Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käsi ylös kuka uskoo että tämä perheen äiti syö alle 200€:lla kuussa.

Kommentit (495)

Vierailija
201/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin Ruohonjuuren sivuilta elintarvikkeita. Kolme ensimmäistä: Soijarouhe- alkuperämaa Ranska, Linssilasagnelevyt- alkuperämaa UK, Punainen linssijauhe- alkuperämaa Italia. 

Kyllä näiden Suomeen rahtaaminen on aika älytöntä ja saastuttavaa. Ekologista?

N51

Vierailija
202/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on käytössä alle 30 m2 henkeä kohti, se on vähemmän kuin suomalaisilla keskimäärin.

Huomaa että et ole perillä siitä kuinka köyhää Suomen köyhät voi olla. Köyhän yksinhuoltajaperheen elintila on siinä 5-15 m2 henkeä kohti. Yhteen kaksioon änkeävät äiti ja kaikki muksunsa. Tai yksinasuva muuttaa kopinkokoiseen yksiöön syrjäkylässä koska varaa ei muuhun ole. Taidat itsekin olla vähän hemmoteltu ja sen takia sinulla on perspektiivinpuutetta asiassa.

Nonni, siis äiti ja kaksi lasta 3 x 5 neliöö. Eli perhe 15 neliön asunnossa? Jotain rajaa tuohon liioitteluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin Ruohonjuuren sivuilta elintarvikkeita. Kolme ensimmäistä: Soijarouhe- alkuperämaa Ranska, Linssilasagnelevyt- alkuperämaa UK, Punainen linssijauhe- alkuperämaa Italia. 

N51

Soijaa rahdataan kyllä eniten karjan rehuksi. Vai luuletko että ne syövät vain kotimaista lähiheinää? T. Ikätoveri

Vierailija
204/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusta blogi noille asioille. Tee siitä niin suosittu että joku toimittaja ottaa yhteyttä. Kotona yksin ruikuttamalla ei yleen saa hirveesti mitään.

Eipä tarvikaan, olen jo valmiiksi noin kolme kertaa ekologisempi kuin tämä iloinen Hesassa asuva hippiperhe jonka äiti maksoi heille asunnon ja yrityksen valmiiksi. Se on fakta että josset ole rutiköyhä niin hiilijalanjälkesi on auttamatta paljon kerjäsit vanhemmiltasi sitten kuinka paljon ruokaa tahansa.

Vierailija
205/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei köyhyys todellakaan ole mikään tae ekologisuudesta eikä rikkaus epäekologisuudesta. Minun on vaikea ymmärtää, mikä sinua tuon perheen elintavoissa kaihertaa. Kyllä he vaikuttavat erittäin vilpittömiltä. Miksi ylipäätään teet mitään pesäeroa duunareiden ja yliopistolaisten välille? Samalla pallolla täällä eletään ja samat mahdollisuudet meillä kaikilla on olla kuluttamatta. Miksi se, että he ovat jollain ilveellä onnistuneet ostamaan asunnon, olisi sinulta pois tai vähentäisi heidän sanomansa arvoa? Logiikkasi on täysin sumea.

Kummasti duunarimaailmanparantajia ei paljoa mainosteta mutta "maailmanparantaja"-rikkaita kyllä. Köyhyys todellakin on tae ekologisuudesta koska kulutat selvästi vähemmän kuin rikas. Taas rikkaan ainoa mahdollisuus olla ekologisempi on tuoda omat elintavat köyhien tasolle. En suostu kuuntelemaan ekologisia vinkkejä rikkailta jotka ovat usein vähemmän ekologisia kuin minä. Myykää 350,000 talonne eteenpäin, lahjoittakaa suurin osa tuosta rahasta hyväntekeväisyyteen ja tulkaa sitten moralisoimaan uudestaan.

On ikävää, jos sinusta tuntuu siltä, ettei panostasi tai sinua itseäsi ihmisenä arvosteta. Aina on hyvä, jos kuluttaa mahdollisimman vähän, ja tietysti on selvää, että vähävaraisella kulutusmahdollisuuksia on vähemmän kuin varakkaalla. Valintoja elämässään voi silti tehdä itse kukin ja ympäristöystävällisen elämäntavan valinta on aina arvokas teko. 

En koe, että tuo perheenäiti moralisoisi, hän vain jakaa omia tuntemuksiaan kuitenkaan muita syyllistämättä. 

Ymmärrän, että tuntuu todella epäreilulta, jos noin nuoret ja ainakin näennäisesti noin vähän töitä tekevät voivat ostaa noin kalliin asunnon, mutta jos ihan vakavasti mietitään, se ei ole epäekologinen teko. Jos yhteiskunnan varat jakautuisivat oikeudenmukaisemmin, hyväntekeväisyyttä tuskin edes tarvittaisiin. Jonkinlainen huoli ihmisellä pitää olla itsestään ja lähimmistään ja heistä täytyy ensi kädessä huolehtia ennen muita. Katto pään päällä on ensimmäinen asia, jota pitää miettiä, siksi en lähtisi syyllistämään ketään asunnon ostamisesta.

Vierailija
206/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytää mansikat ja mm . "lahjana" ja antaa virkauksia takaisin jonka langat on saanut

Vierailija
207/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös pesukoneissa ole nykyään ominaisuus joka punnitsee pyykin ja pesee myös vajaita koneellisia ekologisesti?

Vierailija
208/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N51

Soijaa rahdataan kyllä eniten karjan rehuksi. Vai luuletko että ne syövät vain kotimaista lähiheinää? T. Ikätoveri

En mä luule mitään. Laitoin vain esimerkkejä. Ja Ruohonjuuressa nuo tuotteet ovat ihan ihmisille tarkoitettu, näille "ekologisesti" eläville. 

Vierailija
209/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katto pään päällä on ensimmäinen asia, jota pitää miettiä, siksi en lähtisi syyllistämään ketään asunnon ostamisesta.

Katon pään päälle saavat Suomessa kodittomatkin. Ei siihen puolta miljoonaa euroa tarvita. Pointtini oli että perhe ei vaikutakaan niin kovin vilpittömältä kun tulevat jo valmiiksi hyväosaisesta asemasta ja eivät ole valmiita sitä aidosti huonontamaan ja aidosti elämänlaadustaan tinkimään että voisivat aidosti suojella sitä luontoa.

Vierailija
210/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on käytössä alle 30 m2 henkeä kohti, se on vähemmän kuin suomalaisilla keskimäärin.

Huomaa että et ole perillä siitä kuinka köyhää Suomen köyhät voi olla. Köyhän yksinhuoltajaperheen elintila on siinä 5-15 m2 henkeä kohti. Yhteen kaksioon änkeävät äiti ja kaikki muksunsa. Tai yksinasuva muuttaa kopinkokoiseen yksiöön syrjäkylässä koska varaa ei muuhun ole. Taidat itsekin olla vähän hemmoteltu ja sen takia sinulla on perspektiivinpuutetta asiassa.

Suomessa ei paljon 15-neliöisiä asuntoja löydy... Itse asuin nuoruudessani monta vuotta ensin 9-neliöisessä ja sitten 12-neliöisessä asunnossa Keski-Euroopassa opintojeni aikana. Ne olivat pieniä, koska maksoin ne itse omasta palkastani, jota sain opintojeni ohessa tekemästäni työstä. Elin mielestäni ihan hyvin ja tila riitti minulle, koska ulos ovesta pääsi koska vain ja silloin rajana oli vain maailma. 

Katkeruus pakottaa ihmisen aika pieneen nurkkaan, ja siksi siitä kannattaa opetella eroon. Katkeruus saa ihmisen käpertymään itseensä ja etäännyttää tämän muista. Katkeruus synnyttää vain onnettomuutta eikä koskaan paranna tilannetta.

T. Se, jolle vastasit

Vierailija
211/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit syö todella prosessoitua ruokaa. Nyt on vallalla trendi, jossa vegeruoan pitää näyttää liharuoalta. Jokainen. Oi miettiä, mitä sille soijalle jne pitää tehdä, että se näyttää broiskulta, makkaralta, pihviltä, juustolta jne. En syöttäis omille lapsille.

Vierailija
212/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inspiroiva artikkeli ja perhe! 

Vierailija
213/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei paljon 15-neliöisiä asuntoja löydy... Itse asuin nuoruudessani monta vuotta ensin 9-neliöisessä ja sitten 12-neliöisessä asunnossa Keski-Euroopassa opintojeni aikana. Ne olivat pieniä, koska maksoin ne itse omasta palkastani, jota sain opintojeni ohessa tekemästäni työstä. Elin mielestäni ihan hyvin ja tila riitti minulle, koska ulos ovesta pääsi koska vain ja silloin rajana oli vain maailma. 

Katkeruus pakottaa ihmisen aika pieneen nurkkaan, ja siksi siitä kannattaa opetella eroon. Katkeruus saa ihmisen käpertymään itseensä ja etäännyttää tämän muista. Katkeruus synnyttää vain onnettomuutta eikä koskaan paranna tilannetta.

T. Se, jolle vastasit

30 m2 per henkilö, sanoit heidän "kohtuulliseksi asumiseksi". Tyypillinen köyhä perhe asuu kaksion kokoisessa kämpässä halvalla vuokralla. Kaksiot Suomessa ovat noin 40m2. Laske siihen YH-äiti ja kaksi lasta. 40 jaettuna kolmella, paljonko se on? Paljonko neliöitä on silloin per henkilö?

Huomaa että et ole ikinä edes asunut pienessä kämpässä, taidat vaan sinäkin olla rikas ja hemmoteltu pienestä pitäen ja nyt otit nokkiisi kun huonompiosaiset osoittavat että et olekaan se maailmansankari mitä luulet olevasi, itseasiassa aikalailla päinvastoin.

Vierailija
214/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katto pään päällä on ensimmäinen asia, jota pitää miettiä, siksi en lähtisi syyllistämään ketään asunnon ostamisesta.

Katon pään päälle saavat Suomessa kodittomatkin. Ei siihen puolta miljoonaa euroa tarvita. Pointtini oli että perhe ei vaikutakaan niin kovin vilpittömältä kun tulevat jo valmiiksi hyväosaisesta asemasta ja eivät ole valmiita sitä aidosti huonontamaan ja aidosti elämänlaadustaan tinkimään että voisivat aidosti suojella sitä luontoa.

Ymmärrän, mitä sanot, mutta en ymmärrä logiikkaa viestisi taustalla. Miksi se, että jollakulla on rahaa, on epäekologista? Millä tavalla tämän perheen tulisi huonontaa elämänlaatuaan ollakseen ekologisempi? Eikö sinusta olisi järkevämpää arvostella pareja, joilla on yhtä paljon tai enemmän varallisuutta, mutta jotka käyttävät rahansa lentokoneella matkusteluun ja toiselta puolelta maapalloa tuodun ruoan ja muiden kulutushyödykkeiden ostamiseen? 

Toivoisit heidän menevät vielä pidemmälle, mutta siis ihan konkreettisesti millä tavalla? Pitäisikö heidän myydä asuntonsa ja asua vuokralla, vai muutta metsään laavuun? Vai olisiko paras ratkaisu se, että he vain yksinkertaisesti päättäisivät päivänsä ja testamenttaisivat omaisuutensa hyväntekeväisyyteen? Mihin hyväntekeväisyyteen?

Vierailija
215/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuei. Enkä usko että myöskään karttaa McDonaldia yön pimeinä tunteina kun mies ja lapsi nukkuu...

AV:lla usein käytetty nimitys wt kukkeimmillaan, kun aikuiset ihmiset arvostelevat anonyyminä toisten painoa ja ulkonäköä. Paras tuntomerkki wt:lle on muiden pilkkaaminen. Ei sitä tee kuin kouluttamattomat idiootit.

Vierailija
216/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Se, jolle vastasit

30 m2 per henkilö, sanoit heidän "kohtuulliseksi asumiseksi". Tyypillinen köyhä perhe asuu kaksion kokoisessa kämpässä halvalla vuokralla. Kaksiot Suomessa ovat noin 40m2. Laske siihen YH-äiti ja kaksi lasta. 40 jaettuna kolmella, paljonko se on? Paljonko neliöitä on silloin per henkilö?

Huomaa että et ole ikinä edes asunut pienessä kämpässä, taidat vaan sinäkin olla rikas ja hemmoteltu pienestä pitäen ja nyt otit nokkiisi kun huonompiosaiset osoittavat että et olekaan se maailmansankari mitä luulet olevasi, itseasiassa aikalailla päinvastoin.

Mahdatko osata lukea?

Vierailija
217/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo koskaan pyrkinyt elämään ekologisesti, mutta näitä artikkeleita lukiessa huomaan, että olenkin elänyt tietämättäni ja ilman, että olen hakenut sillä huomiota.

Olemme kolmistaan asuneet monta vuotta 60 neliön asunnossa halvalla paikkakunnalla, kalliilla paikkakunnalla olisimme asuneet pienemmässä. Ostin vaatteet kirppikseltä, syötiin halvalla lähellä tuotettua kausituotteitta, itse tehtii leivät, ruuat. Mitään ei ostettu, paitsi jos pakko ja silloinkin käytettynä. Ei matkusteltu ym. Tehtiin taloudellisista syistä, kun oltiin opiskelijoita ja pitkään vielä työelämään astuttua, kun säästettiin rahaa asuntoon.

Nykyään on oma pieni rivari, mutta isompaan ei ole aikeita muuttaa, vaikka rahaa on. Vieläkään ei ei tuhlata rahaa, paitsi ostetaan aikuisten vaatteet uutena ja kodinkoneet, mutta kaikki käytetään loppuun ja suositaan suomalaista. Pidetään matalana sisälämpö ja lyhyitä suihkuja ym. Rahaa tuhlataan nykyään harrastuksiin.

Olen hämmentynyt mun mielestä monet normaalit asiat onkin "ekoilua" nykyään. Kai sitä lamalapsena iskostui kaikki säästäminen niin tiukasti, ettei osaa kuvitellakaan, että ostaisi tavaraa vain siksi, että tekisi mieli.

Kuulostanpa mä ankealta ja vanhanaikaiselta, vaikka olen aina ollut tyytyväinen omaan elintapaan.

Vierailija
218/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Se, jolle vastasit

Kaksioiden keskikoko Suomessa on 55 m2 ja kolmihenkisessä taloudessa tilaa oli vuonna 2013 keskimäärin 33,4 m2 per henki.

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/139579-nain-suomessa-asutaan-…

Vierailija
219/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Se, jolle vastasit

Kaksioiden keskikoko Suomessa on 55 m2 ja kolmihenkisessä taloudessa tilaa oli vuonna 2013 keskimäärin 33,4 m2 per henki.

Anteeksi, tässä toinen linkki

https://www.stat.fi/til/asas/2013/01/asas_2013_01_2014-10-16_kat_002_fi…

Vierailija
220/495 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, mitä sanot, mutta en ymmärrä logiikkaa viestisi taustalla. Miksi se, että jollakulla on rahaa, on epäekologista? Millä tavalla tämän perheen tulisi huonontaa elämänlaatuaan ollakseen ekologisempi? Eikö sinusta olisi järkevämpää arvostella pareja, joilla on yhtä paljon tai enemmän varallisuutta, mutta jotka käyttävät rahansa lentokoneella matkusteluun ja toiselta puolelta maapalloa tuodun ruoan ja muiden kulutushyödykkeiden ostamiseen? 

Toivoisit heidän menevät vielä pidemmälle, mutta siis ihan konkreettisesti millä tavalla? Pitäisikö heidän myydä asuntonsa ja asua vuokralla, vai muutta metsään laavuun? Vai olisiko paras ratkaisu se, että he vain yksinkertaisesti päättäisivät päivänsä ja testamenttaisivat omaisuutensa hyväntekeväisyyteen? Mihin hyväntekeväisyyteen?

Mihin vain hyväntekeväisyyteen. Ei kukaan heitä pakolla pidä rikkaina. Ja fakta on että köyhillä on pienempi hiilijalanjälki. Eli jos haluat olla ekoystävällinen niin sinun on oltava köyhä. Se että verrattaessa muihin rikkaisiin he ovat ekologisempia ei ole mikään hyve. Se on sama kuin vertaisi että tämä lapsiaan kaltoinkohteleva vanhempi lyö muksujaan vähemmän kuin tämä toinen. Ei sillä paljoa hesarin otsikoissa sankaria leikitä.

Sanotaan että he muuttavatkin Lappiin syrjäseudulle ja ottavat elantonsa puoliksi poroja pitämällä ja puoliksi metsän antimilla. Elektroniikkaa ei kämpässä ollenkaan vaan netissä ja asioimassa käydään kyläkaupassa. Noin, nyt he ovat aidosti ekologisia.