenlaista arvioitavaa. Aineessani meni lähes kaikki oppimateriaali uusiksi opsin vaihtuessa. Nyt päättäjät ovat saaneet päähänsä muuttaa opsia taas parin vuoden päästä. Tiedän jo nyt, että toisen aineen sisällöt pyöräytetään jälleen ympäri kokonaan....

8 tunnin työpäivän? Eikö siinä hyppytunnilla ehtisi jo korjata muutamat kokeet? Esimerkiksi äidinkielenopettajilla opetusvelvollisuus on viikossa vain 21 tuntia juuri sen takia, että korjattavaa ja luettavaa on niin paljon. Millä logiikalla keskimäärin neljän tunnin päivät sisältävät kahdeksan tuntia työtä, ja sitten vielä aineiden korjaukset kotona päälle?

Onkohan mitään muuta ammattikuntaa, jotka liioittelevat työmääräänsä niinkuin opettajat? Suurimmalle osalle oma perfektionismi tuntuu olevan pahin vihollinen. Eräs tuttavani oli juuri näitä "14 tunnin työpäiviä opettajana paiskiva", pahemmanlaatuinen täydellisyyden tavoittelija ja vielä yläasteen opena. Ei ihme että paloi loppuun.

Lukiossa toki työmäärää on vähän vähemmän, mutta siellä taas työn kasvatuksellista osiota ei ole juurikaan. Minun aikana lukiossa opettajilla ei ollut minkäänlaisia oppilashuollollisia velvollisuuksia, mitä nyt ryhmänohjaajan vartti kerran viikossa.

Huomasin yläkoulussa, että matemaattisten aineiden opettajat osasivat parhaiten organisoida työnsä. Kokeet oli korjattu päivässä, kaikki oli systemaattista. Väitän, että tämä liittyy ajattelutapaan.

Vierailija
75/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimistotyöstä saa saman bruttona.

Vierailija
76/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidanpa pysyä työttömänä, niin kurjalta kuulostaa työelämä. Kaikki valittavat ja vertaavat töiden raskautta.

Vierailija
77/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehnyt 2 vuotta töitä ilman lomia, koska vakituista työpaikaa ei ole ja koskaan en ole missään työpaikassa ollut niin kauan, että olisin oikeutettu pitämään lomaa. Ystävänäni, joka on ope, on samassa tilanteessa, että virkaa ei ole ja koulu vaihtuu tiuhaan, mutta hänellä kuitenkin aina palkalliset syys-, talvi- ja joululomat. Tämä on etu opettajan ammatissa, että palkalliset lomat on, vaikka olisit vain lyhyen pätkän töissä. Aina vain puhutaan siitä palkkattomasta kesälomasta virattomien opettajien keskuudeessa, mutta unohdetaan nämä muut lomat, joita muissa ammateissa ei pätkätyöläinen saa.

Osa kunnista on ruvennut katkaisemaan määräaikaisten sopparit syys-, joulu- ja hiihtolomien ajaksi! Eli ei ole enää välttämättä palkallista lomaa yhtään.

Vierailija
78/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2000 euroa brutto?

Ja ne leppoisat kahvitauot ja ruokatunnit voi unohtaa. Mutta tuolla palkalla ei tarvitse kotona painaa enää hommaa. Joskus pitää jäädä töihin pidempään jonkun kokouksen sihteeriksi ja taatusti joku häiritsee työntekoa joka ainoa päivä. Mutta jos nuo ei haittaa niin sinne sitten vaan. Noita paikkoja on enää netin aikoina vaan todella vähän. 

Vierailija
79/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä onko tuollaisia "huonoja opettajia", vaan musta tuntuu, että osa lapsista on vaan niin vaativia ja pahasti mielenterveysongelmia, etteivät kuuluisi normaaliin luokkaan.  Oon tehnyt töitä koulunkäynninohjaajana ja tosi paljon on ollut erilaisia lapsiryhmiä, osa ihan kauhean vaikeita ja osa taas mukavia ja mennyt hyvin kaikki. Se minkälaista työni on ollut, on hyvin pitkälti juuri siitä riippunut. Päiväkodeissa ollessa ihan sama juttu, nuo autistit ovat aikamoisia hoidettavia. Erityislapset ovat haastavia ja vaativat aikaa, sitten on lapsia jotka kuuluvat hoitoon ja eivät ole koulukuntoisia edes.

Taas on VÄÄRÄT asiakkaat. Kyllä me viihtyisimme, ellei täällä olisi niitä sairaita (hoitoala), villejä ja huonosti oppivia (koulu). Ylipäätään ei asiakkaita, aika kuluisi ilmankin.

Vierailija
80/350 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajan hommat jäävät työpaikalle. Lukion opella on 8h työpäivän jälkeen vielä pariksi tunniksi korjaamista ja suunnittelua jäljellä. Lukion opettajien työmäärä on kasvanut ihan älyttömäksi. Ryhmäkoot ovat suuria (jopa 40) ja oppilailla tulee uuden opsin myötä teetättää kaikenlaista arvioitavaa. Aineessani meni lähes kaikki oppimateriaali uusiksi opsin vaihtuessa. Nyt päättäjät ovat saaneet päähänsä muuttaa opsia taas parin vuoden päästä. Tiedän jo nyt, että toisen aineen sisällöt pyöräytetään jälleen ympäri kokonaan....

8 tunnin työpäivän? Eikö siinä hyppytunnilla ehtisi jo korjata muutamat kokeet? Esimerkiksi äidinkielenopettajilla opetusvelvollisuus on viikossa vain 21 tuntia juuri sen takia, että korjattavaa ja luettavaa on niin paljon. Millä logiikalla keskimäärin neljän tunnin päivät sisältävät kahdeksan tuntia työtä, ja sitten vielä aineiden korjaukset kotona päälle?

Onkohan mitään muuta ammattikuntaa, jotka liioittelevat työmääräänsä niinkuin opettajat? Suurimmalle osalle oma perfektionismi tuntuu olevan pahin vihollinen. Eräs tuttavani oli juuri näitä "14 tunnin työpäiviä opettajana paiskiva", pahemmanlaatuinen täydellisyyden tavoittelija ja vielä yläasteen opena. Ei ihme että paloi loppuun.

Lukiossa toki työmäärää on vähän vähemmän, mutta siellä taas työn kasvatuksellista osiota ei ole juurikaan. Minun aikana lukiossa opettajilla ei ollut minkäänlaisia oppilashuollollisia velvollisuuksia, mitä nyt ryhmänohjaajan vartti kerran viikossa.

Huomasin yläkoulussa, että matemaattisten aineiden opettajat osasivat parhaiten organisoida työnsä. Kokeet oli korjattu päivässä, kaikki oli systemaattista. Väitän, että tämä liittyy ajattelutapaan.

Matikan kokeet ovat hieman nopeampia tarkistaa, kuin useita esseitä sisältävät. Lisäksi matikassa on pitkät perinteet valmiisiin kokeisiin. Niitä ei ole kaikissa oppiaineissa tai sitten tarjolla olevat kokeet ovat ihan kelvottomia.