Kuinka hyvin tunnet suomalaiset muinaiset jumalat?
Niitä on monta, kumpaakin sukupuolta.
En muista että koulussa olisi opetettu, ihmettelen kyllä miksi.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Olisitte keskittyneet siellä historian- ja uskonnontunneilla. Eivät tainneet Tapiot ja Mielikit vielä silloin niin kiinnostaa:)
:D Voi olla, mutta miksi muistan silti että kyseltiin jotain hiton vuosilukuja sodista ja Jeesuksen tekemisiä.
Tunnen haltiat paremmin kun ne olivat enemmän läsnä päivittäisessä elämässä (mummo puhui).
Nimet muutettu ja varastettu kreikkalaisilta jumalat.
Tavallaan siitä syystä maksettiin heille iso summa korvauksia jumalien varastamisesta ja nimeämisestä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsen vaan yhden Jumalan jonka varaan uskallan pistää elämäni.
Itse taas en uskaltaisi pistää elämääni minkään mielikuvituskaverin varaan, en muinaisen enkä nykyään palvotun.
zeuksen muistolle kirjoitti:
Tavallaan siitä syystä maksettiin heille iso summa korvauksia jumalien varastamisesta ja nimeämisestä väärin.
Aivan, se oli pelkästään kohtuullista maksaa.
Olen jopa käynyt Lemminkäisen temppelissä. Tässä Herra Bock kertoo miten suomen jumalat päristelee menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksei noita opeteta. Olen vasta aikuisena saanut edes tietää, että suomalaisilla on muinaiset jumalat ja menneisyys, siitä ei puhuta MISSÄÄN KOSKAAN.
Jauhetaan vain sodasta ja lähimenneisyydestä.Niinpä... jauhetaan vain samoja.
Niinpä. Nyt kun nuoretkin katselee historiallisia sarjoja jne, niin varmasti niitäkin kiinnostaisi enemmän miten Suomessa elettiin tuhat vuotta sitten, eli viikinkiaikana, eikä se miten elettiin talvisodassa. Se on puhkikuluttu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole tollaseen varaa. Itse luotan mieluummin nyrkkeihini ja vanhoihin viidakon sanontoihin.
zeuksen muistolle kirjoitti:
Zeushan pakeni Norjan vuoristoon ja muutti itse nimensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas en uskaltaisi pistää elämääni minkään mielikuvituskaverin varaan, en muinaisen enkä nykyään palvotun.
En minäkään. Enkä myöskään katoaviin ja muuttuviin asioihin tai ihmisten joskus haalimiin asioihin. Tästä esimerkkejä ovat alati itseään korjaava tiede, tai vaikkapa status yhteiskunnassa. Jumalan varassa sitä vastoin olen pysynyt hyvin ja minulla on tuonpuoleisen rajan sekä kaiken inhimillisen ahdingon taakse ylettyvä sisäinen ilo ja rauha.
Jumala on kuollut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole tollaseen varaa. Itse luotan mieluummin nyrkkeihini ja vanhoihin viidakon sanontoihin.
Mustanaamion vihollinen herää joka yö kylmään hikeen.
Nationalistit voisivat vaatia, että vanhat suomalaiset jumalat otetaan taas käyttöön.
Tämä Jeesus on etnisesti epäilyttävä.
Kalevalaa käsitellään koulussa.
Lauluissa tulee esiin (Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston, Tapiolan vainiolla karhun kanssa painiin käyn...)
Äidinkielessä karhun synonyymit, ettei karhu kuulisi oikeaa nimeään (otso, mesikämmen, metsän kuningas, kontio).
Historiassa hiidenkivet, karsikkopuut, pyhät pihlajat, nimistö jne. Lallin tappaminen Köyliön jäälle, kun hän tuli tuomaan uutta uskoa tänne.
Ette vain ole osanneet yhdistää näitä muinaisuskoon. Paljonkin käsitellään koulussa tätä.
Suomessa on voimissaan 1700 luvun ruotsalainen protestanttinen maailmankatsomus johon ei sovi muinaisjumalat tai mikään ennalta-arvaamaton ylipäätänsä.
Samat jumalat on olleet koko Euroopassa mutta erilaisilla nimillä.
Seppä tai seppo Ilmarinen on suomalaisten kansanrunojen seppäsankari, jolla on myös jumalallisia piirteitä.
Iro-neito synnytti Ilmarisen yöllä ja jo päivällä Ilmarinen teki pajan. Ilmarinen takoi maailman alussa taivaankantta niin taidokkaasti, etteivät näy pihtien pitämät, eivätkä tunnu vasaran iskut. Ilmarisen kädenjälkeä ovat myös revontulet sekä aamu- ja iltaruskon värit. Myös raudan keksiminen ja alkutulen iskeminen ovat kansantarujen mukaan Ilmarisen saavutuksia.
Raudan käytön yleistymisellä oli suuri vaikutus itämerensuomalaiseen mytologiaan ja Ilmarisestakin tuli Seppo tai takoja iän ikuinen vasta raudan käyttöönoton jälkeen.
Tätä ennen Ilmari oli taivaan ja ukkosenjumala. Nimi lainattiin myös Udmurtin kielen taivaanjumalalle muodossa Inmar ja se esiintyy joskus myös saamenkielessä tuulenjumalana muodossa Ilmaris ja mahdollisesti myös ukkosenjumalana muodossa Ilmaričče.
Vierailija kirjoitti:
Akka on paras.
Eli Louhi?
Se on kyllä pahin badass. Minunkin suosikki.
Vierailija kirjoitti:
Kalevalaa käsitellään koulussa.
Lauluissa tulee esiin (Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston, Tapiolan vainiolla karhun kanssa painiin käyn...)
Äidinkielessä karhun synonyymit, ettei karhu kuulisi oikeaa nimeään (otso, mesikämmen, metsän kuningas, kontio).
Historiassa hiidenkivet, karsikkopuut, pyhät pihlajat, nimistö jne. Lallin tappaminen Köyliön jäälle, kun hän tuli tuomaan uutta uskoa tänne.
Ette vain ole osanneet yhdistää näitä muinaisuskoon. Paljonkin käsitellään koulussa tätä.
Lalli ei tuona uutta uskoa ja kulttia Suomeen, päin vastoin, tappoi piispa Henrikin Köyliön järvellä.
Suomalainen kulttuurihistoria on näköjään asia jota ei opeteta koulussa tarpeeksi jos ollenkaan.
Ei vaan muinaisusko vaan monet muut asiat.
Ja meillä on muinaisuskossa niin mielenkiintoisia asioita. Tiedättehän esim. kuppikivet, joissa uhrattiin viljaa ja sen semmoista. Nekin ovat ollet käytössä jossain päin Suomea vielä 1950-luvulla.
Tai karhunpeijaiset, niitäkin on vietetty vielä melko vähän aikaa sitten. Koko Karhu muinaisuskomme käsitteenä on hieno, Karhun syntytarinat ja muu.