Onko kohtuullinen elatusmaksu 260e per lapsi?
Isän tulot pälle 3000e ja tapaa joka toinen viikonloppu. Äiti välillä opiskelija välillä määräaikaisia (pääsääntöisesti) jolloin palkka n 3000e. Pk-seutu. Maksaako isä liianvähän, onko elatusmaksut yleensä korkeammat? Lasten harrastukset nielaisee jo ison osan. Lapset päiväkoti/kouluikäisiä.
Kommentit (240)
Jos kolmesta lapsesta mies maksaa tuon ja oman asumisensa, niin ei 3000e bruttopalkasta jää hänelle itselle paljon rahaa. Maksu on minusta miehelle kohtuuton.
Paljonkos ap maksaa asumisesta, kun asumistuki huomoidaan?
Lähes 800e kk asumisesta asumistuen jälkeen. Ap
Ex maksaa yhdestä lapsesta 250e, aluksi oli 170e, ex nosti itse 200e ja nyt lapsen täytettyä 7v tosiaan tuonne 250e. Ei olla laskettu missään, ex toimii yrittäjänä joten tulotkin vaihtelevat, en niitä oikeastaan edes tiedä. Tuo 250e riittää mulle hyvin.
Mun veljellä 3000e bruttotuloista jää käteen 2200. Elarit 3x250e eli itselle jää hiukan alle 1500e. Siitä yksiön vuokra 900e pääkaupunkiseudulla. Voitte siitä laskea kuinka paljon rahaa jää muihin laskuihin, autoon ja elämiseen yleensä. Mielestäni ei olisi mitenkään kohtuullista suuremmat elatusmaksut, eihän sillä jäljelle jäävällä rahalla edes elä. Nytkin jää sama summa vuokran jälkeen kuin toimeentulotuesta.
Ite saan bruttona 2500-3000€ ja maksan elaria 200€. Toki maksaisin mielelläni vaikka 1000€ kuukaudessa mutta kun olen persaukinen niin näillä mennään, onneksi lapsi on vasta 4 vuotias niin ei kulut ole mitään ihan älyttömiä.
En 3000€ tuloista lähtisi tuota 260€ elaria enää kiristään, kai sille isällekin pitää jotain jäädä palkastaan?
Meillä on kahden kouluikäisen lapsen menoille yhteinen tili, jonne molemmat laittaa 250 € kuukaudessa ja lisäksi lapsilisät menevät tilille. Molemmilla on kortti ja käyttöoikeus tiliin. Lapset ovat vähän enemmän minulla, mutta loma-aikoina enemmän ex-miehellä.
Tililtä maksetaan harrastukset, viikkorahat, bussiliput, vaatteet jne. Tavoitteena oli, että tuosta summasta jäisi vähän säästöön, mutta tälle hetkellä on vain muutama satanen. Isompiin hankintoihin (puhelin, polkupyörä) laitettaisiin yhteisesti sovittu summa lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun veljellä 3000e bruttotuloista jää käteen 2200. Elarit 3x250e eli itselle jää hiukan alle 1500e. Siitä yksiön vuokra 900e pääkaupunkiseudulla. Voitte siitä laskea kuinka paljon rahaa jää muihin laskuihin, autoon ja elämiseen yleensä. Mielestäni ei olisi mitenkään kohtuullista suuremmat elatusmaksut, eihän sillä jäljelle jäävällä rahalla edes elä. Nytkin jää sama summa vuokran jälkeen kuin toimeentulotuesta.
Lähivanhemmallako jää hulppeat rahat? Se elatustuki menee niihin lapsiin. Paljonko luulet yh äidille jäävän " omiin menoihin" kuten veljelläsi? Itselleni jää elatustuen jälkeen ( josta menee osa vuokraan ja lapse
elatukseen kuten ruokaan jne) itselleni n 500 e. En tajua miksei ymmärretä elatustuen olevan lapselle!!!ihmetellään äidin kampaamokäyntejä tms, no kyllähän pienituloinen sinkkukin voi syödä puuroa jotta saa rakennekynnet (tämä vain esimerkkinä). Minun lapseltani ei puutu mitään, itse elän niukemmin enkä syö esim niin ravitsevaa ruokaa kuin lapseni mutta voin säästää omasta osuudestani vaikka kampaajalle. Ex voi luulla että elarit tuhlattu siihen, ei näe mitä kaikkea lapsella on ja mitä harrastaa.
Sellaista se on kun on lapsia vaikka tulisi erokin.. veljelläsituskin jäisi omaan käyttöön tuota 500 e enempää ydinperheessäkään, tai ei minulle jäänyt kun miehen kanssa aduimme yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Veljelläsi on kaksi lasta, ei voi siis verrata siihen mitä sinkulle jää. Kuinka paljon ydinperheessä jää rahaa itselle vuokran ja laskujen jälkeen, siis omaan ruokaan ja menoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähivanhemmallako jää hulppeat rahat? Se elatustuki menee niihin lapsiin. Paljonko luulet yh äidille jäävän " omiin menoihin" kuten veljelläsi? Itselleni jää elatustuen jälkeen ( josta menee osa vuokraan ja lapse
elatukseen kuten ruokaan jne) itselleni n 500 e. En tajua miksei ymmärretä elatustuen olevan lapselle!!!ihmetellään äidin kampaamokäyntejä tms, no kyllähän pienituloinen sinkkukin voi syödä puuroa jotta saa rakennekynnet (tämä vain esimerkkinä). Minun lapseltani ei puutu mitään, itse elän niukemmin enkä syö esim niin ravitsevaa ruokaa kuin lapseni mutta voin säästää omasta osuudestani vaikka kampaajalle. Ex voi luulla että elarit tuhlattu siihen, ei näe mitä kaikkea lapsella on ja mitä harrastaa.
Sellaista se on kun on lapsia vaikka tulisi erokin.. veljelläsituskin jäisi omaan käyttöön tuota 500 e enempää ydinperheessäkään, tai ei minulle jäänyt kun miehen kanssa aduimme yhdessä.
Älä nyt viitsi. Erotit siis lapsen menot, ruyat ja vuokrat? Sinulle jää 500 itsellesi? Eli mihin?
Edelliselkä jää 600, josta menee kaikki laskut, ruuat ym. Lapsen ruuat myös. Et voi oitää sitä kohtuullisena.
Mies maksaa minimin koska äidille ei sopinut viikko-viikko tai edes joka 2. Vkl ja pari päivää viikolla. Nyt valittaa että on rahasta tiukkaa ja mies sanoo ett lähetä lapset tänne mutta ei.
Onneksi kohta ovat sen ikäisiä että saavat itse päättää missä asuvat.
Jos tämä tilanne olisi päinvastoin, että ap joutuisi maksamaan tuon summan, niin mikä itku olisi.
Ei ole kohtuullinen, kohtuullinen summa on 0 € joka kerta kun nainen on se joka lähtee ja laittaa eron vireille. Silloin joutaa maksaa itse temppunsa täysimäräisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljelläsi on kaksi lasta, ei voi siis verrata siihen mitä sinkulle jää. Kuinka paljon ydinperheessä jää rahaa itselle vuokran ja laskujen jälkeen, siis omaan ruokaan ja menoihin?
Tottakai verrataan yksin asuvaan, koska yksin maksaa talouden menot. Ydinperheessä meistä kukaan ei mieti mikä osa ruuasta ym on vain yhdelle. Tällä veljellä jää 600 ihan kaikkeen
Minusta asiallista. Äitihän tienaa saman kuin isäkin. Luulisi, että kaksi lasta saa elätettyä tonnilla.
Jos isän brutto on 3000, netto on 2000. Siitä menee lasten elatukseen 520 euroa ja lisäksi joka toinen viikonloppu ruuat ja matkat isän luo/luota. Yhteensä ehkä noin 550, jos asutte samassa kaupungissa. Toinen viisisatanen menee laskuihin ja bensaan. Jäljelle jää tonni asumiseen, ruokaan, vaatteisiin, lääkkeisiin - mitä näitä muita kuluja nyt onkaan - mahdolliseen uuteen perheeseen ja muuhun. Säästöön ei paljon jää (jos ei kituuta), joten perittävää ei isältä aikanaan tule.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kohtuullinen, kohtuullinen summa on 0 € joka kerta kun nainen on se joka lähtee ja laittaa eron vireille. Silloin joutaa maksaa itse temppunsa täysimäräisesti.
Entäs jos se mies on väkivaltainen-raiskari-juoppo-narkkari? Pitäisikö vain odottaa, että mies laittaa vireille eron naisesta, jota hän harrastuksenaan hakkaa ja käskyttää?
Vierailija kirjoitti:
Minusta asiallista. Äitihän tienaa saman kuin isäkin. Luulisi, että kaksi lasta saa elätettyä tonnilla.
Jos isän brutto on 3000, netto on 2000. Siitä menee lasten elatukseen 520 euroa ja lisäksi joka toinen viikonloppu ruuat ja matkat isän luo/luota. Yhteensä ehkä noin 550, jos asutte samassa kaupungissa. Toinen viisisatanen menee laskuihin ja bensaan. Jäljelle jää tonni asumiseen, ruokaan, vaatteisiin, lääkkeisiin - mitä näitä muita kuluja nyt onkaan - mahdolliseen uuteen perheeseen ja muuhun. Säästöön ei paljon jää (jos ei kituuta), joten perittävää ei isältä aikanaan tule.
Ja asumiseen 800
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on kun on lapsia vaikka tulisi erokin.. veljelläsituskin jäisi omaan käyttöön tuota 500 e enempää ydinperheessäkään, tai ei minulle jäänyt kun miehen kanssa aduimme yhdessä.Älä nyt viitsi. Erotit siis lapsen menot, ruyat ja vuokrat? Sinulle jää 500 itsellesi? Eli mihin?
Edelliselkä jää 600, josta menee kaikki laskut, ruuat ym. Lapsen ruuat myös. Et voi oitää sitä kohtuullisena.[/quote
Laskut toki menee vielä 500 eurosta ja omat ruuat, olen ihan laskimella kauppakuiteista laskenut. Mihin tällä kirjoittajan veljellä menee se 600 e? Olisiko samaan eli ruokaan ja laskuihin? Lapseni on vasta 6 v joten tienaa talouteen rahaa kuten joku täällä ihmetteli miksei voi verrata sinkun elintasoon kos on lapsia tehnyt. Sinkulla ei ole elätettäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai verrataan yksin asuvaan, koska yksin maksaa talouden menot. Ydinperheessä meistä kukaan ei mieti mikä osa ruuasta ym on vain yhdelle. Tällä veljellä jää 600 ihan kaikkeen
Paljonko lapsesi tienaa? Meillä tienasivat aikoinaan molemmat,minä ja mies, lapsi ei. Nyt edelleen tienaamme mutta lapsi ei, mutta menoja on edelleen. Tietenkin ydinperheessä voi tehdä isompia määriä ruokaa jne josta molemmat maksavat osan. Tarjian itse lapselleni usein esim kalaa jota en itse raaski syödä, ydinperheessä ostimme kalan yhdessä ja oli varaa syödä kun teimme ruokaa isompia määriä. Lapsi ei maksanut ruuastaan silloinkaan.
Jos itse olisin lapsia mennyt hankkimaan, niin itsestään selvää olisi, että niihin lapsiin panostaisi kaiken minkä pystyy, koska en ymmärrä miksi kukaan ei haluaisi lapselleen parasta mahdollista elämää. Mutta kallista touhua tuo kyllä on. En kadu että ei tullut lisäännyttyä.
Täällä muka naiset lesottaa, että eivät mitään elareita huoli. :D Niinpä niin, vai että miehen ei tarvi kasvattaa lasta ja käyttää siihen omaa aikaansa, eikä maksaa siitä senttiäkään.
Taitaa olla etäisukit täällä paskapostaamassa. Ei pidä tehdä lasta, jos ei halua maksaa siitä. Selibaattiin siitä, juntit! :D