Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka hyvin tunnet suomalaiset muinaiset jumalat?

Vierailija
10.07.2019 |

Niitä on monta, kumpaakin sukupuolta.
En muista että koulussa olisi opetettu, ihmettelen kyllä miksi.

Kommentit (120)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi noita pitäisi koulussa opettaa, tai miksi noita pitäisi kenenkään tietää? Jo 2000 vuotta sitten tajuttiin että on olemassa vain yksi jumala, jolloin hän ei edes tarvinnut muuta nimeä kuin pelkkä Jumala. Tuo konsepti on todettu toimivaksi ja siksi siinä onkin pitäydytty jo kaksi vuosituhatta.

Muinaisjuutalaisilla oli monta jumalaa silloin kun Raamatun vanhimpia tarinoita leirinuotioilla kerrottiin. Jahve oli niistä vain yksi, hänellä oli äiti, taivaan kuningatar Ashera ja sisar Astarte, oli sonninhahmoinen El ja sodanjumala Baal.

Juutalaisuus kehittyi jyrkän yksijumalaiseksi Babylonian vankeuden aikana 400-luvulla eaa, eikä Jahvella ollut enää ihmishahmoa, kuvaa. Jahve oli lakannut olemasta paikallinen jumaluus, hän oli adoptoinut juutalaiset omaksi kansakseen, jota hän myös seurasi paikasta toiseen.

Raamatusta voimme lukea myös, että "Kun Korkein jakoi kansoille maat, kun hän levitti ihmiset yli maan piirin, hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalansa. Herran osuus on hänen kansansa Israel, ja Jaakob hänen perintömaansa."

Suomalaisillekin määrättiin tuolloin omat jumalat. Miksi meidän pitäisi ottaa toiselta kansalta heidän omansa?

Vierailija
104/120 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M31 ja latino kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M31 ja latino kirjoitti:

Jeesus on ainua vapahtaja kirjoitti:

M31 ja latino kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksei noita opeteta. Olen vasta aikuisena saanut edes tietää, että suomalaisilla on muinaiset jumalat ja menneisyys, siitä ei puhuta MISSÄÄN KOSKAAN.

Jauhetaan vain sodasta ja lähimenneisyydestä.

Olen itse käynyt lukiossa muinaissuomalaisuutta käsittelevän kurssin. Oli kyllä tosi mielenkiintoista. Jos kiinnostaa lukea asiasta itse, voisin suositella Risto Pulkkisen kirjaa Suomalainen kansanusko (https://www.adlibris.com/fi/kirja/suomalainen-kansanusko-9789524953405) sekä samalta kirjailijalta Suomalaisen kansanuskon sanakirjaa (https://www.gaudeamus.fi/suomalaisenkansanuskonsanakirja/).

Kiitos vinkistä! Todella mielenkiintoinen aihe.

Tunnen suomalaista muinaiskulttuuria ihan liian vähän. Olen kyllä lukenut Kalevalan, mutta en ole ihan varma olenko ymmärtänyt siitä ihan kaikkea.

Nämä aion lukea heti seuraavaksi.

Ällös käänny pois Kiesuksen tiält!

Kiasus on Armastaja

Mun usko on niin vahva, ettei ole mitään pelkoa, että muinaisjumalat saisi minua käännytettyä. Otan tämän yleissivistyksen ja historian oppituntina.

Olen sitä mieltä, että kaikista eri uskonnoista on hyvä tietää ainakin perusteet, vaikka niihin ei itse uskoisikaan.

Älä suhtaudu Suomen haltioihin jne. "uskontona". Uskomukset eivät ole uskontoja. Ei ollut mitään yhtä yhtenevää "uskontoa" vaan erilaisia uskomuksia joihin eri puolilla Suomea vähän eri lailla suhtauduttiin. Ei voi eikä pidä verrata kristinuskoon tms. Uskomuksissa ei myöskään ole mitään "käännyttävää". Esimerkiksi lapsille istutettiin suojeluspuiksi pihlajat tai saunatontulle heitettiin viimeinen vesikauhallinen kiukaalle tyhjään saunaan kun lähdettiin pois. Lapsia peloteltiin hiisillä jne. etteivät putoa kaivoihin ja lähteisiin. Tavallaan perusarkeen sidottuja taruja, joista on ollut joskus hyötyäkin. Ja paikasta ja ajasta riippuvaisia eroja miten missäkin on missäkin ajateltu ja tehty tai mitäkin kutsuttu.

Kiitos myös sinulle uudesta näkökulmasta, tämähän käy vielä mielenkiintoisemmaksi.

Olen oikeasti ylpeä itsestäni kun sain Kalevalan luettua. On muuten hiton vaikeaa luettavaa kun äidinkieleni ei ole suomi.

Minulla on vielä paljon opittavaa.

Mitä sinulle jäi teoksesta mieleen?

Kalevala voi olla vaikeaa luettavaa vaikka suomi olisi äidinkieli. Kalevalasta on kirjoitettu myös useita sitä tutkivia teoksia, joissa avataan sen aikaista yhteiskuntaa, kulttuuria ja tapoja Kalevalan tarinoiden takana. Joissakin teoksissa pohditaan tarinoita "nykyisten" näkökulmien, esim. feminismin kautta.

Pelkkää spekulaatiota, mitään ”Kalevalan aikaista” ei myöskään ole olemassakaan. Jos joku on Kalevalaa tuolla tavalla tulkinnut niin se on pseudohistoriaa. Kuten sanottu, se on Lönnrotin päästään keksimää.

Alkuperäiset runot sitten asia erikseen.

Sananlaskuissakin näkyy niiden keksimisen ajankuva. Kun lukee minkä tahansa teoksen niin siitä saa julkaista oman arvioivan teoksen jos niin haluaa. Kaikilla on oikeus omaan näkemykseen ja tulkintaan. Kalevala on muuten sov inistinen :p

105/120 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M31 ja latino kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M31 ja latino kirjoitti:

M31 ja latino kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksei noita opeteta. Olen vasta aikuisena saanut edes tietää, että suomalaisilla on muinaiset jumalat ja menneisyys, siitä ei puhuta MISSÄÄN KOSKAAN.

Olen itse käynyt lukiossa muinaissuomalaisuutta käsittelevän kurssin. Oli kyllä tosi mielenkiintoista. Jos kiinnostaa lukea asiasta itse, voisin suositella Risto Pulkkisen kirjaa Suomalainen kansanusko (https://www.adlibris.com/fi/kirja/suomalainen-kansanusko-9789524953405) sekä samalta kirjailijalta Suomalaisen kansanuskon sanakirjaa (https://www.gaudeamus.fi/suomalaisenkansanuskonsanakirja/).

Tunnen suomalaista muinaiskulttuuria ihan liian vähän. Olen kyllä lukenut Kalevalan, mutta en ole ihan varma olenko ymmärtänyt siitä ihan kaikkea.

Kiasus on Armastaja

Mun usko on niin vahva, ettei ole mitään pelkoa, että muinaisjumalat saisi minua käännytettyä. Otan tämän yleissivistyksen ja historian oppituntina.

Olen sitä mieltä, että kaikista eri uskonnoista on hyvä tietää ainakin perusteet, vaikka niihin ei itse uskoisikaan.

Älä suhtaudu Suomen haltioihin jne. "uskontona". Uskomukset eivät ole uskontoja. Ei ollut mitään yhtä yhtenevää "uskontoa" vaan erilaisia uskomuksia joihin eri puolilla Suomea vähän eri lailla suhtauduttiin. Ei voi eikä pidä verrata kristinuskoon tms. Uskomuksissa ei myöskään ole mitään "käännyttävää". Esimerkiksi lapsille istutettiin suojeluspuiksi pihlajat tai saunatontulle heitettiin viimeinen vesikauhallinen kiukaalle tyhjään saunaan kun lähdettiin pois. Lapsia peloteltiin hiisillä jne. etteivät putoa kaivoihin ja lähteisiin. Tavallaan perusarkeen sidottuja taruja, joista on ollut joskus hyötyäkin. Ja paikasta ja ajasta riippuvaisia eroja miten missäkin on missäkin ajateltu ja tehty tai mitäkin kutsuttu.

Kiitos myös sinulle uudesta näkökulmasta, tämähän käy vielä mielenkiintoisemmaksi.

Olen oikeasti ylpeä itsestäni kun sain Kalevalan luettua. On muuten hiton vaikeaa luettavaa kun äidinkieleni ei ole suomi.

Kalevala voi olla vaikeaa luettavaa vaikka suomi olisi äidinkieli. Kalevalasta on kirjoitettu myös useita sitä tutkivia teoksia, joissa avataan sen aikaista yhteiskuntaa, kulttuuria ja tapoja Kalevalan tarinoiden takana. Joissakin teoksissa pohditaan tarinoita "nykyisten" näkökulmien, esim. feminismin kautta.

Mitä minulle jäi Kalevalasta mieleen. Pikareferaattina ehkä vaikeaselkoinen tarina edestakaisin-retkineen. Paljon samantyylisiä nimiä (Untamot, Kalervot ja Kullervot), joista menee helposti sekaisin ja vanhaa, lähes mahdotonta runotekstiä. Meinasin luovuttaa monta kertaa. Silti paljon kiinnostavia hahmoja, ajatuksia, tekoja ja näkökulmia. Erilainen kulttuuri. Ajan henki.

Olen lukenut myös muiden maiden kansalliseepoksia ja ajan patina värittää jokaista teosta. Sovinismi ja machismo (mikähän on oikea suomennos?) ovat olleet ajan ismejä on nähtävissä kaikissa vanhemmissa eepoksissa, ei pelkästään Kalevalassa.

Olin etukäteen nähnyt Gallen-Kallelan Kalevala-maalauksia, joten mielikuvani kääntyivät heti näiksi hahmoiksi. Kalevalan luettuani, kävin Ateneumissa uudelleen katsomassa varta vasten näitä maalauksia uudella silmällä. Gallen-Kallelan taide on kerrassaan upeaa.

Amorpiksen tuotanto on myös tuttua. Jos olen ymmärtänyt oikein, Silver Bride on Ilmarisen takoma. Heidän kaikkien albumien sanoitukset on tehty Kalevala-teemalla.

Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona

Vierailija
106/120 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko (sää, ukkonen)

Tapio (metsä)

Lempo (lempi)

Mielikki (metsästys)

Ukko ylijumalan puoliso oli luonnollisesti Akka alijumala.

Vierailija
107/120 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M31 ja latino kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M31 ja latino kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M31 ja latino kirjoitti:

M31 ja latino kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiasus on Armastaja

Mitä minulle jäi Kalevalasta mieleen. Pikareferaattina ehkä vaikeaselkoinen tarina edestakaisin-retkineen. Paljon samantyylisiä nimiä (Untamot, Kalervot ja Kullervot), joista menee helposti sekaisin ja vanhaa, lähes mahdotonta runotekstiä. Meinasin luovuttaa monta kertaa. Silti paljon kiinnostavia hahmoja, ajatuksia, tekoja ja näkökulmia. Erilainen kulttuuri. Ajan henki.

Olen lukenut myös muiden maiden kansalliseepoksia ja ajan patina värittää jokaista teosta. Sovinismi ja machismo (mikähän on oikea suomennos?) ovat olleet ajan ismejä on nähtävissä kaikissa vanhemmissa eepoksissa, ei pelkästään Kalevalassa.

Olin etukäteen nähnyt Gallen-Kallelan Kalevala-maalauksia, joten mielikuvani kääntyivät heti näiksi hahmoiksi. Kalevalan luettuani, kävin Ateneumissa uudelleen katsomassa varta vasten näitä maalauksia uudella silmällä. Gallen-Kallelan taide on kerrassaan upeaa.

Amorpiksen tuotanto on myös tuttua. Jos olen ymmärtänyt oikein, Silver Bride on Ilmarisen takoma. Heidän kaikkien albumien sanoitukset on tehty Kalevala-teemalla.

Nimet ehkä vaikuttavat samankaltaisilta jos niihin liittyviä tarkoituksia ja mielikuvia ei tunne. Itse luin Kalevalan ennen Internet-aikaa ja kyllä piti kysyä äidiltä ja mummolta joidenkin sanojen ja asioiden merkitystä ja tarkoitusta. Ei mikään yhdeltä istumalta luettava teos.

Amorphiksen kappaleita en ole jaksanut kuunnella kun ovat ärjyntää ja englanniksi. Sanoituksissa on kyllä vaikutteita Kalevalasta ja suomalaiesta mytologiasta, en ole kuitenkaan niihin tutustunut.

Tykkään itse lukea ensin ja luoda omat mielikuvat aiheesta juuri siksi, että valmiit mielikuvat tukahduttavat omia.

Kalevalasta saisi mielettömän elokuvasaagan kun tekisi sen Hollywood-budjetilla taru sormusten herrasta-tekniikoin. Ei Gallen Kallelan näkemyksen mukaan vaan nimenomaan puhtaasti teoksista syntyvien mielikuvien mukaan. Olisi taianomainen jos vaan tekijätiimi omaisi kyllin värikkään ja moniuolisen mielikuvituksen.

Vierailija
108/120 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremminkin voisi tuntea, olen erittäin kiinnostunut muinaisista tavoistamme ja uskomuksistamme.

Esim toi on kiinnostavaa toi puujuttu, vieläkin sen näkee vähän vanhempien talojen pihassa, että siellä on yksi iso ikivanha puu suojelemassa taloa, ellei sitä ole hölmöyksissä kaadettu.

Vierailija
112/120 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tuntea kun etunimeni olisi Mielikki, mikäli isä olisi saanut tahtonsa läpi :D Kuljimme usein metsissä ja isä puhui metsän jumalista, tontuista ja maahisista.  äiti pelkäsi  isän kasvattavan minusta ihan kahjon. 

Vierailija
113/120 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä jumalat ovat edelleen hengissä toisin kuin israelilainen Jeesus-terroristi.

Vierailija
114/120 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko tuntea kun etunimeni olisi Mielikki, mikäli isä olisi saanut tahtonsa läpi :D Kuljimme usein metsissä ja isä puhui metsän jumalista, tontuista ja maahisista.  äiti pelkäsi  isän kasvattavan minusta ihan kahjon. 

Kiva, että jollain muullakin on omakohtaista kokemusta eikä vain kirjoista luettua :)

Vierailija
115/120 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ei kyllä uskontotunnilla puhuttu Suomen jumalista mitään tai muinaisesta mytologiastamme, se oli pelkkää raamattukökköä mitä siellä jauhettiin.

Vierailija
116/120 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Ensiferumin kappaleissa on jonkin verran Kalevalaa ja pohjoismaista mytologiaa.

Ensiferum - Ahti

Lisäksi kaikkien seitsemän studioalbumin kannesta löytyy Väinämöinen

Vierailija
117/120 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain isoimmat ja tunnetuimmat: Ukko, Mielikki, Tapio, Ahti, Lempo

Täällä luettelo:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Suomalaiset_jumalat_ja_taruolennot

Vierailija
118/120 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalat on pelkkiä taruolentoja, joita ihmiskunta on keksinyt omasta päästään, kun ei omat kyvyt ja tiedot olleet vielä kohdillaan.

Vierailija
119/120 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahti ja Vellamo ovat veden isäntä ja emäntä.Toisin paikoin isäntä oli Vetehinen.Rauni on Ukko ylijumalan puoliso,Tellervo ja Annikki metsän tyttöjä.

Ala lukemaan hyviä historiallisia kirjoja kuten Kristiina Vuori,Kaari Utrio,Paula Havaste ym.

Näissä saat lisätietoja muinaisuskosta.

Ei minunkaan aikana koulussa siitä paljon puhuttu,koska Suomi on kristitty maa ja muinaisuskoa pidetään pakanauskontona.Ennen pakanoiksi sanottiin vaan lähinnä Afrikanja muiden maanosien luonnonuskontoja mutta se on yleinen nimitys uskonnoille heidän silmissään jotka tunnustavat muuta uskontoa.Ja erityisesti valta-niinkuin kristinuskoa ja islamia.

Lue Kalevalaa,siinä kerrotaan meidän luonnonuskonnostamme.Kuinka voit sanoa,ettet ole edes tiennyt sellaisiin uskotun.Etkö ole ikinä lukenut Kalevalaa.

Kalevala-korujen mallit ovat muinaisista haudoista,jolloin vainajan mukaan haudattiin tavaroita,aseita,koruja jne.

120/120 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin Kalevalan vähän alle 30-vuotiaana ja niihin aikoihin luin jonkin verran suomalaisista muinaisista "jumalista". Eivät ne koskettaneet sydäntäni eivätkä tehneet suurta vaikutusta taiteellisestikaan. Pidän niitä fiktiivisinä hahmoina. En siihen aikaan vielä ollut tullut kristilliseen uskoon, vaan vasta pari vuotta myöhemmin.

Vaikuttavin hahmo taiteellisesti, symbolisesti on ehkä Louhi eli Loviatar eli Pohjolan emäntä; hän on niin järkyttävä tapaus. Toinen vaikuttava hahmo salaperäisyydessään on Tuonen joutsen. Mutta kumpikaan heistä ei taida olla jumalhahmo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi