Onko kohtuullinen elatusmaksu 260e per lapsi?
Isän tulot pälle 3000e ja tapaa joka toinen viikonloppu. Äiti välillä opiskelija välillä määräaikaisia (pääsääntöisesti) jolloin palkka n 3000e. Pk-seutu. Maksaako isä liianvähän, onko elatusmaksut yleensä korkeammat? Lasten harrastukset nielaisee jo ison osan. Lapset päiväkoti/kouluikäisiä.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Mies jolla vaikka 5 lasta niin taitaa olla että elarit olisi se 1000€ yhteensä, jos maksukykyä riittää. Jos ei riitä, niin lapset kyllä saa tuon 1000€ Kelalta.
Kannattaa miettiä kuinka monta lasta tekee, pystyykö niitä elättämään ja takaamaan heille kunnollisen elintason.
Meillä isä maksaa 240 e kk,nettonsa 3800 e kk. Yksi lapsi. Minulla tulona toimeentulotuki eli olen elatuskyvytön. Ei tapaa lasta kuin pari krt kk muutaman tunnin eli lapsi minulla koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Se kalan maksama minimi jos mies ei pysty maksamaan elareita on oikea summa v 2025 kelan elatustuki on 198.13€ kaikki tämän yli on ryöstämistä. Jos kela katsoo että tuo summa riittää, pitäisi sen riittää miehenkin maksamana"
Se on minimi. Miksi haluat lapsesi elävän köyhyydessä, jos sinulla on varaa enempään? Ei ole tarkoitus, että eroperheen lapsi elää aina kaikista vähimmällä mahdollisella. Siksi vanhempien elatuskyky vaikuttaa.
Miksi kela haluaa lapsen elävän köyhyydessä? Miksei kela maksa enempää? Se on elatusmaksu joka takaa lapsen toimeentulon, ei mitään muuta. Se ei ole elintasomaksu vaan elatusmaksu. Vanhempien maksukyvyn ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla elatusmaksuun, kuten ei vaikuta valtionkaan maksukyky kelan maksuun. Vanhempien rahat eivät kuulu lapselle, eikä lapsella
Lastenhsnkkiminen ei ole ongelma, ero on.
Jos vaimo eroaa ja vie lapset, voi olla varma että en maksa euroakaan ylimääräistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso summa. Saan teineistä 117€/lapsi. Vanhempi menee nyt lukioon ja kuluja tulee. En ole varma vaikuttaako lukiokulut elatusmaksuun. Tarkistus on nyt tulossa isän työnkin takia.
Miksi et hae Kelan elatustukea? Siinä taitaa minimi olla jotain reilut 160€ per lapsi.
Lapseni saivat 20v sitten 350€/kk/lapsi elatustukea isältään. Teinin ruokakin maksaa enemmän kuin 100€/kk, saati vaatteet, puhelinmaksut, asuminen, hygienia, harrastukset, kulkeminen jne kai nykyisinkin joku viikko/kuukausirahakin lapsille annetaan.
Hyvin erilaisista lähtökohdista nuoret maailmalle lähtevät
Jos lasten isä on maksanut noin ison summan per teini, et ole ilmeisesti itse maksanut penniäkään kun tuohon voi päälle laskea vielä lapsilisät, mitkä si
On ihmisiä, jotka tienaavat rahaa ja haluavat myös lastensa elävän samanlaista elämää taloudellisesti mitä ennen vanhempien avioeroa. Sama mies maksaa nyt kouluikäisten lastenlasten harrastuksista kuukaudessa enemmän kuin täällä ehdotellaan elatusmaksuksi.
Kaikilla lapsilla ei ole samanlaiset taloudelliset lähtökohdat. Ajatus siitä, että oli vanhempien tulot mitä tahansa lapsiin käytettäisiin sama summa mitä kela maksaa on naurettava.
Vierailija kirjoitti:
Meillä isä maksaa 240 e kk,nettonsa 3800 e kk. Yksi lapsi. Minulla tulona toimeentulotuki eli olen elatuskyvytön. Ei tapaa lasta kuin pari krt kk muutaman tunnin eli lapsi minulla koko ajan.
Säästäisin jos lapsi olisi isällään vaikka joka toinen vkloppu. Söisin puuroa tai menisin yötyöhön niinä viikonloppuina. Nyt en pysty edes vuorotyöhön lapsen takia. Isänsä reissaa maailmalla joka kuukausi työmatkoilla ja etenee urallaan. No näin meni mun elämä.
No nyt mä ymmärrän, miten jo 9-vuotiailla on varaa Hilfigeriin, energiajuomiin, meikkeihin, ulkomaanmatkoihin, sikakalliisiin harrastuksiin ja upuouuteen elektrooniikkaan. Eihän tuollaiseen ole varaa kellään tavallisella yksin toimeentulevalla työntekijällä.
Kaikki elatusmaksut ja yhteiskunnan maksamat lapsilisät pitäisi saada leikkuriin. Ihan järkyttävää tuhlausta ja todella epätasa-arvoistavaa.
"Miksi kela haluaa lapsen elävän köyhyydessä? Miksei kela maksa enempää? Se on elatusmaksu joka takaa lapsen toimeentulon, ei mitään muuta. Se ei ole elintasomaksu vaan elatusmaksu. Vanhempien maksukyvyn ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla elatusmaksuun, kuten ei vaikuta valtionkaan maksukyky kelan maksuun. Vanhempien rahat eivät kuulu lapselle, eikä lapsella pitäisi olla mitään oikeutta vanhempien tuloihin, vain elatukseen on oikeus."
Mene muualle trollaamaan. Kela maksaa minimin, jotta ihminen pysyy hengissä. Vähän sama logiikka kuin toimeentulotuessa. Vanhemmat maksavat elatuskykynsä mukaan. Onneksi sulla ei ole lapsia, sillä tuolla ajatusmaailmalla niitä ei kannata hankkiakaan. Hyvä vanhempi ajattelee aina lapsensa etua.
"Jos vaimo eroaa ja vie lapset, voi olla varma että en maksa euroakaan ylimääräistä"
Et niin, koska se lastenvalvojalla tai käräjäoikeudessa vahvistettu elatuskyvyn mukaan laskettu summa ei olekaan mitään ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
No nyt mä ymmärrän, miten jo 9-vuotiailla on varaa Hilfigeriin, energiajuomiin, meikkeihin, ulkomaanmatkoihin, sikakalliisiin harrastuksiin ja upuouuteen elektrooniikkaan. Eihän tuollaiseen ole varaa kellään tavallisella yksin toimeentulevalla työntekijällä.
Kaikki elatusmaksut ja yhteiskunnan maksamat lapsilisät pitäisi saada leikkuriin. Ihan järkyttävää tuhlausta ja todella epätasa-arvoistavaa.
Höpö, höpö. Ei millään elatusmaksuilla Hilfigeriä tai ulkomaanmaksuja ostella!
Täällä monet kirjoittavat, että lähi saa vielä lapsilisätkin. Ilmeisesti ette tajua, että se lapsilisä vähentää myös sitä etän elatusmaksua. Kun ensin on laskettu lapsen elatuksentarve, saadusta summasta vähennetään lapsilisä, jäljellejäänyt summa jaetaan vanhempien kesken elatuskyvyn mukaan. Jos ei olisi lapsilisää, elatusmaksu olisi vielä suurempi.
Vierailija kirjoitti:
"Jos vaimo eroaa ja vie lapset, voi olla varma että en maksa euroakaan ylimääräistä"
Et niin, koska se lastenvalvojalla tai käräjäoikeudessa vahvistettu elatuskyvyn mukaan laskettu summa ei olekaan mitään ylimääräistä.
Se nimen omaan on kaikki ylimääräistä, mikä minimi elatuksen yli menee. Ja jos miehellä vähääkään älli pelaa, on elatuskyky helppo minimoida, asian käsittelyn vaatimalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi kela haluaa lapsen elävän köyhyydessä? Miksei kela maksa enempää? Se on elatusmaksu joka takaa lapsen toimeentulon, ei mitään muuta. Se ei ole elintasomaksu vaan elatusmaksu. Vanhempien maksukyvyn ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla elatusmaksuun, kuten ei vaikuta valtionkaan maksukyky kelan maksuun. Vanhempien rahat eivät kuulu lapselle, eikä lapsella pitäisi olla mitään oikeutta vanhempien tuloihin, vain elatukseen on oikeus."
Mene muualle trollaamaan. Kela maksaa minimin, jotta ihminen pysyy hengissä. Vähän sama logiikka kuin toimeentulotuessa. Vanhemmat maksavat elatuskykynsä mukaan. Onneksi sulla ei ole lapsia, sillä tuolla ajatusmaailmalla niitä ei kannata hankkiakaan. Hyvä vanhempi ajattelee aina lapsensa etua.
Elatusmaksu on nimenomaan maksu jolla pysytään hengissä. Kaikki muu onkin sitten vapaaehtoista
"Se nimen omaan on kaikki ylimääräistä, mikä minimi elatuksen yli menee. Ja jos miehellä vähääkään älli pelaa, on elatuskyky helppo minimoida, asian käsittelyn vaatimalla tavalla"
Katkeroitunut mieslapsi haluaa oman lapsensa elävän niukkuudessa. Henkisesti aikuinen haluaisi lapsensa parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästäisin jos lapsi olisi isällään vaikka joka toinen vkloppu. Söisin puuroa tai menisin yötyöhön niinä viikonloppuina. Nyt en pysty edes vuorotyöhön lapsen takia. Isänsä reissaa maailmalla joka kuukausi työmatkoilla ja etenee urallaan. No näin meni mun elämä.
Veikkaan että aikanaan suorastaan painostit miestäsi tekemään lapsia. Nauti nyt siitä mitä niin kovasti halusit
Vierailija kirjoitti:
"Se nimen omaan on kaikki ylimääräistä, mikä minimi elatuksen yli menee. Ja jos miehellä vähääkään älli pelaa, on elatuskyky helppo minimoida, asian käsittelyn vaatimalla tavalla"
Katkeroitunut mieslapsi haluaa oman lapsensa elävän niukkuudessa. Henkisesti aikuinen haluaisi lapsensa parasta.
Taas kerran olet väärässä, ei siinä mitään katkeruutta ole että ex naiselle ei ole valmis lapioimaan sylin täydeltä rahaa. Kun kerran eron halusi niin tulkoon myös toimeen omillaan. Lapselle välttämätön elatus, hankkikoon lähivanhempi sitten elintason.
Kun minä en saa päättää mihin ja miten raha käytetään, en myöskään sitä sylin täydeltä lapioi. Luulisi tämän tyhmemmänkin ymmärtävän
Vierailija kirjoitti:
No on tuo mun mielestä paljon. Mietippä jos maksat vaikka asuntolainaa ehkä 600 kuussa, vastike voi olla 200. Autosta on kuluja ja sitten vakuutukset ynnä muut päälle. Lisäksi tietenki ruokaa ja sähköä ynnä muuta tarvitsee. Puhelimet ja netit pitää kustantaa. Suoraan ei tekstistä käynyt ilmi että montako lasta on mutta monikossa puhuttiin niin ainakin kaksi. Että eipä siinä isälle jää mitään käteen kuukaudessa itselleen.
Tämä vastuksena viestiin nro 12.
Kun on lapsia tehnyt, heistä pitää pitää huolta. Se maksaa. Sama asuuko saman katon alla vai erikseen. Rahaa menee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on tuo mun mielestä paljon. Mietippä jos maksat vaikka asuntolainaa ehkä 600 kuussa, vastike voi olla 200. Autosta on kuluja ja sitten vakuutukset ynnä muut päälle. Lisäksi tietenki ruokaa ja sähköä ynnä muuta tarvitsee. Puhelimet ja netit pitää kustantaa. Suoraan ei tekstistä käynyt ilmi että montako lasta on mutta monikossa puhuttiin niin ainakin kaksi. Että eipä siinä isälle jää mitään käteen kuukaudessa itselleen.
Tämä vastuksena viestiin nro 12.
Kun on lapsia tehnyt, heistä pitää pitää huolta. Se maksaa. Sama asuuko saman katon alla vai erikseen. Rahaa menee
Se on minun mielestäni niin että laskennallinen minimi elatus, jolla toimeen tulee, summa puoliksi ja molemmat hoitavat oman osansa kuten tykkäävät. Kummatkin vastuussa 50% ei enempää eikä vähempää.
Kyllä miehellekin kuuluu jotain jäädä elämiseen niin ettei tulojen mukaan koko palkkaa ryöstetä muiden elintasoa varten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki elatusmaksut ja yhteiskunnan maksamat lapsilisät pitäisi saada leikkuriin. Ihan järkyttävää tuhlausta ja todella epätasa-arvoistavaa.Höpö, höpö. Ei millään elatusmaksuilla Hilfigeriä tai ulkomaanmaksuja ostella!
Höpöhöpö itsellesi. Kyllä vaan maksellaan silloin kun niiden maksajasta tehdään kunnon lypsylehmä.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä summa. Mitä kaikkea niillä elareilla pitää oikein kustantaa?
Lähivanhemman huvitukset ja harrastukse
Jos lasten isä on maksanut noin ison summan per teini, et ole ilmeisesti itse maksanut penniäkään kun tuohon voi päälle laskea vielä lapsilisät, mitkä sinä olet saanut omalle tilillesi.
Tuttavani maksaa kahdesta alle 3-vuotiaasta 600 euroa elatustukea ja lapsilisä 398 eur menee lisäksi äidin tilille (ei päivähoitomaksuja) niin siinä elää kyllä jo aika laveasti. Lapset ovat kuitenkin isällä lähes puolet ajasta.